Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Direktlänk till inlägg 30 juni 2008

Vallningsdebut

Så fort tävlingar och prisutdelningar var över var det dags att packa in hundar barn och mig själv i bilen och bege oss till Attsjö för vår första vallhundsträning!

 

Nu skulle Tingeling få visa vad hon gick för. Skulle hon tända på fåren? Skulle hon jaga bort dem till grannbyn? skulle hon bitas och skälla?

 

Det var jättekul att äntligen få prova lite riktigt arbete med lilltösen.

 

Vi började med lite stanna övningar och inkallningar runt en fålla med fem får. En hund hade fått gå iväg för att pröva på lösa får och vi andra skulle träna lite lydnad medan vi väntade. Tingeling hade lite intresse för fåren men stort var det inte. däremot var alla de andra hundarna enormt spännande. Så vi tränade stanna kvar och inkallning med hund som störning medan de andra mest var störda av dragningen till fåren. Ingen lovande början eller?

 

Såsmåningom började lydnadstränarna plocka in en hund i taget i fållan och snart var det Tings tur att för första gången träffa fåren på riktigt. Tingeling fick gå i koppel och så försökte vi bara ta oss runt längs kanten. Fåren var dock lite buffliga (ville stångas och så) och dessutom fastnade de lite i stängslet då det var sånt stängsel som man kan ge dem mat vid (med hål för huvudena på fåren så att säga.. jag är inte så bra på termerna) Men det kändes som om hon var duktig och en tuff böna :-)

 

Tyvärr var hon nog inte så tuff som hon verkade för när vi skulle in igen så ville hon bara gå med så länge fåren rörde sig när de vände upp blev hon osäker. Då var det en klok människa som sa prova utanför istället så att hon inte blir rädd! så då började vi cirkla utanför istället. Och det gjorde hon gärna. Hon sökte sig fint runt framför mig och efter ett tag släppte jag kopplet och vi började cirkla (enligt mig) fint på varsin sida fåren. Hon lyssnade på stannakommandon och vi bytte håll ett par gånger. Hon verkade definitivt intresserad av fåren. :-)

 

Snart var det vår tur nere hos de lösa fåren. Instruktörerna (två stycken) frågade om jag kunde stanna henne när hon var bland fåren och hur skulle jag kunna veta det. Jag svarade lite tveksamt att jo stanna vet hon vad det är men jag lovar inte att det fungerar bland fåren. De två instruktörerna skulle dock hjälpa mig med det om det behövdes sa de. Jaha så var det dags! Släpp henne sa de!! Va??!  sa jag Jo de ville se hur hon betedde sig bland lösa får. Jag slängde en blick runt mig och konstaterade att även om hagen var stoooor så kunde fåren i alla fall inte försvinna ut på någon väg eller så. phu..

 

Kopplar loss och släpper Tingeling som formligen exploderar. Rusar iväg runt fåren och börjar cirkla! I ett j***kla tempo rusar hon runt fåren varv på varv. Jag får order om att gå runt lite och med fåren lite överallt runt mig men ändå i en klunga och Tingeling susandes som en furie runt oss allihop rör jag mig först en bra bit bort i hagen och sedan tillbaka igen.

 

Nu kan du stanna henne säger instruktörerna. Jag tittar skeptiskt på dem för Tingeling joggar inte hon RUSAR runt som en galning och jag tänker att det finns inte en chans att hon skulle höra mig!

  

Jag tar ett steg ur fårflocken mot ting samtidigt som jag med höjd hand ropar STANNA LIGG! efter tre språng stannar min rusande furie och tittar på mig!!! Sedan lägger hon sig fint ner:-0 Wow! Jaha dags för dom! En rusande galning som behöver massor med träning för att lugna ner sig och inte jaga livet ur djuren! Hon behöver nog lugna sig innan ni kan fortsätta osv.. det var vad jag trodde de skulle säga. Men det sa de inte!

 

Det första de sa var att ”vilken hund! Där har du verkligen ett toppenämne att jobba vidare med!”  Jag såg väl antagligen ut som ett stort frågetecken… är rusande galningar bra??? Jo de förklarade då att hon hade bra balans! hon sökte hela tiden efter att hålla djuren hos mig! Dessutom hade jag bra lydnad på damen. De sa säkert mycket mer om hennes egenskaper som var både intressant och lättförståligt för sådana som kan något om vallning men det gick isågall igenom det ena örat och ut genom det andra. Jo de sa att hon måste lugna ner tempot lite också så klart men det hade jag ju liksom redan listat ut! Tänd var hon i alla fall!!:-) Stolt är jag som matte!! Va kul att hon var duktig (för det var hon ju sa de..)

 

Jag fick nu ny övning. Lägg hunden en bit från fåren och ställ dig mellan henne och fåren och få henne att gå sakta framåt. stanna henne lite då och då. Sakta??? vad är det??? hur får man henne att gå sakta? Jag provade genom att försiktigt locka på henne och sedan med kroppspråk och ”ssssakta” försköa påverka hennes tempo. Hon fattade direkt! och när jag kommenderade ligg la hon sig! wow igen.

 

Efter första passet slutade Ting nästan helt att se de andra hundarna. Fåren var ju mycket roligare!!!! :-)

 

Lite mer lydnadsträning och cirklande runt fållan sedan tog vi ut även de fåren och turades sedan om att köra på grupperna av får. Tingeling fick nu prova ytterligare en ny övning. Stannade henne en bit från fåren och ställde sedan mig på andra sidan och så skulle hon sakta!! gå fram mot fåren medan jag rörde mig baklänges framför fåren. Phu vad man fick jobba! På det stora hela gick det naturligtvis för fort och hon verkar ha ett enormt tryck på fåren för kom on närmare än 50 m så sprang de förbi mig!

 

Många stanna blev det men det såg nog ändå hyfsat ut (det kändes hyfsat!) hon sprang inte som en dåre längre!:-) När det blev vår tur igen gjorde vi samma sak och då gick hon ännu lugnare. de ville nu att hon skulle starta utan att jag kommenderade upp henne och det gjorde hon även om det tog tid innan hon kände själv att det var dags. Vilken häftig känsla!! Att jobba med dessa instinkter och känna att det faktiskt fungerar!!! Helt otroligt!

 

Jag älskar den lilla hunden!

 

Mitt i allt backandet backade jag rakt in i en stenhög (jag har faktiskt inga ögon i nacken!) och landade hårt på rumpan! AJ vad det gjorde ont, men det hade jag ju inte tid med just då. Hund och får kom ju strax efter så kvickt upp och fortsatte backa! Efter avslutat pass kände jag att det gjorde mer än lite ont! Fy för vad den stenen var hård!

 

Om två veckor ska vi valla på kurs igen! Jag längtar redan. Ska försöka gå över till grannen ikväll och höra med dem om jag får låna lite får :-) Blodad tand det här var KUL!!

           
      
 
Ingen bild

Anja & flock

30 juni 2008 17:35

Ha!
Vallning e ju såå häftigt och såå svårt.... Helsike va svårt det är! Och jäkla underbart när det funkar...;)
Bilder här å var:
När du skriver in text, har du ju ett litet verktygsfält ovanför "textrutan." Där finns en liten bild. Klicka på den, den betyder "skapa bild", där fixar du det. Även lite redigering osv.
/Anja

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

SM i agility 2017 skulle avgöras i Östersund närmare 90 mil från mig. Jag velade länge kring huruvida jag skulle åka eller inte för det var ju långt men när Elsa Grenholm (min hund Hägragårds Tingelings uppfödare) ringde och frågade om jag skulle kom...

Farväl till medium och vanliga large.   I helgen gick årets sista officiella tävling för mig och hundarna i Vårgårda. Det var tre klasser av vardera och båda hundarna var med för att få springa lite. För Trollas del blev det sista gången på låga ...

Jag hade en helt otrolig tävlingshelg i helgen. Jag har nog aldrig upplevt något liknande. Sedan Trolla och jag började tävla och jag kände vilken underbar häftig liten hund jag hade har jag haft en dröm - drömmen om att en dag få kvala till en final...

En mycket intensiv helg har tagit slut! I fredags stannade Emelia i stan över natt.. hon skulle tälta! :-D   Det blev dock inte mindre barn hos oss, tvärt om, fem barn hade vi hemmavid i fredags. Både Amanda och Melina hade varsin kompis med hem....

Trist men sant. Vi missade med en snöplig pinne i hopp. Jag vet inte hur många gånger vi lyckats knipa placeringen precis utanför pinnplats.. minst tre gånger på de sista tre tävlingarna iallafall..   Innan lagtävlingarna i Karlshamn, Linköping o...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards