Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg under februari 2009

Söndags kväll alltså! Ridhusträning! Efterlängtad då det numera är aldeles för isigt och snöigt hemma för ordentlig träning här.


Vi byggde en lagklassbana (agilityklass) från SM där vi bytte ut vippen (som är trasig) mot en lång rak tunnel.


Det hade en inledande och avslutande lång raka där avslutande rakan blev väldigt lång och snabb då vippen blivit en tunnel. Jösses vad man fick springa.


Ickas första varv var fantastiskt. Snyggt upp på balansen och klockrent stopp längst ner :-) Möjligen missade hon A:et ner där man direkt efter skulle två meter åt höger och sedan in i slalomen. Jag kan ha varit lite snabb med att dra henne av där.


Vi fick en liten tvekan efter två långa raka tunnlar och ett hopp men med fram fram i ryggen drog hon vidare de två sista hindren frammåt. Gammeldamen var mao duktig. Andra vändan (vänd bana) stoppade hon inte balans ner så det tog jag om annars var även denna vända fin.


Ting då. :-/ tja.. balans mitt i bana är nog för svårt ännu hon hade inte alls några running där utan skuttade som en gummiboll av så fort det passade henne! :-( Grubblade lite och bestämde mig för stoppa och ta om och då skärpte hon sig bara för att nästa gång vi kom dit skutta av igen :-'(


Måste bli vår snart så vi kan repetera balanser både nu och då så det blir mer stabilt.


A:et var däremot toppen och slalomingången satte hon varje gång dock fick  hon bråttom ur om jag vinklade för kraftigt åt sidorna. får tänka på det så jag stöttar henne lite i bana nu.. men det är nyttigt att träna på. En annan sak var att hon flickade till platten när den skulle passeras.. :-( Det verkar vara återkommande. hon flickar ofta till tunnlar och platten. Behöver mao tränas


Även slutrakan blev svår då jag inte hann med. När vi kört en gång var den dock inga problem längre då hon fattat att det var där belöningen fanns.


En hel del att träna på mao :-) det är ju så det ska va!



Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 25 februari 2009 10:10

Nu är det länge sedan jag fick tid över att skriva något här. Ska skriva några korta inlägg över helgen och fram till nu åtminståne försöka för jag har inte direkt lugn och ro runt mig..


Åters längsta natt, åtminstone kändes det så inträffade natten mellan fredag och lördag! Jag var hur trött som helst i fredags och gick därför och lade mig tidigt. Redan 21 30 en fredag måste definitivt vara nåt slags rekord.


Hann dock inte mer än somna innan Magnus kom in och pratade med mig om nåt.. vad minns jag inte. Somnade om och vid elva var det dags igen. Magnus som denna gång insåg att jag sov och därmed skulle undvika att störa strök mig över kinden (jag måste ha varit oemotståndligt söt eftersom han inte kunde låta bli ;-) ) jag vaknade naturligtvis varpå han hyssade på mig och viskade att jag skulle somna om igen.. så dags! :-( Så kanske man kan göra med barnen men jag vaknade ju! :-( Gick upp på toa innan jag kröp ner igen och somnade om!


vid ett var det dags igen! Denna gången var det Amanda som vaknade. Jag lyfte upp henne och hon var stekhet! Plockade fram termometern och tempade henne och hon hade över 40 grader! Efter lite pyssel och disskussioner om morgondagen (vi skulle hela familjen med morfar och Gunnels barn och barnbarn bo på hotel och åka till danmark) flyttade Amanda in till oss och sedan somnade i faktiskt om allihop.


Knappt en och en halv timma varade friden sedan var det Emelias tur! Även hon hade 40 graders feber och var trött och törstig och kissig allt på en gång.. Båda barnen låg därefter i våra sängar och snart hörde jag hur pappa och barnen sov gott! Själv låg jag på kanten av sängen brevid Amanda som även om hon sov sov väldigt oroligt och rörde sig mycket.


Någon mer smn den natten blev det inte för mig. Timmarna släpade sig fram men barnen sov iallafall. Tidigt på morgonen fick jag väcka Magnus för att bestämma hur vi skulle göra med resan. Då det är min familj fick jag åka medan Magnus stannade hemma med två sjuka barn.


Efter lite krånglande kunde jag samåka med Magnus Helen och Peter och därmed slapp jag köra själv! Tack Magnus för att du körde!


Dags för lite turande över till Danmark. En trevlig resa med trevligt slällskap och jag hittade till och med lite kläder till Amanda som vi köpte.  Sedan gick dock luften ur mig och jag orkade verkligen inte mer. När vi kom tillbaka till hotellet somnade jag och sov tills klockan ringde och meddelade att jag hade 30 minuter till middagen.


Maten var god men tyvärr var ljuddämpningen i restaurangen sämmre än i en skolmatsal och därmed blev ljudnivån därinne outhärdlig och jag tror att vi alla ville äta och komma därifrån fortast möjligt! :-(


Vi flyttade efter maten in i ett anslutande rum och där var det betydligt lugnare och vi satt och pratade länge! Trevligt hade vi men tröttheten tod ut sin rätt och vid elva tolv tiden trillade jag i säng.


Denna natt blev årets kortaste. Jag hann knappt lägga ner huvudet på kudden så ringde väckarklockan och sa att klockan var 8!! Hur var det möjligt????? 8 timar liksom bara försvann!!?? :-( Hua va trött jag var!


Efter en trevlig långfrukost var det dags för hemfärd och med pauser gick det faktiskt bra!


Väl hemma var barnen fortfarande ordentligt febriga och matta. Men Magnus var jättesnäll och lät mig åka iväg på kvällen igen.. för att träna agility i ridhus.


Mer om detta senare nu gårter Amanda och jag får ta det..



Jag undrar och funderar och undrar och funderar! Varje dag är jag inne på SBK:s sida och kollar om de uppdaterat listorna med SM-kvalade! Jag vet att Icka individuellt har tillräckligt många pinnar för att få vara med. Jag vet också att laget har tillräckligt. Men jag har kvalat till SM förut och vet därmed att det inte är en garanti att man har rätt meriter för att SBK ska ha registrerat meriterna rätt så att du får vara med! För två år sedan mailade jag otaliga gånger med kansliet om var hur och när olika resultat var tagna innan de lyckades bekräfta att Icka de facto var kvalad!


Nu känns det som om det hade varit skönt att få svart på vitt att man är kvalad! Så man slipper oroa sig närmare SM och bara kan koncentrera sig på att anmäla i tid!


Sedan hade det också varit oerhört spännande med uppdaterade listor så att man kommande tävlingar hade kunnat följa de hundar som ligger på gränsen och deras kamp för att komma med! Tänk så mycket mer spännande en tävling kan bli om man vet att det är nu det gäller för xx om de ska få vara med på SM!!


för att inte tala om alla dem som tror men inte är helt säkra på sina nollor/pinnar!


Carina har erbjudit sig att kolla alla dem som är osäkra vilket är supersnällt men Carinas ord är inte lag. Det är SBK:s listor som gäller och därmed hade det varit oerhört trevligt med till dags dato gällande info om hur Kvallistorna ser ut.


Kan även tänka mig arrangörer som är intresserade av att få ett mått på hur stor tävlingen ser ut att bli för planering av tävlingsupplägg mm. visst än är det gott om tid men då det är ideellt arbete kanske man inte vill lägga ner allt arbete sista veckan innan tävlingen!


För någon månad!!!! sedan fick vi inforn om att uppdateringar var på G samt ombads att inte mailbomba med frågor om listorna utan ha tålamod men sedan är det tyst som i graven! Inte ett ljud! Ska tålamodet räcka så krävs det info om vad som händer! Helst någon slags veckoåterkommande rapport om statusen. Just nu finns det ingen info alls om individuella kvalresultat då dessa listor är borttagna och lagresultaten är inte uppdaterade sedan före november. :-(


Om jag inte får mailbomba med frågor vad ska jag göra då!?? Jag har väntat.. och väntat och väntat!!!! Jag spricker snart av nyfikenhet! Jag vill veta! läsa studera kolla statestik jämföra fundera och analysera listorna fram och baklänges! men utan listor kan jag inte göra något sådant!!


FRAM MED LISTORNA NUUUUUUU! Annars kommer jag skita i önskan om att slippa mailbimbning! För nu har jag tröttnat!



Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 18 februari 2009 21:14

Hade bokat in en privat träning med instruktör igår i vallningen för att få bättre kläm på var vi står och vad jag behöver träna med hundarna för att komma vidare! Det var jättelänge sedan hundarna såg får känns det som så i vart fall Ting var lite mycket het.


Ting fick börja inne i fållan. En övning vi i princip aldrig provat. hon höll sig längs kanten på follan och flyttade fåren framför sig men i 270 km i timman och tog väl inte mina stopp så bra. Fåren fick inte direkt något förtroende för henne! På med koppel och dit med krav! Jösses vilken skillnad! Nu tog hon det mycket lugnare och kunde emellanåt även vända på mina signaler! :-)


Efter ett tag tog vi ut fåren och hon fick driva. Lena (instruktören) tyckte hon balanserade fint men att hon hade för bråttom! Nähe??? :-)


Vi övergick till att arbeta med höger och vänster och tårtbitar och stopp ur balans! Mycker för att kräva att Ting faktiskt jobbade med mig istället för att bara jobba på känsla och eget huvud då farten hade en förmåga att ta över. Jösses va snuttan blev förvirrad i början!


Ok hon fattade ju när jag ville hon skulle gå mot mog och från mig men målet var för henne kl 12 och balans! och sprang så tassarna glödde för att hinna dit innan matte stoppade henne! Flera gånger snävade hon in kraftigt eftersom det verkade vara enda möjligheten att hinna! Mååånga stopp senare började hon så sakteliga fatta att ok just nu ska jag inte till balans! Efter ytterligare ett tag såg det riktigt bra ut och hon höll fina kvartscirklar. Nu kom nästa krav. i vissa lägen efter stoppet skulle man fortsätta mot balans!!?? Va? jag har ju fattat att vi bara springer fram och tillbaka ur balans vad vill du nu då??


ting tog till skall i frustration och då fick jag enligt instruköten välja! Antingen säger man ifrån att sådant tollereras inte eller lägger man av med vallningen tills hunden är mogen nog att ta en sådan tillsägelse! Jag såg väl antalgigen frågande ut för hon fyllde i att hon trodde att Ting skulle klara av en sådan tillsägelse så vi provade. Ett par gånger skällde hon sedan började snäckan jobba! På riktigt! Wowkänsla!!! :-)


Där bröt vi och jag åker hem med en helt annan förståelse för cirkeln och tårtbitar mm! Nu vet jag liksom hur jag ska fortsätta! ska bara hitta får att träna det på! :-/


Ylva då. Även hon fick börja i fållan och oj va svårt det var! Hon ville liksom hela tiden upp och stoppa fåren och inte alls gå längs med kanten och fösa dem!Jag utveckalde ett fotarbete som kändes mycket avancerat för att parera atta utbrytarförsök både framför och bakom mig! Efter några varv verkade hon dock ha fattat konceptet lite. Skillanden mellan Ylva och Ting är stor vad gäller tryck och lyhördhet. Med Ting får jag kämpa med ledarskapet i vallningen medan Ylva direkt släpper och lägger av om jag tar i för hårt! Ylva tar det liksom lungare från början medan Ting har bråttom bråttom bråtton..


Ut med fåren och sedan fick Ylva driva runt dem en del. Här hade hon bekymmer.. de går fint dit vi vill och hon håller dem till mig men hon jobbar på alla fyra sidorna samtidigt när hon flyttar dem. Hon har liksom inte koll på (eller förtroende för) att jag kan sköta min sida om on sköter sin. Hon stoppar lite hur som och varsom och söker inte alltid balans när hon går ut! Lena ansåg därför att jag borde arbeta Ylva mycket mer i drivningar och små skick till kl tolv och mycket med att hitta balans! Jag fick även bekräfta och stötta när hon rörde sig rätt i balansen och inte slog och pendlade från klockan ett till elva hela tiden. Efter en del stopp i balans och uppmuntran då hon gjorde mindre pendlignar och höll sig i balansen var tiden slut! Lena var kall jag var genomsvett och hundarna nöjda! :-)


Mycket av det lena sa till oss var sådant som jag hört tidgeare med men nu var det som om det föll på plats vad som menades med det! Hur jag skulle komma åt det och vad som var ok och vad som inte var det! Jag har tränat cirkel och tårtbitar förut men nog aldrig riktigt förstått vitsen med denna träning till fullo! Typ jaha nu har vi gjort detta nu kan vi det! medan jag igår insåg att jaha nu har vi gjort detta.. hua vad mycket mer vi behöver lära oss!


Ge mig en cirkel så vi kan träna MEEERAAAA!!! :-) Typ.. Någonstans tror jag att matte börjar lära sig vallning.. just nu känns ett VP rätt avlägset (visst vi kanske skulle ta oss igenom men hmm jag vill ju göra det bra också!) men en dag ska vi kunna detta!!!!! :-)




Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 16 februari 2009 09:28

Igår var det ridhusträning! Underbart då mina hundar bara längtade efter att få springa, hoppa och rusa! De var överladdade bägge två när vi kom fram och gick igång fullständigt bara vi började bära ut hindren!


Vi satte ihop en bana med balans på slutrakan och lite småbökigheter längs vägen men mest flyt överallt. Säg klass två nivå åt det lättare hållet. Slalomingången var kl 9.


Efter alla disskussioner på listan om Gregorianer och system vågar man knappt skriva något här längre men iallafall.... Jag är nog inte hundra procent Gregorian.. Har aldrig gått kurs för honom eller så utan bara sett videos (dock inte sista.. någon som har den och vill låna ut den till mig så hör av er ;-) )Tycker hans system är bra för det mesta men ibland känns det otympligt och då låtsas jag som inget och kör så som känns rätt för mig i magen och ignorerar om det bryter mot Gregs regler.. kan ju alltid skylla på att jag inte gått kurs för honom och därmed inte heller kan hela hans system eller nåt ;-)


          1I          2I                 6O_____O

                          __      _3_ 

                          5 

                         O        O4

                       böjd tunnel


I starten kunde man välja mellan att starta med eller Lop:a och sedan bakombyta på böjdatunneln men isåfall var man tvungen att placera sig bakom hinder tre för att komma rätt sedan. Jag valde att Lop:a båda mina hundar (alla andra startade med..) Icka som ju inte är tränad ā la Greg från början köpte inte starten första vändan utan drog snett mot mig efter hinder ett. La jag till ett ut! efter ett så tog hon tvåan också. Lopade jag inte utan stod som jag brukar med henne vänd mot henne men rejält ut åt sidan vid trean (utsidan i detta fall) så svänger hon för tidigt och hoppar fem baklänges.


Ting däremot hade inga bekymmer med starten trots att jag hade samma placering som med Icka. Märkligt att hon funkar så bra på sådant trots att hon eg har mindre rutin är Icka.. men som sagt bättre Greggrunder än Icka också.. Så länge matte är vänd frammåt ska jag frammåt! :-)


Icka gick banan rätt väg men fick en rivning innan slalom då jag tog i lite där eftersom hon kom i sådan fart och till slalom var det en sväng medan platten låg rakt fram och drog. Kändes som om icka hade siktat in sig på platten och därför tog jag i en del över hindret före som hon då rev. Annars var jag mycket nöjd ända till balansen. Hade satt dit några kfdomare på uppfarten och den tog hon fint running men ner flög hon som en svala! Grr! Vet att vi måste träna mycket mer på detta men det är så svårt att få till! Skönt att hon tar uppfarterna men när hon sedan tror att får jag springa upp är det fritt fram ner så blir det liksom inte så bra! Tog om sista svängen innan balansen och körde sedan i mål! Då stoppade hon toppenfint på nerfarten precis som hon ska men på tävling har man liksom bara ett försök! ;-/


Ting då.. första vändan kom Ting som skjuten ur en kanon! Vet inte om det berodde på bristen av träning på agility på länge eller om det är ett generellt steg frammåt (hoppas hoppas) men idag hade hon definitivt ökat farten! Focuserad var hon också! Inga problem innan slalom, armbyte så svängde hon som på ett snöre! Rätt in i slalom men stack sedan ur en port för tidigt. Vi tog om svängen innan och fick denna gången en överhoppad prot i mitten! Ja jag vet mer slalomträning krävs! Tredje gången gillt och sedan skickade jag henne vidare frammåt.där hon skulle runtda den böjda tunneln genom att ta hopphinder längs med utsidan av denna. Körde henne på lagerhandling där men då var det som med ett gummiband som töjs för mycket.. det sprack. Hon drog ett av hindren och styrde sedan mot målfållan där mm stod och väntade! BELÖNING!!!!! . Hon hann dock inte dit innan hon blev varse att jag kallade på henne och inte alls var på väg dit och sedan gick lagerhandlingen fint!


Hon fick toppenväg efter dessa hindren då hon snävt skulle svänga tillbaka och ta den böjda tunneln hon just rundat! Inga problem att hitta öppningar man inte ser inte! :-) När vi kom tillbaka till slalomsvängen så drog hon in framför mig till slalom igen! Jag fick verkligen springa på där för att hinna före för damen har en förmåga att ha koll på läget.. sist vi var här skulle vi hit! Jag vet jag kan flytta dig matte! :-)


Balansen då jo första varvet satte hon en ruggig fart upp med jag tror fyra tassar på uppfarten slängde hon sig över och sedan ungefär mitt på börjar hon rådjursskutta! landar strax före nerfarten tar ett nytt jätteskutt landar på nerfaretn (mitten?) och skuttar av! Hoppla sa jag och så fick hon ta om! Då blev uppfarten sämmre 1,5 tassar på men nerfarten kanon!


Andra vändan gick också bra .. slalom strulade igen på ungefär samma vis som första vändan och då beslutade jag mig för att belöna efter slalom för att förstärka men då tappade vi farten runt tunneln därefter och då gick hon mellan hoppet och tunneln.. Inte lätt det här..


Balansen var iallafall tokfin andra vändan!


Tredje och sista vändan gcik som de tidigare.. strul slalom men sedan riktigt bra resten! Balansen som en dröm! :-) Vi får väl hoppas på att ALLA kulbbar vi tävlar på har en balans på framhoppningen ;-/ så hon får en påminnelse innan start :-D


Tja eller kanske det beror på obefintlig träning på balanser på två veckor nu.. Får nog vara glad att det bara krävdes en repetition för att hon skulle fatta vad jag ville :-)


Koncentrationen på abnan var bättre nu än tidigare! Visst fanns de andra hundarna i hennes tankar men mest innan vi kom in på banan och delvis när hon var uppställd för start.. när hon sedan sprang tappade hon inte focus och lämnade mig på banan vilket hänt tidigare! Nöjd var jag med lillsnuttan!


Ävem hoppövningen vid sidan av gick bra med bägge hundarna! Icka var som en dröm och läste alla tråcklingar, serpentier, puschar och allt annat jag hittade på! Det gick inte att lura henne! :-)


Ting gick bra i början men tappade jag focus (lätt när det inte är en banvandrad bana) eller mot slutet när hon var trött så tappade jag ut henne från kombinationen och hon letade andra hundar.. :-( Måste åtminstone se till att hålla mitt focus uppe!


När vi kom ut efter träningen gick Icka (eller försökte iallafall) på två ben! Det var så kallt att hon helst inte ville sätta ner någon tass men i vart fall inte baktassarna.. såg jättekomiskt ut! Gullunge! Hon fick gå lös och då gick det bättre.. då kunde hon trava på och slippa ha markkontakt så länge. :-)


Kollade i bilen näg jag körde hem och det var -12 grader så jag förstår att hon tyckte det var kallt!







Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 15 februari 2009 16:35

Snön som kom ligger kvar! Dessutom är det kallt (på nätterna är det -15) så det är ingern större risk att snön smälter och blir slaskig! På dagarna har solen strålat och värmt upp värden till kring nollan! Ingen vind har gjort dagarna underbara!


I lördags tog jag barnen med mig och åkte till Vargsmålen där vi mötte upp ett gäng isfiskare. Medan de fiskade fick barnen leka tillsammans med Valle och Ylva och sedan grillade vi korv! Det var jättemysigt och i närheten fans en slänt ner mot sjän där det var möjligt att åka pulka också. Tyvärr blev besöket kortare än tänkt då Valle lyckades få ner foten i ett av hålen och blev blöt ända in. Vi fick därför packa ihop och åka hem efter korvarna.


Vi följde med dem hem så att barnen fick leka en stund till och avslutade med varma bullar och mjölk innan vi satte oss i beilen och for hemmåt igen.


Körde sedan barnen till farmor och farfar för så här på alla hjärtans dag skulle Magnus och jag få lite egentid var det bestämt! Magnus hade bokat bord på Öland! Så vi satte oss i bilen och körde hela vägen till Halltorp där vi avnjöt en underbar femrätters tillsammans! Så skönt att få lite tid bara han och jag! :-)


På söndagen fick det bli pulka för hela slanten! Hundarna hade jätte kul då de sprang med oss upp och ner för backen :-) Även söndagen var det strålande sol och kring nollan så hela helgen har jag bara njutit av vädret!


Enda smolket i bägaren är att min bana är begravd under snön och agilityträning på hemmaplan har därmed hållits nere till nästan noll. :-/


Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 11 februari 2009 09:36

Redo för våren skrev jag i förra inlägget.. och då kommer.... MER SNÖ??!!!?? Jag som liksom längtar till våren nu känner mig hopplöst depprimerad av att det helt plödsligt börjar falla mer snö. Emelia däremot blev överlycklig och fick mig att lova att det skulle bli pulkaåkning om snön ligger kvar!


Pulka är kul så det kanske inte är helt fel med lite snö ändå men för det mesta brukar snön här bli till slask snabbt och då gillar jag den inte. Dessutom vill jag ha vår!


Vi har blivit tre stycken nu som går långa kvällspromenader med våra hundar! Trevligt med sällskap och allra trevligast för mig som bor i mitten. Då kommer den ena från ena hållet och plockar upp mig innan vi fortsätter åt andra hållet och plockar upp den sista och när vi sedan gått hela varvet runt aviker den första medan jag får sällskap hem till dörren och den sista får fortsätta hem till sig själv. :-) En härlig samling hundar blir det och de funkar jättebra ihop!  



I helgen var det äntligen dags att faktiskt ta tag i ett sedan länge överhängande problem! I alla fönster, nischar och vrår hemma bodde det fortfarande tomtar. Adventsljusstakarna lyste i fönstren och granen fortfarande grön och fin stod kvar i vardagsrummet. Men nu var det alltså äntligen tid över att ta tag i projekt julutrensning!


Barnen skickades åt varsitt håll på tomtejakt! Leta upp och fånga tomtarna samt ta hit dem till mig så jag kan packa ner dem! Först var det jättekul! Tomtar hittades och hämtades, men när jag började packa ner dem i lådan kom Amanda snabbt på att det var roligare att plocka upp dem igen och ställa ut dem i fönstren på nytt! Emelia ifragasatte också att tomtarna skulle bort! Kan vi inte ha dem kvar? Nä julen är ju slut så nu ska de bort!


Efter en kort tankepaus sa hon bestämt!

-Då tycker jag att det ska vara jul igen nu för jag vill ha  tomtarna!

 När jag svarade att det inte var så och att vi fick vänta till nästa jul sa hon

-jag kan bestämma att det är jul nu!


Gullunge! Somsagt tomtjakten planade ut och blev besvärlig då de små rackarna smet ut till sina platser i fönstren på nytt om och om igen! men till slut hade både tomtar, stakar och julgranspynt hittat ner i lådorna och dessa förslutits så att barnen inte kunde packa upp dem igen :-)


Nu är vi redo för VÅREN!!


Har hunnit med lite agility också. Hemma i trädgården hade vi ett kort pass med lite cirkelträning för fart och glädje samt några byten. En gång drog Ting bakom min rygg!! men i övrigt följde hon mig jättefint. Icka var duktig och där la vi på svåra slalomingångar som hon satte varje gång!


Vi körde någon balans och något A, båda utan mm efter och det gick fint. Kom dock på att jag berömt henne med klapp och godis från mig omedelbart efter kf och därmed fått tillbaka att hon inte fortsätter frammåt efter kf.. hmm :-/ Icka körde running upp med båge och det gick fint!


Till sist gick jag upp för att köra vippa och slalomingångar och skickade upp på vippen och sprang fort upp i lämplig possition för att serpentina henne innan slalom men när jag bromsade sa det bara slasch så låg jag raklång på rygg i leran och sprattlade! :-( Ting undrade nog vad jag höll på med!


Lite ledbruten avbröt jag träningen och konstaterade att den vippa hon gjort var fin och att övrig träning fick vänta! :-/ Ajajaj Färdigtränat var det iallafall!


Både byxor och jacka fick hamna i tvätten och dessutom kommer jag nog vara lite försiktig med träningen i trädgården (utom i fartcirkeln där det är så torrt och fint) frammöver eftersom lera verkar ha hittat in i min trädgård också!


I söndags var jag med på kronobergsvallarnas årsmöte och har slängt ut lite träningskrokar, hoppas att någon nappar! Inbjuden är jag till blekinge varje söndag men det är rätt långt så då vill jag ha samåkningssällskap! :-) Lät som om det skulle kunna gå att ordna! :-) hoppas det!


På kvällen var det ridhusträning! Vi satte upp en hoppklass (ung nivå ett men med svår slalomingång!)


Icka diskade första vändan! hon gjorde en threddle istället för vanligt staket på ett ställe! Vända två nollade hon dock! Slalomen var inga problem! Ting då.. Första vändan var kanonfin med strul innan slalom, mest för att hon inte såg slalomen alls! Man kom från en kort rak tunnel kl 3 och skulle ut till slalomen. Hon svängde snyggt efter tunneln istället för att fortsätta frammåt!


Vändan därefter började hon hitta slalom men då började hon istället gå ut innan sista porten i slalom Målrakan på fem hinder kom därefter i 90 graders vinkel och sist där stod mannersmindern vilket hon efter första varvet hade stenkoll på!


Mao lite brått till sin belöning. Flera gånger slarvade hon oavsett hur jag placerade/följde med eller vek av mig.. Först när jag lät henne gå hela slalom åt andra hållet fattade hon vinken och tog hela även åt rätt håll!


Ting fick köra ytterligare två varv med samma fenomen i slalomen men efter att ha tagit om tog hon hela och rusade sedan som en furie i mål!


Sista hindret stod lite snett i förhållande till övriga vilket gjorde att Ting sprang förbi det ett par av vändorna! Var fullkommligt inriktad på mm som jag dumt placerat rakt i förhållande till övriga fyra hinder.. :-( dum matte!


Sista vändan hade jag dock dels flyttat mm en meter och dessutom bestämt mig för att styra henne över sista. Man var ohjälpligt efter då raksträckan var hela långsidan och man var kvar uppe någonstans halvägs över planen. När hon hoppade näst sista ropade jag Ting varpå hon halvhaltade och tog en snabb koll på vad jag ville riktade om sig och drog i måle på sista hindret! Jösses va lyhörd den hunden är! Duktiga tös!


Vi körde även en annan liten kombination där jag satt dit fyra pinnars slalom för att träna ingångar från kl 9. Det Tyckte Ting var jättesvårt främst för att hon inte riktigt läste mig från vilket håll jag ville att hon skulle ta slalom. Jag fick bli övertydlig med riktningen innan det blev rätt! Märktes även att hon började bli trött så när hon lyckats två gånger fick det vara färdigtränat för kvällen! :-)


Tycker på det stora hela att hon utvecklas bra! Hon har börjat att trycka på och hon har bra grunder att stå på. Det vi inte riktigt tror oss om att kunna är kfhinder i bana! Hoppas vi kan sätta upp något sådant på sö!


En månad kvar till debut nu.. hua! :-)


ska bli kul! Målet blir att hon stannar på banan och inte drar till alla hundar runt omkring! Kan bli riktigt svårt för hon är lättdistraherad tösen!








Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards