Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg under augusti 2013

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 28 augusti 2013 18:30







Sommaren har övergått i höst och jag har börjat jobba igen och barnen har börjat på skola och dagis. Saga ska skolas in, lilla tösen har blivit stor! Tre dagar hanns med innan förkylning och feber slog till. Saga och Melina har varit däckade hela denna veckan. :-( Välkommen tillbaka vabb.


I sommar har vi tagit dagarna allt eftersom. Mycket trevligheter har hunnits med som en tur till Göteborgs skärgård, en tur till Örebro och så dagstripper till både astrid lindgrens värld, Liseberg, Nordens Ark och Ölands djurpark.


En underbar sommar har vi haft!


På hundfronten har det varit både lite vallning och lite agility. Vi var uppe på WKM och Trolla var med på egenskapsbeskrivningen. Fina omdömen fick hon och hon visade definitivt sig från sin bästa sida! Så stolt över lilla svarta! Superroligt att få kommentarer som tex. fin liten räka det där! Var rädd om henne. Jag fick gåshud när jag såg henne. Jättefin! osv Länken nedan är hennes egenskapsbeskrivning


https://www.youtube.com/watch?v=PHLYMiFbB0U&feature=youtube_gdata_player


Arwa var också med och även hon gjorde bra ifrån sig i hagen! Som uppfödare var jag mycket stolt över mina två :-D


Ting fick vara med dagen efter på nöten en de var inte så lätta att flytta och av någon anledning gjorde Ting efter en snygg utgång och ett bra upptag en högerflank på 90 grader och började putta iväg korna åt fel håll. När jag fick henne att uppfatta felet och hon försökte vända korna var det oerhört tungt och trögt så det tog lååång tid att få dem till mig och dessutom blev hon supertrött så när vi sedan skulle börja fösa orkade hon inte ta in det jag sa utan bara sprang utan att tänka. :-/ Vi bröt.


Till och med Ting har i sommar upptäckt att det kan vara skönt med ett bad efter ett vallpass... Dock i "badkar" sjöar duger inte!

Foto: Vart idag häsar Ting som aldrig badar frivilligt!  Ingen regel utan undantag. .


Lördagen fick jag stryka mig på för Magnus ville hinna hem till kvällens jaktfest. Nåja jag fick iallafall vara med och träffa alla underbara WK-männisor i två dagar! :-D


Vi kommer igen ett annat år!


Ting har tävlat lite agility också. För någon vecka sedan gick hon på nytt ur slalom på tävling och jag höll på att lägga ner tävlandet med henne för gott. Men efter lite analyser tror jag att jag hittat i vilka situationer hon går ur... Enklast möjliga situationer då jag är med henne rakt fram och har henne på min högra sida. Vi har lagt så mycket focus på krångliga slalomar och stora störningar att vi glömt träna enkelt....


Har tränat det nu och dessutom undvikit att hamna i de situationerna på tävling och nu har hon inte gått ur de senaste 8 klasserna! Håller tummarna för att inte problemet ska komma tillbaka för det är så trist!


Ting har börjat gå riktigt bra hindersäkerhetsmässigt nu. Någon rivning har vi fått annars har felen mest bestått i att hon ramlat av balans, kraschat i något hinder eller någon enstaka gång tagit fel eller missat ett hinder (då jag fortsätter banan utan att ta om i de lägena blir vi diskade då) Två nollade lopp till har vi gjort och fyra lopp med fem fel. För att vara oss känns det som ett fall frammåt från alla disk vi haft tidigare! Fortfarande behöver vi jobba på skicka sticka situationer och att få till vägarna hela loppet!


Trolla tränas i lite av varje nu. I agilityn har vi backat ett steg och tränar nu på muntligt kommando utan hjälp av rörelse från mig. Hon är häftig att köra och jag behöver verkligen allt försprång jag kan få! Vi tränar också lite på kf och jag borde snart börja med slalom på allvar.


I vallningen har vi tagit till oss tipsen vi fick på egenskapsbeskrivningen och tränar släpp innan flanker. Det behövs! Hon är duktig och jag behöver nu gå kurs känner jag för att komma vidare! Har anmält till en dag på Öland! Längtar redan!!!! Tyvärr närmar sig hösten och med den tiden då jag måste lämna tillbaka de fyra lånade damerna. Hoppas att jag får låna igen nästa vår!


Sookie, Trolla och Ting efter ett pass i vallhagen hemma


Husse har också börjat vilja ha ett hörn av Trolla! De har börjat träna viltspår! Hon är duktig och har löst spåren hittills! Kul att pröva nytt! :-D







Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards