Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg under juli 2010

Först och främst..

Tack och lov Henric verkar spammarna inte veta vad de sysslar med för sedan sist har jag bara fått vanliga kommentarer! och sådana har jag inget emot! :-D


IP blockeringen verkar ha fungerat.


För några dagar sedan ringde en kompis till mig och undrade om jag kunde hjälpa en bonde flytta får. Ja det kunde jag väl tänka mig.


Enligt uppgift var fåren helt tossiga, omöjliga att flytta och mycket rymningsbenägna! Bonden hade försökt flytta dem ett antal gånger men misslyckats! Han hade då pratat med en kille som jag lånat får av en gång som hade nämnt mig som ett alternativ.


Bonden var desperat och villig att pröva allt och alltså kontaktades jag för att jag och Ting skulle få testa detta mission impossible!


Fåren var helt ovana vid hund och som sagt väldigt rädda för folk dessutom. Var staketet lägre än 1 dryg meter så skuttade de över..


Jag packade in hund och mig och vallstav i bilen och så gav vi oss av..


Ting var genast med på noterna och stack fint ut när jag skickade henne för att hämta de fem omöjliga.. Fem var det som blivit kvar när de flyttat resten. Resten var mer tama och hade kunnat fångas in men dessa fem som sagt..


Fåren gjorde ett par rusningsförsök åt höger och vänster men fann sig hela tiden stå öga mot öga med en snabb kelpie. Hunden tog det dock lungt (kors i taket) när fåren tog det lungt och snart hade de förtroende för henne och gick åt det håll hon ville. Hon och jag sammarbetade bra och tog varsin sida medan vi föste dem mot grindhålet där släpet stod uppställt. En gång lyckades de bryta sig ur (förbi den där lite långsammare matten ;-) ) och Ting fick hämta tillbaka dem sedan gick fyra av dem på släpet medan den femte gjorde ytterligare en rymning förbi mig! (attans va långsam jag är!! )


Ting hämtade den ensamma som mycket tveksamt och vaksamt kom tillbaka igen. Ting visade stort lugn och tålamod med Tackan och jag var grymt imponerad över lilla hunden! När tackan väl insett att oss kunde hon inte komma undan gjorde hon en rusning mot staketet för att skutta över men där stod bonden ocvh fångade henne och kunde sedan slänga in henne i släpet.


Mission completed! och det tog oss knappa tio minuter!! :-D Bonden kliade sig i huvudet och såg lite paff ut! Va sa du att det var för ras??


Han tackade för hjälpen undrade vad han skulle göra resten av eftermiddagen då den var avsatt för att flytta fåren och sedan undrade han om han fick ringa igen när resten av fåren skulle flyttas!! Vi hade aldrig klarat det utan er så han!! :-D


Superroligt!! Kanon att få göra något på riktigt! inte bara träna och tävla..


Härhemma jobbar vi på med trädgården. Magnus fixar gräsmatta och jag gräver en sandlåda.. :-D


Nu börjar jag bli riktigt irriterad! Jag får massor av nya kommentarer till mina inlägg, alla på engelska och alla trevligt utformade och uppmuntrande! Alla är från avsändare som typ Gucci, replica handbags o liknande! Ett par är kanske ok men när man får över 100 kommentarer från dessa så blir man mest förbannad! Jag misstänker att länkarna till dessa undertecknare går antingen till reklamsidor och isåfall är det inte så farligt men går det till ett virus eller liknande??!! Hua!



Har tagit bort och blokerat ip två gånger nu (40 meddelanden plus 20) men än verkar det inte fungera utan jag får fler kommentarer :-( Skitirriterande!


Tips mottages tacksamt om hur man får dem att sluta skicka kommentarer!!!



Över till något roligare eller inte. Dag två på tävlingen skar Ting hämtet så det blev inget resultat alls. När hon sedan bara balanserade flocken kl 12 trots att den rörde sig på skrå så valde jag att bryta henne. Hon tog inga kommandon alls i det läget så jag tröttnade och gick och hämtade hem henne! I protokollet står det tappat djur vilket enligt mig inte var vad som hände men men..


I måndags var jag, ungarna  och morfar på Ölands djurpark och hade en riktigt trevlig dag. Det enda smolket är väl som faster Elin sa att det blir väldigt mycket djur i bur! :-(

I veckan som gått har vi haft semester med familjen. Vi packade in oss allihop *(minus hundarna) och åkte till Norrköping och kolmården i två dagar och sedan fortsatte vi till Göteborg och Liseberg resten av veckan.


Ungarna hade superroligt och gillade nog delfinerna mest på Kolmården. Populärast på Liseberg tyckte Emelia var lisebergsbanan som hon nu var stor nog att åka :-D


Mamma försökte vara pedagogisk och undervisa sina barn att man inte alltid vinner på ett lotteri. Vi hade två lotter i ett åkpasshäfte att spela upp. Amanda fick äran att satsa på två nummer i ett kramdjurslotteri medan Emelia åkte bergbanan. Hon sa att hon ville vinna en sån där liten isbjörnsunge!!! :-D Mamma förklarade och förklarade att man oftast inte vinner nåt alls och sedan snurrades hjulet och gissa vad!!! Amanda VANN en STJÄRNVINST!!!


Jag stod först som slagen av blixten! En stjärnvinst??!! Sa sedan till Amanda att hon skulle välja en av de STOOOOOORA nallarna och då brjade sötaste tjejen gråta!!! Hon ville ju ha en liten bebisnalle ju!


När hon efter lite övertalning lyckats välja en apa och fick den i "famnen" (läs över hela sig för den var gigantisk) så blev hon superlycklig och ville inte längre ha den lilla! Undrar dock om detär första gången §som någon börjar gråta för att de inte vill ha någon stor nalle!! :-D


På fredagen vandrade vi runt våra gamla kvartr i Göteborg innan vi styrde kosan hemmåt igen.


Igår åkte jag och barnen till Öland för NN 1. Utan träning sedan sist så var väl förväntningarna låga! och tur var väl det. Upplägget var lite annorlunda. Vi började med drivning oc sedan fålla fösning och sist hämt.


Djuren hade under dagen varit lite svåra. De höll inte ihop om inte hunden jobbade bra och verkade emellanåt riktigt svårflyttade. Värmen gjorde sitt till och hundarna blev TRÖTTA!


Innan jag skulle in försvanndock värmen och ersattes av Åska som verkade påverka kvigorna som belv mer hoppiga och som definitivt inte ville in i någon fålla.


Ting gick helt ok i drivningen. 31 av 40 p kvar. Men vid fållan tog det stopp. Djuren ville inte gå in. Gick ting till höger bröt tre ut åt vänster och gick hon till vänster bröt tre ut åt höger... Kunde troligen hjälpt henne bättre men när hon gjorde någon rusning så som hon gör så blev jag arg och slog med käppen i marken och genom det skrämde jag bort de kvigor som stod fint i öppningen! (dumma matte!!) i vilket fall tog poängen slut här och vi fick inte fortsätta :-(


Ny chans idag.. ska packa in oss i bilen nu :-D


Phu! Mycket att uppdatera nu. Försökte uppdatera efter första dagen men det inlägget försvann och sedan har jag inte haft tid. Men nu ska jag göra ett nytt försök!


I helgen var det agilitytävlingar i Karlskrona. Ting och jag skulle tävla klass ett och upplägget på den banan var sådant att hon tävlade en klass och därefter följde några timmars väntan innan det var dags för nästa klass.


Först ut agilityklass 1

Ting fick två vägran på hinder hon missade då hon fäst på och drog mot ett annat hinder oc jag inte hann räta upp i tid! Jag är dock extremt nöjd med loppet då det helt plödsligt "bara" hänger på mig att styra och hon inte har kvar det beteende hon haft tidigare när jag sagt fram och hon bara sprungit utan att söka hinder ens om de stod bara en cm från hennes nos! Skönt att hon äntligen SÖKER hinder själv! :-D Dessutom var hennes balans tävlingens snyggaste men fem tassar på i full rusning på väg mot en tunnel (som hon inte skulle ta.. en av vägringarna) I mål med tio fel! Nöjd :-D Hon gjorde ett snyggt A också medan vippen var mer tveksam. Hon hoppade precis när den slog i backen men en kinkig domare hade kanske ansett att hon hoppade precis innan och han hade haft precis lika rätt!


Behöver alltså träna vippor! Det stod en på framhoppningsbanan så vi körde några omgångar där i helgen och då gjorde hon superfina vippor så kanske behövde hon bara komma ihåg att vippan fanns.. :-D


Mellantimmarna kändes en aning trista men en kompis som hade tävlat klart och jag fick för oss att fördriva tiden med vallning! Jag ringde Owe och frågade om vi fick komma en stund och det gick bra!! Så vi packade in pick och pack och åkte iväg en sväng!


Mitt primära syfte var att göra några hämt då jag fått lite panik inför kommande tävlingar med tanke på att hon skar sista gången vi tävlade och vi tränat sedan dess! :-/


Ting blev trött sååååå fort i värmen men några gånger fick hon hämta och de två sista gjorde hon riktigt fint.


Tillbaka till agilityn. I god tid innan nästa start och jag blötte Ting rejält och satte henne i skuggan där hon vilade skönt.


Hoppklass 1 nästa. En kul bana med en ganska klurig start. Funderade länge på hur jag skulle lösa det och det kändes bra när jag gick ut för att starta LOP 2-3 och därefter följa till fyra var planen. LOP 2-3 blev bra men sedan stod jag som ett fån och kunde inte komma ihåg vart jag skulle härnäst. Ting (som nog var rätt trött) stannade snällt och väntade så att jag hann landa i tanken och kunde köra vidare. När vi kom till hindren innan slalom som stod så att man skulle springa ett varv i en cirkel innan man skulle fortsätta till slalom så drog Ting slalom redan första varvet. Jag med min sega hjärna kallade på tok för sent men Ting hann ändå bromsa innan slalom. När hon bromsat vände hon upp för instruktioner och åter stod jag handfallen och kunde inte komma på vart jag skulle!! Hallå! det var ju en klass ett dessa är INTE svåra att komma ihåg!!!! :-(


När det trillat på plats fortsatte vi i mål och Ting blev faktiskt till och med trea i loppet! 3 sekunder efter segern.. man kan ju fundera på hur mycket tid hon tappade när vi stod still samt då hon drog långt mot slalom istället för att svänga!


Nåja placering 1-3 gick till final så det var bara att ladda om för ytterligare en agilityklass! Blandade känslor! Trötta var vi båda två men FINAL!! Herregud så kul!!! :-D


Det var en öppenklassbana så lite svårare än vi tävlar på normalt! Ting diskade sig redan på hinder tre men sedan fortsatte vi banan runt och hon gjorde det riktigt bra! :-D A:et var fint och balansen ok (tre tassar på högt upp) på det stora hela nöjd med insatsen i finalsammanhang :-D


Lång dag och Ting sov gott den natten!


Dagen efter var samma plan för oss. Först ut agilityklassen där jag inte alls fick ordning på banan. Ting var för lyhördså när jag skulle plocka henne efter ett hinder startade jag för tidigt och hon svängde omedelbart.. och så fortsatte det. När vi kom till balansen som var hinder 6 ramlade hon av (många hundar gjorde det då det var väldigt sned ansats och hundarna kom i hög fart.) Då tog jag om den och med 5 tassar i hög fart så satte hon ytterligare ett kf som var i världsklass och jag sprang direkt ut därefter och belönade! Kändes bra att få belöna det i tävlingssammanhang.


Jag och Anna packade på nytt in hundarna i bilen och åkte till Owe för ett nytt vallpass. Delade av några stycken. Delningarna gick bra (trots att jag hade krav på mig själv om vilka får jag ville ha med!) men att hålla isär de efter var svårare då grupperna sökte varandra..


Sedan körde vi något hämt. Ting gick ut toppen bakom men orkade sedan inte riktigt sätta igång dem. Hon la sig bakom och höll istället! :-/ Trött hund gör att det inte tjänar nåt till att fortsätta så nöjd med bågar och stopp så åket vi tillbaka till tävlingarna igen.


Debut i hopp två hägrade. Starten var svår där man direkt efter slalom skulle passera ett hinder och ta nummer två. på andra sidan och framför låg två tunnlar man inte skulle ta..


När jag startade fick jag nog hjärnsläpp för slalom var hinder två och jag gick ut och ställde mig där! Sedan släppte jag Ting och stack själv i högsta fart mot fällan efter slalom. Ting såg inte ens åt slalom utan rusade bara för att hinna ikapp mig! Då valde jag att pröva och se om det bara gick att trycka ting till rätt hinder efter slalomen (har man fem fel så kvittar det liksom) men det gick inte så det blev en disk. Resten av banan gick hon fint precis som jag visade :-) Även om jag visade fel tunnelingång ;-)


Trötta efter en intensiv helg sov vi gott ytterligare en natt!


Måndag och dags för NN1. Tre barn en mormor jag och Ting packade in oss i bilen. Ting skulle få debutera i NN1.


Det gick väl sådär! Fullt på utgång, hälften på upptaget (stod inget men jag misstänker att han drog för att det var MYCKET segt*!)


Ting lade sig nämlingen bakom och låg mest hela tiden! Med mycket stöttande från mig tog hon något steg sedan lade hon sig igen! När hon väl fick igång korna var hennes focus bortblåst och hon gjorde sina rusningar och fick korna på språng march åt fel håll. Därefter kom hon med dem ( i för högt tempo) och inte alls på linjen.


Nåja röt i åt henne och då skärpte hon till sig. Fösningen gick faktiskt ganska bra med två prickade grindar och därefter skickade jag henne på ett minihämt vilket också gick fint och vi fick igenom alla genom den öppningsbara grinden. Vidare mot fållan och fortfarande skötte sig ting hyfsat även om jag nu märkte att hon började bli trött och hon då och då gjorde dåliga flanker och kom för nära. Jag hann inte riktigt få struktur innan fållan och fick ett extra varv där men precis när domaren säger att tiden är slut så vandrar korna på rad in i fållan :-(


Det visade sig efteråt att tiden tagit slut redan i drivningen och därmed fick vi inte de 36 p som vi hade kvar där när tiden tog slut :-(


Ting var såååå trött efteråt! Stackarn.


Tisdag upprepades hämtet från dag ett. Jag skickade åt höger istället för vänster som dagen innan och fick fullt på utgång men sedan la hon sig på nytt bakom korna! :-( Det tog MYCKET lång tid innan hon fick igång dem och då kom rusningarna också. När hon sedan tappade en ko på vägen och jag fick ge ett antal kommandon för att få henne att ta upp den igen så bröt domaren oss och sa att framdrivningspoängen var slut! Helt rätt dömt!


Nu måste jag försöka finna ett sätt att träna bort de oerhört långsamma upptagen! Någon som har några tips?




Tjo vad det är underbart med sommar! Nackdelen ur blogsynpunkt är väl att man inte har tid att sitta inne vid datorn! :-D


Tänkte dock skriva en kort kort uppdatering.


Sedan sist har det som sagt blivit sommar på riktig. Det har inneburit flera turer till stranden, bad i poolen och även bad i vår "damm" playa Widströmer. Barnen har haft superroligt! Vi har även haft besök av svägerskan med familj och då passat på att ta oss ordentligt med tid för Penne med både ridning och körning! Även detta en stor favorit för barnen. Det som inte hunnits med (förutom bloggandet) är hundträning. De har mest fått hänga med där vi varit och inte fått någon egentid varken i hagen eller på agilitybanan.


I förrgår blev jag dock lite less på allt vad barn hette och bad om en helkväll ledigt från ALLA barn! :-D Magnus ställde upp och jag och bägge hundarna tog oss en tur till Växjö för att träna lite. Kändes inte helt fel med tanke på att vi ska tävla i helgen..


De som lyckats slita sig från sina hem tidigare hade satt upp en hoppbana. Ganska klurig med möjlighet att prova många roliga handlingsalt.


Min största utmaning blev dock att det skjöts rejält på klubben! Ting slet i kopplet åt alla håll och en kort sekund övervägde jag att åka hem men sedan bestämde jag mig för att nix pix skärpning lilla fröken nu ska här tränas!


Valde dock att underlätta lite för henne genom att inte kräva att hon satt länge i starten samt att belöna även om det blev tok! Lillan belönades oavsett vad hon gjorde bara hon GJORDE nåt på agilitybanan typ :-)


Även om hon sprang lite långsamt och avvaktande så sprang hon så jag var mycket nöjd med henne! Första felet kom vid slalom. när jag sa slalom tittade hon upp i himlen och övervägde om den var farlig eller så! :-( Upprepade och när hon gick in (helt fel men ändå) fick hon ost! Tog om slalom igen och nu gjorde hon den toppen! resten av banan flöt på fint! :-D


Första rundan var den bästa. Jag körde något varv till men fick inte riktigt till det *(speciellt vid slalom där jag blev stillastående och avvaktande). Även starten strulade när jag försökte (hon fixade skotten mycket bra så jag testade) mig på en lop. Hon drog järnet rakt fram och ville inte alls svänga??! Kristina menade att jag blev stillastående och bara ropade och det kan det nog ligga mycket i samtidigt tror jag det var ett försök från hennes sida att springa från skotten?


Trött blev hon mycket fort! Men som sagt stor tumme upp för att hon fixade skotten så bra!


Körde en hel del a också med klickhjälp. Fick träff nästan konstant i början men ju tröttare ting blev desto mer fuskade hon!


Även Icka fick gå ett varv på smallhinder :-D det bara flöt! ;-)


Igår tog vi ´två balans och slalompass härhemma.. det gick bra!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards