Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Direktlänk till inlägg 9 april 2009

Kursavslutning och lite egen träning

Tränade lite kort innan sista gången på fortsättningskursen igår! Ting fick köra lite balanser och vippor och vippan var fin (dock inte i bana som vanligt..) balansen däremot ger mig gråa hår.. Nästan alltid är där en tass på men inte så långt ner som jag skulle vilja :-/


Blev såååå sugen på att köpa in elektroniska kf precis som Jonas gjort! Måste åka dit och hälsa på och testa dem någon dag!! Hade varit jättehäftigt! Det som är mindre häftigt är priset. Åtskilliga tusenlappar om man vill ha den hjälpen.. men ååå så underbart det hade varit. :-/


Icka körde lite kort också och jag satte upp båden på nytt idag och då skärpte hon till sig igen. oavsett min rörelse eller placering. får variera det där men det känns som att det är bra att ibland bli lite övertydlig med vad man vill.


Sedan var det kursavslutning. Jag hade satt upp en bana och det var nog första gången mina elever sprang en så lång bana! (20 hinder) normalt är 14-15 för de banor jag satt upp tidigare. på tre ställen hade jag lagt banan så att den tvingade fram bakombyten om man inte i tid planerade och valde ett framförbyte. Lät dem sedan gå banan själva och påtalade efter en stund att de fick bakombyten och frågade varför de valt det (deras hundar gillar inte bakombyten alls!) Sedan fick de tänka igen för att se om de inte kunde hitta någon annan väg och till sist fick de småtips på ställen där vägarna ytterligare kunde förbättras. Slutresultatet blev riktigt bra! :-)


Det vi får fortsätta jobba med är att få upp farten. Det blev solklart igår att en hund på kursen speglar matte.. springer matte så springer hunden men så fort matte ändrar tempo så gjorde hunden det också även om den var 10 meter bakom sin förare. Tricket där blir för matte att springa som bara den utan att hamna före sin hund eftersom hon inte får bromsa inför svängar före sin hund för då bromsar hunden där den är ofta en bra bit före svängen.. :-( När vi väl kommit på det blev det dock bättre för hunden har bra fart när hon känner att matte jobbar lika mycket som hon gör! :-D En annan hund har den lustiga egenheten att när matte springer för långt ifrån stannar hon och avvaktar för att se var matte hamnar. När matte sedan vänder upp mot hunden så börjar hon springa! Då vet man vart man ska samt har koll på att matte inte rör sig så när man väl når fram så får man belöning! Hmm! Ett inte alltför bra drag i agilityn.


Håller sig matte närmare så travar vi runt banan.. rätt hela vägen och fina svängar men i trav.. Galopperar bara på slutet när matte, efter att ha dragit ifrån frammåt och hunden avvaktande travar lätt frammåt, vänder upp och lockar! Då sätter man fräs för då är det ju godis dags!


här är det order på att belöna ofta! Hålla sig nära hunden och så fort den galopperar så kommer belöningen. Börja enkelt med ett eller två hinder och gärna mot skål.  Märligt är det iallafall..


Spännande med utmaningar för mig som instruktör! :-D



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

SM i agility 2017 skulle avgöras i Östersund närmare 90 mil från mig. Jag velade länge kring huruvida jag skulle åka eller inte för det var ju långt men när Elsa Grenholm (min hund Hägragårds Tingelings uppfödare) ringde och frågade om jag skulle kom...

Farväl till medium och vanliga large.   I helgen gick årets sista officiella tävling för mig och hundarna i Vårgårda. Det var tre klasser av vardera och båda hundarna var med för att få springa lite. För Trollas del blev det sista gången på låga ...

Jag hade en helt otrolig tävlingshelg i helgen. Jag har nog aldrig upplevt något liknande. Sedan Trolla och jag började tävla och jag kände vilken underbar häftig liten hund jag hade har jag haft en dröm - drömmen om att en dag få kvala till en final...

En mycket intensiv helg har tagit slut! I fredags stannade Emelia i stan över natt.. hon skulle tälta! :-D   Det blev dock inte mindre barn hos oss, tvärt om, fem barn hade vi hemmavid i fredags. Både Amanda och Melina hade varsin kompis med hem....

Trist men sant. Vi missade med en snöplig pinne i hopp. Jag vet inte hur många gånger vi lyckats knipa placeringen precis utanför pinnplats.. minst tre gånger på de sista tre tävlingarna iallafall..   Innan lagtävlingarna i Karlshamn, Linköping o...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards