Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg under december 2008

Då jag fått frågor om Manners mindern så har jag nu frågat min käre man var han köpte denna underbara present åt mig! och han har avslöjat att det var på

http://www.mightypets.com/product.asp?3=2737


Den var inte billig men oj vad jag gillar den!! och den underlättar enormt min träning då Ting inte gillar leksaker något nämnvärt och då jag nästan alltid tränar ensam!


:-) Har ni pengar över så är det ett hål väl värt att stoppa dem i! men som sagt .. dyr.... :-(



å vad det är skönt att vara ledig och få tid över för träning både nu och då! Har kört ytterligare pass på min bräda och nu har vi lyft upp den från backen så den lutar och dessuotm har jag nu börjat springa brevid.


Ting har fått en härlig rusa nita sladda stil på kf nu :-) Running gör att hon vet att det ska gå fort och det nya kriteriet nu är ju stopp och dem kombinerat gör att hon rusar ner och kör tassarna i backen i en sladdstopp :-) ser för kul ut!


Min bräda har dock inga stegpinnar så där är det möjligt att sladdglida lite..


undrar vad som händer på en riktig balans. Har bestämt kommando nu men ännu inte börjat använda det..


säger jag ja så drar hon fint fram precis som innan på running.. även om jag springer med vilket tidigare fick henne att hoppa :-)


jobbar vidare med det får vi se vart det landar.


Sovdags för Amanda!



Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 26 december 2008 20:27

Idag har jag äntligen fått lite tid för mer organisrad träning på banan ute. Först har vi haft fler pass inne på brädan och det börjar se bra ut. än har jag dock inte börjat röra mig mer än några få steg.


Ute körde jag Running A mot manners samt vippan med manners precis nedaför och även slalom med manners efter.. den är rätt praktisk :-)


Har dock kompletterat med klicker då jag känner att signalen från manners är något långsam vilket vid running är det samma som för sen. För att tuta träffen krävs att jag trycker på fjärren innan Ting når till kf.. och då vet jag j inte om det är träff eller inte.. men som sagt klick för träff och fjärren ser till att där finns godis i manners :-)


En praktisk leksak :-)


Nehe dags att göra lite nytta..


Tjing

En så här lyckad julafton har jag nog aldrig upplevt. Jag bara njöt varje minut!


Kanske berodde det på de låga förväntningarna vi haft innan jul pga kräksjukan menäven med högre förväntningar tror jag att det hade kännts lika lyckat!


Då Magnus familj inte klarat sig från kräksjukan så bestämde vi att vi redan lyckats smitta varandra oh därför kunde vi lika gärna spendera julfton tillsammans trots att vi inte varit friska obligatoriska två dygn..


Så mellan ett och två dök Farmor farfar och kusinerna med familj upp.

Julbord blev det med skinka, prinskorv, heminlagd sill, hemgorda köttbullar, hemgjord leverpastej, pate, sylta osv osv.. tror inte det var mycket som saknades :-) Alla åt vi med olika god aptit (jag tog typ en köttbulle en prinskorv osv.. lite lite av det mesta och sedan bara en gång för mer vågade jag inte utsätta magen för.)


Sedan blev det Kalle förstås och därefter tog vi julklapparna! Barnen lyste av sådan där oförstörd lycka när de fick paket även om Amanda kanske inte riktigt hajat begreppet paket än.


Som vanligt var där massor av leksaker i  paketen, hoppas vi hittar tid att prova dem i jul för annars vet jag inte när vi ska hinna med det :-)


Själv fick jag en aldeles egen leksak! En Manners Minder!!!!! Wow!! Gissa om den kommer att underlägga kontaktfältsträningen, banträning och all annan agilityträning! :-) Vill ut och leka nuuuuuu!!


Har börjat lite smått genom att låta dem hälsa på mm och se att det surrande ljudet (och även pipet om man vill använda det) är ungefär som ett klick! = godis!!'


Fick liksom börja med att "surra" (ljudet mm ger ifrån sig) in hundrna och därefter "pipa" (om man satte på ljudet) in hundarna.. så nästa pass kan vi börja träna!


Ting tyckte först den var skitläskig som började surra men snart hade hon hajat att den matade ut godis och sedan var det liksom bara sitkul och hon började genast erbjuda beteenden när jag slutat utlösa den per automatik.


Barnen tyckte också det var jätteskoj och Emelia gick faktiskt att ge instruktioner för vad hon skulle belöna genom fjärrtryck.. (fortsättningsvis klick..)


Emelia fick Ting att söka kontakt med henne utan att hon sa nåt vilket var en helt ny erfarenhet för dem båda.


Jag vill leka mer och mer nu! :-)


Efter julklapparna plockade vi på  barnen rejält med kläder och gav oss ut på fackeltåg i den nyfallna snön! (Det var helt vitt men inte mycket mer säg två cm men det räcker! Vi hade en vit jul!) Barnen fick varsitt tärnljus medan de vuxna förseddes med facklor och hundarna med reflexvästar och sedan gick vi! Så mysigt det var! Lite sånger och mycket prat blev det på vägen! Vi gick till genom fyra byar, Ljuder Vida, Kallanäs och Backa :-) Vet inte om någon såg oss men mysigt var det!'


Amanda somnade nästan omedelbart i sin vagn, Edward slocknade efter 3/4 i den andra vagnen. Emelia red på pappas axlar och somnade där uppe när vi hade ett par hundra meter hem :-)


Emelia och Edward fick gå och lägga sig när vi kom hem men Amanda hade sovit ett bra tag och var inte trött längre utan fick vara uppe med oss vuxna.


Det blev tomtegröt och hemgjord saffransglögg, pepparkakor och knäck, ischoklad, fudge, nogatgodis, saffranstryffel samt mandelchokladkaka (alla godisarna hemmagjorda) till kvällen och en mysig kväll!


När Amanda verkade tröttna gick jag för att natta henne och där fick jag stanna kvar. Amanda somnade inte och efterom jag inte vill ge mig så blev jag där tills gästerna gått hem. Nåja man kan inte få allt och på et stora hela var det den bästa julafton jag haft!


Så underbart att njuta av sin egna barns totla lycka!! :-)


Hundarna då? Jo de fick rejäla märgben att tugga på och var mycket nöjda med det! En hel del rester blev det också efter julbordet att festa på :-)

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 23 december 2008 23:51

Sedan i går morse har jag tappat tre kilo! Till viss del beror det naturligtvis på mängden mat jag stoppat i mig.. fem teskedar fil och ett halvt knäckebröd igår samt lite avslagen julmust..


men till största delen beror det på att jag råkat ut för det elände som verkar drabba större delen av vår befolkning just nu.. vinterkräksjuka!


Pest och elände drabbade först mig sedan Emelia och igårkväll även Magnus. Alla julplaner på släktningar som skulle komma på besök fick hastigt avbokas och hela gårdagen spenderades i sägen eller på toaletten :-(


Igår såg det inte ut som om det skulle bli någon jul alls här i huset. Idag har jag dock blivit betydligt bättre.. även om det endast är lite fil lite lite gröt samt en smörgås med julskinka (kunde inte låta bli och har fått behålla den :-) ) som lyckats hitta vägen till magen så har jag haft en okuvlig längtan efter att skapa lite julstämning här hemma. Så i korta pass under dagen har jag damsugit, klätt granen, slagit in paket, kokat glögg, gjort julgodis (vet inte om jag är så sugen på att äta dem men ändå..) dansat runt granen med barnen och städat toaletten.


Just nu känns det som om det kanske kan blir lite jul i.. dag :-) för nu är klockan över midnatt!


GOD NATT ALLA OCH EN RIKTIGT GOD JUL!!!!



Funderingarna är många kring balansen. Jag är ju inte nöjd med mina running. Vill har 100 % alltid samt kunna känna mig avslappnad med dem om jag ska våga lite på att de sitter. Idag känns det inte så. Visst tar hon kf för det mesta kanske 80 % eller så och visst känns det bra att de går så snabbt (har ju alltid tappat oerhört mycket tid på Icka och hennes uppgångar) men kan man inte slappna av känns det inte bra ändå.


Funderar på om jag ska backa, och antingen säkna brädan eller köra kortare balanser ett bra tag igen eller om jag ska träna in ett stopp och sedan variera mellan running och stopp. Min tanke är att det kanske kan vara bra att ha stoppen då det ska svängas samtidigt som det är skönt att släppa på när hon ska rakt fram.


Igår körde vi lite inne i köket med två plus två (har tidigare kört det lite på vippen eftersom det är olika beteenden på vippen och balansen i vart fall..


Ställde en skål med godis en meter efter balansen (Ting väntar på varsågod för skål sedan tidigare..) och väntade sedan. Det tog inte många sekunder innan hon begrep att jag väntade på beteende från henne för att hon skulle få klick varsågod.. :-) och då började hon erbjuda beteenden till höger och vänster, hon la sig satte sig och snurrade runt en stund innan hon bestämde sig för att det nog var på brädan jag ville ha henne. Klickade ett par gånger för erbjudna beteenden även om de inte var två plus två men åt rätt håll för att uppmuntra henne och sedan började hon göra rätt!


Hon hade dock lite svårt att stanna två plus två (kanske inte så konstigt) och i början klickade jag precis när hon träffade marken så där förstärktes ju ine stoppen men ni skulle ha sett henne när jag bestämde mig för att kräva mer än bara en preciserad träff hon sprang ner och fortsatte med skålen med focus på godis! och sedan slängde hon fyra tassar i backen och tvärnitade framför skålen och vände och tittade på mig som för att säga "va var är mitt klick??? får jag ta godisen?" Jag var tyst och väntade och hon kom tillbaka ohc provade igen och snart hade jag fått fina stopp två plus två :-) Söta tösen!


Det blev ett rätt kort pass men vi ska köra fler några dagar sedan får vi se. fortsätter med running ute (men backar) och väntar med två plus två där tills jag får ett kommando på det och det verkligen sitter.. då ska jag prova och växla ute. :-/ undrar om jag tänker rätt eller om jag förvirrar en liten kelpiehjälrna nu :-(


Vi får väl se..


Ja och så var det nyckelpigan ja.. jag såg en sådan i morse som kröp runt. Jag tycker de är jättesöta men hade liksom inte väntat mig att få se en den här årstiden! den hade flyttat in i mitt badrum!!?? :-O och verkar bo någonstans uppe vid taklisten. Flugor som övervintrar där har jag sett men en nyckelpiga? :-O :-O


Idag är sista dagen på jobbet sedan väntar jullov!! Hoppas verkligen där kommer finnas tid över att träna hund!!!!!


och för alla er som undrar.. jag är fortfarande duktig och springer två gånger i veckan och går på gympa en gång.. :-)


Icka tränas på kondition, backar i sakta skritt upp och ner samt höga hopp (1,5 m) från stillastående.. Även tempoväxlingar samt uthållighet tränar jag med henne! Kanske kanske kommer vi att vara i form inför 2009 års strapatser.


Först ut är Exclusive Agility Series på My dog i Göteborg i januari.. men frammåt maj hägrar belgar VM!!! :-) Boende och samåkning har äntligen ordnat sig :-) nu är det bara lite fler sponsorer som saknas!!!



Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 17 december 2008 10:46

I söndags hade vi ridhuspremiär! och vilket ridus sedan plats för två fulla banor drygt!!! WOW!


Båda hundarna fick följa med men sedan jag sett vilka andra som var med (mest nybörjare) och då vi satte upp bana i klass ett nivå så blev det Ting som fick träna!


Började med lite uppvärmning och cirkelarbete på marken..


Sedan tränade vi en del balanser.. fick passa på när jag fick skålvakt. fick väl 80 procents träff eller så men har liksom inte lyckats sätta fingret på varför hon hoppa de gånger hon hoppar. Vet att hon hoppar när jag springer förbi men sadan verkar hon hoppa ibland annars också.. Vet inte riktigt hur jag ska göra.


Sedan tränade jag A-et också. Det har ju alltid gått bra annars så jag trodde inte det skulle bli ett problem men när jag bad en annan att titta och sedan sprang förbi själv hoppade hon där med. hmm..


Vi började därför med att Sofie som hjälpte mig både klickade och belönade rätt beteende och då blev det ändring snabbt. Hon gick fint ner (räckte med en tass..) och stack till "domaren" hmm undrar just om det är smart eller dumt!


Smart pga att domaren nästan alltid finns där på banan och tittar på hennes beteende så hon blir oberoende av mig men tänk om hon låser på domaren och vill ha godis innan hon kan fortsätta med mig?? Nåja den som lever får se. Det kändes bra iallafall för just nu vill jag ha bort focus och hopp som är relaterade till mig..


Sedan var det bandags..




 

Första gången det var min tur tog jag bara slalom (den var vinglig och Ting tyckte den var lite konstig så hon gick ur om man pressade henne minsta lilla..) platten och slutrakan mot skål. Alla tre gick bra.


Andra gången det blev jag provade jag hela banan. Slalomen strulade flera gånger men som sagt.. tror det berodde på att den var vinglig.. vi ska sätta fast den nästa gång. Fick stopp framför böjda tunneln.. hon såg nåt vad vet jag inte och tappade focus..  en stor sväng mot slalom innan hon vred om mot platten (jag var för sen i signalerna) och så fick vi en rivning slutrakan (hinder två)


Tredje gången jag fick köra banan missade hon slalomen vid första försöket så då startade vi om sedan gick hon felfritt! :-) KUL!! :-)


Va fort tiden gick! Nästa söndag hoppas jag att vi kan vara med.. det är så mycket som ska hinnas med kring jul! många att träffa och så.. :-)






Nu var det länge sedan jag lyckades sno åt mig några minuter till att skirva lite här..


Sedan sist har jag blivit ett år äldre.. åtminstone på pappret :-)


trodde först att jag skulle spendera födelsedagen med gröt och skrikiga ungar ;-) men så blev det inte. Min far ringde och undrade om jag ville följa med på luciakoncerten (jag fyller 12:e) och det ville jag så klart!


Farmor och farfar ställde upp som barnvakt så jag kunde åka in i god tid innan koncerten började. Vi fick en skön pratstund innan eftersom vi valt att vara där en dryg timma innan för att slippa stå i kö eller tom bli utan plats (den är populär koncerten så det gäller att hålla sig framme (45 min innan utsatt tid var det fullsatt och de stängde dörrarna och drog igång en halvtimma innan!)


Pappa hade också med lite frukt och eftersom jag inte tänkt på att äta något innan så var det mycket uppskattat! Sedan följde luciatåg med stadens gymnasieelever (de från musik och estetprogrammen) och där satt jag med min far och njöt! :-)


Efteråt följde jag min far till bussen (via mitt jobb där han fick se hur jag jobbade) och Magnus tog över och tog mig med på restaurang! Stans bästa! PM!


Farmor och Farfar ville ge mig det i födelsedagspresent och hade därför ordnat så att barnen skulle vara hos dem hela natten samt med sjkuts för mig och Magnus så att vi kunde njuta av vin, och champange till maten! :-)


Maten ja! En klass för sig! Fantastiskt gott och vilka dekorativa uppläggningar sedan! Massor av ovanliga smaker kombinerade på otroliga vis! Eller vad sägs om tex älgterrine med stensöta och svartrot granolja och någon mousse till eller hjort med morots"nudlar" mandelpotatispure, samt hemgjorda små chips med rotmousse och annat smått och gått till! Wow va gott det var! och sedan kombinerat med fantastiska röda och vita viner, sherry och champange!


En mycket lyckad kväll mao! :-) Kändes bra att avsluta dagen med en lung natts sömn! :-) TACK BIRGIT OCH BENGT FÖR EN FANTASTISK PRESENT!!! och TACK PAPPA FÖR TREVLIGT SÄLLSKAP PÅ KONCERTEN och TACK MAGNUS för att du fulländade kvällen :-)



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards