Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg under juni 2011

I två dagar nu har jag stått och hjälpt massor av unga blivande förmågor tillrätta bland hindren. Det har värkligen varit superroligt och organisationen var toppen med bla en underbar markservice!!!


Det var även genomtänkt med en superkul lagtävling som avslutning där vi alla fick kämpa i lag både med och utan hundar. Stafettagility, intensiv lydnads prövning med slalomövning, inkallning, apportering och matvägran allt på tid. Sedan prövdes våra förmågor att kasta rätt, äta godis snabbt, hoppa säck och sammarbeta.


En slutsumma räknades fram och prispallen fylldes med duktiga lag som alla gick hem med både rosetter, godis till föraren och till hunden! :-D


Icka fick delta med en av dem som precis introducerats till agilityns värld i helgen och med mig i lydnadsbiten. Sedan fick jag själv hoppa säck och spotta grodor för brinnande livet. Mitt lag stod till sist näst överst på pallen! Ungarna blev glada över godisarna! ;-D


Agilitykursbiten då. Många deltagare på alla skiftande nivåer krävde lite organisatoriskt trolleri. Men med en fantastisk hinderpark bestående bla fem tunnlar, två slalom (inkl bågar) och tre (tror jag) däck bla så känndes det ändå genomförbart med så många elever. Jag kunde sätta upp övningar på många olika nivåer samtidigt och sedan hjälpa på olika ställen allt eftersom.


Normalt sett tar jag inte så många elever på en gång med ett hu läger är lite annorlunda. Jag sticker dock inte under stol med att det blev enklare när jag fick hjälp av allmänlydnadsinstruktören och vi delade eleverna i två grupper som sedan fick skifta med varandra.


Vi hade ett gäng entusiastiska elever. Fyra (fem) hundar som inte tidigare provat på agility och ett helt gäng hundar som hade hinderkunskaper och därmed unde satsa mer på att lära sig handlingen. Även de fyra nybörgarna drillades då vi körde övningar där vi använde varandra som hundar och då det fanns lite rutinerade hundar att låna (Icka bla) för dem.


Det lät som om de flesta var nöjda! Hoppas det för jag kommer gärna tillbaka för en uppföljning!


Det var en upplevelse att hitta förtroende och sammarbete i inlärningen av hinderkunskaper, koncentration och fart och kunna korta vägen och effektivisera vägvalen hos de mer rutinerade.


En tankenöt fick avsluta kursen och jag är sååå glad och stolt över att den faktiskt löstes av en deltagare!!!! Underbart när bitarna rammlar på plats och jag hoppas att även ni andra fick en a-ha upplevelse så att det "svåra" blir lätt när ni står på startlinjen inför ett lopp!! :-D


KRAM på er alla underbara deltagare!!!! Tack för två toppendagar! Nästa gång ska jag ha övat på säcklöpning, grodspottning och pinnkastning så att jag kan få stå överst på pallen!!! ;-D


Melina har ikväll på akuten diagnostiserats med sprickfärdig öroninflammation så med pencillin blir det nog snart bättre! Skönt då feber och kräkningar i fem dagar till och från har tärt på vår yngsta tjej!

Ställd inför det svåra valet mellan att städa eller uppdatera bloggen först kan ni ju gissa vilket jag valde.. Det betyder att min eftermiddag kommer vara fullständigt vikt åt hushållssysslorna men men. Det gäller att prioritera här i livet och just nu prioriterar jag nöje före nytta typ.


Igår var jag och Ting och Melina i Oskarshamn för att tävla. Ett mål var att se om slitet med slalomen gett något resultat. Balansens 2+2 är inte färdiga så det skulle inte användas utan running som jag inte tränat nåt alls sista tiden :-/ Kanske inte de bästa förutsättningarna för felfria kf. Men har man som jag begränsat med tid till träning måste man prioritera och nu har det varit två plus två och slalom som prioriterats.


Först ut var hopp 2. En riktigt rolig bana med mycket lurigheter. Nisse är bra på att göra banor med svåra vinklar som kan vara svåra att upptäcka för en mer orutinerad. Svårast på banan var helt klart slalomingången som låg i 90 graders vinkel åt vänster med platta tunneln rakt fram med kanske två m tillgodo. Att det dessutom krävdes att du var med på hindret innan som skulle tas baklänges gjorde att måååånga diskade sig där.


Ting satte dock slalomingången men som vanligt??!! gick hon ur efter tio pinnar. Jag muttrade en del när jag tog tillbaka henne skickade igen och sedan stod jag helt still och helt tyst (såsom vi tränat i veckan). Hon tog tio pinnar vände sig mot mig och frågade och där trillade polletten ner!!! AHH jag ska fixa själv!!! och hon tog återstående två pinnar på helt eget bevåg, fick muntligt överlyckligt beröm och fick köra vidare. Resten av loppet gick strålande bra och vi slutade på fem hinderfel och fem komma nåt tidsfel (tog liksom låååång tid att göra om slalom med pauser och annat..). Trots detta en 6:e plats då många diskades på banan fräåmst på att de tog platten istället för slalom.


Nästa klass var ag 2 och den startade med en raksträcka två hopp balans och ytterligare ett hopp på vilket en Jakko var den i särklass bästa lösningen för att sedan fortsätta tillbaka till en tunnel under balansen.


Ting startade fint men istället för en Jakko bakombytte jag??!! därefter stod jag som fallen från skyarna och undrade vart i hela ***** jag skulle för inte var det åt det hållet!?


Ting hoppade då tillbaka och disken var ett faktum. När jag rett ut vart jag skulle tog Ting balansen istället för tunneln och därpå hoppade hon av balansen också så jag plockade upp henne igen och gjorde en två plus två där berömde och sprang i mål. Den disken fick alltså jag ta på mig. Det var riktigt trist att inte få köra loppet för banan var klurigare än klurigast och krävde två blindbyten, två jakkos och dessutom ett mycket välplacerat framförbyte för att bli bra! Jag hade velat springa hela banan! (ska väl erkänna att även om jag gillade banan så var den definitivt i svåraste laget för klass två!) 


Efter dessa individuella fadäser var jag rejält trött på agility och egentligen beredd att packa väskorna och sluta med agilityn. Men på em var det lagklasser och att svika mitt lag skulle jag aldrig göra! Desstuom är lag riktigt roligt och jag intalade mig själv att även om Ting går ur slalom här så är det ok för fem fel kan räcka till pinne i lagklass!


Först agilitybanan. Den var svår men inte i närheten av så svår som klass två varit. Det visade sig dock bli för svårt för vårt mest orutinerade ekipage som diskade sig på fjärde hindret. Eftersom Aski löper så var det bara att inse att disken var ett faktum. Skönt nog taggade jag igång ännu mer på detta och kände att nu j***ar skulle jag och Ting sätta detta loppet!


Då hon kraschade redan i hinder ett fölg nollan all världens väg men jag sprang ändå på och Ting gjorde det bra och hör och häpna - hon tvekade inte någonstans i slalomen utan sprang som om hon aldrig gjort annat! :-DDD ett avhopp på balansen blev det dock på slutet men som sagt den var inte prioriterad just nu!


Trots tio fel var jag riktigt nöjd med loppet! Kände mig därför ännu mera taggad inför hopploppet som återstod. Denna banan var riktigt kul och lagom med lagom svårigheter och en svår slalomingång med däcket i närheten som fälla om man inte såg upp. Henric först ut med Pip gör ett bra lopp men tyvärr blev det ett hinder för mycket på vä'gen och en disk.


Därefter var det min tur. Ting gick super och slalomen men ingång och allt vår återigen perfekt!!! :-D Hela loppet flöt på toppen och vi kom i mål nollade!!!! :-D Weee!!


Ok jag slutar väl inte med agility riktigt än då   ;-)





Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Skapa flashcards