Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg den 27 juni 2008

Några småpass med träning av bägge hundarna har det blivit de senaste dagarna.. Icka tycker det är svårt att inte vrida sig på nerfarten balansen när hon får svängkommandot. idealiskt hade ju varit spring rakt ner tills två tassar är i marken vänta på släppkommando och spring sedan vidare i riktining jag visar. Jag antar att hon rationaliserat bort "rakt ner" eftersom jag får två av två på snett och hon med sina långa ben då lätt missar kontaktfältet.


Får se om det ger något resultat att vi backat och påminnt under veckan.


Tingeling har också kört lite. Bla har vi provat bermudatriangeln med hopphinder och det tog inte så lång tid innan hon fattade vinken. Ibland far hon dock ut på rundor men jag gillar konceptet då det lär henne aktivt söka hinder. Även slalomen börjar se riktigt fin ut (fortfarande allé utom fyra första pinnarna men ingårngar är i princip från alla håll) och balansen varierar. Från toppenomgångar då hon har hundra procent till mindre lyckade pass där det verkar vara fiftyfifty.


Igår kväll blev det ingen träning. Magnus jag och fyra hundar (våra två och svärföräldrarnas två) gav oss istället ut i ett vilthängn där stängslet varit trasigt tidigare och nu hade lagats. Tanken var att leta igenom hängnet för att se om något vilt tagit sig in då stängslet var trasigt. Om det tagit sig in något så hoppades vi också kunna skrämma ut det genom öppningen annars måste Magnus söka dispens för skyddsjakt.


En prommenad off track är väl aldrig fel! Vi skulle ta varsin sida hägnet och skicka Icka mellan oss (hon är ju tränad på budföring!!). Övriga hundar skulle få gå fritt och förhoppningsvis skulle vi skrämma upp alla eventuella djur! Lät väl hur mysigt som helst och dessutom som toppenträning för Icka.


Väl inne i hägnet började jag inse vad jag gett mig in på! Där inne betas ju inte alls så det var massor av halvvuxna träd, buskar, ris och sly. Hallon växte där också och andra taggiga revor trasslade in sig i benen när man gick. Det var tätt och tungt att gå dessutom var marken inte bara ojämn utan full med gropar och hålor, vattenpölar, bäckar och mellan allt detta stenar som stack upp och fällda träd som man fick klättra över! Efter två timmar hade vi tagit oss fram och tillbaka genom hägnet två varv. Något vilt hade vi inte sett men väl legor, betade träd och andra spår efter att vilt varit därinne. Legorna såg dock inte nya ut (någon vecka gammla) så förhoppningsvis har de djur som gått in i hägnet även gått ut!


Ickas tunga hängde som en slips långt nere vid fotknölarna efter att ha tagit sig fram och tillbaka mellan oss otaliga gånger! Tingeling hängde på flera gånger mellan oss och pep/gnällde/gläfste hysteriskt när hon tappade Icka och oss ur syne. Hon har ju inte riktigt lika långa ben som Icka så hon hade lite bekymmer därinne kan jag säga!


Ylva (svärföräldrarnas yngsta ca 1 år) sprang också en del men lyckades efter första varvet hamna utanför stängslet och följde därefter mig ganske nära fast på utsidan. Moa gammeltanten (12 år) höll sig nära en av oss hela tiden och letade efter enklast möjliga väg.


Ett ruggit bra träningspass fick vi iallafall alla sex! När vi givit upp letandet i hägnet och kom ut till Ylva blev hon överlycklig! Tingeling uppmuntrades genast till att leka och hon var snabb att hänga på! Inte var väl hon trött inte!!! De lekte hela vägen hem också! Icka däremot tyckte nog att hon gjort tillräckligt för hon gick inte många meter från mig och husse på vägen hem :-)


Nu har jag packat bilen och dessutom bokat in morfar som barnvakt under dagen. Han möter sedan upp med Emelia och hundar på parkeringen här inne i stan så att jag kan sticka direkt efter jobbet!


I helgen ska jag, Emelia och hundarna åka till Borås för att tävla! Vill bli SMklar nu så det är målet med helgens tävlingar!!


Borås here we come!!



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards