Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg under februari 2011

Igår kom det ett litet brev på posten. En räkning från försäkringsbolaget på drygt 7000 kroner för bilförsäkringen. Ja sådana dimper ju ner en gång om året och ska normalt sett betalas också men nu är det ju så som alla som läst här den senaste tiden vet att bilen som försäkringsbolaget nu vill ga årspremien för har brunnit upp. Och inte nog med det försäkringsbolaget som alltså skickat en räkning till oss har inte velat laga bilen utan har istället löst in den! Dvs vi äger inte bilen längre utan det gör de och ändå får vi räkningen från dem!!!!! Hallå hur tänkte de nu?? Blir till att ringa och protestera.


Många turer runt denna uppbrunna bil har det blivit. Suck.


Nåja nu är ny bil beställd och vi har egentligen bara hyrbilskostnaden i mellantiden kvar att lösa. Vi tänker inte betala den liksom när vår volvo brinner upp hos volvo och vi dessutom har försäkringen i volvia..


Sedan var det det där med pinnen i förra inlägget! Jag hittade inte min tävlingsbok när jag i Linköping skulle lämna in den för ifyllande. Lagom stressad letade jag igenom Tingelings lilla bok med alla papper ett antal gånger men ingen tävlingsbok! Rensade ur väskan och letade där med men nix boken var borta.


Stressande att inte veta och när jag kom hem började ett freneteiskt letande och funderande var kunde jag lagt den?


Magnus hade ett minne av att han sett den någonstans men var visste han inte så det var inte till stor hjälp. Hopplöst var det iallafall och efter att ha letat ett antal dagar bet jag i det sura och satte mig och började leta resultat på nätet för att återskap min tävlingsbok.


hur jag än letade kunde jag dock inte hitta alla de pinnarna jag trodde mig ha! Jag saknade två av dem jag visste att jag hade och kunde inte begripa vart de skulle ha tagits. Jag kollade igenom bloggen, sms, mail, Agif, SBK-tävling och hemsidor för olika klubbar. Jag gick igenom mina sparade3 rosetter och utifrån dem sökte jag på nytt i resultatlistorna efter de försvunna pinnarna men utan framgång.


Mailade CAS för att höra hur jag skulle göra nu. Tävla tvåan igen efter de återskapade resultat jag lyckats hitta eller??


Fick svaret att "Du får inte tävla i klass tre om du inte är uppklassad och du får inte tävla i klass två om du är upklassad" 


Jaha vad gör jag nu då??!! Jag tänkte väl som så att om jag inte lyckas visa att jag är uppklassad kan väl ingen protsetera om jag tävlar tvåan igen och om någon gör det så får jag väl be dem bevisa att jag är i klass 3 ;-)


Jag sammanställde alla resultat i tidsordning samt fixade adresser till TL på olika klubbar och såg till att tävlingsbok skulle finnas till försäljning på Växjös inoff i helgen. Mer än så kunde jag inte göra innan jag köpt ny tävlingsbok.


Då frågar Magnus om jag hittat tävlingsboken. Nä svarar jag och då undrar han hur den såg ut och jag började beskriva den när jag kom på att jag faktiskt har Ickas så att han kan få se den istället. Han går ut till väskan och plockar fram en av hundarnas pärmar och letar fram tävlingsboken i denna och frågar om det är den här.  Med en blick över axeln svarar jag ja fast det står Tingeling på framsidan.. "precis som det gör på denna menar du" säger Magnus då!!!


VAA????? Jodå där står min älskade med Tingelings tävlingsbok i handen! Var hittade han den??? Jo i Tingelings tävlingspärm precis där den ska vara men där jag inte kunnat hitta den när jag letade igenom pärmen flera gånger på linköpingstävlingen!!! Märkligt!


Men skönt för då kan jag ju få den ifylld och sedan kunna tävla trean ju!!! Nyfiken på vilka tävlingar jag tagit pinnar på som varit för svåra för mig att hitta slog jag upp boken för att kolla!Bara det lilla faktumet att jag tydligen gått och blivit senil för jag har inte två pinnar i varje utan bara en enligt tävlingsboken.. :-S


NU har jag två i agilitytvåan men en i hopp så det blir till att tävla lite till innan jag får tampas med sveriges elit igen :-D


Jaha och så en kort rapport från den inofficiella som jag var på i helgen. Agklassen var först ut och jag var inte helt förtjust i starten. två hinder på snedden åt höger och därefter stod långhoppet förskjutet åt vänster. Jag velade mycket över hur jag skulle starta men beslutade mig till sist för en LOP vid långhoppet. Ting kom som skjuten ur en kanon och hann inte häva svängen helt utan hoppade långhoppet snett och rusade sedan som ett ostoppbart tåg rakt in i tunneln som var nästa hinder. Efter men halvhalt från mig beslutade jag mig för att skita i missen och köra på.. Ting visste inte att hon missat och då kvittar det typ. och hon gjorde ett riktigt bra lopp nästan hela vägen i övrigt. Lite strulade vi framför en tunnel där man skulle korsa hundens väg i 90 graders vinkel med bb. Jag belv otydlig och Ting hade troligen fått en vägran där om vi inte redan varit diskade.


Hopploppet var en riktigt lurig bana. Kul men hu vad man fick springa som förare för att hinna till vettiga placeringar! Jag hade banvandrat på ett sätt då jag inte trodde mig hinna byta före hunden på ett ställe i slutet. Sedan såg jag hundar som på grund av att föraren inte bytte fick fel i hoppkombinationen som följde och bestämde mig då för att jag banne mig skulle hinna. ALDRIG ändra sin plan utan att ha banvandrat för det.. Jag hann inte fullfölja mitt byte helt och Ting fick en vägran på däcket då jag inte hunnit vrida mig mot det. Surt sa räven för det var ett fantastiskt bra lopp fram dit. I hoppkombinationen därefter blev det lite skrik då jag pga vägran var felplacerad och då tappade hon benen och fick en rivning också. Nåja shit happens.  


Enligt lagkamrat hade dock Ting ökat på tempot och hittat ännu en växel! Hoppas de har rätt! Känndes som om det gick undan men svårt att veta säkert. Några tider fick vi inte att jämföra med då det blev disk och vägran.


Tack växjö Bk för en toppentävling! och STORT GRATTIS TILL KRISTINA MYREFÄLT SOM BLEV GODKÄND TL i helgen!







I helgen var jag anmäld till Linköpings klass två tävling. Det var en emtävling så vi kunde både ta sovmorgon och köra i lugn och ro upp. Ändå var jag framme för tidigt! :-D


Körde förbi Lydia där jag skulle få övernatta efter tävlingen och vi kunde sitta och prata en stund hemma hos henne innan vi behövde åka till tävlingsplatsen. Det var rätt gott om plats på läktaren när vi kom så vi snodde åt oss ett hörn där vi slapp folk som sprang förbi samtidigt som vi hade full koll på läget.


Banvandring. Banan var flytig med några små klurigheter mitt största dilemma före loppet var huruvida Ting skulle minnas balansen efter en låååång vinter med i stort sett ingen träning på just balans. Precis före mig startade Lydia med sin Dingo och de gick in och gjorde ett toppenlopp nollade och gick upp i ledning. Så var det min och Tings tur och Ting gick så fint så fint! balansen tryckte hon ner en tass på så det var med ett stort leende jag gick i mål! Min duktiga hund satte nollan men kunde inte riktigt mäta sig tidsmässigt med Dingo. en andraplats belv det dock!


Dingo är också working kelpie för et som inte vet det så därmed vart det två WK (av två möjliga) i topp och därefter följde bc och annat :-D Allitd kul att knäcka bc på tid eller hur ;-) Lite kaxigt på prisutdelningen med två WK i topp :-D  


Med den pinnen tog vi tredje och sista så nu väntar klass tre på oss! Hua!


När det närmade sig hoppklassen var Lydia tvungen att avvika. BK skulle ha årsmöte och agilityfolket behövde närvara för att kunna få majoritet i fråga om belysning till agilityplanen. Dingo fick dock stanna med mig så att han kunde starta även hopploppet.


Hoppklassen var också flytig med flera passagerr som var desamma som agilityklassen där var dock några trocklingar till tunnlar som skulle göras. Jag la upp en plan som var samma för bägge hundarna utom vid slalom där jag hade för avsikt att låta Ting obba mer själv för att vinna mark medan jag eftersom jag aldrig kört Dingo valde att följa honom hela vägen och sedan bakombyta mellan tunnlarna därefter.


Ting var först ut av de två. Jag hade sett att många nollade och flera av dem var riktigt snabba så jag körde gasen i botten redan från början! Hon gick superfint med superfina snäva svängar! När hon kom till hinder tio petade hon ner en bom :-( Det gjorde mig dock ännu mer inställd på att pressa tiden! (alltid kul att jämföra sånt tycker jag) så vi körde på men det sprack när jag pressade för mycket i slalom. Jag hade låtit henne gå själv medan jag stannade bakom och tog possition på andra sidan en kort tunnel (samma passage som i agilityklassen men med annan fortsättning efter) Hon skippade sista pinnen och tog tunneln = disk. Jag tog om slalom men då gick hon ur igen och då klev vi faktiskt av. Hon är normalt sett duktig på att ta hela slalom oavsett vad jag gör så att köra vidare här var liksom inte roligt.. Nåja Ting blev häpen över att vi inte fortsatte men vart väl halvnöjd när hon fick några små köttbulle bitar efteråt.


Strax efteråt var det Dingos tur. Han verkade nästan lite deppig. kikade efter matte men ville inte kampa och lufsade mest med därför att han måste typ.


La honom på startlinjen varpå han rullade över på sidan 8-O nåja jag känner honom dåligt så han kanaske brukar göra så??!! sa stanna och gick ut i inkallningspossiton och kallade in. Han tittade då upp på mig som att "Öööö va?? ska jag komma???" Sedan lufsade han fram mot mig i maklig takt förbi de två hindren han skulle ha tagit på vägen :-( Oups..


Nåja jag sprang tillbaka med honom och startade med istället och hamnade därmed helt fel för trocklingen som då fick bli en mindre lyckad pusch istället men men. När Dingo väl fattat att jag ville att han skulle köra agility tände han till och sprang på riktigt bra!!! :-D Med lite nödlösningar i början och i slutet där jag glömde framförbyta så tog vi oss faktiskt runt nollade (ja om man bortser från vägran på första hindret) tiden blev ganska lång (6 s från segern) men då får man ju tänka på att vi faktiskt fick starta om efter vägran och där tappade vi nog många sekunder.. Riktigt kul att köra honom var det han är en mycket lyhörd och genomarbetad hund! :-D Gör gärna om det fler gånger! ;-) om matte lånar ut honom vill säga.


Kvällen spenderades med firande av två pinnar, genomröstad belysning och att ordförandeposten i BK gått till en agilitymänniska genom taccos och vin hos Lydia och hennes sambo och barn. Supertrevigt! 


Igår åkte jag hem relativt tidigt och väl hemma ville Emelia och Amanda inviga sina nya skridskor på dammen hemma så det gjorde vi! Det blev många fall innan de började hitta balansen på skrillorna men roligt hade de! :-D Dessutom var vi i kyrkan på dopfest för alla under förra året döpta barn. Melina fick en dopängel med sig hem tillverkad på Johansfors glasbruk.






Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 3 februari 2011 09:45

I över ett och ett halvt år nu har Emelia haft en stor blåsa i munnen som envist hängt sig kvar trots att vi behandlat den på olika sätt. Efter ett år åkte vi till Öron- näsa hals avdelningen på lasarettet och då konstaterade de att det inte var en blåsa utan en cysta och igår var det äntligen dags att ta bort den.   


Ingrepp på så små barn som Emelia görs dock inte under lokalbedövning utan hon skulle sövas och det är ju alltid lite nervöst som mamma.   

Vi var kallade till kl 10 och eftersom vi för tillfället bara har en bil (hyrbilen, golfen rasade för oss i helgen..) så fick vi stiga upp och köra de andra till dagis respektive jobb och sedan hade vi två timmar att fördiva innan vi skulle vara på plats.


Jag hade ringt Skrattmåsen (Växjö Montesori) och önskat få komma på studiebesök en vanlig dag så dit begav vi oss. I en dryg timma var vi med där och Emelia hann både måla en del själv, vara med på samlingen, lyssna på läxredovisningen samt göra lite läsövningslekar. Det var trevligt att se hur upplägget är och hur det fungerar.


Sedan tackade vi för oss och gav oss av till lasarettet. Vi anmälde oss i receptionen och fick en journal och anvisningar om vart vi skulle ta vägen. Vi var tidiga så vi fick vänta en stund innan nåt hände men när det hände nåt så var det inte riktigt det vi velat skulle hända som hände. Med andan i halsen kom receptionisten sättandes och undrade om hon kunde få se journalen!! Hon hade gett oss fel!!!!!  Efter att hon bytt tog det inte många minuter innan den andra tjejen (hon vars journal vi fått dök upp) Hon var 7 år och hette Amelia!!! båda var inbokade samma tid fast hos olika läkare! Som upplagt för förväxlingar!


Det gav oss mammor lite att prata om och dessutom var vi bägge extra uppmärksamma på att ALLA som kom nära barnen hade koll på vem som var vem och vad de skulle opereras för! Jösses vilken marddröm om de skulle operera för fel orsak!!!!!


Emelia fick sin avslappningsdryck först. Hon drack upp duktigt och satt sedan i fem minuter hos mig lungt och stilla sedan bidde hon supertokig! Skulle upp och gå och leka och bygga och klättra helst allt på en gång!   Hon sluddrade och benen gick liksom åt fel håll hela tiden vilket hon tyckte var superroligt! Själv sprang jag som värsta hönsmamman bakom och fångade henne när hon först ramlade åt vänster och sedan åt höger!   Phu!   En försmak för hur det kommer att bli som tonårsmamma??!! I hope not!


När hon skulle få åka på sängen in till operation ville hon klättra upp själv vliket hon såklart inte klarade så jag lyfte upp henne. Då slängde hon sig handlöst över kanten och sa "ja kan schälv mamma schläpp!" efter ett antal misslyckade försök hjälpte jag henne upp igen under protest hon ville ju själv! Staket runt henne lugnade mig en aning och sedan rullade vi iväg! "Busch mamma jag åker busch!"


Sedan busade den duktiga sköterskan "ullabulla" fast elektroder och annan utrustning och Emelia försökte förundrat få händerna stilla framför sig så att hon kunde se vad det var för konstigt som satt där :-D Ögonen gick liksom i kors på henne!


Hon ville se masken inte andas i den men efter fyra fem andetag sov hon gott! Då körde de ut mig och jag kunde bara hoppas att de nu hade koll på att det var Emelia och inte Amelia de hade hos sig! Nervöst


Klockan hade hunnit bli 11 så jag gick och handlade lite att äta och åt sedan direkt och hann tom sätta mig i soffan och läsa två sidor innan op var färdig och Emelia väntade på uppvaket. Hon vaknade nästan omedelbart och vred och vände på sig. När hon väl lyckats spotta ut grejen som höll tungan på plats lugnade hon sig medan jag sjöng för henne och så somnade hon om. Sedan sov hon i nästan fyra!!! timmar! Amelia som opererats lite längre hann både anlända vakna och gå hem innan Emelia vaknat igen.


Efter fyra timmar vaknade hon till och ville kissa men när det var avklarat somnade hon igen. Efter ytterligare en halvtimma väckte jag henne och då piggnade hon till och kunde tänka sig både lite saft och en piggelin. :-D


rätt snart var hon som vanligt även om hon fortsatt var lite trött! Vi tog oss till bilen och körde ut till en bilhandlare där vi mötte pappa. Sedan åkte vi hem. Gissa vem som somnade igen på vägen hem!    

Med alla tre barnen hemma fick Emelia som inte ätit sedan kvällen innan välja kvällsmat och då blev det pannkakor.. konstigt va!?!


Hon hade svårt att somna på kvällen och var faktiskt fortfarande vaken vid 10 när jag kom hem efter träningen med hundarna på loftet. Nåja det kanske inte är så konstigt med tanke på hur mycket hon sovit under dagen.




Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards