Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Direktlänk till inlägg 30 juni 2008

SM 2009 here we come!!!!!

I fredags åkte jag och Emelia upp till Borås för att tävla agility. Målet med helgen var att få Icka helt klar för SM 2009! Det hade varit så skönt att bli klar och sedan bara tävla när man ville och där men ville!

 

Vi hade fått en sängplats i en sjubäddsstuga i Bollebyggd (Bollekollens camping)som bestod av ett enda stort rum. Man delade ingång och hall med en fembäddsstuga. Kan inte riktigt sätta fingret på det men det var en av de absolut sämsta boende jag haft. Egentligen var där nog inte så kass för det var gott om plats men det var liksom så nedgånget (och dåligt städat) att helhetsintrycket blev väldigt påverkat.

 

Nåja. På lördagen åkte vi till Borås..

En resultatmässigt skittrist lördag där mina sista SMpinnar var sååå nära men ändå sååå långt borta! I Agilityloppet stod hopphinder två så att man skulle ta det snett bakifrån och jag gjorde en riktig klantinkallning där jag placerade mig alldeles för långt bort från hindret (många tog det från fel håll så jag blev väl överförsiktig! DUMT!!!) Icka sprang därför runt hindret och tog tunneln som var hinder tre. DISK.. I övrigt var loppet toppen med kanonfina kontaktfält och bra vägar. (ja jag vet, eftersom jag redan var diskad kunde jag ju jobba ner kontaktfälten ordentligt! Ingen tävlingsdjävul som strular till det , så det kanske var bra att vi diskade oss så tidigt ;-))

 

Hopploppet då. Ett superfint lopp med snäva svängar! Det var en relativt enkel bana och jag bestämde mig för att jaga på Icka för att inte snöpligt bli utan pinne ifall vi lyckades nolla! Hon och jag gillar egentligen när jag kör på på det viset! vi blir liksom lite extra taggade då (brukar alltid göra det när vi fått fem fel eller en disk bara för att det är så roligt!) när det var fyra hinder kvar får jag för bråttom. Skickar Icka mot långhoppet och sticker sedan vidare mot nästa. Icka får då brått att hinna med mig och långhoppet snett och fortsätter naturligtvis på nästa hinder. Disk! MITT fel igen :-( Skit! Det var ju ett så bra lopp! Visserligen mitt fel men Icka kan ju eg långhoppet så lite får hon ta på sig också.

 

Resultatet blev alltså två disk! Kvar var bara två lopp under söndagen.

 

Vi satt kvar och tittade hela eftermiddagen och kvällen. Det fanns inget annat att göra direkt. Campingen var trist och de jag delade stuga med skulle tävla i klass två och framförallt i lag så alternativet var väl att jag och Emelia åkte och gjorde stan och det lockade inte! Emelia fick voffla för att hålla humöret uppe. Hon var snäll nästan hela tiden men började tröttna vid sjutiden! Då ville hon hem till pappa :-)

 

Kvar på näthinna finns några hundar som stack ut lite extra! Först och främst Åsa och Eije! (BC) Vilken hund! wow!! och Stort grattis till era framgångar i helgen! En annan som måste nämnas är min nya mallefavorit (efter Icka förstås!) Yngve (Falkvindens Yaki) med sin förare Cissi! Vilken hund! I agilityklassen på söndagen var han snabbast (före Jenny och Elvis!) men hade fem förargliga fel! Jag såg också en Working Kelpie (från Stormkappans precis som min gamla Tanya :-) Emma med Stormkappans Jidi) i helgen med ett J***la tryck! Återigen WOW! och så två ekipage jag inte sett så mycket av tidigare Anette med Corona BC och Jeanette med Ina också BC! Även dessa mycket duktiga hundar! Kul att sitta vid sidan om lite och se alla dessa hundar på väg upp..

 

På kvällen gick ”Bollekollengänget” – dvs vi som var ”dumma” nog att hyra där :-) ut och åt. Vi plockade med oss mina nya Nybro-bekantskaper från förra helgen Josefin och Henrik med blandisen Aski (även detta en hund med ett härligt steg som gör att de flyger fram över banorna!). Det var gott! Vi var visserligen hungriga så vi hade nog kunnat äta vad som helst men tror nog att vi alla hade varit nöjda med maten ändå. Emelia åt massor! Köttbullar och pommes blev det vilket uppskattades! En kul grej var att vi satt och disskuterade anmälningar och hur svårt det var att hålla reda på om man anmält eller inte och om man betalt osv.. Jag tipsade då om sidan geoagility som snabbt blivit en favorit för mig! Jag är ofta inne på den och prickar av vilka tävlingar jag har anmält till, ska anmäla till osv. Då säger Josefin plötsligt "Nu blir Henrik glad! för det är han som gjort sidan!" Va?? här sitter jag och äter tillsammans med killen som skapat i mitt tycke (tillsammans med online) sveriges bästa agilitysida!!! Dessa två sidor har ju underlättat vårt tävlade så enormt!


I efterhand kan jag känna att det är tur att jag gillar sidan.. vem vet vad jag sagt om jag inte gillat den! Kunde ju blivit lite pinsamt! ;-) Men nu blev det endast kul för sidan är helt enkelt TOPPEN!! Tack Henrik!

 

Söndagen då. Jo nu ville jag ha revansch! Agilityloppet ville jag bara in och göra en säker fin nolla! Banan kändes ganska lätt men det gällde ändå för föraren att hinna med annars kunde man lätt få mycket problem senare i loppet. Med framförbyten före A och balans hade man dock alla förutsättningar för att göra ett bra lopp.

 

Jag startade tidigt som nr 6 (med tre strukna före mig blev jag nr tre in på banan.) Lugnt och prydligt lopp! Stabilt skulle man också kunna säga. Tiden blev rätt dålig, tre sekunder efter Arwen som hade en jättesväng efter A:et där hon nästan diskade sig.. Men det kändes som ett bra lopp ändå! Jag var nöjd! En nolla är alltid en nolla! och efter allt slarv förra helgen med kontaktfälten så kändes det bra att ha stopp både upp och ner. Prydligt lopp helt enkelt! Fick lite panik när jag skickade Icka på tredje sista hindret då jag i det läget insåg att vi inte tagit någon vippa. Fick en sådan där otäck känsla av att ha missat en del av banan! Då var det naturligtvis för sent att ändra på så jag körde i mål och vände mig sedan mot banan för att kolla var jag gått fel väg, var stod vippan??!! Jag insåg att vippan inte skulle vara med ungefär samtidigt som speakern meddelar att jag var nolla! Phu! :-) Efter loppet (Jag gick en promenad för jag ville inte se alla andra köra och därmed kanske sitta och hoppas på pinne, känns som om man önskar att det går dåligt för andra då och det vill jag inte! De flesta av mina konkurrenter är bekanta och vänner och dem vill jag heja på och inte tvärt om!) visade det sig att min tid trots allt räckt till en 7:e plats! och därmed fick jag den sista pinnen i agilityklassen! Skönt nu fattades det bara en hopp-pinne så skulle vi vara färdigkvalade.

 

Efter någon timmes väntan var det så dags för hoppklassen. Den såg mycket klurigare ut än tidigare klasser under helgen! Många small och medium hade diskat sig! Jag hade dessutom suttit utanför banan tillsammans med Henrik och Josefin och sagt flera gånger hur man måste göra för att klara banan! Det fanns ju ett självklart sätt eller hur ;-)

 

Nåja kaxig som jag varit utanför så blev det tillslut upp till bevis! Mitt fokus i denna klassen var liksom i förra att lugnt och metodiskt köra hinder för hinder. Få fina vägar och se till att vara rätt placerad hela vägen. För då var ju inte banan så svår eller hur det nu var. Det kändes bra när jag gick in med Icka. Vis av gårdagen såg jag till att placera mig helt rätt vid hinder tre som skulle tas snett från ”fel håll” och sedan släppte jag henne den långa raka vägen runt istället för att korta av henne och ta henne tillbaka en kortare väg. Svårt att säga vilket som kostade mest tid eftersom den rakare vägen ger högre bibehållen fart medan den andra då var kortare..

 

I slalom lämnade jag henne och placerade mig strategiskt mellan två nästkommande hinder där så många diskat då de var för långt efter sina hundar så dessa tog en närliggande tunnel istället för långhoppet. Jag fick en fin sväng bort från mig efter långhoppet som hon hoppade hela!! ;-) Efter två tunnlar skulle man svänga ut lite för att ta ett hinder vinklat 90 grader mot sista tunneln men annars nästan i linje med den.  ===   __  (bilden hoppet skulle tas nerifrån..)

De flesta valde att försöka springa ikapp hunden och peta ut den runt hoppet och det hann man om man sprang i tid (dvs lämnade i en böjd tunnel innan) Jag valde att istället gå nedsida av tunneln och dra Icka mot mig lite innan jag släppte henne framåt igen. Icka gick lysande!! Vi kunde möjligen ha tjänat tid vid hinder tre där hon gick den längre vägen och vi kunde kanske ha pressat tiden något om jag kört på henne mer (ville ju bara köra ganska lugnt..) men i övrigt var det ett fantastiskt lopp! Hon var med mig hela vägen! vi var helt samspelta! Det var en sådan kick! WOW säger jag bara! Loppet var underbart! Vi slutade till slut tvåa efter Anja och Chili (BC). Jag var såå lycklig över att i ett så stort startfält kunna placera min åttaåring så högt upp :-) Stort Grattis till Anja och Chili!! Ni är väl värda den segern!! KRAM! En pinne till oss och nu är vi kvalade till SM 2009!

   
 
Anja & flock

Anja & flock

30 juni 2008 15:51

Vad kul att hitta din blogg!
Stort grattis till SM-meriterna!! Härligt! Och ett stort grattis till andra platsen;))
Själv klantade jag ju bort mina två sista pinnar/nollor i agilityklass, men blev klar i hopp.... Får väl masa mig i iväg till Åtvidaberg...;)

http://anjasflock.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

SM i agility 2017 skulle avgöras i Östersund närmare 90 mil från mig. Jag velade länge kring huruvida jag skulle åka eller inte för det var ju långt men när Elsa Grenholm (min hund Hägragårds Tingelings uppfödare) ringde och frågade om jag skulle kom...

Farväl till medium och vanliga large.   I helgen gick årets sista officiella tävling för mig och hundarna i Vårgårda. Det var tre klasser av vardera och båda hundarna var med för att få springa lite. För Trollas del blev det sista gången på låga ...

Jag hade en helt otrolig tävlingshelg i helgen. Jag har nog aldrig upplevt något liknande. Sedan Trolla och jag började tävla och jag kände vilken underbar häftig liten hund jag hade har jag haft en dröm - drömmen om att en dag få kvala till en final...

En mycket intensiv helg har tagit slut! I fredags stannade Emelia i stan över natt.. hon skulle tälta! :-D   Det blev dock inte mindre barn hos oss, tvärt om, fem barn hade vi hemmavid i fredags. Både Amanda och Melina hade varsin kompis med hem....

Trist men sant. Vi missade med en snöplig pinne i hopp. Jag vet inte hur många gånger vi lyckats knipa placeringen precis utanför pinnplats.. minst tre gånger på de sista tre tävlingarna iallafall..   Innan lagtävlingarna i Karlshamn, Linköping o...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards