Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Direktlänk till inlägg 16 april 2009

Påskhelgen del 1 - Skurup

En lååång påskhelg är avklarad med massor av agility både tävling och träning..


Åkte på To kvällen ner med Emelia och hundarna till skåne för att tävla i dagarna två i Skurup. När vi kom till Sofia där vi skulle övernatta hade hon grillen igång och det blev kotletter och potatisgratäng med sallad till :-)


Tidigt på fredagsmorgonen bar det av till Skurup!


Tings officiella debut! :-) Tyckte hon skötte sig hyfsat bra för det mesta. I agilityettan (som var en ganska lurig bana för att vara klass ett) började hon med att springa runt hinder ett. Detta för att jag satte henne väldigt snett så att hon inte i likhet med halva startfältet skulle dra balansen istället för hinder två. När hon passerat ettan skulle jag gå tillbaka med henne och börja om var tanken men då tog hon ettan baklänges och så var debuten över.. Tur att man fick köra klart trots disken. Loppet i sig var från hennes sida bra! Jag däremot var lite stressad över att hon skulle bli vid och använde därför plockhanden flitigt! :-( Dumt! Hon missade någon port i slalom så den tog vi om men annars skötte hon sig bra! Balansen var enligt uppgift fin med tre tassar på nerfarten.. själv hade jag inte en chans att se det för jag var ohjälpligt efter då jag var bakom henne när jag skickade upp henne!


 Det gav mig en tankeställare. Hur ska man kunna vara konsekvent och bryta om hon hoppar om man inte ser för att man är för långt efter??


När vi kom till vippan hade jag redan innan bestämt mig för att halvhalta henne i uppfarten för att få henne att tänka till och inte flyga rakt över. Det fick önskad effekt men är inte så särdeles snygg med tanke på hur fin vippan kan vara!


Strax efter loppet kom Emmy med sin mamma för att hämta Emelia som skulle få övernatta hos dem på egen hand för första gången! Jösses vad det går fort för dem att bli stora! När jag ropade tillbaka Emelia som rusat iväg (jag ville ju ha puss och kram hejdå) såg hon ut som hon sålt smöret och tappat pengarna på väg tillbaka till mig! Trumpen och ledsen sa hon "jag vill ju åka med Emmy!!!" men minen blev snabbt glad igen när hon fattade att jag bara ville ha en puss och att hon fick åka sedan :-D En bamsepuss fick jag och sedan vände hon på klacken och såg sig inte om en enda gång :-(


Själv gick jag tillbaka till tävlingen ensam och kände mig både lite lättad och samtidigt lite övergiven.. Min lilla tjej var liksom inte så liten längre!


Hopp öppen var relativt svår, för svår för Ting. Hon fick en vägran på hinder två och sedan två vägringar till i slalom. Men annars gick väl loppet hyfsat! Kan sammanfatta hennes dag med att vi behöver träna SLALOM!!!! :-D


Icka då? Öppenklassen först. Vi var nog inte på samma bana! Det kändes som om Icka inte alls sprang med mig på banan! Vi drog åt olika håll och det funkade inte alls :-( Diskade blev vi på TRE!!!??? vägringar i slalom??!! Vad som flög i Icka har jag ingen aning om! Märkligt kändes det iallafall! :-(


Ag tre hade samma slalomingång och det fick mig aldeles nojjig innan start..Det var dessuotm Exclusiveserielopp 3 så loppet kändes rätt viktigt. Icka fick en vägran rätt tidigt i loppet (antagligen då jag blev otydlig med handlingen för att jag focuserade slalomen längre fram) Sedan när det bara var en slutsnurr kvar innan balans och två hopp ut så lyckas jag få lite för brått. Vid ett hinder hon skulle runda och ta tillbaka mot mig står jag rätt placerad och känner att Icka är med mig och nästan runt hindret då jag lutar mig bakåt för att påbörja min väg mot balansen. Icka lyckas då på något sätt vända i steget och tråckla sig in mellan mig och hindret i den lilla glipa som uppstår och hoppar sedan hindret från fel håll! Disk!!! Så surt! :-( Hade jag inte haft så förbenat brått utan stått kvar två tiondelar till hade vi varit i mål och fått en fjärde plats i EAS. Istället blev det disk :-(


Hopptrean fick hon en rivning i tror jag och därmed en 4:e plats i EAS och några trevliga poäng. Icka och jag klättrade därmed till en elfteplats i totalen och slapp därmed ifrån sistaplatsen. :-)


Det blev sent innan vi åkte hem. phu vilka långa dagar det blev.. På väg hem ringde jag Sofia som tröttnat att sitta hemma ensam och vänta på mig.. Hon hade gått på fest och föreslog att jag skulle göra henne sällskap. Sen som jag var slängde jag på mig ett par rena byxor och gav mig av. Oj vad jag kände mig malplace när jag kom fram. På bordet var det dukat med sammetsduk och kandelabrar och gästerna var uppklädda till tänderna och där kom jag efter en lååång dag på tävling.. Jösses så ofräch man kan känna sig. Folket var dock jättetrevliga och maten god så det blev en lyckad kväll! :-)


På lördagen var det Icka först ut. Hopplopp stod på schemat och jag var revanschsugen. Banan var relativt svår och jag bestämde mig rätt tidigt på att bara köra på lungt och metodiskt utan att stressa någonstans. Det gick vägen och Icka gjorde ett prydligt lopp med noll fel. Tiden räckte dock inte alls i detta startfält utan det blev en 11 plats. Men en SM pinne räckte det iallafall till! :-) One down seven too go!


Agilityloppet var mindre kul! Icka rev första hindret och då bestämde jag mig snabbt för att träna kf (uppfarter) Icka fick ta om balansen och A-et när vi ändå var igång men vippan stoppade hon kanon på så den slapp hon ta om fast det fattade inte hon så efter att hon stoppat snyggt tvekade hon en liten stund sedan gick hon av och upp igen. :-D söta lilla hunden! Disk mao.


Sedan var det lagklass och eftersom vi bara hade tre hundar var allas lopp viktiga. Icka var först ut och fixar banan bra men har ine benen med sig över hoppen där föll pinnar till höger och till vänster. Tre rivningar är tre för mycket. Själv känner jag mig som ett stort frågetecken? vad hände?? Mina lagkamrater diskade sig dock bägge två så jag känner mig inte alltför skyldig :-)

Stax före banvandringen i öppenklassen kom Emelia tillbaka! Hon hade haft jättekul och hade tatuering av belle på ena armen ringar och påskägg i den andra och var oerhört lyckglig och uppspelt! Hon hade mao haft det toppen!!!


Därefter följde agility öppen och Icka fick (då jag kände av fogarna för mycket ) reservhandler. Det var Anders Nyholm som fick köra henne och de satte nytt rekord i att diska sig fort! De startade före signal och diskade sig därmed redan på hinder ett! :-/ Nåja Icka gör ytterligare ett rpydligt lopp och Anders sa något om att hon var lätt att köra nolla med så det var ju ingen utmaning! :-D Hmm vi får väl se! Tycker alltid det blir något litet skit på vägen jag..


Ting i öppen agility, hon skötte sig bra men hoppade balansen (fick jag veta efteråt!) Pga ett bakombyte före balansen var jag återigen så långt efter att jag inte kunde se hur hon skötte sig på kf så jag fortsatte utan att ta om :-( Hon satte slalomen fint både ingången och resten men fick ytterligare fem fel någonstans (kan ha varit en rivning?)  tio fel får nog ändå ses som godkännt..


Hoppettan kändes som en mycket rolig bana! Jag var faktiskt riktigt laddad och ville in och göra ett bra lopp! Ting var dock inte helt med på noterna. Hon missade återigen inne i slalom och det är uppenbart att vi måste traggla detta mer! :-) Det är svårt när jag springer med henne frammåt för då vill hon gärna gå ur! Vi fick också en del märkliga tillbakasvängar efter ett hopp ut mot väggen där Ting fullständigt missförstod mig och vände fel håll! :-( Ett hinder missade hon på vägen men det struntade jag i och vi fortsatte i mål.. = disk


Helgen var slut och trötta for vi tillbaka till Sofias där vi bott hela helgen i hennes källare! :-) Tack Sofia för god mat om kvällarna och trevligt sällskap!




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

SM i agility 2017 skulle avgöras i Östersund närmare 90 mil från mig. Jag velade länge kring huruvida jag skulle åka eller inte för det var ju långt men när Elsa Grenholm (min hund Hägragårds Tingelings uppfödare) ringde och frågade om jag skulle kom...

Farväl till medium och vanliga large.   I helgen gick årets sista officiella tävling för mig och hundarna i Vårgårda. Det var tre klasser av vardera och båda hundarna var med för att få springa lite. För Trollas del blev det sista gången på låga ...

Jag hade en helt otrolig tävlingshelg i helgen. Jag har nog aldrig upplevt något liknande. Sedan Trolla och jag började tävla och jag kände vilken underbar häftig liten hund jag hade har jag haft en dröm - drömmen om att en dag få kvala till en final...

En mycket intensiv helg har tagit slut! I fredags stannade Emelia i stan över natt.. hon skulle tälta! :-D   Det blev dock inte mindre barn hos oss, tvärt om, fem barn hade vi hemmavid i fredags. Både Amanda och Melina hade varsin kompis med hem....

Trist men sant. Vi missade med en snöplig pinne i hopp. Jag vet inte hur många gånger vi lyckats knipa placeringen precis utanför pinnplats.. minst tre gånger på de sista tre tävlingarna iallafall..   Innan lagtävlingarna i Karlshamn, Linköping o...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards