Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg den 9 juni 2008

3:a, 2:a, 2:a och så avslutar vi med 1:a! Detta är helgens placeringar!! Icka har gått jättebra helt enkelt!! På fredagen och lördagen var det tävlingar i Karlskoga. Vi åkte på torsdagkväll upp till Elin och Jeppe för att träffa dem och även bo hos dem då de bor i Örebro. Vi kom fram ganska sent så det blev lite småprat och sedan var vi redo för sängen. Fredagens tävlingar började rätt sent (efter Lunch) så vi hade en lugn skön förmiddag med lång frukost och ingen stress innan det bar av mot Karlskoga!

 

På plats sken solen från en klarblå himmel och skugga var en stor bristvara. Jag placerade mina hundar en bit upp i skogen bakom ett hus och där var det lite svalare än i övrigt. Vi andra kröp ihop i den lilla skugga som fanns kvar nära banan så länge som den varade därefter satt vi i solen och hoppades att solskyddskrämen skulle skydda oss.

 

Vi inledde med en agilityklass. Icka gick toppenfint med snäva vägar helt utan missförstånd. Tyvärr tappade hon benen på ett hinder och fick en snöplig rivning. Vi har ju våra uppfarter som vi tappar mycket tid på och sedan tror jag vi tappar lite på nerfarterna också men annars gick hon mycket bra! Med näst bästa tiden räckte det trots allt till en tredjeplats! och därmed fick vi också en SMPinne! J Lite märklig känsla att få en bra placering trots fem fel men med små klasser och mycket trånga banor med massor av ställen där det gällde att hålla tungan rätt i munnen så blev det mycket fel för hundarna.

 

Banorna i karlskoga (Lena Dyrsmeds) var genomgående kluriga! Med massor av fällor men gav du hunden rätt information i rätt tid var det fina linjer och mycket flyt! Riktigt roliga banor där föraren var tvungen att vara med hela tiden för att inte tappa hunden till disk. Eftermiddagens hoppklass var också riktigt kul. Jag hade bestämt mig för många framförbyten för att kunna visa Icka rätt väg hela vägen. Hon fick en märklig rivning inledningsvis då hon hoppade in i hinderstödet och rev hela hindret men därefter flöt banan mycket bra fram till hindret före långhoppet. Där halkade jag och Icka fick en vägran som sedan följdes av flera taffliga räddningsförsök från min sida och till slut diskade vi oss. Som sagt så fanns det inte utrymme för misstag på banan för då hade man en disk direkt. Icka kändes efter min halkning som en bil som fått sladd.. ju fler sladdar jag lyckats häva desto värre blev nästa. Nåja det var ett bra lopp fram dit och jag tror att om jag inte halkat så hade vi gått i mål med fem fel. Det var tröstande att se att där var fyra stycken nollade på hinder och att mina fem fel därför inte skulle ha gett någon pinne i alla fall :-)

 

Magnus, Elin, Jeppe och barnen avvek efter första klassen och åkte och badade! Jag var smått avundsjuk på dem när jag satt kvar i den stekande solen..

 

På kvällen åt vi en supergod kall pastasallad och jag drack till och med en kall öl till! Kors i taket för alla som känner mig vet att jag inte tycker om öl! Men efter en hel dag i solen var det riktigt gott!

 

Dag två nya banor nya tag. Agilityklass först. Efter en inledande hoppsekvens skulle hundarna till A-et som hade sin början precis bredvid balansen som de först skulle passera. För att det inte skulle bli några tveksamheter lade jag in ett fraförbyte så att jag dels stod ivägen och dels tydligt markerade vart vi skulle. Tyvärr var jag nog felplacerad i alla fall för Icka smet framför mina fötter och lyckades få upp en tass på balansen innan jag snubblade över henne. Disk.. :-(. Resten av loppet var en katastrof en disk till vägmässigt (jag jobbade nog inte hela tiden eftersom jag redan var diskad) och därefter gick Icka ur slalom två gånger!!!!! Visst platten låg mycket nära snett framför två portar från slutet men det är inten ursäkt! Hon kan bättre! Vi har tränat med tunnlar så..

 

Jag valde i alla fall att ta Icka av banan efter andra gången eftersom jag anser att det är det bästa sättet att markera att det inte var ok! För Icka är det en belöning att få fortsätta varför att bara kliva av banan är den största missnöjesmarkering jag kan göra.

 

Jag hade startnummer ett och kunde därför studera alla andra i banan. Nästan alla hundarna gick ur slalomen och många var det tydligt att förarna halvhaltade två till tre portar från slutet då de efter slalomen snabbt skulle svänga till en tunnel och därmed undvika den där platten som låg så retsamt nära. I förarnas halvhalt hajade hundarna till och gick ur.. kanske gjorde jag något liknande. Vet faktiskt inte. Hem och träna blir det i alla fall!

 

Sista hoppklasen då. Ytterligaren en svår tight bana där föraren inte kunde slappna av någonstans! Icka gick super men i en sekvens där hunden skulle 180 grader tillbaka mellan hinder och därefter fram vidare till ett långhopp var jag nog lite för rädd för hindret man inte skulle ta. Jag höll och höll och höll och Icka gick jättefint emellan men fastnade sedan då jag fortfarande höll.. hon fick helt enkelt ingen info om vart hon skulle. Det blev en vägran tyvärr. Men liksom i helgens första lopp så var det inte många som tog sig runt och inte heller många som var felfria så mina femfel och ganska dåliga tid (pga vägran) räckte till en 2:a plats och helgens andra pinne!

 

Nu måste jag väl medge att även om jag lyckats plocka två pinnar så var jag inte riktigt nöjd.. vad hände med löftet om 50 procent nollor?? (Magnus var dessutom på mig på vägen upp och tyckte att det var en tramsinställning! 100 procent nollor och 100 procent seger är vad som gäller sa han! :-)

 

Tävlingarna på lördagen var färdiga vid ett tiden och då åkte vi hem en stund och slappnade av och när solen inte var fullt så brännande tog vi barn och hundar med oss och åkte och badade! Emelia och framförallt Amanda stortrivdes! Hundarna med! Icka simmade efter pinnar och verkade superlycklig. Tingeling var mer tveksam men två gånger gav hon sig av på en simtur efter Icka.

 

På kvällen åt vi pastagratäng och sedan fick Magnus och Jeppe ge sig av på en golfrunda. Det tog lite tid innan Emelia och framförallt Amanda somnade. Alla intryck kanske påverkade dem.

 

På söndagen satte vi oss i bilen och körde till Stockholm för tre lagklasser och en inoff individuell.

 

När vi är nästan framme ringer telefonen! Det är Åsa som undrar var jag är för det är nämligen banvandring! Nästan en timme före jag räknat med att det skulle vara dags!!!!! Fyra minuter senare svänger vi in på parkeringen och efter ytterligare en eller så kastar jag mig in på banan för att lära mig den! Sån tur är så var banan enkel att memorera. några passager man måste vara uppmärksam på men inte svår att komma ihåg för föraren. Vi startar som lag sex så jag Icka och Emelia vandrar iväg för att rasta och kissa. När jag kommer tillbaka står mitt lag på startlinjen! Gha! Var är Magnus??? Emelia får vänta hos Micke (Åsas sambo) och själv får jag återigen springa för att hinna! Denna dag!!!! Nåja vi gick in och satte en stabil nolla :-) Helgens första! Noa Fick tyvärr en rivning som vi måste räkna då vi bara är tre men totalt räckte våra fem fel till en 2:a plats! Pinne 1.

 

Sedan var det agilitylagklass. Isabell och Noa har inte någon tur med sig. De river hinder två och får sedan fel både upp och ner för A:et. När Noa också gör fel i slalom och blir diskad kan hon stoppa honom på balansen och se till att han gör rätt där i alla fall. Eftersom vi bara är tre kan Åsa och jag gå in och träna om vi vill :-) Icka gör dock ytterligare en prydlig nolla!! och Ia nollar också. Ibland hade det varit mycket bra med fyra hundar i laget! :-) (Eva hoppas det gick bra för dig på Gotland! men vi saknade dit i Stockholm! Kram!)

 

Nästa klass är inoff agilityklass. De har i princip bara vänt lagklassen! Föredömligt med snabb ombyggnad! Icka nollar ännu ett lopp!! 3 av 3! balansen är dock något tveksam på nerfarten så lite mer träning skadar nog inte :-). En hoppklass kvar. Även den en flytlig bana men med ett staket i mitten efter en fartsträcka.

 

icka går även i denna klassen toppen! hon slår dock i ett hinder efter staketet så jag trodde hon fick en rivning men efter loppet säger alla att de är säkra på att hon nollat även här! Oavsett så är hon en DUKTIG tjej! Noa fick en rivning och Ia en vägran så totalt landade vi på 10 eller 15 fel och det känns inte troligt att det räcker till placering. Vi valde i alla fall att bege oss hemåt (vi hade nr ett) eftersom det var en lååång resa. Vi är hemma ungefär 22.30 och efter att ha snabbduschat av hela familjen allt grus och damm stupar vi allihop i samma säng! :-)

 

Vilken helg! :-) 3:a, 2:a, 2:a, 1:a Ska njuta nu :-)

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards