Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg under september 2012

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 30 september 2012 21:51

Lilla brun har haft diarré. Igår kväll när jag gick ut till dem var där en stor gul fläck på underlaget. Jag byter underlag varje (i undantagsfall varannan) dag så man ser snabbt det som händer där om det inte är sånt som Ting kan ta hand om utan att det lämnar spår, avslag syns och nu då diarré.


Barnen älskar detta med valpar så de är ofta med när jag går ut och medan Ting är ute och kissar får de hålla valparna en stund. Efter att ha fått klart för mig att den gula fläcken nog var diarré började jag studera valparna och såg då att lilla brun skakade i hela kroppen (inte normala ryckingar utan frossa skakningar.) Sent en lördagskväll är det inte jättekul som förstagångsuppfödare att upptäcka en sådan här sak! Tack och lov för GOOGEL och FB! Tack alla ni som SNABBT hjälpte mig med tips och råd där!


Lilla Brun fick lite vätskeersättning och jag satt med henne en stund för att se att skakningarna var borta. Sedan var jag ute även i natt och gav lite ersättning och även imorse. Sedan igårkväll har dock inga fler gula fläckar dykt upp. diasanyl har dock införskaffats och givits idag för säkerhets skull. Hon äter och verkar som vanligt idag så det känns som om vi kan slappna av igen!


Har inte tagit några nya bilder idag.. :-( Får bli en annan dag


Klippte lite klor idag igen. Såg när jag hämtade Ting hur hennes uppfödare gjorde det så vilsamt och lungt genom att klippa dem när Ting låg på rygg i hennes knä och sov! Så gör jag också nu. Sitter med dem en stund i knät, somnar de kan jag lungt klippa en eller flera klor utan något som helst bråkande :-D


Tack för den kunnskapen Elsa!!! :-D




Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 28 september 2012 17:31

Nu har vi haft några lugna "händelselösa" dagar! SKÖNT!!! Helt händelselöst är det naturligtvis inte! Det största som hänt är väl att de små börjat öppna ögonen lite. Först ut var svarta tiken!


Svarta tiken den dagen vi såg de första gluggarna!


Sedan har äver brun och minstinngen börjat öppna sina. Qvick glimtar liite medan blå väntar ett tag till :-)


Minstingen


Svarta Tiken


Lite kul var det att blå faktiskt stod på alla fyra tassarna en stund idag innan hon ramlade ihop och återgick til kravlandet! :-)

Ting får medicin och knölen är helt borta och spenen fungerar normalt igen! Sååå skönt!


Väger dem gör jag fortfarande varje dag även om jag inte längre känner att det behövs.

Här är vikttabellen!


Valp:             Lilla svarta   pojken    minstingen    lilla brun     blå

Födelsevikt        270             301           227              273          298

19/9                  305             343           257              327          348

20/9                  350             390           283              376          386

21/9                  400             435           315              416          440

22/9                  450             500           357              485          530

23/9                  500             530           380              535          580

24/9                  530             560           407              590          637

25/9                  600             620           440              636          695

26/9                  648             691           508              700          770

27/9                  683             729           522              730          805

28/9                  740             790           566              785          863

Svarta Tiken




Ting ligger fortfarande helt ok i temp! Känns skönt att antibiotikan hjälper! Knölen är inte lika stor och när jag mjölkar ur kommer där inte var längre utan mjölk :-) Valparna ratade tutten när det kom var men tar den nu frivilligt igen vilket är skönt att se :-D Diarren är också borta så just nu (förutom lite extra pyssel med medeciner och massage) så är läget lungt!


Insåg att jag skrivit väldigt lite om vårt söndagsäventyr. Veterinärbesöket i söndags gick smärtfritt! Ting fick åka i sin bur och valparna i en korg brevid. De lade sig snabbt till ro och somnade och Ting låg tyst och kikade på korgen hela vägen. Väl på plats hos veterinären fick vi direkt ett eget rum där jag bäddade iordning till Ting på golvet och hon och valparna slog sig till ro snabbt där. Eftersom vi åkte in en söndag akut så fick vin vänta flera timmar innan vi fick hjälp. Skönt att Ting var så cool med att vi flyttat henne och valparna! De sov gott mellan varven alla sex. Undersökningen gick också bra. Ting stod med huvudet sänkt men lät veterinären klämma och känna och tempa utan protester. När han någon timma senare återvände med en spruta antibiotika låg hon och kikade tills han sa att han skulle ge henne sprutan då klev hon upp och slank smidigt in under stolarna och stannade där! Fick säga till henne och då kom hon högst tveksamt ut! Spruträdd?? ;-)


 


Fyra timmar efter vi anlänt kunde vi packa in alla hundarna i bilen igen för hemfärd! Även denna resa var lugn! Tror dock att Ting var glad över att vara hemma igen! 


Igår klippte jag klorna på de små liven för första gången, jag tog en eller ett par av dem vid varje tillfälle som jag var ute lade dem på rygg i knät och klappade dem försiktigt till de slappnade av och somnade. Sedan var det en barnkel att klippa klorna med nagelsax! :-D De var lååånga! Nu är alla valparna nyklippta :-)


Vikterna såg igårkväll ut så här:

Valp:             Lilla svarta   pojken    minstingen    lilla brun     blå

Födelsevikt        270             301           227              273          298

19/9                  305             343           257              327          348

20/9                  350             390           283              376          386

21/9                  400             435           315              416          440

22/9                  450             500           357              485          530

23/9                  500             530           380              535          580

24/9                  530             560           407              590          637


Blå har inga problem att lägga på sig iallafall! Trots att hon var så svag när hon kom ut! :-D


Blå


Minstignen går också upp så det känns helt ok! Hon höll nästan jämna steg med de två svara i kullen denna gång!


Minstingen

Tingeling har fått mastit! Juverinflammation. Igår morse hade hon 40,0 i temp och en stor (storlek babybel eller större) knöl en bit ovanför en spene. Veterinärkontakt togs och vi fick komma in för kontroll. Tyvärr hade det redan hunnit bli var i en av sidokanalerna i spenen så antibiotika (den enda sorten som är ok när man har så små valpar) sattes in. Under hela dagen hade jag låtit valparna ta den spenen lite extra och febern var igår kväll nere på 38,8. Imorse var den 39,2. Ting verkar pigg och har inte särskillt ont men när vi mjölkar ur lite för mycket vill hon inte vara med. Jag har dock order att mjölka ut tre gånger om dagen minst så det får hon stå ut med :-( Idag verkar valparna inte sugna på att hjälpa till heller antagligen för att där kom var från den tutten mer än mjölk i morse. Det är nog bra om de inte suger i sig det så det blir till att handmjölka framöver.


När det gäller valparna så verkar de må bra! Fortsatt bekymrar jag mig lite för minstingen som nu är markant mindre än de andra. :-/

Valp:             Lilla svarta   pojken    minstingen    lilla brun     blå

Födelsevikt        270             301           227              273          298

19/9                  305             343           257              327          348

20/9                  350             390           283              376          386

21/9                  400             435           315              416          440

22/9                  450             500           357              485          530

23/9                  500             530           380              535          580


Veterinären kollade lite på henne igår men kunde inte hitta några fel så han ryckte typ lite på axlarna.. Kanske ska jag sluta bekymra mig men det är svårt!



Har vägt dem nu ikväll igen.


Valp:             Lilla svarta   pojken    minstingen    lilla brun     blå

Födelsevikt        270             301           227              273          298

19/9                  305             343           257              327          348

20/9                  350             390           283              376          386

21/9                  400             435           315              416          440

22/9                  450             500           357              485          530


Det är en påtaglig skillnad mellan minstingen och de andra! Man ser lätt vilken som är hon när man tittar uppifrån och känner det också när man flyttar dem. Enligt vet ska det inte vara ett bekymmer bara hon går upp och det gör hon ju men jag kan ändå inte låta bli att oroa mig lite.. Ni som haft kullar innan har ni några funderingar?? Alla valparna verkar må bra!


När det gäller Tingeling verkar hon pigg och glad. Tempen ligger normalt men magen är inte helt som den ska. I går natt fick jag städa en gång och i morse en gång till men resten av dagen har varit lungt på städfronten. Nu har jag sagt godnatt till valparna och Magnus ska titta till Ting när han kommer hem efter grisjakten. Sedan sätter jag klockan på 4 :-( och håller tummarna för att magen är bättre så att vi slipper den sortens städning framöver! Ting får probiotika efter veterinärens ordination.


En liten dos bilder också!

 

Minstingen får specialbehandling! När de andra sover gott i korgen efter att valplådan bäddats rent får minstingen egen tillgång till mammas alla tuttar!

Från vänster: Qvick (hanen har fått namn!), minstingen, blå, lilla brun och svarat tikenMinstingen underst med Blå ovanpå


Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 21 september 2012 11:39

Ibland undrar jag om inte working kelpie är lite för smarta för sitt eget bästa. I morse när Magnus kom för att släppa ut Tingeling möttes han av en vidöppen dörr! Ting var ute men valparna låg kvar! Det var kallt i förrådet och bajs och kiss på golvet. En vända uppe i fönstret hade hon också varit för den airfreshner jag ställt dit igår hade hon vält ner! Valparna låg dock nära varandra och fick på så sätt värme av varandra så de mådde bra. Phu!


Magnus torkade upp det värsta och sedan fick jag ta över och spenderade en knapp timma med att försöka få rent allt. Bajs och kiss var lätt att få bort värre var det med parfymdoften!! Det luktar nu MASSOR därinne tyvärr! När jag var färdig tempade jag Ting innan jag släppte ut henne på nytt så hon fick göra vad hon behövde och sedan lämnade jag dem.


knappt två timmar senare var jag ute igen och då såg det ut som om vi inte sädat alls förra gången. Hon hade både bajsat och kissat inne samt varit uppe i fönstret och rivit ner saker. Största skillnaden var att dörren inte stod på vid gavel då jag låst den när jag gick! Kelpie må vara smarta men låsa upp dörren har hon inte lärt sig än! :-D Bara att sätta igång och städa igen då! Tempade henne igen men feber har hon inte.


Var ute igen vid halv elva och då låg hon lungt. Gick en prommenad med henne och hon var fortfarande rejält lös. Har kontaktat vet som rekomenderade probiotika så det ska nu införskaffas!


Sedan dess har jag varit ute en gång varannan timma och det har räckt, peppar peppar...


Har vägt alla de små igen   

Valp:             Lilla svarta   pojken    minstingen    lilla brun     blå

Födelsevikt        270             301           227              273          298

19/9                  305             343           257              327          348

20/9                  350             390           283              376          386

21/9                  400             435           315              416          440

Satt och bläddrade bland gamla bilder och hittade bla denna! Tänk om 8 veckor kanske de små korvarna är lika söta som sin mor!!

Nu bloggar jag igen :-) om det varit dålig aktivitet här innan så är det desto bättre nu!


Bilder på de små

Den förstfödde: Svarta tiken (black and tan)


Nummer två den svarta hanen (Black and tan)


Nummer tre red and tan kallad minstingen (suddig bild ser jag får ta en ny såsmåningom)


nummer fyra är lilla brun som precis som arbetsnamnet antyder är brun ;-)



nummer fem red and tan kallad blå eftersom hon har fått blå nagellack på tassarna :-)

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards