Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg under januari 2010

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 28 januari 2010 14:19

Hittills har det kommit ungefär en halv meter snö! Det vart riktigt svårt att ta sig ut från oss i morse. Vanliga infarten var fullständigt igensnöad och dessutom uppförsbacke så det gick inte. Efter några envisa försök fick jag ge upp det gick helt enkelt inte. Bestämde mig för att prova andra hållet (ca 100 m till vägen men lite nerför utom sista biten upp på vägen). Nackdelen med det hållet var att körde vi fast hade jag tre barn att pulsa ti halvmeterhög snö med tillbaka till huset..


Efter några svajiga sekunder närmast vägen när det blev uppför fick bilen fäste på vägen och vi var uppe! Phu dåså då skulle vi nog kunna ta oss till Lessebo idag.. eller?


Det visade sig bli svårare än jag trodde. Snö överallt och sliriga spåriga vägar. Hade dock turen att hamna bakom en plog och kunde sedan i maklig takt köra hela vägen på fina vägar :-D


Vart skulle vi då? Till babymassage och de två större kunde under tiden leka i öppna förskolans lokaler :-D


Melina uppskattade nog massagen! Hon har iallafall sovit sedan dess. Emelia och Amanda fick sitta med om de var tysta och tysta som möss mycket seriösa satt de och tittade och Amanda ville tom ha lite olja själv och hjälpa till mer handgripligen. Melina log med hela ansiktet mot sina systrar!


Efteråt köpte vi pizza då klockan hunnit bli mycket och barnen var rejält hungriga. Men det höll på att inte bli någon pizza för upp till pizzerian var det inte plogat utan tvärt om det som plogats från stora vägen låg och blockerade vägen till pizzerian. Med korsade fingrar körde jag genom snövallen och hoppades att den skulle vara mjuk och flytta sig.


Hämtade pizzan pch fick sedan se hur grannen på parkeringsplatsen inte kom loss utan rejält med hjälp.. Tack och lov tog vi oss loss utan problem sedan.


Träna agility ska jag nog inte göra idag.. man ser knappt hindren därute. :-(


När det slutat snöa får jag väl ta och göra ett försök iallafall men just nu får det vara.

Gissa om det var tur att jag gick ut och tränade innan! Nu snöar det, nej jag menar nu vräker det ner snö! Hade jag försökt träna nu hade jag fått ge upp för varken jag eller Ting hade väl sett hindren eller varandra för den delen.   


Träningen gick bra men när jag försökte kalla in genom slalom fick Ting så brått att hon inte hann ta de två sista pinnarna   


Nåja några extra repetitioner så fixade hon det.


Icka fick också köra några varv   galenpanna men hon var jätteglad över att få vara med  


Två inlägg på en dag?? Nä nu får jag nog ge mig!


:-D



Nu har jag kommit igång riktigt med träningen. Dvs med den träning man kan få ut på två hopphinder och ett slalom. Det låter kanske lite men är inte att förakta! Man kan träna massor av nyttiga saker med dessa hinder. Just nu prioriteras slalomsäkerheten. Ting fuskar när hon får brått och behöver förstå att det inte blir någon belöning när man inte tar alla pinnar.


Igår körde jag fyra!! korta femminuterspass med slalom. Två där det var rakt fram press och stress som gällde och två där vi körde svåra ingångar.


Första passet gick väl sådär men man märkte att hon gick upp i fart när hon insåg att jag hade strumpa med kött i med ut! :-D Andra passet var riktigt dåligt. Ingångar vad var det nu igen! fullt ös till första bästa pinne vilken kvittar väl??


Klickade ingångarna så fort hon gick in och struntade i att köra henne genom hela. Hon blir så trött snabbt då. På slutet fick hon fortsätta hela innan hon fick belöningen.


Efter några timmar gav vi oss ut igen och denna gången körde vi också ingågnar och nu gick det bättre! Hon började tänka även om felprocenten fortfarande var hög.


Sista passet för dagen körde jag rakt fram och stress igen. Tjo vad det gick! Nästan felfritt denna gågnen! Duktikg flicka hade fattat att det inte lönade sig att fuska med pinnarna.. får se om det sitter i idag..


Vi ska iväg och tävla i helgen så det vore bra om vi kunde få ordning på slalomen till dess :-/


Någon som vill samåka förresten? Halmstad v25 kör jag.


Nehe dags att ut och testa slalom ett pass idag med!



Efter feber i fredags förra veckan blev jag hör och häpna frisk! och inte bara jag utan hela familjen mådde bra lö sö och må..


Jag tog mig själv i kragen ordentligt och var till och med ute och tränade lite agility med hundarna! Jösses det var inte igår inte. Ting var duktig men har svårt för bakombyten och slarvar lite i slalom. Kanske inte så konstigt med tanke på den bristande träningen sedan tidigt i höstas.


Men så i tisdags så vändes det igen. Magnus blev kräksjuk och jag kunde bara vara glad att han var den enda drabbade. Han blev snabbt bättre och ons, to fre passerade och vi var alla på nytt friska men så natten till lö så började stackars Melina kräkas. och som hon kräktes. Hela dagen fortsatte det och hon fick inte behålla nåt. Telefonen gick varm till sjukvårdsupplysningen och barnakuten.. hon är ju så liten bara 3,5 månader. Vid åtta på kvällen åkte vi in. Melina var fortfarande pigg när hon var vaken men sov massor och fick inte behålla någon mat. Kissat hade hon inte gjort heller på hela dagen.


När vi kom fram hade hon dock kissat och sedan vände det. Hon har fått behålla maten sedan igårkväll men får väldigt lite att äta varje gång. Sover fortfarande mycket.. men ändå på rätt håll


Som grädde på moset så fick jag feber igår igen och har även feber idag.. SUCK!

'

Nu vaknade liten och då sKA HON FÅ MAT!



Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 15 januari 2010 22:41

Tack för krya på dig hälsningar.. det har dock inte hjälpt. :-(


I en och en halv vecka nu har jag pendlat mellan feberfria dagar då jag mått helt ok men då ett barn i taget varit kräksjuka till att åter få feber och själv ligga nerpackad i sängen alla stunder man får då man har tre barn att ta hand om när maken jobbar.


Idag tröttnade jag och ringde vc, dumpade barnen hos farmor och åkte in för en rejäl koll! och guess what! Det är inget fel på mig??!! ja förutom feber då förstås?


Vad menar de då? "Vi hittar inga fel på dig.. om man bortser från febern som vi inte vet vad den beror på"


Ingen halsfluss, inga svullna körtlar inget fel på njurar öron hals mage eller något annat som de kollade idag.


Nu ska jag föra feberdagbok över helgen och är jag inte bättre på måndag ska de fortsätta med att undersöka om jag har hjärtsäcksinflammation (fast det menar de borde göra ont så det är det troligen inte) eller något annat som inte är lika lätt att ta prover på..


Jag vill bli frisk nu!

Nerbäddad under två duntäcken med värmedyna på max runt fötterna och varm vetesäck längs ryggen fryser jag så jag skakar och jag kan inte ens känna mina tår. Huvudet säger mig att jag är knäpp. Det är varmt inne och definitivt rejält varmt där under alla täckena men kroppen säger något annat. Termometern jag sticker i örat konfirmerar det jag redan vet.. feber. 39,3 grader! Jösses så hög feber har jag inte haft sedan jag var barn. :-(


Jag varierar frossan med värmesvallningar och svettas några minuter innan jag vågar sticka ut ett ben för att svalka mig och då genast bryter ihop i frossa igen. hua!


Så har de senaste tre!! dagarna varit! Idag mår jag lite bättre (bara38 graders feber) så jag hoppas snart vara på benen igen..



Gott nytt år ALLA!


Själv led jag över tolvslaget av vetskapen att hundarna far illa av smällandet! Nöjd dock med att bo såpass på landet att smällandet begränsas till runt tolv och inte som i stan några dagar (veckor i värsta fall) före och några efter..


För min del ser jag fyrverkerierna som pengar som går upp i rök och som endast orsakar elände. Särdeles vacker har jag svårt att tycka att det är!


Ikväll när jag var ute med hundarna så sprang de som tokar över fälten lyckiga att få rusa lite och friskt påhejade av mig. Det finns liksom ingen bättre motion för hundarna än att få rusa tillsammans!


Väl hemma igen efter en dryg timma ser jag att Ting är helt blodig! Ena framtassen och hela bakbenet på samma sida är fullständigt dränkta i blod!!


Jösses vad hemskt det kändes! Jag började leta på bakbenet först för det var ju där det var mest blod men kunde inte hitta något. Visserligen löper hon men inte kan väl det droppa så att hela ena bakbenet täcks med blod eller??


Letade fram och bak och inne och utanför men inget sår, ????? Kallar på Magnus som inte heller ser något på bakbenet. Medan han kollar bak har jag övergått till att kolla fram och där hittar jag en avbruten klo! Den har liksom gått av precis tillräckligt långt ner för att blotta pulpan och därmed blöda rejält! Hon hade dock inte hysteriskt ont (lite öm) och haltar inget heller.. Brottet är rent och inte några sprickor uppåt i resten av klon. Men det har nog blött rejält. Allt blodet på bakbenet härstammar från denna klo!


Phu stackars hund hon måste ha fastnat på nåt eller gjort sig illa på skaren (är det ens möjligt??) men som sagt hon varken haltar eller reagerar särskillt mycket när man tar på klon (om man undviker den blottade pulpan) så troligen läker det av sig självt om några dagar..


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards