Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg under juli 2008

Sitter här och längtar!!!! Ute regnar det och är allmänt grått och trist och efter vad jag hört så är det sol i Karlstad!

Inte nog med det de lyckliga som är där får också uppleva årets agilityfest! Fyra dagars tävlande med startfält på ca 150 hundar!


Jag vill också vara där!!! Inte sitta på jobbet med en massa inhibitioner och annat brådskande! :-(


Måste här bara få rikta ett STORT tack till Värmlandshöppet för den otroligt snabba resultatredovisningen!


Jag sitter här och kikar på resultaten från igår och imorse!!! Redan nu! :-) Lite tröstar det mig att kunna följa vänner och bekantas framfarter på banan!


Vill dessutom skicka ett litet extra grattis till några stycken!


Först och främst säger jag Weeee malle högst upp på pallen i både Agility och hopp! Det gjorde ni bra  Jan Egil Eide med Cirkus och Jenni Lehtinen med Dingo! Mallar är bäst helt enkelt!! ;-) Stort Grattis till er båda två!

Dessutom vill jag säga grattis till Malin Tångring med Arwen och Anja Giermann med Chili (fast Anja visst var det i agilityklasserna du skulle nolla och inte i hopp!!!! ;-) )


Och så ett STORT grattis till Henric Rosvall med Aski Första nollan i klass tre?? SMnolla och SMpinne och så placerar ni er så pass bra att ni sveper hem en massa poäng till årets agilityhund! i det mastodontfältet! Toppen! Josefin! se till att plocka hem den där sista pinnen i agilityklassen också!! :-) håller tummarna för er!


Dessutom JÄTTEGRATTIS TILL Emelie Merenius med Vinna som tog sista pinnen i Ag2 och därmed är i klass tre på heltid ;-) SM 2009 nästa! :-)


En annan kul grej jag upptäkte i listorna var att Ickas bror Somollis MacMurphy nu tävlar agility också! (Har sett att ni tom har kommit upp i hopp två! Kul! I går tog de en pinne i AG 1 så ett RUNGANDE GRATTIS till Birgitta Jonsson med Ickas bror Mac! Ser fram emot att stöta på er runt banorna någon gång!!! :-)


Fler resultat hittar ni här:

http://www.karlstadbk.com/vhoppet/resultat/varmlandshoppet.php?dag=torsdag


Jaha back to work..







Ett par dagar nu har slalomen verkat lossna så jag bestämde mig för att utmana lillan lite. Byggde om bermudatriangeln till en fyrkant och passade dessutom på att sätta upp en sida med två pinnar två sidor med fyra pinnar och en sida med sex. Imorse var det premiär för denna fyrkant. Började på tvåan som hon missade fortsatte varpå hon tog bägge fyrorna och skickade sedan på sexan.. Hon tog två portar hoppade över en gjodre en halvhalt och avslutade med två.. Rätt ok faktiskt.. muntligt beröm men inget c/t.


Så gav vi oss på nästa varv. Tvåan tog hon fint och den ena fyran men missade den andra men sedan förvånade damen mig och tog hela sexan! utan tveksamheter! WOW! :-) Vi körde ett par var i vardera riktningen och till slut hade hon tagit sexan tre gånger med minst en gång åt vardera hållet! Känns som om det lossnar mer och mer! snart har vi en riktig slalom! :-)


Gick ner för att ta lite kf balans också. Varierade mellan att skicka hela och bara upp och vända men tog idag bort mitt springande brevid.. rörde mig istället i prommenadtakt eller stod still.. det vart ganska bra! vi fick kanske 80 procents träff..


Igårkväll plockade jag fram en ny target ska träna in tasstarget på den inne Slutkriterierna kommer att vara fullfart en tass på targeten och fortsätt.. Kanske kan den sedan placeras ut på kf för att få något ytterligare stöd i siktandet?! Någon som har någon åsikt?


Har funderat lite över hur jag ska lära in A:et också.. inspriationen tryter.. running där med kanske..


Vippen har jag en plan för iallafall.. har tränat in såpass att rörelsen är en förstärkare som betyder nu kommer belöningen.. Sedan gäller det bara att få henne att förstå att rörelsen inte kommer förrens man är längst ut. Hon springer idag ca 3/4 tvekar sedan och går till slut sakta längst ut innan jag släpper ner vippen.. (När vi började träna så upptäckte hon att hon kunde få belöning där och sprang dit på eget bevåg och traskade över.. borde ha vetat bättre för då stannade hon ju naturligtvis när den började tippa... Numera ligger vippen på rygg tills dess vi ska träna den...) att släppa från högsta höjd är inga problem (det är ju förstärkt! ) En target längst ut! kanske nosdutten där för att få in stoppet.. tasstargeten vill jag ju inte ha stopp på.. hmmm tål att kluras lite på. :-)


Dags att jobba lite!



Morgonträningen idag gick fullkomligt åt skogen.. En stor överdrift visserligen för mycket var bra men ibland blir man bara så trött på bakslagen!


Körde lite slalom och det gick faktiskt ganska bra! Flera gånger går hon förbi eller in fel eller in rätt men sedan inte vidare.. då har hon en tveksam attityd och verkar liksom fundera över hur det kunde bli så snett.. Men så hittar hon helt plötsligt rätt hela vägen och de gångerna är det en härlig attityd och ett attakerande av slalomen som är underbart att se! Så slalomträningen är jag nöjd med.. :-)


Fortsatte ner till balansen. Sedan igår stod en raka med tunnel hopp däck parallellt så vi började med den.. och där var det va? däck vad är det? Fick repetera ett par gånger men sedan hoppade hon fint igen.. Märks att däcket varit höjt ett tag (jag tränar inte på det då..) för hon har hunnit glömma sedan sist.. Hon har kort minne damen ;-)


Jaha över till balansen.. En fördel med att ha tagit bort brädan är att jag kan köra den åt båda hållen.. det blir inte lika mycket transporter då..


Vi började med upp och vända två gånger med fina träffar och sedan tog vi hela tre fyra gånger med toppen träffar och sedan var det precis som bortblåst! Jag ställde henne innan balansen och sa "klara färdiga..." för att få upp farten och på kör stack hon över balansen och fick en mycket tveksam träff på övre halvan av kf.. ingen belöning och så gjorde vi om..


När hon missat fyra gånger på raken!!!!! :-O kände jag hur jag tappade modet! Tog ett par upp och vända och fick träffar igen och valde att bryta där! Känndes helt hopplöst när jag satte mig i bilen! Varför fungerade det inte?? I fyra träningspass på raken har hon varit hundraprocentig!! Vad hände???


Efter en del grubblande (man hinner tänka en del på väg till jobbet) kom jag fram till att skillnaden mot tidgare var att jag sprang med henne samtidhgt som jag pressade på henne lite extra.. "klara färdiga.." laddar dessutom igång henne rätt bra. Innan har jag nog bara sagt klara färdiga, eller pressat henne över genom att heja på henne eller sprungit berveid.. inte alla på en gång!


Troligen en fartökning och därmed bakslaget.. får helt enkelt ge det några dagar och misslyckade försök om det nu behövs..


SUCK!!!!! Det är hemskt vad jag får dåligt självförtroende snabbt när något går snett i running träningen..



Nu har vi haft prova på hemma i trädgården med 11 hundar och nästan det dubbla antalet entusiastiska förare plus en hel del publik. Jag antar att det blir så när man bor på landet och drar igång nåt nytt.


Det var trevligt! Men jisses va nervös jag var! Vet inte varför egentligen men jag kände mig jättenervös inför alla människorna. Jag fick dra efter andan flera gånger innan jag fick ur mig ett välkomna hit! Flera av dem var ju blivande grannar.. :-)


När jag väl fått ur mig det första och plockat upp namnen på alla (borde kanske kunnat flera namn sedan tidigare men jag är sååå dålig på detta med namn! ) och deras hundar så satte jag igång dem på lite hyfsat enkla frammåtsändande övningar. För vissa aldeles för lätt (de hade gått både nybörjarkurs och fortsättning tidigare..) och för ndra alldeles lagom då de hade fullt upp med att konkurrera med tio hundar och förare som tjoáde runt om kring..  


Efter en timma gick vi in och fikade.. Magnus hade bryggt kaffe och satt fram vetelängder! Under fikat pratade jag lite och frågade om de var intresserade av att gå kurs och det var de ALLIHOP!!! Ojoj.. insåg ju snabbt att vi inte kan vara så många i trädgården och träna samtidigt.. Så på stående fot beslutade vi att dela in dem i två grupper och köra två kurser..

 :-)


Det blir nog jättebra! Flera av hundarna har mycket entusiasm och mycket go i sig så det blir nog toppen!


Så kul att vara igång! :-) Nervositeten släppte så fort jag kom igång med instruerandet!


Nu ska jag bara sätta ihop en inbjudan så drar vi igång i mitten av augusti!


Tack Magnus för att du passar barn s att jag kan göra detta! :-)




Igår kväll och imorse blev det min vana trogen korta träningspass med lillsnuttan. Lite slalom och lite kf träning.. Börjar det bli tjatigt?? Sluta då för all del läsa för här kommer det bara blir träningstjat och skryt.. (scrolla ner fem stycken så slipper du tränings och skrytbabblandet ;-) )Läser du vidare - skyll dig själv ;-)


Slalom ja.. har ju en bermuda hemma nu och har väl varit rätt missmodig ett tag då min idiot??!! till Kelpie glömde allt om vad slalom var när jag flyttade om pinnarna! Men igår kväll (ja redan något tidigare pass tror jag) började det lossna.. Hon kunde göra rätt inte bara en utan till och med två och tre gånger på raken (givetvis med belöning mellan!) och som om inte det var nog så gjorde hon rätt åt båda hållen!!?? Innan har det bara varit medurs som fungerat någon gång ibland men nu fixade hon moturs också! Korrekta ingångar och fyra pinnar som om hon aldrig gjort annat!! :-O konstiga men duktiga hund!


Så tog vi några kontaktfält också.. har ju slängt bort brädan nu och kör direkt på balansen för att se vad som händer.. rätt beteende leder till godis eller kamp och fel beteende då blir man utan belöning... Hur var det jag sa igårkväll.. possitiv förstärkning och utebliven belöning... hmmm ja det går att träna hundar och barn på samma sätt!! Bara man anpassar belöningen för Tingling vill ha KÖTTBULLAR! inte sällskap.. :-)


Igår tog hon några fint (typ fyra och ja det var 100 procent sedan bröt jag för jag ville inte få fel!) I morse körde vi kanske tio fält med 100 procent träff! varav en som jag underkände..


Det är tredje passet på raken med 100 procent!!!! Kan det verkligen fungera??????????


Kul isåfall.. ska gå tillbaka och läsa här när jag får bakslag framöver.. :-)


Ikväll drar jag igång verksamheten.. Tio anmälningar till Provapåkvällen har jag fått! :-)


Roligaste samtalet var nog nedan återgivna..


-Jag skulle vilja vara med på agilityn.

-det går bra!

-yy skulle nog också tycka att det vore kul!

-jaha?

- fast hon kan inte första gången.

- Nehe.

- och hon kan inte andra gången heller.

- andra?

-Troligen kan hon tredje gången.

-Tredje?? Ööö ja jag hade ju tänkt följa upp provapåkvällen med en kurs men det är ju inte ännu fastslaget när den skall starta eller vilken dag i veckan det kommer bli....

-jaha..ok men när ska jag komma?

-på tisdag 18.30


Hela samtalet kändes lite förvirrat för jag begrep inte vad hon menade med andra och tredje gången.. En prova på kväll är ju just det en kväll.. men det är ju kul att de är intresserade av mer!! Då kanske vi kan få ihop en liten kurs!


Egentligen borde vi heta något! Typ som Byrackarns heter Byrackarns.. förbaskat bra namn! Synd att det är upptaget ;-) Får fundera ut något (ni får gärna komma med förslag!) och sedan borde jag också be syster yster måla en logga som passar. Får fundera lite till.. Gillar nedanstående till temat.. kanske något liknande ;-)

Amanda är inne i en period när hon är smått hopplös att natta. Igår (jag var inte hemma) skrek hon i nästan tre timmar innan hon till slut somnade i Pappas famn..


Ikväll började hon på samma bana.. Pappa lade henne och hon skrek och skrek! Till slut skickade jag ut pappa för jag kunde se hur frustrationen tog all hans kraft! Så han är nu ute och springer.


Jag har sedan tidigare inlett en ruggigt konsekvent nattning av Amanda. Ligger du ner och inte skriker blir jag hos dig! Sätter du dig upp eller skriker du så varnar jag "lägg dig ner annars går jag" och ställer hon sig upp eller fortsätter skrika så går jag helt sonika ut. Efter kanske trettio sekunder återvänder jag till rummet när hon är tyst! Med tyst menar jag i värsta fall när hon drar efter andan!!


Med beröm om hon fortsätter vara tyst (det händer att hon tystnar lite för att hon blir så förvånad när man kommer tillbaka..) plus att jag går till henne lyfter upp henne pussar lite och sedan lägger henne ner igen. Skulle hon börja skrika när jag är på väg till henne vänder jag ryggen till och går igen!


När jag lagt henne börjar vi om.. är hon tyst och ligger ner (hon får erla runt bäst hon vill bara hon ligger ner! ) så stannar jag och nynnar eller kanske klappar på henne.. Om inte så får hon en varning och sedan går jag..


Ikväll kunde jag se resultatet!


När pappa gått så började jag med att lägga henne och då hon skrikandes satte sig sa jag nej - lägg dig ner annars går jag och då tystnade hon och kikade på mig. sedan tog hon i reste sig och började skrika.. Då gick jag och då blev hon nog lite perplex för när jag kom tillbaka så blev hon tyst och försökte verkligen ligga ner och sova..


Ett par gånger till reste hon sig men jag kände hela tiden att hon försökte ligga still.. Tyst var hon också ända tills hon gav upp och reste sig.. då skriker hon men det beror tror jag på att hon vet vad som kommer att hända när hon ställer sig upp och hon blir ledens lite i förebyggande syfte.


Varje gång jag återvände kände man riktigt hur hon ansträngde sig för att inte gråta och när jag lade henne ner låg hon och erlade runt och pratade för sig själv långa stunder..


Visst det tar tid att natta henne men nu sover hon och Magnus sa när han stack att han skulle springa en vända och vara tillbaka inom 35 minuter så det kan inte ha tagit så lång tid att natta henne..


Konsekvens och possitiv förstärkning (kram och min närvaro) av rätt beteende samt borttagande av belöning när hon gör fel!


Någon som tror att man kan träna barn på samma sätt som man tränar hundar?? Jag tror det!! :-)


Båda mina duktiga tjejer sover iallafall gott ikväll och mina öron är inte alltför skadade heller!


Helgen har spenderats hemma! inga tävlingar eller resor någonstans! sååå skönt! Eftersom vi var mycket hemma fanns det möjlighet att städa en hel del! Massor av plocka iordning och tvätt vi låg efter med och få ordning i barnens rum och sätta upp tavlor fanns det som skulle fixas.


Magnus och bägge barnen åkte både lö och sö fm ut och kollade djur och fodrade medan jag ägnade några timmar hemma åt att röja!


När de var hemma fick vi hjälpas åt bäst det gick men mest blev det förstås gjort när inte barnen hjälpte till genom att plocka ut allt det som jag plockat undan!


Amanda städade tillexempel bort fjärrkontrollen till TV:n det tog en och en halv dag innan Magnus hittade den i garderoben bland hopvikta handdukar! ;-)


 Nu ser det i alla fall riktigt bra ut hemma!


 

I går kväll var det dags för vallning igen..


Tingling har under veckan fått följa med husse bland Farmors och Frafars nöt för att räkna och fodra dem medan Farmor och Farfar är och hälsar på uppe i Örebro.


Det har då blivit mest lydnadsträning. Typ sakta nära mig och stanna!


Igår var det så dags för andra gången på kurs på får! Tingling verkade ha koll på vad det gällde för hon drog genast åt det håll som fåren var på. Hon var klart intresserad och ville helst valla med en gång.


Hon fick dock vänta på sin tur! Vi fick börja runt fållade djur med lydnadsträning. En del stanna kvar kom hit och kom sakta mot fåren tränade vi. Sedan fick vi tips om att träna gå sakta mot själv med föraren (mig) bakom. Detta för att stärka henne i att aldrig släppa kontakten med djuren och kunna arbeta (lyda) trots att jag inte var synlig för henne!


Efter några gånger började hon fatta vinken och smög frammåt på kommando och stannade snyggt när jag bad om det utan att för den skull släppa fåren med blicken. Öronen spelade bakåt men det var all kontakt man såg med mig..


Släppte henne också fram till fållan och lät henne gå höger och vänster. Det gick fint när jag rörde mig och pressade henne till att söka balans genom min placering. Vi provade också lite tårtbitar. där var hon duktig men det var lite svårt om vi kom för långt från fållan (läs mer än 3 m ut) för då tappade hon dragningen till djuren och blev mer intresserad av valpar och andra hundar istället för fåren..


Så ner till lösa får och dags för i Tings ögon "riktig" träning! Först ett par gågner mot fåren med mig mellan då hon fick starta och stanna och lära sig ta det lungt! Hennes uppstarter från ligg är för häftiga.. hon slänger sig liksom lite frammåt! Det ska vi träna på! Så det blev några direkta stopp när hon reste sig för att gå fram.. bara för att få in långsamttänket..


Hon fick sedan driva djuren efter mig som gick baklänges framför i stora bågar. Hon var mycket duktig på att ta det lungt! För duktig faktiskt.. hon gick mest bakom och lydde mig men arbetade inte.. så när jag svängde så fortsatte hon bara att mata på frammåt utan att själv söka balansen!


För att råda bot på detta lät vi henne få springa lite för att väcka henne.. och sedan växla ner igen till att lyssna stanna och gå sakta frammåt.. vi växlade tempo ett par gånger och sedan tog vi paus..


mer lydnad uppe vid fållan och sedan belv det vår tur igen nere med de lösa fåren.


Samma inledning som förra gången. Ting fick gå sakta med stopp flera gånger mot djusren som stod truggt nere mot en stenmur. När hon gått så ett par gånger var det dags att låte fåren röra sig. Då sa instruktören till mig att försöka få Tingling att plocka ut djuren från muren....


Och det gjorde hon med glans! sakta kom hon mot dem från sidan medan jag rörde mig mot fältets öppna ytor.. och efter lite tvekan valde fåren att följa efter mig! Kul! och Duktig tjej!


Nu fick vi nya uppgifter.. Ting fick driva dem fint mot mig med stopp och sakta och sedan gick jag genom flocken mot henne och lät henne därmed söka balansen och fånga upp djuren åt mig! Och det gjorde hon. de första gångerna slog hon ut dåligt i sidled varpå jag tog några steg mot henne och tryckte ut henne och det fattade hon snabbt och hon sog därefter ut i mycket fina bågar åt både höger och vänster!!! WOW vilken hund!! (jag trodde det var jättesvårt att få dem att gå i fina bågar!!)


När hon tagit sig runt (i 200 knyck) försökte jag stoppa henne så att hon skulle lägga sig kl 12.. lite har man väl lärt sig :-9


Trodde jag ja! Skäll fick jag av instruktören efter att ha stoppat henne tre gånger! Jag gjorde henne frustrerad då jag hela tiden stoppade henne för tidigt!!! innan hon hunnit fram till kl tolv mao! Jag hade ropat typ kl 10 eller två för att hon när hon väl la sig skulle ligga 12.... Det var enligt instruktören förkastligt eftersom jag då stoppade hennes naturliga instinkt! Det var bättre att stoppa för sent så att hon fick fullfölja krokandet av djuren först!


Sagt och gjort! Jag ändrade mig och stoppade senare (samma klockslag fast först efter hon passerat tolv! ) Ting var skitduktig helt enkelt! fina båga och bra stopp varje gång hon slagit runt!


Dock märkte jag nu hur hon tog för sig mer och mer.. stanna följdes av ett stopp som hon dock ganska snart bröt och fortsatte med att driva på djuren. Liksom om jag fått henne att stanna och lägga sig och jag sa bra! då reste hon sig omedelbart och fortsatte driva! Bra för henne var liksom detsamma som varsågod fortsätt!


Det får vi också träna lite mer på!


När vi var färdiga bad instruktören oss ta upp fåren till en kon i ena änden av hagen! Gå dit med dem och lämna dem där så ska xx få skicka sin hund att hämta dem där!


Sagt och gjort! Vi knatade iväg med fåren mellan oss upp till konen. När vi kommit fram bad jag Ting stanna och stanna kvar! Vilket hon gjorde! Jag kikade upp i hagen efter vidare instruktioner.. och fick ett "lämna dem där och ta hunden med dig!"


Sa "bryt" till Tinglign och började gå mot henne för att komma ur vägen för nästa hund! Den lilla underbara hunden släppte djuren på fläcken och gick framför mig bort från får och hage! Hon är verkligen toppen! På och av knapp? jajamen! koncentration? absolut! Begriper allt vi vill lära henne? inom vallningen - "det kan du ge dig på"


En sån hund!!


Tack än en gång Elsa för att vi fick köpa denna underbara lilla varelse!


Har kört lite Agility också härhemma.. Tingeling har numera fattat bermudaslalomen! fyra pinnar görs rätt lite då och då utan funderingar medurs medan moturs fortfarande inte fungerar alls!


Kontaktfälten fungerar mycket bra! Brädan är borttagen och igår körde jag kanse tio gånger med en miss! fortfarande är jag dock mycket skeptisk till om hon faktiskt har koll på vad hon gör.. Hur ska man kunna veta det?? Siktar hon eller har hon tur? kan man ha tur 90 procent????


Vi har kört lite mellan hinderstöden också och emellanåt finns där ett diktigt fint drag på hinder. och ibland finns det inget alls... men kanske kanske kan det bli agilityhund av Tingling också :-)



tidningsartikeln är nu borttagen.. jag antar att det beror på att den egentligen inte skulle ha publicerats förrän imorgon..


Hann ni inte se den den korta stund som den låg ute så prova igen imorgon! :-)


Har precis badat barnen tillsammans och ska nu stoppa dem i säng.. som övriga kvällar denna veckan är jag ensam med dem då Magnus passar djur (Farmor och Farfar är och hälsar på Elin och Jeppe, Edward och deras nya lilla tös Nora) Djuren ska ha mat och räknas varje dag..


Icka har åkt på semester. Hon ska få bo några dagar hos syster och bli bortskämd ensamhund ett tag! Det har hon förtjänat tycker jag :-)


Tingling är med husse och matar djur! Husse var jättenöjd med henne igår när hon följde med! I en av hagarna går en stut som är lite halt och han ville inte att *Tingling skulle skrämma honom. Så han platsade henne en bra bit bort och den duktiga lilla tösen väntade kvar tills han ropade på henne. Då kom hon som ett skott och hade sedan lyssnat jättebra!


Kul att hon får möjlighet att känna lite på djuren nu även om det är nöt och inte får så tror jag ändå att det är nyttligt..


:-)


Nu är det nattningsdags för barnen!


Natti

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards