Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg under maj 2014

Vallning är svårt!!! Men också väldigt roligt och stiomulerande! Vi har försökt få till ett par pass i veckan i hagen med jag och fröken svart. Vi kämpar på med höger och vänster och jag har jobbat mycket med att inte stötta henne i höger/vänsterträningen utan att hon lyssnar efter kommando istället för läser av mig.


Häromdagen fick jag för mig att testa hennes säkerhet på kommandona.  

Först rörde jag mig åt höger och skickade henne strax därefter åt höger – snällt och enkelt..

                                                  

     <--

JAG                     FÅR                     TROLLA

 -->

Sedan bara för att testa henne rörde jag mig åt höger men sa vänster till henne!                                         

JAG                     FÅR                     TROLLA

  -->                                               

    <--


Och vet ni vad första gången tog hon det klockrent! Sedan nötte vi det lite och hon var riktigt duktig. Några gånger blev det fel men det märktes att något har hänt genom allt vårt tragglande! Hon är lite mer öppen för mina förslag! :-)


Vi har även tränat mycket på höger/vänster mot staket och in i trånga situationer och i början valde hon konsekvent att försöka flanka ut från staketet där det fanns plats. Men nu har hon förstått att en flank kan innebära bara ett par steg in i staketet för att trycka ut fåren därifrån! Häftigt!


*Lycklig över lite* ;-)

En annan rolig sak som hänt sedan sist är att Lisa tävlade Tingeling i Doggy Cup och kvalade in till finalen! Stort Grattis Lisa!! J


Ronneby blev en märklig tävling. Från en olycklig start i agilityn där Trolla missbedömde hur sned uppfarten var och gled av (hade brännsår på insidan låret.. TACK du funktionär som tejpat sidorna så att inga tassar kunde fastna där!) till succe och vinst. :-)


Agilityloppet gick som sagt inte bra.. Trolla ramlade av balansen som var hinder tre och diskade sig när vi gick tillbaka för att ta om. Sedan tog vi som sagt om och hon fick en träff på kf även om det var med en liiiten tass bara men sedan körde vi svängen med hopp tunnel hopp och tog sedan balansen igen på vägen ut med en riktig drömträff på vägen ner! Jag tjoade och jublade över min härliga lilla hund som inte blivit rädd av fallet och som sprang superfint på tävling!!! :-) RC-heaven!!


När jag efteråt fick chansen att kolla hennes insida lår och insåg hur illa det kunde gått om hon skurit sig kunde jag inte andas ett tag! om brännsåret varit iett skärsår... 10 cm långt på insidan av låret.. hu! Det är en del risket förknippat med hund och hundträning.


Efter en paus med prommenad för att se att hon inte var påverkad av benet så var det dags för hoppklassen. En rolig men ganska svår bana. Några avgörande svängar som dels kunde bli disk om man inte kunde svänga men som också kunde kosta mycket tid om hunden flöt ut för långt. Mest orolig var jag för korta tunneln och hoppet från fel håll efter. Jag hade inte behövt oroa mig särskillt mycket för Trolla lyssnade superfint hela vägen och bara i en sväng blev hon lite vid, där var det inte många som lyckades få en fin sväng. Kännslan när jag kom i mål och hörde speakern säga att vi var felfria och dessutom att vi gått upp i ledning var helt underbar! Vilket lyckorus! Jag och mitt svarta Troll 20 månader ung hade för första gången lyckats nolla ett lopp! :-)


https://www.youtube.com/watch?v=GbZz1Sx6qk0&feature=youtu.be


En stund efter mig startade Petra med syster Sookie i samma klass och det var sååå nära att även de satte hela loppet! Men en liten förarglig vägran på slalomen gav tyvärr en femma, tiden hade (trots vägran) räckt till andra plats, utan den.. ja då hade Trolla och jag fått konkurrens om segern!!! Duktiga systrarna kelpie! :-)


Efter tävlingen åkte Trolla och jag för att fira segern med hennes favoritsysselsättning! Ett gäng får i en hage! :-)


Vi har faktiskt varit riktigt duktiga på att ge oss ut i hagar lite här och där för att träna på våra läxor för Lena. Höger och vänster börjar lossna ordentligt drivningen går ofta ok. Det är fortfarande jag som är den svaga länken på att hålla fåren från mig, men det har blivit bättre. Hämt har vi gjort många korta korta. Om det gett något resultat än vet jag inte. Hon tar det lugnare nu så det har det väl men jag ser fortfarande inte att hon tänker vid (tillräckligt vid) båge. 


Det är dags för ytterligare lektion hos Lena jag ska bara få tummen ur och ringa och boka! ;-)


Hej svejs!




Valborg igår! Vi hade en jättemysig kväll i Växjö hemma hos mormor och vi avslutade kvällen med brasa och fyrverkerier vid sjön! Jättefint! Vackrast var fyrverkerierna som varken smällde eller tjöt när de skickades upp!! Fler sådana till folket så slipper djuren onödigt smällande!!!


Vi stannade över natten hos mormor så för mig blev det att väcka familjen tidigt så att jag kunde utnyttja den lediga dagen med att åka ut till Emelie och valla.


Läxor fick vi ju av Lena sist vi var där!

*Lugn drivning där fåren inte fick springa runt fötterna på mig!

*korta hämt med målet att hunden hämtar lungt och sedan såsmåningom är målbilden att hudnen ska fortsätta fösa fåren förbi föraren ... detta klarade vi inte hos Lena så det var överkurs..

*och sist men inte minst mer tragglande av höger och vänster


Så det var planen för idag! Läxor! traggla och öva!


Resultatet ser ni en del av i detta klipp!

Fåren stod infållade när vi kom

https://www.youtube.com/watch?v=nL4_v5I69gw


Duktiga Trolla! Jag var mycket nöjd även om det såklart precis som alltid finns förbättringspotential.


Efter vallningen svängde vi förbi Nybro BK för några RC på balansen och vet ni... Trolla satte 100 procent idag! :-)


Vågar man hoppas inför Ronneby i helgen?



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Skapa flashcards