Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg under september 2011

Jag är verkligen urdålig på att uppdatera bloggen nuförtiden. Har nog för mycket att göra hela tiden helt enkelt och prioriterar inte bloggen då. Inte FB heller så värst även om det blir ett och annat inlägg där iallafall.


Två helger till med tävlingar har klarats av. En i Åhus där den stora målsättningen var att nolla hopp 3:an Eftersom kf varit rätt dåliga på tävling sista tidien var förhoppningen om ett bra agilitylopp inte särskillt stor. Planen var snarare att gå in med en målbild av kf och att genomföra det även om jag då fick diska mig och göra om.


Hopp 3 var först ut och banan var lurig, men jag gillade den. När jag sedan såg ekipage efter ekipage diska sig eller få massa fel var jag faktiskt uppriktigt förvånad.. Sååå svår var väl ändå inte banan eller? Upp till bevis. Svårast i mitt huvud var slalomingången som låg förädligt nära en tunnel som inte skulle tas. Hade dock bestämt mig innan jag gick in för att skicka Ting i rätt riktning och sedan lita på hunden. Jo men tjena!!!!! Vad huvudet tänker och vad kroppen gör relaterade inte alls. Bakhuvudet styrde så när jag skcikat Ting till slalom så stod jag helt still på banan och väntade på att hon skulle ta tunneln. När Ting gick klockrent rätt in i slalom registrerade inte mitt dumma huvud det i tid utan jag såg fortfarande för min innre syn hur hon tog tunneln och kroppen reagerade mer på det och gav liksom upp då hunden gjort fel. Så jag blev stående med hängande huvud. Den stackars superduktiga hunden stannar då efter två portar och tittar frågande på mig och där rycks jag ur min förtvivlade fantasivärld och inser vilken fantastisk hund jag har och manar henne att fortsätta och det gör hon men hon missar en port på grund av stoppet :-(((( GREAT DOG SHAME ABOUT THE IDIOT HANDLER!!!! Fem fel blev det i loppet, utan idiotmissen hade vi troligen kunnat knipa åtminstone fjärdeplatsen och fått cert!!!!!!! :-(((((


Efter denna dundertappe från mig var jag lite sugen på att åka hem och skita i agilityklassen. Men sedan tänkte jag att när jag nu ändå var här skulle jag verkligen utnyttja tillfället att träna kf på annanplats än hemma! Sagt och gjort in på banan och köra. Banan var rolig med framför allt en lurig placering av långhoppet. Att jag säkrade långhoppet kostade mig tid i bytet efter och Ting var centimetrar ifrån att få en vägran på hoppet efter men jag fick i sista stund in henne efter en gigantisk sväng. Loppet i övrigt flöt så som ett lopp kan flyta! Hon gick helt enkelt suveränt! A:et var superfint och hon rusade hela vägen ner innan hon fortsatte! Balansen var underbar med stopp (intränat balanskommando med två plus två satt som en smäck) Vippan var perfekt! Där var liksom inget att ta på! Nolla och tvåa i loppet och uppflyttad till AG 3! :-D


Nu i helgen debuterade hon alltså som fullständig klasstrehund! :-D


Först ut denna dag var agilityloppet. Ting satte balansen suveränt och en skittuff slalomingång var millimeterexakt!!!! WOW!!!! men så klantade jag bort loppet genom att trycka för hårt i ett bakombyte till lången (hade inte behövt byta bakom där alls om jag vågat lita på henne i slalom och bytt framför istället! Dumma mig!!!) så hon vek före detta hinder och fick en vägran där. I slutet sa jag fram till henne mellan två hinder på snedden och hunden viker 90 grader åt sidan och drar till belöningslådan som stod där! :-( Dumma hund men men.. Även detta lopp genererade massor av fel bland deltagarna och hade vi inte gjort fel på slutet hade fått SMpinne.... Om Om Om... detta städndiga om... Slår på mig själv för långhoppet och på grund av det felet är Ting förlåten för sin 90gradersidioti i slutet.. Tänk om hon varit nolla dit!! Hu


Hopploppet var mindre bra.. Jag tog i vid hopphinder två så hon svängde innan två gånger!! Hon är ju lättsvängd så jag måste lära mig att inte ta i så!! Sedan fick vi ytterligare en vägran på hinder fyra och så var det loppet helt över.. Suck. Inte ett lopp jag vill minnas. Ska dock lära mig något av allt och här blir den läxan att lyssna på magkännslan på banvandringen och inte göra som alla andra. Min hund är dålig på flickar!(de flesta  flickade till hinder fyra)  Jag skulle bytt före och dragit runt mig istället även om det medfört svårigheter längre fram.  När Ting sedan gick ur slalom (hon var inte ensam jag såg massor av hundar som gick ur..) Tog jag om den och gick sedan av banan och belönade att hon gått rätt andra gången.


Sist på dagen gick det en öppenklass och nu var jag revanchsugen! Ting gör ett bra lopp men jag löser slutet dåligt (insåg det efter att ha sett några springa att min lösning inte var optimal men hade inte banvandrat på det andra viset så jag valde att inte ändra strategi!) slutet blev därför svajigt och kostade tid. Ting satte iallafall hela slalomen (samma placering som i hopp tre där hon gick ur)! men petarde dock en pinne så fem fel fick vi! Trist men sånt är livet! Jag kunde iallafall åka hem med ett bra sista lopp i ryggen istället för ett strullopp..


Nu till helgen har jag sista tre chanserna att nolla i klass tre innan anmälningstiden till rasmästerskapen går ut! Hade varit såååå kul att vara med och representera WK på detta mästerskap men vi får väl se om vi lyckas hålla ihop det ett helt lopp..


"Vår" fårbonde men svårfångade får har ringt igen. Återigen har han ett gäng på bete som han inte kan fånga och därmed får Ting ytterligare en chans att visa upp hur bra det är med hund!!! och hur bra WK är på att valla!! :-D


På lördag blir det en tur dit för att se om vi kan fånga in dem åt honom! :-D Kanske ska tipsa honom om att skaffa en egen vallhund.... ;-) En WK är väl aldrig fel på en fårgård!??

I helgen var det tävlingar på både östkust och västkust. Jag var på lördagen anmäld till Öland i två agilitytvåor så dit åkte jag, tre barn, mormor och Tingeling. Dagen bjöd på strålande väder och tur var väl det för resultaten lyste med sin frånvaro. I första loppet hoppade Ting A-et (Josse och Henric tyckte hon hade en tveksam baktass på) och jag var en bit efter så jag såg inte hoppet och blev störd och missade helt i svängen efter där jag tryckte Ting för tidigt mot ett hinder så hon rundade det istället för att ta det, vägran. När jag sedan fortsatte banan runt utan att ta om så blev det en disk. Ting var lite snabb på vippan därefter också så jag stoppade lite där för att markera slarvet. Balansen och slalomen var underbara! :D


Hon hade mycket brått i loppet och jag njöt av glädjen och farten i loppet! Nöjd trots disken.


Lopp två flög Ting balansen i och det rejält. När jag tog om flög hon av igen och igen och då tröttnade jag och klev av :-( Trist! Packade ihop mina pch ungarnas pinnaler och styrde kosan hemmåt för urlastning och ipckning av nya saker samt vidare färd mot skåneland med två barn i släptåg.


MElina tröttnade rätt kvickt på bilåkning på väg mot skåne och det får man ju förstå! Jösses så mycket bil det blev den dagen.. :-/


Väl nere dumpade jag Emelia hos vännen Emmy och Melina och jag fortsatte till brukshundsklubben där vi pckade om lite i bilen och sedan kunde mysa ner oss i sängdunet! :-D Det var faktiskt riktigt mysigt och med en CD-bok i så hade jag lite sällskap en stund innan jag somnade brevid Melina.


Vi fick på detta sätt sovmorgon på lördagen och var ändå på plats i så god tid att allt morgonpyssel hanns med utan stress!! :-D


Först ut var hopp 3 debuten! Ååååå vad jag ville nolla detta lopp! Banan var klurig men ändå rätt kul! Slalomingången inte direkt jättesvår men lurig då föraren var på fel sida och var tvungen att göra ett kraftigt bakombyte för att hinna med att visa direkt efter slalomen. Ting fixade slalomen och bytet!! :-) Känns som ett rikitgt bra kvitto på sommarens slalomträning! :-D Även tunnelfällan därefter fixade vi och jag var supernöjd med hela loppet MEN.. :-( detta eländiga men.. Ett litet hopphinder som stod snett gled Ting ovanför och tog från fel håll.. Ridå! Jag hade under banvandringen konstaterat att linjen var rak (vilket den var!) från tunneln dit men såg sedan flera hundar som hade så hög fart ur tunneln så att linjen blev en helt annan. Jag låg därför på Ting i tunnelns utgång för att snäva linjen där och tyckte jag lyckades men inte tillräckligt alltså. Hade jag plockat in henne bara lite lite hade hon nog fixat det hindret också! Usch va marginalerna är små ibland!!! :-( Disk men ändå en underbar kännsla efter loppet!


Laget var struket redan på förhand då Ascii fortfarande markerar på sin tass och då Pip tävlade klass ett på annat håll, så för min del tänkte jag köra dessa lopp för tränings skull. Frågade också om jag kunde få starta AG 3 som föråkare och det fick jag.


Ting var dock mer vild än tam i det loppet och sprang förbi flera hinder och flög av både A:et och balansen :-(


Tittade på statestiken från tidigare i år och hon har faktiskt inte missat ett enda A innan helgen och nu missade hon två i helgen! :-/ Blir till att träna detta nu tror jag!


Under agilitytrean drog det in åska och regn och det kändes inte längre så kul att vara kvar. Då hoppbanan var klar för banvandring och jag fick starta först så valde jag ändå att köra den klassen också innan jag körde vidare. Ting gick superfint första halvan av loppet sedan drog hon bakom ryggen på mig till slalom. Tog om svängen och hon gjorde likadant igen! 8-O


När jag äntligen fick henne förbi slalom blev hon toktossig! Körde upp svansen i en båge och rusade fram genom banan! Hon tog alla hinder hon såg och svängde tillbaka till mig först när hon inte hade ett självklart hinder framför nosen och sedan tog hon alla hinder mellan oss också! Sjövild fullständigt och jag skrattade gott åt den tokiga lilla hunden när hon superlycklig äntligen stannade efter att ha kollat av både belöningslådan vid vår bana och den vid den andra banan! :-D Lyckliga hunden fick massor av köttbullar för hon sprang ju både riktigt fort och gjorde alla hinder på ett superfint sätt.. sedan att det typ inte var rätt hinder det kan jag ha överseende med! ;-) Är hon glad är jag glad typ!


Efter detta loppet packade jag ihop och lämnade åska och regn bakom mig och åkte upp till familjen P och satt och myste i solen och kikade på barnen som lekte och hade roligt! Efter några timmar packade jag in mig två barn och Ting i bilen och började den låååååånga hemfärden!


Stort grattis till Josse som nollade och vann en agilityetta i helgen! :-D




Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Skapa flashcards