Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg under april 2013

Jag vet att jag bloggar sällan.. mycket sällan. Jag orkar inte prioritera bloggen och tiden det tar att faktiskt sätta sig ner och skriva ett inlägg så det blir inte så ofta som man kunde önska.


Just nu fylls livet på med inspiration igen! Våren kommer och med den ett enormt träningssug! Tur jag har agilitybana hemma så att jag kan ta tillvara alla de små stunderna när solen skiner och barnen är glada för att passa på att träna lite av varje med både Tingeling och Trolla.


I påskhelgen var jag och tävlade med Tingeling i skåneland. Det var en sorglig historia och jag var ruskigt deppig efteråt! Ting och jag gjorde så mycket konstigt på banorna att jag inte ens vet var jag ska börja!!


Ett lopp från helgen var jag riktigt nöjd med! Hopploppet från fredagen. Där gick hon riktigt bra och förutom att hon slank mellan mig och hindret (som skulle tas bakifrån) och tog det från "rätt" håll så gick hon toppenfint. Inga fel någonstans förutom den där lilla missen :-/ Men en disk är en disk är en disk.


Dagarna som följde var en mardröm! Ting stannade högst uppe på balansen och beundrade utsiktn, hon försvann iväg på hinder vi inte skulle ta jag drog henne ur slalom vi fick flera rivningar och flera hoppade A-hinder vi missade en slalomingång mm mm mm Inget verkade liksom stämma någonstans. Värst var när jag ropar slalom till min söta Ting och hon tvärnitar och tittar konstigt på mig.. Jag uppräcker då att jag själv står mitt bland slalompinnarna ivägen för Ting så den var liksom inte lätt att ta! Något sådant har typ ALDRIG hänt mig förut.. felplacerad javisst men mitt i hindret??!! Efter lördagen kände jag bara för att åka hem och skita i att någonsin tävla igen. Jag var faktiskt riktigt ledsen. Men hem kunde jag ju inte åka, Emelia hade ju åkt med ner och hade det supermysigt hos Emmy och därmed fick jag stanna kvar även på söndagen.


Nya tag och nya fel. Agilityloppet gick dock "bra".. (definitionen av bra justerades en del i helgen kan jag säga..) och efter loppet kände jag återigen att Agility faktiskt är KUL! Skänt att hitta tillbaka dit för jag har nog aldrig förut varit så missnöjd med vår insats och känt mig så missmodig som dagen innan. Jag brukar alltid kunna hitta något i loppen som var riktigt bra och som kändes suveränt även om det blev en disk men som sagt inte denna helgen.. Så nu när vi gick i mål med 15 fel plus tidsfel efter ett "bra" lopp så var jag bara GLAD igen!!!


Det loppet kändes så mycket bättre än det blev på pappret!!! Ting rev ett hinder (inte bra) och skuttade av A:et (stannade till ovanför kf räckte lång näsa till mig och skuttade av.. men hon var söt!) och på slutet strulade jag till det och glömde ett bb så jag hamnade på fel sida balansen vilket medförde att vi fick en vägran på nästa hinder då jag inte hann dit men loppet kändes BRA!!! Vi sprang liksom på samma bana igen och vi förstod varandra och de fel som kom gick att förklara (rivning orsakad av min tappade arm i en sväng markerad för sent, A-et inte tränat på ett halvår eller så.. vägran - ja springer man fel väg får man liksom skylla sig själv!! ;-) )Allt annat i det loppet flöt bra, slalomen, alla baklängeshinder övriga kf osv.. Viktigast var nog att känslan av vind i håret fart och fläkt och att agility ÄR ROLIGT återvände!!!!


Sista loppet för helgen önskar jag dock att vi inte kört så det har jag försökt radera från mitt minne. :-(


Sedan jag kom hem och i takt med att våren ÄNTLIGEN hittat min gräsmatta under all snö har jag bjudit in vänner för banträning och även tränat Trolla en del med andra valp/unghundar på samma nivå. Jag känner mig gladare även om jag har lite svårt att motivera mig i träningen med Ting. Hon är ju egentligen duktig men jag lyckas liksom inte få till det i banor med henne :-/


Nåja det har tränats mycket hinder från fel håll i banor och så har jag börjat träna A-hinder igen! Jodå Ting minns att man måste ta kf där också nu ;-)


Träningen med Trolla däremot gör vem som helst glad!! Hon är en så härlig tjej!!!!!! Lyhörd, snabb, totalt kamptokig (Ting kampar helst inte alls men med köttbullar i en strumpa får jag fram lite kamp som jag kan belöna med) och vill helst bara jobba jobba jobba! Samtidigt köper hon när jag stoppar in henne i hagen och stannar där(för det mesta även om grinden är öppen.) Tränar någon annan kan det dock bli en del gnäll och till och med skäll från henne men det ska jag ta tag i och försöka träna bort snart.. Vinner hon trasan kommer hon tillbaka till mig och vill leka med mig! Säger jag loss släpper hon omedelbart och frågar vad jag vill att hon ska göra för att få tillbaka den :-D Kommer på inkallning gör hon även i lek med andra och dessutom har hon och Ting börjat leka och tokrusa över fälten härhemma vilket jag älskar!! Den träningen kan jag aldrig ge henne själv!


I agilityn har vi tränat hindersug i cirklar och velodromer nu under vintern! Hon springer som ett skollat troll och piper när inte benen går så fort som huvudet vill röra sig! :-D Trots hennes fart har hon dock inga problem med att svänga snävt som tusan bara informationen kommer tidigt! Hon verkar också tycka det är helt naturligt att ta hinder bakifrån om jag placerar mig för det! Hon har fått prova framförbyten och snytebyten och jakkosar men vi har ännu inte provat bakombyten på hinder utan bara på planmark. Vi har också tränat lite på två pinnars slalom även om jag litegranna vill vänta med slalomen tills jag kan sätta upp den med bågar när hon är mer färdig i sin kropp.


Lock trampar hon gärna på så det har vi nyttjat vid vipp och balansträning. Vippen kör vi bang-it games med lock på marken för att få förståelse för att bli kvar på vippen och sätta ner framtassarna på marken. balansen kör vi bara nerfart just nu och då med lock för tydlighet. Hon klarar dock eller förstår inte press på balansen.. då springerskuttar hon frammåt utan att tänka! Vi kör utan press på tre dm ett tag till och sedan flyttar vi in locket igen till köket och kör press där separat! Det blir nog bra! :-D


Härliga hund!!!


Nu vill jag bara komma igång med vallningen också!! Har så mycket funderingar kring hur hon är där så jag vill bara ut och prova!! Under tiden vi väntar tränar jag ligg och stanna kvar inkallning och allmän lyhördhet..



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards