Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg den 18 juli 2008

Vilken härlig kväll jag haft!


Slutade lite tidigare och hämtade MAgnus och barnen i Vide. Båda barnen var mycket trötta och vi åkte därför hem och petade i dm lite mat rätt snabbt. Magnus gick sedan ut och klippte gräset medan Amanda lekte lite och Emelia såg på Dora.


Efter Dora var slut var det läggdags för bägge tjejerna. Satt med Amanda i knät och Emelia låg i sin säng och jag läste om Piff och puff men hann inte ens läsa färdigt boken innan Emelia somnat.


Stoppade ner Amanda som då naturligtvis började skrika direkt! Lämnade henne trettio sekunder och gick sedan in igen och stoppade ner henne igen. Hon somnade efter en stund av krypande i sängen! Sedan dess har bägge tjejerna sovit med endast kortare stunder då de vaknat till..


När Magnus var färdig gick jag ut och tränade hund en stund.. Jag ha ikväll lånat Ylva också (hon ska få följa med och prova valla lite imorgon..) Hon fick följa med ut och prova lite agility hon med. Vi gjordedet enkelt för henne och lät henne jobba mot godis som lockadehela tiden. Hon var väldigt försiktig men inte rädd för något hon provade..


Kul men hon tar inte alls för sig som Tingling som ju är klickad från grunden.


Provade även frivilligt kvarsittande med dem bägge och där var Ylva en stjärna! Har hon inte fått varsågod så skulle det aldrig falla henne in att röra sig.. Ting däremot ryckte flera gånger men även hon sitter kvar i grunden..


Tingeling fick också köra lite av varje.. Slalomen känns bättre och bättre.. Hon har börjat att attakera och ta i för att komma fort igenom vilket är kul!


Balansen som imorse ungefär.. en del träff och en del miss,, Däcket tunnlar och hinder verkar dock fungera bra på raka sträckor nu.. :-)


Efter träningen hade Magnus dukat upp med vin och ost och en film! Vi fick se nästan hela ostört.. men bara nästan.. en kissepaus med Emelia och en omgång med en ledsen Amanda som fick välling..


Men ändå! En hel film!!


Nu är det sovdags för imorgon ska jag och hundarna åka till Attsjö för Mia har lovat att vi ska få komma och valla lite! :-)


Natti!

Sitter här och längtar!!!! Ute regnar det och är allmänt grått och trist och efter vad jag hört så är det sol i Karlstad!

Inte nog med det de lyckliga som är där får också uppleva årets agilityfest! Fyra dagars tävlande med startfält på ca 150 hundar!


Jag vill också vara där!!! Inte sitta på jobbet med en massa inhibitioner och annat brådskande! :-(


Måste här bara få rikta ett STORT tack till Värmlandshöppet för den otroligt snabba resultatredovisningen!


Jag sitter här och kikar på resultaten från igår och imorse!!! Redan nu! :-) Lite tröstar det mig att kunna följa vänner och bekantas framfarter på banan!


Vill dessutom skicka ett litet extra grattis till några stycken!


Först och främst säger jag Weeee malle högst upp på pallen i både Agility och hopp! Det gjorde ni bra  Jan Egil Eide med Cirkus och Jenni Lehtinen med Dingo! Mallar är bäst helt enkelt!! ;-) Stort Grattis till er båda två!

Dessutom vill jag säga grattis till Malin Tångring med Arwen och Anja Giermann med Chili (fast Anja visst var det i agilityklasserna du skulle nolla och inte i hopp!!!! ;-) )


Och så ett STORT grattis till Henric Rosvall med Aski Första nollan i klass tre?? SMnolla och SMpinne och så placerar ni er så pass bra att ni sveper hem en massa poäng till årets agilityhund! i det mastodontfältet! Toppen! Josefin! se till att plocka hem den där sista pinnen i agilityklassen också!! :-) håller tummarna för er!


Dessutom JÄTTEGRATTIS TILL Emelie Merenius med Vinna som tog sista pinnen i Ag2 och därmed är i klass tre på heltid ;-) SM 2009 nästa! :-)


En annan kul grej jag upptäkte i listorna var att Ickas bror Somollis MacMurphy nu tävlar agility också! (Har sett att ni tom har kommit upp i hopp två! Kul! I går tog de en pinne i AG 1 så ett RUNGANDE GRATTIS till Birgitta Jonsson med Ickas bror Mac! Ser fram emot att stöta på er runt banorna någon gång!!! :-)


Fler resultat hittar ni här:

http://www.karlstadbk.com/vhoppet/resultat/varmlandshoppet.php?dag=torsdag


Jaha back to work..







Ett par dagar nu har slalomen verkat lossna så jag bestämde mig för att utmana lillan lite. Byggde om bermudatriangeln till en fyrkant och passade dessutom på att sätta upp en sida med två pinnar två sidor med fyra pinnar och en sida med sex. Imorse var det premiär för denna fyrkant. Började på tvåan som hon missade fortsatte varpå hon tog bägge fyrorna och skickade sedan på sexan.. Hon tog två portar hoppade över en gjodre en halvhalt och avslutade med två.. Rätt ok faktiskt.. muntligt beröm men inget c/t.


Så gav vi oss på nästa varv. Tvåan tog hon fint och den ena fyran men missade den andra men sedan förvånade damen mig och tog hela sexan! utan tveksamheter! WOW! :-) Vi körde ett par var i vardera riktningen och till slut hade hon tagit sexan tre gånger med minst en gång åt vardera hållet! Känns som om det lossnar mer och mer! snart har vi en riktig slalom! :-)


Gick ner för att ta lite kf balans också. Varierade mellan att skicka hela och bara upp och vända men tog idag bort mitt springande brevid.. rörde mig istället i prommenadtakt eller stod still.. det vart ganska bra! vi fick kanske 80 procents träff..


Igårkväll plockade jag fram en ny target ska träna in tasstarget på den inne Slutkriterierna kommer att vara fullfart en tass på targeten och fortsätt.. Kanske kan den sedan placeras ut på kf för att få något ytterligare stöd i siktandet?! Någon som har någon åsikt?


Har funderat lite över hur jag ska lära in A:et också.. inspriationen tryter.. running där med kanske..


Vippen har jag en plan för iallafall.. har tränat in såpass att rörelsen är en förstärkare som betyder nu kommer belöningen.. Sedan gäller det bara att få henne att förstå att rörelsen inte kommer förrens man är längst ut. Hon springer idag ca 3/4 tvekar sedan och går till slut sakta längst ut innan jag släpper ner vippen.. (När vi började träna så upptäckte hon att hon kunde få belöning där och sprang dit på eget bevåg och traskade över.. borde ha vetat bättre för då stannade hon ju naturligtvis när den började tippa... Numera ligger vippen på rygg tills dess vi ska träna den...) att släppa från högsta höjd är inga problem (det är ju förstärkt! ) En target längst ut! kanske nosdutten där för att få in stoppet.. tasstargeten vill jag ju inte ha stopp på.. hmmm tål att kluras lite på. :-)


Dags att jobba lite!



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards