Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg under juli 2013

Jag unnar inte mig själv tiden att sitta ner och blogga. Det är tvättberg som ska vikas disk i köket som ska plockas barn som ska gosas med, matas, tvättas och massor av annat. Dessutom har jag hundarna som jag smiter iväg och tränar när jag får en stund över! Blogga.. mjo kanske man skulle men det hinns inte med.


Sedan sist?


Amanda har fyllt 6! Som tiden flyger ifrån oss! När blev hon så stor?


Saga har blivit stora tösen! Hon har fyllt ett och ungefär en vecka innan dess började hon gå! :-) Just nu är hon supernöjd med att bara öva sig i att gå. Rätt vad det är hör man henne skratta lite för sig själv och smyger man dit får man se henne i färd med att öva sig att gå utan att hålla i sig! Driven tjej! :-D


Bara dessa händelser innebär att vi haft fylltupp med kalasande utöver allt annat som vårbruket innebär på landet! Det har varit plöjning och sådd och skogsplantering och trädgårdsland att fixa dessutom skulle altanen bli klar och trapp på framsidan fixas och så hade ju jag förstås lånat får som skulle kollas och emellanåt flyttas till nytt bete och så..


Lite tävlande har jag hunnit med också. Ting har faktiskt tagit sitt första Cert!!! :-D Har efteråt letat upp filmen från livesändningarna och konstaterat att vi faktiskt kan få bort iallafall fyra fem sekunder på vår tid så det kan bli ännu bättre! Jag måste bara träna mer på att ge rätt signaler i god tid! Är det inte alltid det som ska tränas! ;-) Kul att se att där fanns tid att vinna på banan och skönt att få utdelning då vi äntligen lyckades sätta en nolla!!


Vallar gör vi också lite till och från! Trolla är rolig att jobba med och börjar nu så sakteliga först både smacka och pysch! Hon kan balansera dem både mot staketet och mot mig! Hon har dock inte riktigt förståelsen för att man inte behöver krypa ända fram till fåren innan man stannar.. vill gärna komma bara liiite närmare och så ännu lite närmare!


När vi skulle flytta dem till nytt bete igår så la jag Ting på lämplig plats och lät Trolla peta över dem från gamla till nya! Det var en uppgift hon fixade med bravur!! :-)


En annan som fåren varit mycket nyttig för är Ting! Hon har lugnat sig rejält av att få jobba med dem ofta och korta pass! Bara två gånger på hela våern sommaren har hon rusat runt flocken( istället för att fint flanka runt dem)! Gissa om hon behöver egna får jämt. Hon tänker fortfarande mycket själv (på gott och ont) Har jag gett henne en riktning jobbar hon stenhårt åt det hållet och glider i sidled för att styra upp åt rätt håll. Det är ju bra! Men när jag vill ändra riktning kan det behövas en del övertalning! :-/ Vi har bara jobbat i lilla hagen hela våren sommaren och jobbat mycket med att hon ska lyssna och göra som jag säger inte som hon vill och idag provade jag för första gången att ställa upp fåren för ett mycket kort hämt. Hon  skötte det jättefint! Delade gjorde vi igen idag (vi provade i början när fåren kommit men kunde knappt dela alls och inte heller hålla dem om vi väl splittat dem då Ting omedelbart såg det som sin uppgift att samla dem igen!!) och vet ni!!? idag delade vi!!!! SNYGGT; prydligt och höll fåren dessutom! Stabilt!!! Säg att vi idag vid tre olika träningstillfällen delat totalt 6 ggr. Ett misslyckat delningsförsök!!! två delningar då hon vände upp mot fel flock!!! Resten kunde jag med mina amatörögon inte hitta några fel på alls!!! :-D



 Idag var faktiskt första gången jag tänkte tanken på valltävling igen!? Men inte så allvarligt att jag kikat på om det finns några. :-S


Nu har Magnus fått Saga att somna så nu ska jag ägna tiden åt bättre saker än att sitta här!! Som att pussa på honom tex ;-)





Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards