Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg under december 2014

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 4 december 2014 21:00

Jag kunde inte hålla mig borta från varken agilitybanorna eller RC-träningen särskilt länge.. Vi backade visserligen och grundade på marken i en cirkelövning där vi körde full speed runt cirkeln för att på varv två lägga till höger/vänster eller jajaja-runt. Sååå kul den träningen är (för att det går bra förstås ;-) )


Trolla springer som en tokig och jag får så löjligt stort avstånd till henne då jag nu kan stå kvar vid hindret före svänghindret och säga jajaj följt av Runt och samtidigt som hon fortsätter mot det hindret sticker jag åt andra hållet mot följande hinder där - och ändå sätter hon det klockrent gång på gång!!!! Så J***a häftigt!! Finaste finaste hunden! Nästa pass ska jag se om det funkar att serpentina henne över efter ett runt.. dvs fortsätta frammåt mot nästa hinder trots att hon ska runda och hoppa tillbaka! Det har vi faktiskt inte provat än.


Back tar hon också klockrent gång på gång medan höger och vänster är svårare men med bara små kroppsrörelser för att stötta från mig blir det rätt varje gång. Springer jag bana bör jag kunna ge henne någon form av info med kroppen också tycker jag.


Igår testade jag också att lägga in jajaj före tunnel i avsikten att sända henne till baksidan av nästa hopphinder och även det funkade!!!!


Och så RC då... Jag skulle ju inte men jag kunde inte låta bli! Backade dock precis som jag tänkt rejält och körde nästan bara fram efter balansen och det gick jättebra! Fina KF och hon tog rätt hinder från rätt håll varje gång. Lade in ett back med snyggt kf och en jajajaja-runt också med snyggt kf sedan fram igen! :-D  Glad att det gick bra!! och Glad att jag iallfall efter de två skicken med sväng slutade och bara förstärkte rakt fram! Backa skulle vi ju!!! BACKA!!! (så svårt att sluta när det går bra!)


Duktiga duktiga Trolla!!


Slalomen har vi störningstränat en del på sistone och det var kul att se att när jag hivade bollen och jublade så fort hon satt ingågen så tog hon i som attan och fullföljde hela innan hon gav sig av på jakt efter bollen.


Avslutade med en av våra akilleshälar hinder som står med kortsidan mot oss och som ska hoppas när vi passerar antingen mot eller från mig trots att jag inte vänder upp helt emot henne utan bara markerar med en arm. Igår kunde jag inte få henne att göra fel!! otroligt så mycket bättre vi har blivit på att förstå varandra där! Måste testa med fler hinder och lockhinder frammåt nästa gång!


Ett superpass helt enkelt! :-D

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 3 december 2014 19:00

För ett tag sedan läste jag ett blogginlägg av Jenny Damm, What to say When http://www.lotuseducation.se/sv/blog/running-contacts-fun-what-say-when


Detta gav mig massor av inspiration om hur jag skulle kunna fortsätta med min RC-träning så jag har nu lagt in flera olika sorters signaler på balansen.


Gogogo- följt av ett nytt kommando på balansens första tredjedel

     - Fram fram             -> fortsätt rakt fram till hindret du ser!

     - Jajajaja                -> Detta är helt nytt för oss och inspirerat av JD. Fortsätt spring men holl koll på mig ny riktning kommer, detta kommando följs oftast av ännu ett strax efter att hon landat på marken

     - Back Back              -> ändra din steglängd! Vill ha frambensträff på kf för du ska 180 grader tillbaka!


Har fått toppenresultat med denna träningen!   Vissa träningspass har varit 100 procent träff och rätt väg efter   men så nästa pass kan allt totalhaverera  ! Antingen genom att hon blir osäker (kräver mer kommandoträning så att hon blir stensäker och vågar springa på!) och därmed kortar sig och missar på fram och jajaja eller att hon kortar för mycket även på back och tar av för högt (för dålig träning på just detta för att sitta rätt alla gånger).


Ett annat bekymmer jag fick nu på vårt sista träningspass är att hon själv försöker hitta på vad rätt väg är. På vårt fram fram kan hon helt plötsligt ge sig av runt nästa hinder och ta det bakifrån. Detta sätter mig lite på pottkanten eftersom jag givit henne ett direkt kommando om vart hon ska och hon tagit fel - det går ju inte att belöna trots att KF varit jättefint! Denna RC-träning är verkligen inte lätt!! Uteblivna belöningar av den anledningen har fått Trolla osäker på varför och då blir det liksom ett moment 22.


Har i de lägena backat i tränignen och bara skickat på hindret och belönat när hon gjort rätt där men kan sen ändå få samma reaktion när jag fortsätter från balansen med samma sak. Efter ett superfrustrerande pass igår sprang hon tveksamt (långsamt) över balansen (träffade visserligen KF men inte direkt i RC-anda) och sedan sprang hon inte vidare frammåt mot hindret alls...   


Ibland vill jag bara slita mitt hår!!   Hon är så känslig så det märker hon förstår och reagerar på! Mao nästa pass blir ett rejält steg bakåt i träningen.


Denna träning har dock givit en oväntad sidoeffekt. Jag fick för mig att använda samma signalsystem på hinder i vanliga kombinationer! Så hindret innan det hinder som antingen skulle hoppas rakt fram eller tas baklänges så signalerade jag med antingen fram fram eller med jajaj. När hon sedan närmade sig hindret efter så visste hon redan att hon antingen skulle eller inte skulle ta det självklara hindret rakt fram!!! Så ett runt där fick följden att hon helt självständigt sökte sig runt och sedan sprang ikapp mig som då kunde lämna henne flera meter tidigare än jag vågat förut! Vilken aha-upplevelse!!   Förutom det uppenbara, att mitt försprång ökade markant så fick det också följden att Trolla kunde springa fortare dit hon skulle eftersom hon visste vart jag ville ha henne!


Jag kommer nu backa och repetera mina fram, back, höger, vänster och runt kommandon igen. Sedan utveckla dem i kombinationer och därefter gå tillbaka med förhoppningsvis ny tillförsikt till balansen. Med lite tur är förra passet då glömt och begravet   och vi kan fortsätta med självförtroende  och tillförsikt att springa som galningar över balansen och ändå träffa klockrent på kf   

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards