Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg under november 2011

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 24 november 2011 15:43

Jag känner just nu att jag hela tiden ligget typ två steg efter med allt. Magnus var borta hela förra veckan så jag var ensam med barn, hundar och hushåll och allt vad det innebär. Det är rätt tufft och jag tog inte direkt på mig något extra alls då jag kände att bara att vara ensam räckte gott och väl. Med allt vad lämning och hämntning innebär så fick jag inte ihop min tid på jobbet och det är för mig jobbigt att hela tiden gå back på min flex.


Det var i och för sig så att det bara var att gilla läget men ändå fanns samvetet där om kvällarna och sa att jag borde jobba lite men jag orkade helt enkelt inte och inte var jag egentligen tvunge heller då jag hade och har en hel del plus på flexen men för mig är det jobbigt.


Barnen var dock underbara hela veckan!!! De väckte mig bara en gång på hela veckan och då för att Melina tassat upp och vandrat in till mig. Jag viskade till henne att hon kunde komma och kramas men hon svarade "sova matta" och lade sig själv på madrassen vi har till barnen i vårt sovrum och somnade om!!??!! WOW!!


I övrigt ställde de upp och skötte sig bra, bråkade lite och hjälpte till exempel till med att plocka ur diskmaskinen hela veckan tillsammans alla tre!! Gissa om jag uppskattade det!!!! Sötaste barnen.


Lite logistiska problem uppstod på fredagen då vi direkt efter skola, dagis, jobb skulle ut i skogen på reflexjakt. En mörk skog och bara reflexer och ficklampor till hjälp kändes inte som direkt lämpligt för mig själv med tre barn!! jösses om de går åt olika håll!!!


Morfar ställde dock upp och frammåt kvällen kom även Magnus dit då han hunnit hem. Jättemysigt var det i skogen och ungarna tyckte det var spännande att jaga runt efter reflexer.


Efter denna vecka vill jag få lite ledigt så jag anmälde mig till Glögghoppet på forserums BK. Ungarna fick spendera dagen hemma hos mormor och leka skola medan jag och Tingeling aldeles själva for till ridhuset för tävling! Underbart att få lite ledigt!!!


Det skulle bli tre hoppklasser unde dagen alla tre stod som öppenklasser på SKBtävling men det visade sig väl på plats att den första var tänkt som en nybörjarklass... oups.. Nåja jag var inte den enda som missat denna info och banan var förutom att den saknade slalom och platt tunnel inte lätt någonstans. Två hopphinder skulle tillexempel tas bakifrån och direkt efter det ena följde trånga passager som krävde framförbyten för att ge hunden en möjlighet att läsa vägen rätt.


Ting var riktigt i gasen när vi skulle starta och även om vi satte de svåra passagerna med hinder bakifrån och så i starten så diskade vi oss två gånger på banan och sedan ytterligare en gång efter målgång tror jag. Först missade hon ett hopp och drog vidare in i banan, jag tror vi diskade oss där på att hon stack in nosen i tunneln som var nästa hinder. I vilket fall diskade vi oss efter tunneln då Ting drog raktfram över ett par tre hinder innan hon kom på att jag försökt svänga henne direkt efter tunneln... Lycklig och sprallig till tusen! Efter sista hindret drog hon rakt till sin leksak, sög den och rusade tillbaka in på banan för ett par tre ärevarv där innan jag fick stopp på tokhunden och kunde plocka henne av banan!!! Visst bllir man diskad i det läget för leksak på banan eller?? I denna klassen stod belöningslådan väldigt nära banområdet och det var en raka i mål vilket gjorde att Ting var före mig dit. Dessutom stod publiken som en mur en bit bakom målfållan så dit kunde hon ju inte rusa.. Nu var vi diskade så det kvittar fullständigt men i kommande klasser placerade jag min belöning en bra bit bakom målområdet så att Tinge inte skulle kunna hitta den utan mig.. I vilket fall var nog Ting lika lycklig som jag över att få tävla igen eller vad tror ni!!?? och det kändes faktiskt riktigt skönt att det var jusst nybörjarklassen vi diskade oss i, den borde vi liksom inte alls startat ju..


Till nästa klass hade hon hunnit lugna sig något även om hon fortfarande sprang på rejält bra frammåt! Det var ytterligare en riktig svår öppenklassbana. klass trenivå skulle jag tro åtminstone! Jag tycker det är för svårt för en inoff där många nybörjare förväntas vara många på sin allra förstatävling. För mig var banan en kul utmaning och Ting och jag satte banan sånär som på en snöplig rivning. Tiden var klassens bästa och vi knep en tredjeplats med loppet.


Sista klassen var en mer lagom bana. Den var lite klurig men öppen och flytig och passade fler på denna tävlingen tror jag! Ting gjorde en strålande insats satte nollan och vi vann klassen.


Dessa två sista lopp och vårt sammarbete i dem är vad jag tävnker ta med mig in i vintervilan från tävlingar!!! Härlig kännsla av samspel och samförstånd!! :-D


Mellan loppen var jag funktionär där det behövdes folk! Underbart att bara ta hänsyn till sig själv och sin hund och inte något annat alls på hela dagen! Det var toppenfina skogsområden bakom ridhuset som av någon anledning inte verkade ha upptäckts av så många andra tävlande! Så Ting och jag kunde strosa där bäst vi ville inför och efter våra starter! Eftersom large gick sist av storlekarna var det banbyggnad efter våra starter och lotten hade gjort att jag startade runt hund 40 i varje klass så trots att jag satt funktionär i small medium behövde jag inte stressa en enda gång på hela dagen och jag unde dessutom njuta av agility från första parkett hela dagen :-D


Tack Forserum BK för en trevlig tävling!





Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards