Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg under augusti 2010

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 28 augusti 2010 13:11

Om du svarar ja på dessa påståenden så riktar sig min blogg idag till just dig då jag kan hjälpa dig att få just gratiserbjudanden (OCH DÅ MENAR JAG HELT GRATIS.. INGA EXP AVGIFTER ELLER LIKNANDE UTAN GRATIS!!!!)


Gratis är gott som man säger.. JAg är något som kallas för buzzador vilket innebär att jag får erbjudanden om att testa olika produkter och tjänster (om jag vill) helt gratis. Det enda de förväntar sig i gengäld är att jag talar om vad jag tyckte om produkten (oavsett om det var bra eller dåligt) för dem och för mina vänner :-D


Kul sätt att få testa saker man annars antagligen inte skulle testat..


JAg har bla testat att hyra film (fast för mig var det gratis förstås) via Lovefilm, göra ett vackert fotoalbum (gjorde mitt bröllopsalbum så!!) via nätet och annat smått och gott..


I vilket fall så söker de just nu småbarnsmammor!


Se nedan!


"Just nu söker vi med ljus och lykta efter vissa målgrupper till ett par av höstens kampanjer, och hoppas på att du som bloggare inom föräldrar/barn-segmentet vill hjälpa oss genom att rekrytera via din blogg!
De kampanjer vi behöver fler Buzzadorer till är följande:

- En kampanj som riktar sig mot föräldrar med barn födda mellan 1 juli 2010 och 1 september 2010. Det rör sig alltså om riktigt små bebisar, och även gravida som beräknas föda inom de närmaste dagarna! Inbjudan till denna kampanj kommer gå ut till målgruppen under september.

- En kampanj som riktar sig till föräldrar med barn födda mellan 1 jan 2009 och 17 mars 2010, det vill säga barn som är ca 6-18 månader gamla. Inbjudan till denna kampanj kommer gå ut till målgruppen inom bara några dagar, så ju snabbare dina bloggläsare registrerar sig som Buzzadorer desto större är chansen att de blir inbjudna till denna kampanj.


https://www.buzzador.com/buzzador/index.php?file=u-regstep1&lang=SE&refstr=Annatanya,

Dina bloggläsare måste registrera sig som Buzzadorer senast 5 september (men som sagt - ju snabbare de registrerar sig, desto större chans har de att bli inbjudna till just dessa kampanjer).

Om du tillhör dessa målgrupper och är sugen att testa - registrera dig via nedanstående länk!


Stort TACK för din hjälp!

Hälsningar,
Buzzador"

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 25 augusti 2010 07:41

Livet är intensivt just nu! Det händer mycket och jag hinner inte med att blogga riktigt. Här kommer iallafall en kortrapport från helgen.


Var i Nässjö och tävlade på söndagen. Två lopp i klass två var avklarade inom en och en halv timma sedan kunde jag åka hemmåt, utan resultat i fickan.


Trist för Ting gjorde faktiskt ett bra hopplopp förutom att hon gick ur slalom två gånger :-( Skittrist faktiskt..


Agilityloppet klantade jag bort. Hade hittat en suverän lösning i en passage men den krävde att föraren rörde på påkarna och sprang! Jag kom dit och stannade och funderade på vart jag skulle härnäst. När jag väl insåg att jag skulle springa var det för sent! Jag skulle runda en tunnel för att hinna före Ting längre fram men när jag nu började springa aldeles för sent så hade Ting för länge sedan hunnit fram och nästa signal hon fick blev då tunneln som hon inte skulle ta..


Mitt fel. Är man dum nog att inte sticka när man ska får man ha plan B istället och inte försöka genomföra något som är dömt att misslyckas..


Ting skuttade av balansen därefter så jag tog om och sprang ut.


Efter tävlingen åkte vi på trevligt kalas!


När jag kom hem drabbades jag av en stor besvikelse på AFBV! De strular aldeles för ofta för att jag ska tycka att det är bra! Har tidigare gått ur då jag anser att de har liten för att inte säga obefintlig respekt för sina medlemmar.


Nu gick de ut med att SBA skulle gå i Nybro och då känndes det helt plötsligt befogat att kolla av hur Icka höll för agility igen. Körde ett pass med henne och höll koll några dagar efter tecken på eventuella smärtor men kunde inte se några. Då tog jag beslutet att anmäla henne till Nybro endast i avsikt att köra henne i SBA som en kul gej.


Jag gick även med i AFBV igen.


Två dagar innan anmälningstiden till Nybro går ut ställer AFBV in SBA!!??!! Då har fler än jag anmält till Nybro ENDAST för att SBA ska gå där! Vilket j****a skitsätt!


Ok det kan ju finnas skäl för att göra så här typ att arrangören är omöjliga eller nåt liknande så jag börjar luska! Det hela beror på ett missförstånd mellan AFBVs representant och Nybros arrangörer. Sedan har de istället för att som vuxna människor sätta sig ner och ta reda på vad som FAKTISKT gäller och vad den andra parten faktiskt menar börjat växla ilskna ord och sedan tog AFBV:s representant beslutet att ställa in!


Tänker man alls på oss medlemmar och hur detta drabbar oss ekonomiskt och på annat sätt?


När jag vidare börjar förklara och reda ut med arrangören det de missförstått och får dem att förstå vad som krävs och försöka lösa de problem som finns kring arrangemanget så är de MER än sammarbetsvilliga! De förstår vad de tidigare missat och de anstränger sig extra för att ta reda på regler mm för att kunna arrangera tävlingen för oss. TACK NYBRO BK!!!!! Medan AFBV:s representant sätter isg på tvären och vägrar ändra sitt beslut att ställa in tävlingen. Skälet som uppges är att det är för sent att göra det då infon inte hinner nå ut till alla medlemmar innan anmälningstiden går ut! OCH VEMS FEL ÄR DET???


AFBV:s första kontakt med Nybro togs två veckor innan anmälningstiden gick ut! Är det rimligt?????


AFBV har skött detta oerhört dåligt och min förhoppning nu är att de tar sitt ansvar och ersätter de medlemmar som drabbats ekonomiskt! (Fat chans men man kan ju önska att de inser hur jävla illa de sköter saker och ting)


Visst det är inga stora summor det rör sig om (åtminstone inte för mig men inte heller obetydliga pengar) men det handlar om principer! MAn behandlar inte sina medlemmar så här!!!!!!



Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 17 augusti 2010 20:56

Idag tog jag med mig alla ungarna och Ylva och Ting och åkte till Ida och hennes roliga och svåra får (de är räddare för folk än de är för hundar..) Hade rustat mig med långpisk för att verkligen hålla Ting på mattan men ändå på benen. Skickade på ett 75? m hämt som hon skötte såå fint. fin utgång fint upptag, sedan hade fåren förstås koll på oss och tvärvägrade att gå åt vårt håll men då började den underbara lilla hunden arbeta helt fantastiskt. Snabba fina flanker på riktigt lagom avstånd för att stoppa men inte stressa och sedan snyggt ner i smygtempo och fick fåren någon meter mot mig innan de försökte ytterligare utbrytningar. Hämtet tog tid med inte någon gång tappade hunden huvudet och gick in mot fåren utan hon höll hela tiden fint avstånd utan att för den sakens skull ge fåren minsta lilla alternativ än att gå mot de där jätteläskiga människorna.


Stod där och bara njöt!!


Försökte mig på att få dem runt mig men där gick gränsen för fåren. För trångt och för mycket folk :-) Till slut började vi fösa dem och då såg de en lucka och stack och gissa vad jag gjorde då??!! Jag behöll huvudet och skickade INTE Ting efter den flyende flocken. Istället använde jag apostlahästarna och gick tillsammans med Ting och hämtade dem! De du Louise!! ;-)


Ting fortsatte hela kvällen att jobba superfint!! ett par gånger påminde jag henne om vad som gällde men det kändes som en annan hund! Hon KAN gå lungt och fint också! Tom när fåren drog vid nåt tillfälle stannade hon frivilligt tills de lugnat sig (40 m bort) och GICK sedan fint efter dem!!!! What?? Kan hon göra sånt?? :-D


Såååååååå nöjd!


Det enda som inte gick bra var delning då fåren inte alls var intresserade av att släppa mig så nära att jag kunde få någon lucka..


Ylva fick också gå en runda och hon gjorde en hel del bra och en del mindre bra. Hon höll ut fint i flankerna men går sedan för nära fåren och stressar dem i galopp och splittar dem åt alla håll. Vid ett tillfälle passade det fåret hon splittat bort på att lägga sig ner och spela död när Ylva fortsatte efter de andra  :-( Sååå mycket tycket jag inte att hon stressade dem!! Men det blir ju lite mycket när den där rackarns människan också försöker komma nära för att kunna träna drivningar vilken Ylva behöver då hon är dålig på balans och hellre hänger på fåren åt det håll de vill..


Ylva är lite svår också för sätter man press på henne faller hon ihop som död också med hakan i backen och släpper tom fåren och går helt åt andra hållet.. Hon behöver få tända lite till tror jag innan man kan sätta mer press på henne. Svår avvägning.. hon kanske borde få gå någon av kurserna någon gång.


Tack Ida för lånet av fåren. Nästa gång hoppas jag Techno är med så du också får träna lite :-D

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 16 augusti 2010 09:23

Vi hann inte mer än hem från WKM så var det dags för KM på nöt. Det gick i tisdagskväll och jag packade in mig och Melina och Tingeling och körde dit. Banan var en naturbana med knappa 100 m hämt genom riktigt grindhål (öppet runt om) vidare genom fyra hagar med riktiga grindhål och tillbaka för fålla in och ut. Banan avslutades med momentet avlämning som bestod i att hålla djuren åt nästa ekipage! 


Nu hade vi tyvärr fått tillbaka lite av den där tendensen att springa bakom och stanna där. Fullt på utgången men sedan stopp.. Jag gick lite frammåt för att hjälpa henne (på KM är det ok men det kostar en del poäng) och såg då att Ting stod på benen och smög långsamt bakom djuren! Duktig flicka!! Smygandet är dock extremt långsamt.


Hon kom iallafall med dem och när de väl kom gick det istället lite för fort.. :-/ Svårt det där med medeltempo. En kort sträcka drivning och sedan fösning. Ting föste fint och tog kommandona bra. När vi kom till första svängen så var den istortsett 180 grader och för att inte kvigorna skulle passera grindhålet skickade jag vänster när de första närmade sig. Det gick precis som jag tänkt superfint då de första kvigorna trillade av fint genom grindhålet utan att passera först, men det fick en bieffekt. De två sista kvigorna vände innan de kommit upp runt hörnet. AJAJ bara att kalla tillbaka Ting för att peta fram de två kvarglömda och under tiden stack resterande kvigor lååååångt åt fel håll i draget i hagen.. Kan säga att poängen på dessa sträckor blev därefter. Ting fick göra ett nytt hämt och denna gången gjorde hon det bättre :-D  (13 p bort här)


Drivning sista biten och jag tyckte Ting jobbade bra! Hon höll ut fint rusade någon gång (hon började ju bli trött) men tog åt sig och dämpade tempot när jag sa ifrån. Hon var superduktig och tog alla kommandon rätt :-D


Tillbaka vid starten och dags för fålla in och precis i det kritiska skedet tar ting för första gången på hela kvällen fel på vä och hö :-( Kvigorna vek åt sidan en gång och Ting fick hämta dem tillbaka. På andra försöket gick de fint in. Fålla ut gick bra och avlämningen gjorde hon superfint!! Hon var så trött så hon ville inte göra annat än ligga still medan den andra hunden hämtade ;-)


Summa summarum så fick vi ihop ca 85 poäng vilket är nytt rekord för oss. Jättenöjd med mycket men lite ledsen för att jag orsakade poängtappet på 13 p vid fösningen. Tror vi kunde fått riktigt bra poäng där eftersom jag hade koll på draget och hon tog hö o vä såååå bra. Nu fick vi liksom aldrig chansen att göra den sträckan rätt :-.(


Summa summarum så var alla andra bättre och klubbmästare blev Linda med Jaffa på 106 p :-) Vi får komma igen nästa år!


Vi blir iallafall bättre för på KM förra året tror jag vi fick ihop 24 p ;-)


På onsdagen var det kurs på får. Ting fick här en ny omgång drivningshjälp. Fick återigen höra att jag var för snäll i mina krav på henne. Vet men det är så svårt att ställa höga krav.. Hon går såååå fint med mycket krav så jag borde verkligen höja kraven ett rejält snäpp när vi är ute själva! Tack Lotta för all hjälp.


Barnen och Mormor var med på kursen. En lekplats på andra sidan en åker räddade deras dag! De lekte och lekte och lekte hela dagen! :-D


Vi har nu hunnit klippa vår nya gräsmatta två gånger! Agilityhindren är utsatta och två träningspass har hunnits med :-D



Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 10 augusti 2010 15:08

I helgen var det dags för årets stora högtid för oss Working Kelpie ägare. Mästerskap i vallning med tävlingar på alla nivåer för oss. Tingeling var anmäld till Bonnhundsklass både på nöt och får och Ylva till nybörjarklassen på får. Vi åkte upp redan på torsdagen och bodde toppen hos svägerskan med familj. Magnus och alla barnen följde med!


Redan 7.30 var det samling till tävlingarna då den nya regeln nu trätt i kraft. Vetbesiktning av alla djur (hundar och nöt/får) före tävlingen. Besiktningen var inga problem för oss Ting var frisk och kry om är ordentligt svullen i rumpan då hon löper!


Mästerskapsklassen gick först och vi fick alla lite hicka när de två första hundarna knappt kunde flytta djuren! Hallå de är rutinerade och stabila hundar och det är inte direkt vi hur skulle detta gå????


Lite ändring av banan och omstart för alla och sedan gick det riktigt bra. När det blev vår tur var jag inte ens nervös.. Ting har ju liksom inte hämtat de sista gångerna på tävling så varför skulle hon göra det nu???? Skickade iallafall ut stjärnan och hon gick ut super! (19 av 20) sedan stoppade hon sååå fint bakom (utan att jag sa nåt, ) jag sa fram och hunden reste sig och började trycka på djuren lungt och fint (10 av 10) sedan gick framdrivningen rätt bra med. En rusning gjorde hon halvägs (måste försöka få bort dem!!!) men i övrigt är jag nöjd! *(16 av 20) total summa på hämten 45 och därmed (tillsammans med ett annat ekipage dagens bästa hämt!!!) Lilla älskade skrutthunden!


Fösningen nästa, jag jobbade för att få ner i Ting i tempo och missar helt att styra upp i tid.. alla utom en utanför grinden vilket jag får ta på mig.. 8p bort Drivning nästa och nu börar Ting bli trött så en och annan rusning med påföljande nafs kommer det där. Grinden prickar vi dock. Fortsätter till fålla in och får rätt snart ett fint läge och jag lägger Ting och vi väntar en vandrar in, en till och sedan följer de alla efter på ett fint band men den sista slinker precis utanför och sedan är det lögn i h*****e att få Tinbg att jobba fint. Hon är trött och ömsom trycker rätt och ömsom spurtar in mot korna och nafsar i luften.. Varje rusning sabbar alla chanser att någon kviga ska vilja gå in. Poängen tog slut och vi landade på 75 p totalt. vilket räckte till en 10:e plats..


På kvällen får vi rökt nötkött och rostade rotsaker vilket var MUMS!"!!! Jösses vad man blir hungrig efter en heldag bland nöten.


Lördag och nya tag. Ting skötte sig dock inte alls och när hon började slinka in mot fåren (istället för att hålla ut utgången som jag vet att hon kan!! Ett problem vi hade mycket för ett år sedan men som jag trott att vi fått bort) så sprang jag helt sonika ut och stoppade henne. Bruten tävling och inget resultat! Surt men jag vill absolut inte få tillbaka de där dåliga utgångarna som vi haft tidigare.


På kvällen var det årsmöte, middag och prisutdelning. Vid prisutdelningen fick jag kred av vår ordförare för att jag stoppat hunden så föredömligt då hon inte gjort som hon skulle! Han tyckte det var oerhört starkt gjort. Kändes lite bättre då :-D för att bryta så på en tävling är inte kul! (man får inte fortsätta om man bryter..)


Det var en trevlig kväll på det stora hela, även om det var synd att det blev så sent innan vi fick mat.


Söndagen och nybörjarklassen. Ylvas tur. Jag kan säga att jag flera gånger efter tävlingen undrat vad det var för hund jag hade med mig för hon var inte det minsta lik Ylva i beteendet. Jag är van vid att hon tar det lungt och framförallt att hon lyssnat på stoppen men icke sa nicke. Hon galopperade runt banan och jag fick ta i ordentligt för att få stopp överhuvudtaget. :-O När hon till sist splittade fåren och mer eller mindre jagade iväg hälften bröt jag henne och gick av banan.


Stort grattis till alla pristagare (framförallt till mina favoriter Leo- så fint han går.. och Tassa (kullsyster till Ting) :-)) samt till alla er som gjorde fina vändor som inte räckte hela vägen fram i år. Till alla er andra säger jag (som jag säger till mig själv) tur vi har världens bästa hundar och vi ses nästa år och då ni ;-)


Ikväll är det KM sedan är det kurs som gäller :-)

.. för lite de sista veckorna. Tiden har liksom gått åt till annat mest trädgårdsarbete. Idag kände jag dock att jag var tvungen att få till åtminstone ett träningspass innan WKM i helgen. En vän till mig Ida har ett gäng får men de är inte invallade. Jag tänkte att det borde funka ändå allra helst som det jag helst ville träna Ting på var igångsättanden och att stå på benen hela tiden.


Ting skötte sig riktigt fint för det mesta. Två gånger nöp hon i tackorna den ena då de inte flyttat sig på länge och det till sist kom ett utbrytningsförsök när jag hjälpte till för att få dem att gå.. den andra försökte stånga Ting och då vart jag riktigt stålt över henne för hon nöp och stod sedan still med en lång blick på tackan som genast ändrade sig och gick efter de övriga.


Ett missöde hade vi. Jag skulle bara hämta fåren en sista gång så vi kunde kolla av att nypen inte gett några skador på fåren och samtidigt vill MElina ha sällskap. Jag skickar därför Ting utan att backa upp henne vilket jag gjort hela träningspasset. Hon försvinner utom synhåll i hagen och jag väntar och väntar. Till sist går jag efter henne och då ser jag att hon står och försöker flytta fåren mot mig i en liten flik av hagen som ligger utanför hagen. Ingångnen till fliken är bakom Ting och hon blockar effektivt varje försök fåren gör för att ta sig ut ur fliken. Inte lätt att vara smart också...


Lite dirrigeringar så föser hon dem bort från mig in i den stora hagen igen och sedan kommer hon med dem..


Ylva fick också gå en vända och det var nyttigt. Vi har inte vallat på evigheter tillsammans. Hon har lite dåligt självförtroende och jag fick hjälpa henne få igång fåren ett antal gånger men när de vandrade så gick det rätt bra. Hon tog kommandona fint men som sagt mer själförtroende hade varit bra. När hon inte kan få dem att gå genom att bara trycka dem så har hon liksom inget v´kvar att sätta till och då plockar hon fram tänderna. Idag hände det en gång att hon nafsade i en has. lungt och stilla sträcker hon fram halsen och nyper och sedan vandrar hon vidare i lungt tempo bakom.


Hennes flanker idag var helt ok.


Vi är inte på något sätt vältränade och förberedda för helgens prövningar men vi åker helt enkelt dit med inställningen att göra bra ifrån oss och ha trevligt tillsammans med alla kelpieentusiaster. Resultatet får bli det det blir. Ylvas hämt kommer att nollas då jag kommer stå i princip hos flocken när jag skickar henne. Ting tja vi får se.. idag stod hon mest på benen men hur hon gör i helgen vet jag inte.



I torsdags åkte jag Melina och Tingeling till Gotland! Jag älskar Gotland och deras tävlingar. En stor del av det ligger i att jag har en god vän på Gotland som jag trivs mycket bra med! Sedan är det en vacker ö och nästan alltid är vädret bättre på Gotland än på fastlandet. :-D


När vi kom regnade det dock men det klarnade upp frammåt kvällen. Vi handlade och lagade mat och hade en trevlig kväll. På fredagen var det tävlingsdags. Då jag tävlade hopp 2 fick jag se till att vara på plats till första klassen. Det var en kul och ganska enkel, flytig bana med massor av tunnlar. Ting gick bra och hade det inte varit för att hon hade sin gastande matte i släptåg så hade hon nollat klassen. Nu blev det en rivning då jag kallade på henne sju gånger före ett hinder vilket resulterade i att hon hoppade oerhört tveksamt över och rev. Svängen var dock jättesnäv ;-)


Sedan följde en lååååååååååååång väntan.. Ting log o sov och jag tittade på agility på alla nivåer! Va mycket bra hundar det är på väg upp i klasserna!!! (tittade bara på large) Tyvärr såg jag också en hel del otrevligheter från förarna mot hundarna! Folk som skrek som idioter på sina hundar och som plockade upp hundarna i nackskinnet och bar dem av banan mmmm. I de flesta fall helt obefogat då hunden gör det den var tränad till sprang sedan hann föraren inte med att handla och så blev det fel och då var det hundens fel!!?? Hatar sånt! Hundar jävlas inte på plan!!!! Bilr det fel får vi nog oftast ta på oss det! Sedan såg jag också mer vältränade hundar göra tokfel (i klass tre) och förare som i det läget markerade för hunden på ett shysst sätt (genom att lägga ner hunden och sedan gå av banan) att de borde skärpa sig. Det är ok anser jag! Men att skrika och gasta gör att folk upplever agilityfolk som otrevliga och dåliga hundtränare och så vill jag inte ha det!


En annan sak jag skulle vilja att folk tänker på är att när det blir fel.. och du väljer att fortsätta banan ut då är det viktigt att du belönar din hund i mål! Hur ska hunden annars förstå vad som var rätt och fel?? Såg en långsammare hund som valde att sticka av plan och gå och sätta sig hos matte istället för att springa med husse. Husse jobbade gärnet för att få tillbaka hunden och lyckades till sist men då hade de redan diskats.. Husse fortsatte och tog några hinder till och gick "i mål". Enligt mig hade husse nu det perfekta läget att belöna rikligt och visa hunden att det faktiskt lönar sig att följa honom!! MEN husse var besviken på hunden och valde därför att bara koppla hunden och gå därifrån. Inte ett bra, en klapp eller ens en blick fick den stackars hunden! Hade det varit jag hade jag ALDRIG sprungit agility igen!


Frammåt kvällen efter alla andra klasser var det så äntligen dags för klass 1 ag. (måste säga att upplägget denna första dag med kl 2, kl 3 lag och sist 1 inte är ett toppenupplägg klasserna får gärna komma i nummerföljd antingen 123 eller 321 och var de stoppar in lagen bryr jag mig inte.. Det måste ju vara fler som är i antingen 2,3 eller 1,2 än det är som är i 1,3??) Det var en riktigt lurig etta med ett lurigt slut på banan A:et skulle tas två gånger. Ting gjorde inte riktigt som hon skulle på balansen men där var en tydlig tass (baktass) på på kfs övre del. (inte godkännt enligt mig träningsmässigt) tävlingsdjävulen är dock stark så jag körde vidare. A:et var brant och första varvet flög Ting rejält över nocken hon landade med en baktass längst ner och jag hörde hur publiken sa det högt! "Såg ni?hon landade med en tass på!! Hur är det ens möjligt???" typ. Andra gången hon skulle ta A:et hade jag lämnat henne för att hinna placera mig inför det knöliga slutet men efter hennes första luftfärd stannade jag sedan upp och vände mig för att se hur hon tog det andra gången. Hon tog det så fint och hade anpassat sig MEN då jag nu stod och tittade på henne istället för att placera mig och fortsätta röra mig så blev jag sen iallafall trots mitt försprång. svängarna på slutet blev gigantiska och två hinder innan slut drog Ting mot belöningslådan och jag fick jobba jättemycket för att få henne att vända.. Jösses vad vi tappade tid. I mål kom vi och nollade var vi. Det räckte till en tredje plats och pinne tre och därmed uppflyttning!!! :-D


På kvällen skulle vi gå ut och fira. Vi letade ett bra tag efter en resturang som inte var knökfull och hamnade på resturang söderport. De hade allt på menyn (varningsflagga) så det fanns nåt som passade alla. Jag ville fira min uppflytt rejält så jag valde plankan (trots att den var DYR!!! 239 kr! nåja oxfile kostar och jag älskar planka!) När maten kom in fick jag en planka med pulvermos med gurkmeja i!!???!!! Oxfilen var skivor (ca 1cm tjocka) seniga??!!! Dvs inte alls oxfile!!! såsen var helt ok och den klassiska tomaten likaså men där låg dessutom en stor hög med värmda frysta grönsaker (morötter, ärtor och liknande..) stirrade på maten en stund, tog en tugga for illa provade en tugga till och satt sedan länge och funderade! Maten var inte ätlig! Skulle jag betala 239 spänn för pulvermos??!! (jag HATAR pulvermos!!)


Efter mycket funderande sa jag faktiskt ifrån. De fick ta tillbaka min mat. :-( Vet ni vad de svarade då?? Det är alltid pulvermos på plankor!! När jag sa att jag aldrig fått det förut ville de veta vilken restaurang jag brukade gå på!!!!


Josse hade beställt kyckling och den var nog för det första kokt (eller kanske micrad??!!) och för det andra så studsade den när man släppte den i bordet!


Övriga vid bordet hade beställt pasta (helt ok, god men inte wow) och pizza (dessa var rkitigt fina och goda!!). Trist när det blir så! 


Lördagens tävling började lite senare för mig.. jag var ju uppflyttad!! Hopp tvåan var riktigt rolig och vi nollade på en bra tid. Tvåa blev vi med pinne :-D


Agilityklassen sedan var svår. Slalomingången trodde jag inte Ting skulle fixa. Men det gjorde hon och då stod jag och bara gapade!!! efter tre portar gick Ting frågande ur.. Gjorde jag nåt fel matte??? Arg på mig själv körde vi vidare och jag passade på att ta om balansen när hon hoppade den.


Hela eftermiddagen var sedan ledig. Jag åkte hem till Ulrika och vi pratade hela eftermiddagen och kvällen. god mat och en trevlig långpromenad blev det och Ting var efter det så trött att jag fick skaka liv i henne för att få henne med mig hem :-D


Söndag och nya klasser. I agilityklassen hade de nu för första gången denna helgen plockat in vippen. (den slog inte över på to kvällen när någon lagt en liter mjölk på den, så den användes inte de första dagarna, nu sades den dock vara åtgärdad.) Ting flög fram över banan och fortsatte flyga när hon kom till balansen! Tog hon tre språng på den så var det bra! Hmmm.. running är svårt när kelpie flyger. Enligt utplacerade vänner var hon dock ordentligt på kf (landade där) men åter andra säger att hon missade.. själv vet jag inte! Ting fortsatte flyga fram över banan! och när vi kom till vippen fölg hon över den så den rörde sig aldrig.. Jag tog då om = disk. Det var fruktansvärt många som fölg gungan, i alla klasser och många undrade om den verkligen var rätt invägd..


Hoppklassen var ännu en rolig bana. Ting gick bra även här men en obetänksam viftning med fel hand så flög hon in i en tunnel och diskade sig. Jag fick efteråt veta att hon innan dess haft en rivning så då kändes disken inte så jobbig längre :-D på det stora hela är jag supernöjd med hur skrutthunden har gått! Hon har helt enkelt gått SUPER!!! :-D Känner att hon riktigt läser mig och banorna underbart nu!!! Supernöjd åker jag hem med två pinnar och en uppflyttning i bagaget! :-D


Visby BK ska ha en stor eloge för välarrangerade tävlingar!!! Bra flyt nästan hela tiden UNDERBART KÖK!!! Vilken meny det fanns att välja på!!!!! och till priset 50 spänn!!!! WOW!!! Salladsbordet till var inte heller dumt!!! SUPERKÖK helt enkelt!! Banorna har varit toppen (det enda är väl att vissa slalomingångar varit väl svåra i klass ett men men) flytiga svåra men med rätt handling underbara!


En incident fick mig dock att fundera. Två ekipage drabbades av ungefär samma sak i två olika lopp för två olika domare. En lös hund kom in på banan mellan hund och förare i loppet. Tävlande hundar märkte inget medan tävlande förare fick halvhalta och tappade mark när de stördes av hunden. Den ena domaren sa omlopp och den andra sa INTE omlopp då tävlande HUNDEN inte var störd!


Min fundering är om det inte är EKIPAGET som inte sja störas! Dvs varken hund eller förare! för om endera störs så blir ju loppet stört!


Startade disskussionen på facebook och har även där fått olika svar från olika domare om huruvida omlopp borde getts eller inte.. Märkligt!


Reglerna säger tydlig yttre störning.. men inte VEM som ska vara störd.


Vi avslutade med att gå ut på nytt denna gången valde vi restaurang efter rekomendation från ortsbefolkningen! :-D Joda hade toppenmat och det blev en MYCKET trevlig kväll :-D





Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards