Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg under juli 2009

På agilitylistan stormar det just nu. Disskussionen kring pinnar och nollor har fått nytt liv och rasar för fullt. Så här efter halva säsongen verkar en hel del tappat sugen och ännu värre funderar på att sluta helt med agilityn för att de ändå inte har en chans.


En chans till vad kan man undra? Jo till att samla SM-kvalpinnar och kvala till SM. Själv har jag svårt att sätta mig in i känslan. Dels för att Icka när hon nollat aldrig haft problem med att även få pinne (har tom tatt sådana på fem fel ibland) och dels och desto viktigare för att jag i andra sporter insett mina begränsningar från början och satt mindre mer realistiska mål för mig själv.


Jag har likosm aldrig satsat och lagt ner denträning som krävs för att kvala till SM i någon annan gren än agility och därmed har jag inte heller skrikit mig hes över att kvalreglerna är för tuffa i någon annan gren..


Kanske tänker jag snett nu men är och ska SM vara för alla?


Självklart är det roligt med mål och morötter att sikta mot men precis som Jonas sa se då till att skapa eller utnyttja de mål och morötter som finns på din nivå!


AGIF jobbar hårt för att hjälpa alla oss.. vad gör vi själva??


Visst finns det många som sliter hårt för att komma med eliten (dem som kvalar till SM i detta sammanhang) men som ändå inte når hela vägen. Då kanske man får fråga sig tränar de rätt? Ta hjälp och skaffa rätt utrustning OM och det är just OM SM är så viktigt för er! Annars se till att utveckla andra tävlingsformer där den breda massan får chansen att glänsa. Egna divisioner, tävlingar, cuper, mm.


I vår klubb och några närliggande klubbar har vi haft en agilitycup under våren som var oerhört uppskattad bland oss gräsrötter (Ting är inte i eliten ..än??) Vi har samlats en gång per klubb hos varandra och haft en cup där man samlat poäng. Vi körde tre klasser; nybörjarklass (för dem som ALDRIG startat officiellt) AG 1 och H 1 för dem som inte kommit längre upp i klasserna än till ettan. Hundar som Icka fick gärna starta (utom tävlan) medan cupen och poängen delades upp pland de grönare hundarna.


Supertrevligt att lära känna ekipage från de närliggande klubbarna och ett toppensätt att motivera de nyare till att engagera sig och börja tävla!


Folksam cup är ett exempel på ett annat mål som man kan sätta upp för sig och sin hund om man tillhör de där nästan SM ekipagen. Där krävs det mycket mer säkerhet för att ta sig dit än till SM. Jösses vad jag skulle vilja vara med när en av deltävlingarna till och med ska gå i Växjö.. men det blir nog svårt för att inte säga omöjligt eftersom mitt BF är dagen innan Växjötävlingen. Jag körde tom till Örebro och var med i den första kvaltävlingen med både Icka och Ting (hennes debut) och då hundarna diskade sig i varsitt lopp så var det inte aktuellt att kvala.. MEN jag försökte och ville och drömde! Skitkul! Tack Folksam för den kicken!


Nu diskuteras ett nytt mästerskap.. rasmästerskap! Wow så kul!!! Kontakta AGIF och fråga hur och med vad just du kan hjälpa till! Detta är ju verkligen något för alla er som INTE har BC att satsa på och göra till den mest pretigefylda tävlingen någonsin!! Tänkt dig bara att få vara med här! Har man BC får man verkligen kämpa!!! :-D


Sedan finns klubbmästerskap och disktriktmästerskap rasmästerskap och annat som jag anser är värda massor och som i denna SM-debatt känns som om det förringas och liksom sopas under mattan. Trist! Se istället till för att höja statusen här!


Om jag spelade fotboll eller körde rally skulle jag som sagt inte deppa ihop för att jag inte nådde högst upp i toppen! Jag är ingen duktig fotbollsslpeare och inte heller rallyförare (tränar också aldeles för lite och har helt fel material för att ha en chans.) och får helt enkelt anpassa mina mål i sådana sporter till realisktiska höjder. Kanske att vara med i ett korplag som faktiskt vinner en match någon gång eller så. Ja det skulle faktiskt vara kul! Jag tränar aerobics (åtminstone när magen är mindre och foglossningarna inte härjar) men förväntar mig inte att bli bäst i sverige eller så utan accepterar att det är rätt nivå för mig att bara träna! För att jag ska må bra!!!!


Sen det här med att skaffa rätt material. En hund ska fungera med familjen i alla lägen och alla dagar! Det är inte bara agility som gäller för det mesta! Detta förstår jag och respekterar jag! MEN vill man då till SM så kanske man har funderat en aning snett någonstans! Man kan liksom inte äta kakan och ha den kvar!


De flesta av oss håller väl ändå på med agility för att det är en rolig sysselsättning för hunden och för att det skapar ett bra band och en bra relation mellan dig och hunden. Hur kan man då säga att det inte finns något kvar att kämpa för och att man därför ska sluta? Skapa mål att kämpa för! Kan de i AGIF så kan väl alla vi också!


Prata med klubbkamraterna! Ordna egna inofficiella tävlingar och se till att skriva ihop regler som passar klubbmedlemmarnas förutsättningar! Ge tilläggssekunder eller anat handicap till nybörjarna..


Det kanske vore nåt! En handicapcup där man har handicap utifrån de meriter man skrapat ihop?


Sluta focusera på SM och hitta andra utmaningar! Alternativt träna mer och hårdare både fysiken på hunden och dig själv samt se till att få hindersäkerhet och vägval att sitta tll 100 procent! Funkar det ändå inte för just dig och din hund? Träna fart, fart fart och fart.. och om du sedan inte är nöjd ändå funder åter över materialvalet och VAD som är viktigt för dig i ditt liv!


De människor som ligger med i toppen och eliten lägger ner MASSOR av tid på träning! Förringa inte deras ansträningar bara för att de har en BC eller annan vallhund.


Nu har jag stuckit ut hakan och får väl på moppo från alla möjliga håll.. men sånt är livet!


Skapade en omröstning angående just hur viktigt SMsystemet är för just dig!


Får jag för många svar på det första alternativet kanse jag måste fundera igen men så här känner jag just nu..


:-D


Ha det så gått!!


Kram

ja övningarna gav resultat och hon fick bättre och bättre självförtroende i takt med att kvigorna blev mer och mr vana vid att flytta sig för hund. Visst märkte jag att självförtroendet fick följden att hon började rusa lite mer men det var en svår avväning att göra..


I vart fall fick klubbkompisarna till slut övertaget och jag anmälde.. Efteranmälda startar först så klockan nio stod jag vid startpinnen och var beredd att skicka Ting.


Hade bestämt mig för ett högerskick dels för att jag inbillar mig att det är hennes bästa sida och dels för att draget var kraftigt höger och bakåt på fältet.


Skickade men höger ville inte Ting.. skar efter bara en meter och stack snyggt åt vänster istället :-/ Framme hos kvigorna rusar hon fram som en furie bakom.. bortblåsta var hennes fina naturliga stopp.. Rusar förbi gör hon innan hon i en snabb vändning sätter fart på gruppen samtidigt som hon rusar iväg åt andra hållet.. hon pendlar hysteriskt bakom dem och de kommer mot mig i full galopp (ok det var rakt men det var nog det enda som var bra.. :-/ faktum är att hon var den enda VPhunden som fick hem kvigorna rakt alla andra hamnade ute vid staketet åt höger.. alltid nåt! :-O)


Några stopp tog hon inte!!!!! Inte nu matte hinnder inte måste rusa!!!! 

Ghaaaa!


Gruppen hos mig dags att försöka vända dem och hunden i riktining neråt igen.. dragriktning och med en hetsig hund i hasorna så gick även det i full galopp! Fösningssträckan var slut innan vi hunnit börja fösa.. var liksom tvungen att skicka Ting runt för att stoppa de flyende kvigorna och det gjorde hon.. stoppade dem men då var grinden förbisprungen (ingen kviga innanför alla någon meter till höger om grinden..)


Tja bara att bita ihop och vända gänget helt om igen. Nästa grind låg långt nere bakom oss i vänstra hörnet.. Drivningen gick väl sisådär Ting var fortfarande het och kvigorna rusade om mig! :-/ När första kvigan nådde grinden verkade hon gå utanför och jag skciakde Ting för att stoppa.. dåligt beslut då resterande var på väg rätt.. När Ting glider upp vid sidan viker restenav gruppen av och hamnar utanför.. tre gick rätt till sist :-(


Även vägen mot fållan som nu återigen var i dragriktningen och därför gick fortare än jag önskade mig blev en aning stressad.. Väl framme vi fållantröttnade jag på Tings fasoner!!! På tiden kan man väl säga!! Ryter i och se! hunden böjrar jobba rätt och fint! :-D


Kvigorna lugnar sig snabbt (dumt av mig att inte säga ifrån till Ting tidigare..) och vi finlirar en stund utanför fållan. (eftersom Ting tryckt dem för långt från början så kommer de nu från fel håll och vi lyckas inte riktigt få in dem.. De gör lite utbrytningsförsök och till sist lyckas en av dem ge sig av och vi får inte chansenatt reparera det då domaren bryter oss.. (Tacksam var jag för det!!) kunde trots allt gå ganska nöjd av banan.. Ting och jag tog oss nästan runt. Det gick för fort absolut men hon tog dem åt rätt håll och jag kunde styra även om det inte gick att precisionsstyra.


Hem och jobba tillbaka lydnaden som ju fins där och dra ner tempot så kanske det blir lite bättre framöver..


Domaren tyckte hon var intensiv och att lydnaden fattades.. jo minst sagt men samtidigt sa han att han tyckte att hon hade fina flanker!!!! :-D och är det något vi jobbat med så är det ju just att hon ska hålla ut och släppa trycket i flankerna istället för att rusa in och ta korna lite bakifrån..


Man kanske kan säga att det vi jobbat med fick vi.. fina flanker och bättre självförtroende.


Sedan att det blev för bra på självförtroende fronten det får vi väl jobba med framöver så att självförtroendet finns kvar även om tempot sänks avsevärt.. :-)


Kul mer att jobba på mao!!


Resultatet var iallafall en katastrof men jag är ändå märkligt nöjd..


I och med att hon skar var vi körda från början (nästa gång ska jag försöka se på henne vilket håll hon vill gå och välja det!!!) Sedan lärde jag mig att när hon väl hämtat hem dem och jag var nära henne fanns alla möjligheter att göra det jag gjorde först vid fållan STOPPA hunden och se till att hon lugnar ner sig och tänkter till INNAN vi fortsätter. VP går inte på tid!!!


När väl hon lungat sig gick allt mycket bättre och det är ju fullt möjligt att göra det med en gång!!!! Dumt av mig men man lär av sina misstag!


Nyttig erfarenhet var det.. hoppas jag inte skämde ut WK alltför mycket.. ensam WK var vi förstås så.. :-/


Nåja vi kommer igen när vi tränat lite mer!!

   

Sedan sist har vi hunnit med Ölands djurpark, mer vallningsträning, agilityträning, sylt, gäster, uppvisning och VP...


Allt har gått bra utom det sista..


Misstänker att det är det som är intressantast så här kommer lite info om vad och varför och hur det gick..


Senaste veckorna har det tränats rätt duktigt på vallning. Ting har fått flankera massor och fösa en hel del därutöver mest nöt har det vallats då det är det jag har tillgång till och då klubben skulle ha nöttävlingar i helgen som gick och behövde hjälp med invallningen innan dess.


Ting har utvecklat sina flanker enormt fint under denna tid men har ibland haft lite för mycket Eye efter upptaget och haft lite svårt att få igång de inte så invallade kvigorna. Med mycket stöttning och peppning har hon mer och mer börjat röra sig bakom djuren och för att få henne att lyckas trycka bättre har hon även tillåtist ta sig lite friheter och en del av hennes rusningar har kommit tillbaka.. även om rusningarna numera är i fina flanker men kanske inte så lungt tempo som man skulle kunna önska.


Klubbkamraterna har varit på mig en del under invallningen och menat att det är klart jag ska vara med på VP:et!! Själv har jag inte riktigt kännt ig redo och i början sa jag nej men allteftersom Ting började få finare flanker och då kom också toppenfina hämt med lugna fina upptag så började jag bli mer och mer sugen. Dock trodde jag att det största problemet skulle bli att överhuvudtaget få flocken att röra sig efter upptaget..


Träningen fortsatte på samma vis som tidigare med mycket självförtroendehöjande övningar!


fortsättning förjer.. jag måste tyvärr rusa..



Ojojoj här händer det massor. Vi har haft picknick och badat och gjort sylt och gele, smultronglass, dajmglass och barnen hittade dessutom på sin egen godisglass.. HAr tränat agility ett par gånger och hunnit valla mer än ett par gånger


Tyvärr har jag ingen tid över att skriva nåt så det får räcka så här..


Semseter är härligt!

Igår kväll var vallning planerad men så blev det tyvärr inte. Fast vi hade väldigt trevligt ändå. En tur till Mormor hela eftermidagen och kvällen fick det bli istället. Mormors vinbärsbuskar dignade av oplockad mogen frukt och barnen hittade snabbt hinkar ock plockade av hjärtans lust.


Emelia skulle sedan promt ha mdsig en hink hem! :-)


Idag har vi gett oss ut bland vara egna buskar och plockat några liter till. Svarta och röda vinbär blev det och vi har även börjat göra egen gele av dem. mums..


Annars har dagen dominerats av städning och barnpassning (förutom Emelia och Amanda har även kusin Nora fått spendera en del tid med mig då farmor och farfar hade fullt upp med rymmande djur och packning inför avfärden norrut med kusinerna.


Kommande dagar ska Magnus och jag ta hand om djuren vilket är toppen för då kan man få in lite vallning både nu och då! :-)


Idag har jag även varit med en stund på bygget och spacklat väggar i garaget. Där grävs det för fullt annars då avloppet håller på att anläggas! Emelia hjälpte till att spakla medan Amanda när hon vaknade efter middagsluren först ville ner i avloppsgropen för att vara med pappa men snart bara ville hem! Hungrig!


Vilken dag! Produktiv minst sagt! Hundarna har dock bara fåt hänga med.. ingen riktig träning någonstans även om jag hoppades lite i förmiddags då djren gick ut. När jag kom över till dem undrade jag lite försiktigt om jag kunde åka och hjälpa till med rymlingarna medan farmor passade barnen men se den gubben gick inte! Hon har liksom inget förtroende för vallhundar inte! Hon åkte själv och tur var väl det för halvägs dit hade Farfar rett upp situationen på egen hand och rymlingarna var på plas igen utan att någon av oss behövde rycka in!


Ska bli spännande att se vad vi klarar i vallningen nu när vi (med Farmors goda minne) får valla lite varje dag..


Farmor har ok:at att jag provar lite men då räknar hon med att hagenär så stor att inga djurkommer att gå ut - vi kan mao inte ställa till nåt då.. men i skarpt läge får vi ännu föga förtroende.. :-/


Nåja! sånt är livet


Imorgon väntar agiliyträning och förhoppningsivs picknick och bad för både barn och hundar!



Idag hade vi sista träningen i träningskursen. Alla på plats med gott humör trots att vädret bara 15 minutr innan vi startade lovade ösregn och åska.


Vi tänkte oss att köra en bana men hundarna var inte riktigt med på de planerna.. En av dem hade en balanslåsning som inte var av denna värd! Helt otroligt att hon kunde låsa så fullständig vid ett hinder! Det var mycket svårt att bryta henne då hon gång efter gång sket i sin förare och sprang bakom ryggen på henne till balansen istället för dit hon skulle. Trots att hon en av gågerna hon skulle över gjorde n helt underbar akrobatisk akt där hon med tre tassar i vädret och balans genom nos och en framtass lyckades hindra en störtdykning uppifrån så ville hon bara tillbaka dit hela tiden! En hade någon annan sorts låsning. Visade tydligt att hon var superrädd för något och gjorde tappra försök att slinka under staketet för att fly fältet. En tredje tyckte hela planen luktade som det läckraste slakteri du kan tänka dig och körde nosen i backen så fort han fick en chans. 


Den roliga avslutnigen med lite tävling blev snabbt utbytt mot hårdträning! Nosning förbjöds, belöning erbjöds varje hinder för den som inte ville hoppa och balansfixeringar skulle brytas! Det blev tuftt jobb för hundägarna från början till slut men alla gjorde fina vändor mot slutet! När träningen var i princip över plockades den stackars löptiken ut och fick köra ett par varv hon med och där fanns minsan inga tokiga låsningar eller andra knepigheter! Hon gick som tåget och lillasyster (som tidigare helst krupit under staketet)  hängde på och kon till och med ifatt över A:et så båda tog sig ner och över sista hindret parallellt! Underbart att se!


Tror att alla var nöjda på slutet! Då var det iallafall väldigt mycket mer focuserade hundar som tränade och det såg betydligt bättre ut! :-D


Efter träningen fikade vi! Jag hade bakat kladdkaka och MAgnus hade dekorerat den fint med jordgubbar och vispat grädde till! Mums!


Jag fick fina buketter som tack och desutom hade det diktats helt underbart! Här nedanser ni versen!!


"Anna flyttade till Ljuder

och till Prova på kväll bjuder.

Kom och ta med din hund

Testa agility en liten stund!


Tredje kursen vi nu slutar

och mot tävling nog det lutar.

Anna har lärt oss "handla" hunen

Agera rätt och direkt på stunden.

Denna bana har vi tränat

och et godkänt vi förtjänat.


Första hinder är tre hopp

här är stämningen på topp

nummer fyra är stora A

Atlas klrar det så bra

Säcken eller platten

kan va' full av vatten

Wildas bästa minne:

Hittade en groda därinne

nu kommer det en vippa

Som Nsa älskar att tippa

om man trampar rätt

får man godis lätt

matte springer i galopp

hunden efter hopp-hopp-hopp

däck och tunnel hopp balans

detta går ju som en dans!

Yngsta hunden Nova

klarar slalom vill jag lova

Ett sista hopp och sen i mål

Nån ger upp ett konstigt vrål

Tänk vad vi har lärt

men det var mödan värt


Tack från Kristina,

Atlas, Wilda, Nova, Evelina

Nsa, Linda, Mait, Carina"


Helt underbart TACK!!!!


KRAM!!

Kronobergs VK ska ha nöttävlingar i slutet av månaden och innan dess vill de försöka få in så många vallpass med så mycket olika hundar som möjligt på djuren som ska användas. Igårkväll samlades vi (semestern börjar bra!) för ett pass.


Vi delade av djuren först i två större flockar med ungefär 20-25 djur i varje. Sedan vallade olika hundar på vardera flock och an fick jobba lite för att hålla dem isär. Sedan delade vi den ena flocken ytterligare en gång och vallade på tre flockar samtidigt. Mycket nyttigt var det!


Ting fick tillbaka en hel del av sin rusningar på så stora flockar av nöt så när det blev vi på nytt valde jag att ställa flocken still mot staketet och därefter flankera och fösa längs med. På så sätt gik de inte så långt och jag fick bättre möjligheter att styra Ting utan att hon kunde hetsa upp sig. Duktig var hon! :-) Tog nästan rätt på höger och vänster hela tiden. (ett par gånger blev jag lite arg när hon envistgjorde fel tre gånger på rad.. sedan bet jag mig i tungan när jag insåg att jag tjatat vänster fast jag menade höger och när Ting gick vänster fick hon ett stopp av mig.. :-( Jag måste bli bättre på hö/vä själv.. )


Mot slutet fick hon jobba lite med kortare hämt (eller vidare flankeringar vilket man vill) Några gånger drog hon innåt snäare än jag ville men ett "EEEEJ" från mig så vek hon ut och släppte nöten igen..


Tempot bland korna var betydligt högre än jag vill ha det bland fåren. Men jag lärde mig att det behövdes för började hon li för stilla och ta det för lungt då utmanades hon av korna. Flera av dem var mer än måttligt nyfikna och gick hela vögen fram till hundarna om de låg stilla, fortsatte de vara stilla övergick de till att nosa på hunden frammifrån och bak! Ett par gågner slog Ting över och gjorde ett rejält nafs (i luften) mot kon och stoppade sedan när jag sa till.


Jag bestämde mig för att stötta henne rejält här istället och själv gå dit och knuffa bort kons huvud så att Ting slapp dessa jobbiga låsnignar.


När vi tränade hämten kunde jag dock inte hjälpa henne.. istället gav jag henne lite hö vä komandon när hon gjort ett fint stopp i balans och började hon pendla låste sig inte nöten heller utan då gick det fint!


En nyttig kväll men många insikter från mig. Jag börjar tex se skillnad på när hon rusar för att hon stressar och när hon spriner fort för att göra en fin rundning och stoppa flyende kor! Skillnaden är hårfin och det första är ett högst oönskvärt beteende medan det andra är nödvändigt för nåär korna satte fart sprang de rätt fort..


Där är nöt VP på tävlingarna som vi nu vallar in för.. sugen!!! Men har nog ändå bstämt mig för att avstå. Har ju inte hämten ännu.


Anmälan gick ut igår tror jag.


:-(



Genom "Buzzador" (www.buzzador.com) har jag fått erbjudande om att testa företaget lovefilms uthyrning gratis i en månad, och det nappade jag givetvis på!  Man väljer via deras hemsida vilka filmer man är intresserad av att låna och så skickas de hem i brevlådan. Hur smidigt som helst! 


Två åt gången får man och när man sett dem så skickar man tillbaka och så kommer två nya. Jag har liksom egentligen ingen tid över till film men gratis är trevligt och tjänsten är oerhört smidig! :-)


Om det är fler som är intresserade av samma erbjudande så går det att registrera sig via länken:

http://www.lovefilm.se/newsignup.do?voucherKey=e16ye


Då får ni gratis film hemskickat under en månad (totalt fyra filmer) och om man vill förlänga erbjudandet ytterligare 2 månader så kostar det 99 kr.


Ni kanske har mer tid än jag för film? :-D

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards