Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg den 13 maj 2008

Emelie Baker som jag delade stugan med i helgen på tävlingarna i Oxelösund hade kameran med sig! här är en bild hon tog på Amanda :-)

Strax före kvällsmaten idag stod Amanda och höll i sig i mig. Då gav jag henne en leksak som distraherade henne så mycket att hon inte märkte att jag släppte henne. nästan trettio sekunder stod hon innan hon samlat satte sig ner. Min duktiga  tös!


Nu har vi ätit kvällsmat och Amanda har badat och bivit ren och är i sin säng brevid mig. Emelia har fått ta över i badkaret och pappa hjälper henne med hårtvätten. Amanda plaskade och hade jättekul tills läpparna började skifta i blått och mamma tyckte det var dags att gå upp, då blev lilla fröken jättearg! Det gick dock över när tandborsten kom fram! Att borsta tänderna är gott och kul även om man bara har två. Sedan, när Emelia kröp ner i badet, blev lilltösen arg igen! Hon ville ju också bada!!


Amanda väntade tydligen på att BVC skulle väga henne för efter vägningen idag har hon ätit massor (åtminstone om man jämför med vad hon brukar få i sig). Till lunch åt hon nästan en hel burk och nu på kvällen åt hon en halv plus en kvarts potatis och dessutom en yoghurt på det. Skulle vägt henne nu istället.. nej jag vet det gör inte såå stor skillnad men ändå.



Fullt såååå liten är hon inte längre.. på bilderna är hon bara cirka tre månader och nu har hon hunnit bli 11 månader (imorgon)


Magnus har varit med Amanda på BVC idag. De skulle väga och mäta för att se att hon växer som hon ska. Sist vi var där (för en månad sedan) hade hon inte gått upp som hon skulle så därför fick vi en ny tid ganska snart och nu var det alltså dag. Sedan dess har hon varit sjuk en del (med hosta och förkylning) :-(


På längden var det inga problem! Hon följer sin kurva fint men vikten.. Den senaste månaden har hon endast gått upp ynkliga 10 gram!!!! De verkade dock ta det med ro denna gång och hon fick en ny tid om tre veckor då även med läkarundersökning (den vanliga 1 årskontrollen!)


Så liten blir äldre och längre men inte tyngre...


För övrigt har Amanda fått en remiss för sitt hostande. Hon har ju mer eller mindre hostat ända sedan hon föddes och nu äntligen skall en ordentlig utredning göras! Skönt för när hon blir förkyld så hostar hon så det river i hela henne och det roslar förskräckligt när hon andas..



Jaha nu har Magnus börjat jobba igen och Emelia går därför längre på dagis igen. Igår provade vi hel dag och jag hämtade på kvällen. I mina ögon stackars Emelia var ensam kvar på dagis när jag kom. Själv verkade hon dock tycka att jag inte fick komma riktigt än.. hon lekte ju! Det blev många "jag ska bara" och "men mamma titta"... innan jag fick med henne hem. Hon är så söt!


En bild i dagens blogg visar Emelia med Tingeling när Tingeling bara var tre månader.. och den andra är från den 31 oktober. Emelia tillsammans med gudsystern Tekla och Tingeling.


På vägen hem handlade vi lite mat så att vi kunde grilla (igen - det är en favortit!) I kassan när vi skulle betala klev Emelia upp längst fram på den då tomma kundvagnen som välte över henne! Hon slog i huvudet i stengolvet rejält och blev jätteledsen. Det var tur det inte var alltför lång kö i kassan för det tog en stund att trösta henne innan jag kunde betala. De som stod i kö och kassörskan verkade dock mycket förstående - så skönt med mindre orter ibland! När vi kom hem skötte Magnus grill och potatis och jag fixade sås och sallad - det blev mums! Till och med Amanda äter om hon får grillat. För er som känner oss vet ju att Amanda kan vara lite svår med maten. Hon vill inte ha! Varken gröt eller burkar får vi i henne i några större mängder medan välling och amning går bättre. Men grillat vill hon ha! Både potatis, kött, sås och sallad gick ner med god aptit! Duktig tjej! Nu blir mamma och pappa glada!


Tingeling fick inte mindre än tre korta (fem till tio minuters) träningspass igår. Ett med bara balansen och två med balans, slalom och lite handling.


Vi tränar running contacts.. Många är de gånger som jag har undrat om jag verkligen gör rätt som tränar så med en largehund! Det blir så jobbigt att träna om om de inte fungerar.. Ickas två av två på har ju fungerat ypperligt.. ska man verkligen byta metod? Men men man ska våga för att vinna så running ska det bli! Vi har höjt brädan ca 30 cm från marken vid det här laget och får avhopp kanske en gång av fem där.. När vi körde på 20 tidigare fick vi ett avhopp av 20! vilket jag tycker är bra! Nu startar jag träningen på 20 kör 5-7 rep (utan avhopp) höjer till 30 kör ytterligare ca 8-12 rep (med kanske två avhopp) och när hon klarat ett par i rad sänker jag på nytt och kör två lyckade på 20 och avslutar sedan träningspasset där. Jag var ju tveksam i början men nu tycker jag att det verkar som om hon springer mycket bestämt och kör ner tassarna hårt sista steget långt nere på kontaktfältet innan hon rusar vidare mot mig och belöningen. Det ser alltså ut som om hon begripit att jag vill ha tassarna längst ner! Ibland försöker hon fuska genom att bara gå fram till brädan snedda upp och då ställer hon sig mycket prydligt med framtassarna precis på kanten av brädan och väntar på beröm.. Hon får inget klick i detta läge men jag brukar säga till henne att hon är duktig men det ska ju gå fort också om man ska få belöning! och så får hon göra om..


Slalom tränar vi med tunnelmetoden. Hon har haft fyra raka pinnar och resterande åtta i v-form som bäst. Just nu har vi backat för det är nog en vecka sedan vi tränade, så just nu står två pinnar raka och tio i vform.  I övrigt tränar vi mycket på att hon inte ska gå bakom ryggen på mig utan alltid framför.. hon fuskar gärna där med.


Icka fick vila från agilityn igår. Hon och Tingeling rusade och busade en hel del men just agility kändes som om hon kunde behöva paus ifrån efter helgens övningar. Icka höll inte med.. hon sprang neråt banan och ställde sig sedan och tittade hoppfullt efter mig.  Det hade hon dock inte mycket för.



Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<<
Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards