Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Direktlänk till inlägg 28 april 2010

Äntligen vallning

Äntligen tog jag mig tid och vandrade hela den lååånga vägen av 150 m bort till stutarna i hagen. 7 stycken helt ovallade men som någon gång sett hund. :-/ Ting ska nu få äran att valla in dem och sedan också träna på dem ända tills de skickas till slakt.


6 av sju köpte direkt Ting som vallhund och insåg att när hon kommer flyttar man sig men den 7:e ville inte alls flytta sig! Jag gick dit med min käpp och försökte hjälpa till - usch sa Ting först och ville inte alls vara nära den viftande käppen! hon är för rolig.. Jag har använt käppen på så sätt att jag satt ner den framför henne för att få henne att vika blicken innan flankning för att hon ska tänka åt sidan istället för rakt på och när jag nu viftade med den mellan henne och stuten (de var bara typ två meter från varandra) så börjar hunden flacka med blicken och vika av åt sidan istället! 1-0 till stuten.


Fick kalla tillbaka Ting och stötta henne rejält med rösten för att hon skulle begripa att käppen denna gången var till för stuten och inte henne! Hon var dock duktig och snart vek stuten och det stod ett ett. En gång till hjälpte jag henne men därefter stod hon fast och gick obönhörligt ett långsamt hotfullt steg närmare och stuten fick inse sig slagen!


Nu kunde vi börja jobba lite med djuren!


Det som jag kände var roligast att se var att Tings flanker kom tillbaka omedelbart när jag lade tryck på henne. (på kursen för någon vecka sedan var ju flankerna ett minne blott!) Utmanade henne med att skicka henne höger och för att få bra båge var hon tvungen att hoppa över en bäck och det gjorde hon och en gång när stutarna tryckt in sig i ett hörn skickade jag henne och hon tog vägen under staketet och kunde sedan lungt trycka ut stutarna utan att komma in för trångt! :-D


Visst ska hon klara att gå längs med staket och trycka ut också men det jag ville nu var att hon skulle tänka avstånd och lugn bland djuren och så här i början innan de riktigt blivit invallade vill jag att de ska känna att de ser henne och har en chans att gå undan så att de slipper stress och kommer att ifrågasätta henne på grund av att de känner sig trängda! 


Nu är vi igång! Fler pass blir det :-D  


På vägen från hagen störtdök Ting ner till "dammen" (den var helt torr i höstas men efter snösmältningen har den kvar en hel del vatten faktiskt! Tillräckligt för att Icka ska kunna simma i den :-D) för att dricka!


Sedan Passerade vi agilityhindren och jag skickade över balansen som hon gjorde toppenfint och med massor av beröm så fortsatte vi hem för att släppa ut Icka lite också så att Ting fick gå av sig och Icka fick komma ut en stund!


Har jag sagt att jag TRIVS härute på landet! :-D

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

SM i agility 2017 skulle avgöras i Östersund närmare 90 mil från mig. Jag velade länge kring huruvida jag skulle åka eller inte för det var ju långt men när Elsa Grenholm (min hund Hägragårds Tingelings uppfödare) ringde och frågade om jag skulle kom...

Farväl till medium och vanliga large.   I helgen gick årets sista officiella tävling för mig och hundarna i Vårgårda. Det var tre klasser av vardera och båda hundarna var med för att få springa lite. För Trollas del blev det sista gången på låga ...

Jag hade en helt otrolig tävlingshelg i helgen. Jag har nog aldrig upplevt något liknande. Sedan Trolla och jag började tävla och jag kände vilken underbar häftig liten hund jag hade har jag haft en dröm - drömmen om att en dag få kvala till en final...

En mycket intensiv helg har tagit slut! I fredags stannade Emelia i stan över natt.. hon skulle tälta! :-D   Det blev dock inte mindre barn hos oss, tvärt om, fem barn hade vi hemmavid i fredags. Både Amanda och Melina hade varsin kompis med hem....

Trist men sant. Vi missade med en snöplig pinne i hopp. Jag vet inte hur många gånger vi lyckats knipa placeringen precis utanför pinnplats.. minst tre gånger på de sista tre tävlingarna iallafall..   Innan lagtävlingarna i Karlshamn, Linköping o...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards