Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg under november 2014

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 17 november 2014 21:15

Årets sista tävling är avklarad. I helgen startade jag Trolla på två IK 1:or. Jag vet hur mycket vi kan men vi lyckas inte riktigt få till det på en tävlingsplats. Första dagen blev det stressigt och stimmigt, började dåligt då jag räknat totalfel på tiden och kom fram till tävlingsplatsen när hunden före mig redan var inne på banan! Kliver ur bilen och möts av Anna – du är här – det är du nästa!!! Gha! Hur går banan?? Snälla arrangörer lade dock omedelbart till, det är ok! Du kan starta sist! Då fick jag i alla fall några hundar till emellan.


Det var hämt, fösning, drivning, delning och tratt som gällde för dagen. Det gick bra att skicka åt båda hållen även om vänster gav hunden bästa förutsättningarna då det till höger fanns ett dike/vattendrag som kunde påverka hunden om den gick vitt. Trolla är bättre i höger (har varit i alla fall) och dessutom brukar hon inte gå alltför vitt så jag bestämde mig trots råden för att skicka höger. När det blev dags för oss försökte jag hålla mig bakom tills föregående flock lämnat banan men tyvärr upptäckte jag för sent att de ännu inte hunnit försvinna helt när jag gick fram till stolpen. Trolla såg förstås dem försvinna bakom en kulle bakom oss. Jag trodde dock att hon släppt det eftersom hon efter det spanade framåt mot den utställda flocken.  Man stod uppe på en kulle och skickade alltså nedåt. Till höger var det ganska brant nedåt i början medan det var flackare åt vänster. Hela platsen bestod av kullar dalar sänkor och åser (jättehäftig plats).


Jag skickade Trolla höger och hon slog omedelbart bakåt mot uttaget. Jag stoppade upp henne och gav ett nytt höger och hon tog ytterligare två steg bakåt (åt vänster om man relaterade till uttaget) och stannade sedan själv och såg riktigt förvirrad ut. Jag viftade åt det hållet och sa höger men det är ju vänster tycktes lilla hundhjärnan säga. Nytt höger och ännu mer tvekan innan hon (efter att jag tagit ett steg mot henne) plötsligt slog helt om och gav sig av rätt ut på banan. Hon Landade ganska bra bakom fåren även om upptaget blev något snett men på det stora hela gick framdrivningen helt ok. Lugnt och efter en inledande liten krok rakt. Iväg på fösningen och nu började våra bekymmer synas ordentligt. Trolla tog varenda ligg rätt men sedan flög hon nästan upp varje gång hon fick gå framåt varpå jag drog i med ett nytt ligg.. En aning ryckigt kan man minst sagt säga att det blev, och svajigt eftersom fåren svarade på Trollas hastiga starter och sprang iväg åt något håll varje gång. Det blev till att flanka för att försöka hålla linjen och då slog de åt andra hållet. Där och då stressade det mig men jag kunde inte få in i huvudet att säga till Trolla om tempot istället för att lägga henne ner igen och igen.. SUCK. Tänk vad lätt det är att vara efterklok. Många avdrag för linjen blev det på fösningen och även för starten på drivningen.


In i delningsringen och nu tog jag tag i och styrde upp det hela. Det går ju inte att dela om inte hunden är lugn. Paus de obligatoriska sekunderna och sedan börja leta luckor och det gick fort så hade jag splittat upp dem och drog in Trolla i luckan samtidigt som jag insåg att jag vänt upp oss mot fel flock. För oss var det första gången det inte var valfri flock (fem får istället för fyra) så det var bara att bita i det sura och be Trolla komma till den andra flocken (stackars hund vad förvirrad hon måste bli med mig som matte). Hon höll dem fint och vi fick vårt Tack av domaren och hon hade snabbt samlat ihop dem igen. (Skickade henne runt de två som snabbt var tillsammans med resten som liksom aldrig behövde hämtas upp) Vidare mot tratten. Av de fem-sex hundar jag hunnit se sedan jag kom hade inte någon fått igenom dem genom tratten. De ville helt enkelt inte alls gå igenom där. Två mycket duktiga förare hade kommit med helt motstridiga tips gällande vilken sida som var vettigt att ha hunden på och som var vettigt att stå själv på. De förarna som gått före mig hade alla valt så som logiken egentligen sa, den sida där draget var störst lämnades till hunden och misslyckats så det plus att min favvoinstruktör sa att hon ångrat det valet när hon gått fick mig att prova andra sidan. Ett lite misslyckat försök där fåren gick förbi men Trolla fick hämtat upp dem igen och sedan tog vi ut dem lite och fick stopp i öppningen men till sist rann de igenom allihop. Kände mig nöjd med slutet medan resten av banan lämnade en del övrigt att önska. 69 p drog vi ihop och jag åkte därifrån med en känsla av att vi kan mer!!!  Jag måste komma ihåg att kräva lugna rörelser inte bara ligg!


Åkte hem till Helene igen och fick ett bra träningspass med fokus på just det! Lugn i rörelsen! Föste en hel del då det kostat oss mycket poäng på dagens tävling. Föste i åttor och fyrkanter och tvärs och kors och krav på att hålla ut i flankerna och på att gå lugnt! Kände mig jättenöjd med träningspasset. Helene tränade sin fina Chap också. Han är verkligen en hund som kan GÅ! Lugnt och stabilt går han bakom fåren! Med lite mer träning på att få honom att hitta bubblans gräns så kommer han bli jättefin!


Dag två hade jag start nummer 1 så det var bara att se till att vara på plats i tid. Satte klockan på 06:10 (trodde jag) och snoozade två gånger innan jag steg upp. Fixade och packade iordning allt och funderade på hur dags jag kunde förvänta mig att Helene skulle stiga upp.. Tiden gick och ingen Helene. Tio över sju (trodde jag) tio minuter innan vi skulle åka bestämde jag mig för att väcka Helene och precis när jag börjat väcka henne fick jag syn på klockan.. 6:10??!! Jag hade satt larmet en timme för tidigt!!!    Försökte somna om men det gick inte då.. på tok för taggad inför tävling. Istället låg jag hemma och tänkte igenom banan bit för bit och såg lugn framför mig! En halvtimma senare var även Helene på benen och vi kunde packa ihop oss för avfärd.


Banan på söndagen var vänd så att fösningen gick åt andra hållet och så var det en fålla som avslutning istället för tratt. Jag skickade Trolla höger idag igen och även om jag varit jättenoga med att hon inte skulle se flocken som plockades av banan (det blev en efteranmälan på plats) så blev utgången jättemärklig. När jag skickade slog hon 90 grader rakt ut och sprang nästan 100 meter däråt innan hon vek av framåt i hagen. Jag valde att vara tyst hela vägen eftersom jag kände att jag inte visste hur jag skulle hjälpa henne i det läget (samt att det ju kostar poäng med extrakommandon) Jag är lite arg på mig själv som fortfarande inte riktigt vågar skicka vänster (som ju varit hennes dåliga sida) vi har ju tärnat jättemycket på fina vänsterhämt, jag måste börja lite på att hon fixar båda hållen och istället välja efter platsens givna förutsättningar som denna gång var bättre på vänster sida än på höger.


När Trolla väl närmade sig fåren kom hon in för nära och landade lite för sent trångt bakom för upptag. Detta gjorde att upptaget dels blev lite snett och dels lite onödigt stressigt för fåren som drog snett åt höger i banan direkt. Trolla tog dock alla kommandon (vänster, fram och stopp) bra men lugnet fanns där inte så fåren ryckte höger varje gång Trolla reste (läs kastade sig upp) sig..  Många poäng försvann på framdrivningen som blev krokig, svajig och ryckig. Vi prickade dock grinden.


När hon närmade sig mig började jag ställa krav på lugna starter och genast blev allt mycket bättre även om det tog ett tag innan lugnet även hade nått fåren. Första benet gick i draget mot insläppet och med Trollas ryckiga inledning så tänkte fåren fortfarande flykt och spring hela det benet. Lite svajigt och alldeles för fort men prickade även den grinden. Andra benet blev mycket bättre och även drivningen kändes bra även om jag av någon anledning tappade tre poäng där också.. vet faktiskt inte på vad. Delningen fixade vi på första försöket och vände mot rätt flock också! Jippie!


Dags att samla. Jag skickade Trolla runt de två och skulle sedan skicka henne runt alla men si då trodde hon att vi lekte håll dem isär leken! Det har vi ju lekt mycket och på sista tiden har hon inte fått samla ihop en enda gång på veckor.. Så hon var kvick som attan och rundade de två och kom in emellan och motade bort dem igen när de var tio meter eller så från varandra. Fick beröm för hur snyggt hon skött hållandet av de två även om det inte alls var det vi skulle göra ;-D


Lilla svarta Trollet släppte inte de två med blicken och tog inte några idiotiska lookback-kommandon från mig. Jag fick springa upp till henne och fysiskt visa henne att jag ville att hon skulle ta alla. Tror det kostade lite poäng på fålla in? I vilket fall stod det krokigt som kommentar där.. Dessutom fick vi ett stopp i öppningen som kostade något poäng också. Men in gick de och jag kände mig jättenöjd med min runda! Vilken känsla!! Framförallt hämtet vet jag att vi kan bättre och även skittapp som efter delningen går att förbättra liksom första benet i fösningen. 78 p fick vi ihop och det tillsammans med vetskapen om att vi kan förbättra poängen en hel del till gör att jag är supernöjd! Ett förstapris är inte alls omöjligt för oss att nå redan nu och med lite mer träning kan vi bli riktigt vassa i vår! :-D

När fem sex hundar startat låg jag fortfarande sist på mina 78 p. Då var jag inte alls sugen på att stanna och titta mer. Vi åkte hem till Helene och tränade en snabb runda och sedan åkte jag tillbaka förbi tävlingsplatsen på vägen hem för prisutdelning och protokoll. Kom lagom för att få se tre duktiga WK gå sitt VP… 

Det visade sig att de som gått tidigt i IK 1 alla hamnade i topp och så värst många fler hade inte gått om mig. En 8:e plats knep vi och dagen innan hade vi fått en 10:e plats. Båda platserna gav oss poäng till unhundscupen, 1 + 3 p Kul att vara rankad just nu som enda WK på listan. Fyra p lär dock inte räcka till kval men just nu ligger jag 27:a och det är 35 platser. Rätt skön känsla och gå in i vintervilan med det i ryggen!


Till våren kommer vi igen laddade för nya äventyr bland fåren! :D


Stort tack Helene för trevligt sällskap på tävlingsplatsen och i träningshagen och tack för boende och god mat! :D


Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 11 november 2014 18:45

I går hade jag tagit ledigt från jobbet för att kunna delta på vallkurs. Hundarna som deltog var på lite olika nivåer och de flesta var runt 1,5 år så Trolla var helt plötsligt äldst med sina 2 år och två månader. Vi var också de som kommit längst meritmässigt (vi är ju godkända).


Trots det fanns det såklart mycket att peta i för oss alla! Trolla och jag fick börja med en grundövning som gick ut på att jag skulle styra henne mycket med min kropp. Jösses så svårt det blev! Tror Trolla blev förvirrad av att jag inte sa höger och vänster och även jag var förvirrad i var och hur jag skulle placera mig för att påverka henne rätt. Jag skulle kunna dämpa hennes fart men inte vända hennes rörelse på cirkeln. Till slut hade jag hittat knapparna för att själv vara på rätt plats vid rätt tillfälle men det krävde lite övning..


Vi jobbade sedan med lite slalomövningar i drivningen men det skötte Trolla galant så då fick vi avancera till fösning och där tog det stopp.. svårt tyckte Trolla när jag går med och hon ännu inte fattat fösningen helt fullt ut. Hon vill gärna hämta och driva så att gå och fösa i slalom blev för svårt för hon hittade inte lugnet utan blev stressad då hon hela tiden tänkte hämta tillbaka..


Lättare övning och se då hittade vi ett annat lugn! Längre raka sträckor så fattade Trolla vinken, FÖSA!! Ja men det kan jag ju!! ;-) Sötnöt!


När Anja skulle gå ville hon skapa lite drag i hagen för lille David att leka i och då fick Trolla och jag uppgiften att dela av och hålla några djur vid ena kanten. Första delningen var jättefin! Så lugn har hon aldrig varit!!!! Sedan efter att ha hållit en lång stund skulle vi byta flock och då blev det lite tjo ho och flockarna sprang ihop och när vi skulle dela av igen gick det inte alls så lugnt och fint.. Lite överladdad var hon efter att ha fokuserat så länge. Delade gjorde hon i alla fall men ville gärna hjälpa David med hans flock.. den rörde sig ju hennes stod ja bara still, tråkmånsar!!


En härlig dag med toppen väder och nyttiga övningar blev det! Imorgon är det tillbaka till jobbet igen. Tur jag har roligt på jobbet!  ;-) Sedan i helgen blir det årets sista tävling – vallning nere i Andrarum! :-S

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 2 november 2014 19:30

Barnen har haft höstlov hela veckan! Farmor och farfar tog passningen av de minsta de första dagarna och Magnus unnade sig två dagar ledigt och jag en. I början av veckan var de två största tjejerna på läger! Deras första riktiga läger då det ingick övernattning och aktiviter i flera dagar. Sö till tis var de iväg. Ingen av dem verkade ha saknat oss det minsta - de hade haft jätteroligt!


Mot slutet av veckan kom kusinerna ner från Örebro. Massor av ungar som har superroligt och leker med varandra och utbyter livsfilosofier (eller dataspelsredogörelser) med varandra. Jättemysigt och flera kvällar i rad åt vi middag ihop allihop, farmor och farfar och så deras båda barn med familjer. Fullt hus! :-D En av kvällarna stod jag för matlganingen och hade bestämt mig för att prova en indisk lammgryta! Den blev faktiskt jättegod! Får göra om den någon gång. Naan-bröd bakade jag också (med hjälp av Nora, Melina och Saga) det blev dock lite rörigt och en aning stressigt så Elin ryckte in och passade gräddningen av brödet! Tur för det vart lite mycket med barn, bröd, deg, mjöl och hundar som försökte äta upp degen ur barnens händer allt på samma gång...


Lördagen och söndagen var jag anmäld till en Bobby-kurs i vallning. Spännande att få gå för ny instruktör och det skulle också visa sig väldigt nyttigt!! Vi har många små issues som gör att vi tappar poäng på en bana.

*Utgångarna (oftast för snäva)

*fösningen ( svårt att styra rätt på linjerna och samtidigt ha bra koll på tempot)

*Delningen (kostar tre poäng varje gång eftersom Trolla oftast har för brått in och tar fel flock eller flackar mellan flockarna..)


dessa var mina tre focusområden och det var dessa jag bad Bobby hjälpa oss med. Jag fick börja skicka på ett hämt för att han skulle se vad problemet bestod i.. Sagt och gjort och som vanligt blir jag lite handlingsförlamad när jag skickar och blir bedömd. Hemme nu för tiden stoppar jag Trolla när jag ser att hon blir snäv och föröker lugna ner det hela redan innan det går över styr men nu ville han ju se problemet så inget stopp från mig, sedan stoppade jag visserligen i upptaget men inte så som jag vet att jag behöver för att vi ska hitta lugnet på banan cå efter att hon fått gå upp så blev det lite hawaii och styrbarheten försvann... back to the basics blev domen - och jag blev rätt besviken. Så dåliga är vi inte! Fast samtidigt är det kanske precis det vi är!!! Jag är för slarvig med kriterierna och kraven på Trolla!!! Hon kan mycket väldigt bra och jag nöjer mig liksom med att hon gör det rätt ok! Varför då?? Hon kan ju göra det fantastiskt!!


Hem och träna grunder och även ställa krav på rätt utförande! Nyttigt det där att se att ens hund faktiskt kan! Då kanske man kommer ihåg att kräva rätt utförande också framöver..


Nästan alla hennes problemområden kommer sig av att hon slarvar lite med grundbeteendena. Såsom att ligg kanske inte alltid är ligg och framförallt är det inte ligg så länge och som att en flank kanske inte alltid behöver vara sådär fin flank, r det lite bråttom (enligt Trollas mått mätt) så kan man skära lite i flanken och bara göra den ok utan att öppna helt..


Efter lite åtgärder och påminnelser på den fronten så blev Trolla mycket lugnare och finare i rörelserna och se som ett brev på posten fick jag lättare för att få till vägarna i både framdrivning och fösning också!!


Delningen var en annan femma. Hennes stress där skapas av att jag kallar in i för trånga luckor (blir lite så per automatik när man tränar på svårdelade får..) Hon kommer in fint men eftersom det är trångt och hon far in för fort så skapas mycket rörelse på kort tid och Trolla går därmed upp ännu mer i stress. Detta är nog ett mer långtgående fixande för att komma ifrån.


Bobby gav mig övningar som verkligen var att backa bakot till nästan noll och börja om med delningsträningen. Stora luckor ch dessutom själv möta upp mittemellan eller nästan på hennes sida för att få korta lugna rörelser från henne som slutade i ett ligg och sedan lungt frammåt! Vidare skulle jag göra en delning tidigt i träningen och sedan skulle resten av träningen ske på den avdelade flocken. Detta för att hon skulle få en säkerhet i att det var den flocken som jag visat som var viktig och vad den andra flocken gjorde spelade ingen roll alls! Jag kommer definitivt jobba vidare såhär för hennes tvekan om vilken flock hon skulle ta fanns inte alls efter denna tydlighet infördes. Skönt!


Sista passet på sö em fick vi gå en liten bana och det gick bra! föll hon tillbaka i gamla slarviga mönster backade vi genast och fåren fick gå dit de ville för att hennes beteende var rätt prioriterades högre än linjen. En aha-upplevelse för min lilla svarta som tyckte det var märkligt hur jag helt plötsligt blirivt så petig!


Fålla in var extra spännande. Det var en mycket ligen fålla och ganska många djur (7 st tror jag) och de ville inte fållas in och faktum är att redan innan fållan låg en lina på marken och de ville inte över där heller. De gav inget gratis så hunden behövde jobba och det gjorde hon! Sååå fint jobbade hon och in gick de efter en del övertalning men på första försöket. :-D


Bobbys filosofi var dock väligt annorlunda mot hur jag normalt tränar fålla. Vi vill ofta ha det lungt och stadigt runt fållan, små rörelser hos hunden som visar att det inte finns flyktvägar och sedan lugnt och stabilt. Bobby ville heller hunden på benen jobbandes fram och tillbaka hela tiden stoppa fåren på alla sidor. Med lättfotade utbrytningsbenägna får (som dessutom inte ville gå över linor och annat trams) så fungerar nog hans sätt bättre men normalt känns den "svenska" modellen bättre för mig. Trolla och jag tog till en medelvariant på dessa får. Att lungt stadigt vänta ut dem gick inte så vi flankade dem några gånger när det behövdes men stoppade och blev ståenden när de stod still för att låta dem tänka då.. Nöjd var jag med hennes fålla.


Efter delnignen på banan (som gick super) så ville Bobby att vi skulle fösa runt den flocken (3 st) lite och sedan slutade han med en övning där han och jag och hans hund Jack stod still och Trolla fick fria händer med de tre för att hålla dem till oss på ett avstånd om ca 40 m till resterande får. Fåren ville såklart inte vara hos oss (framförallt inte nära Jack) och gjorde sitt bästa för att hela tiden bryta ut mot resten av flocken och Trolla parerade och parerade superfint utan ett enda kommando från oss. till sist gav sig fåren och blev stilla och då stod även Trolla still. När hon hållit dem ett tag sa jag ligg och ligg kvar, och hon fick ligga kvar och se på när tackorna flydde till kompisarna! duktiga lilla snäckan! det där sista eftermiddagspasset kan jag leva på länge!!


Bobby hade många bra tips och övningar och det var roligt att gå kurs men jag kunde sakna lite beröm någon gång ibland. Det var svårt att veta om han var nöjd för då sa han inget. Var han inte nöjd däremot fick man veta det.. Tur de andra deltagarna och jag berömde varandra.. man behöver få lite bekräftelse ibland också.. iallafall jag!


Nu vill jag träna mer! ;-)




Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards