Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Direktlänk till inlägg 9 april 2009

Back on Track - Dopingklassat!!!???

SKK har nu gått över alla rimliga gränser tycker jag! Tydligen har de dopingklassat användandet av vissa täcken (bl.a. BoT) på hund!


Suck! Jag är en vanlig dödlig som använder vanliga täcken till mina hundar men jag har alltid avundats dem som har snyggare bättre utformade täcken än mina men har alltid kännt att det får vänta då det är en stor kostnad att införskaffa nya täcken. Idag är jag tacksam för att jag inte hunnit köpa några BoT täcken men samtidigt gör det mig heligt förbannad att de går in och dopingklassar något sådant som ett täcke!
 
Benskydd och andra sådana verktyg verkar ju mer användas i läkande/stöttande syfte på hundar som har problem utan skydden så om dessa dopingklassas må vara en sak för sig men Täcken??!!
 
Vi har långa tävlingsdagar hela vintern där vi spenderar timmar i kalla ridhus och på höst och tidig vår när utomhustävlingarna råder är det inte alls omöjligt att vädret är ruggit och kallt och då tar vi på både oss själva och hundarna lite extra för att hålla kylan stången under dagen!
 
Jag har aldrig använt täcke i syfte att slippa värma upp hunden eller i syfte att läka skador utan endast i syfte att låta hundarna slippa frysa under långa kalla timmar av väntan i bur eller bil. OM och jag säger OM!! BoT kan påskynda läkningen så är det väl bra!! och för mig som hundägare hade det varit ganska självklart att ge min hund uppehåll från tävlande under den tid min hund har en skada liksom en viss tid efter för att ge hunden möjlighet att komma igång i lämplig takt efter skadans upphörande.
 
Det är INGEN som vet eller kan se på en hund att den haft ömmande muskler några dagar tidigare om inte den under tävlingen drar upp skadan igen och då kunde det ju lika gärna ha varit en ny skada! Att jag eventuellt skulle kunna komma undan med att starta trots att min hund nyligen haft ömmande muskler är ju något som måste ligga på mitt SAMVETE och mitt ANSVAR som god hundägare! Mina hundar är mina vänner och mot vänner gör man inte så! Därmed även användande av BoT i läkande syfte! Det är MITT och bara MITT ansvar att se till att inte tävla OM detta är anledningen till att mina hundar har BoT. I sådana fall kan tom en karens vara vettig för att säkerställa att hunden mår bra igen. Men det är fortfarande helt absurt att dra alla över en kam och förbjuda ett värmande täcke att få användas i just värmande syfte på friska hundar!
 
Dopingklassa ett täcke??!!!!!
 
Så länge det inte står något i officiellt publicerade reglementen så gäller samma som tidigare och ingen kan hävda att du dopat din hund. MEN när detta skrivs in (om det nu inte redan skrivits in!) så gäller samma som för alla andra dopingpreparat vad gäller påföljder och efterverkningar!
 
Kommer vissa märken att förbjudas? Kan då ett förbjudet märke byta namn och skulle dessa namnbytta täcken vara tillåtna tills dess ytterligare en dopingregel införs? eller kommer det ske någon slags generell formulering om att täcken som sägs ha viss effekt inte får användas? Vad händer om marknadsföringen plötsligt ändras? Får jag använda täcket då??? Verkar ju också helt befängt och inte helt logiskt från SKKs sida sett! Skulle täckets egenskaper påverkas av hur det marknadsförs?
 
Som sagt om jag förstått det hela rätt så dopingklassas detta täcke för att det har så bra värmande effekt! Men alla andra täcken då? som också har värmande effekt (eller för den delen kylande effekt på sommaren ska dessa också dopingklassas? Var ska gränsen gå? hur värmande får ett täcke vara ? Ska det beslutas efter material, tjocklek eller färg kanske??!!
 
Skärpning SKK säger jag!
:-(
 

 
 
Henric

Henric

16 april 2009 14:52

Jag förslår att vi köper små keramikkrukor och sätter dem utanpå våra vanliga täcken, och skriver "Okänd keramisk substans" på dem.

http://www.henricrosvall.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

SM i agility 2017 skulle avgöras i Östersund närmare 90 mil från mig. Jag velade länge kring huruvida jag skulle åka eller inte för det var ju långt men när Elsa Grenholm (min hund Hägragårds Tingelings uppfödare) ringde och frågade om jag skulle kom...

Farväl till medium och vanliga large.   I helgen gick årets sista officiella tävling för mig och hundarna i Vårgårda. Det var tre klasser av vardera och båda hundarna var med för att få springa lite. För Trollas del blev det sista gången på låga ...

Jag hade en helt otrolig tävlingshelg i helgen. Jag har nog aldrig upplevt något liknande. Sedan Trolla och jag började tävla och jag kände vilken underbar häftig liten hund jag hade har jag haft en dröm - drömmen om att en dag få kvala till en final...

En mycket intensiv helg har tagit slut! I fredags stannade Emelia i stan över natt.. hon skulle tälta! :-D   Det blev dock inte mindre barn hos oss, tvärt om, fem barn hade vi hemmavid i fredags. Både Amanda och Melina hade varsin kompis med hem....

Trist men sant. Vi missade med en snöplig pinne i hopp. Jag vet inte hur många gånger vi lyckats knipa placeringen precis utanför pinnplats.. minst tre gånger på de sista tre tävlingarna iallafall..   Innan lagtävlingarna i Karlshamn, Linköping o...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards