Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg den 30 juli 2008

Skadad Tingling var inte lycklig igår när jag lämande henne hemma och åkte med svärföräldrarnas Ylva till vallhundsträning.


Tre förare och tre och en halv hund blev vi igår.. De båda andra hade anmält sig till valltävling framöver så de hade lite småsaker de ville träna inför tävlingen. Själv jobbade jag vidare med flankerna.. Speciellt Ylva behövde förstå att hålla avståndet till djuren och inte vika in vid första bästa tillfälle..


Sagt och gjort tårtbitsträning för damen. efter kanske fyra upprepningar av skicka stanna när hon vänder in och skicka igen hade hon fattat vad jag ville och slog jättefina bågar runt flocken för att stoppa kl.12 WOW Vallning är inte bara jättekul det är helt otroligt va snabbt hundarna fattar vad vi vill!


Jag fick lite skäll för hur jag använde armarna.. försökte trycka ut med "stopparmen" dumma mig! Får tänka mig för! men det blir mycket enklare att hålla reda på höger och vänster om man gör rätt med armarna! så det finns alla anledning att skärpa mig! :-)


Mot slutet av träningen kunde jag skippa tårtbitarna och trycka henne bort från mig och hon höll avståndet hela varvet runt om jag forsatte gå mot henne! Duktig tös!


Vi avslutade träningen med att hämta hos varandra.. vi stod i en triangel och sickade hundarna en i taget.. Jag gick fram till fåren och skickade Ylva först då så att jag kunde trycka ut henne om hon gick fel!


Vilken pärla hon var när hon hämtat dem och skulle hålla dem!focus på fåren men stannade fint medans den andra hunden jobbade med dem! Det ryckte i henne men hon gick inte!


En annan sak som fungerade bättre denna gången än sist var att hon stannade när jag sa stanna.. (sist var vi inte helt överrens. tror kanske att jag sa det annorlunda än matte??) Idag han jag nästan bara säga ssst så satt hon ner! :-)


Det var andra gången hon och jag tränade och det känns toppen!!!! Mycket kvar att lära absolut men ändå! :-)


De ska träffas igen på fre :-( då kan inte jag.. men på sö kan jag så då är det dags igen! Ylva har fått tillåtelse att ta Tings plats på kursen medan hon är skadad så att jag kan vara med! :-)

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards