Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Direktlänk till inlägg 19 maj 2010

Vallat FÅR! :-D

Idag har jag varit hos Mia och vallat får!! :-D Såååå kul och trevligt. Det är skillnad på får och kor helt klart! Framförallt i flockkänslan. Mias får var lättvallade men sökte människokontakt lite mycket. Drivningar gick toppen frågan är bara om det inte hade gjort det utan hund också så att säga. När hunden skulle fösa blev det lite trögare och hunden behövde verkligen jobba för att det skulle bli bra.


Ting fick först hämta dem (50m) och slog ut jättefint men så fort hon passerat linjen de stod på drog fåren såklart i galopp till mig. Där är jag supernöjd med att Ting ändå fullföljde sin båge samt tog stoppet från mig klockrent! :-D Sedan fick hon jobba för att trycka bort dem från mig och jag lät henne jobba på utan att jag följde med mot en grind (100m) längre bort. Två gånger när vi närmade oss grinden ville hon upp och balansera och vände flocken men sedan trillade polletten ner och hon började LYSSNA!! :-D Föste dem fint genom grinden och sedan vidare på tvären över fältet mot ett stenpar jag sett ut som nästa "grind" Det gick jättebra! sedan fållade vi in och dit gick fåren själva.. lite för mycket fållade så de visste vart de skulle ;-)


Ting fick avsluta med att gå runt fåren åt båda hållen med mig inne i fållan. Det gjorde hon också fint i stort sett.


Ylva fick sedan börja i fållan (den var rätt stor..) och cirklade fint runt. sedan tog vi ut dem på fältet och varvade drivning och fösning. Så länge jag gick i cirklar och serpentiner skötte hon drivningarna toppen. Blev jag för rak på sak valde hon att gå upp och "hjälpa" mig i min ände! :-/


Lite fösning gjorde vi också och även hon fick fålla dem som avslutning.


Sedan körde Mia Allison också. Hon behöver träna vänster medan högervarven var jättefina!


Ting fick sedan köra ytterligare en liten vända med ett inledande hämt där Mia och Allison höll fåren åt oss. Fin båge men stannade lite kort tog dock nytt höger och stannade sedan fint rakt bakom. Där hade hon legat ett tag innan hon gått igång snyggt lungt och prydligt. De var lite svåra att få loss då de helst ville stanna hos Mia och när hon precis fått loss dem slog det över lite i hjärnan och hon rusade nägra gånger. När jag röt i skärpte hon sig och sedan kjom hon med dem fint. När de väl sett mig satte de fart över fältet och jag fick stoppa Ting igen.


Hon vände dem runt utsedd pinne framför mig och började fösa mot grinden men fick i en ganska risig del av hagen stopp. Där körde hon fast helt och när jag gick för att stötta henne kände fåren att jag stöttade dem och Ting fick kämpa ännu mer för att få iväg dem..


Genom grinden kom vi iallafall tillslut med mig ca 40 m bakom och där mötte jag upp i avsikt att dela djuren innan vi slutade men där gick jag bet för jag lyckades inte skapa någon lucka alls de liksom bara kröp runt ryggen på mig hela tiden..


Letade upp ett staket och prövade igen men de var klistriga både på mig och varandra så det var inte lätt! Till slut var där en lycka med fem ena sidan och 12? andra och jag tog in Ting men de fem fick fullständligt panik när de insåg att de var avdelade och hoppade mer eller mindre över antingen mina ben eller Ting. Två blev kvar och dem fick vi kontroll på och då Ting var trött nu nöjde jag mig där.


Tog upp fåren en bit i hagen och höll dem där åt Mia som fick göra ett litet hämt med Allison också innan jag var tvungen att packa ihop och åka hemmåt så jag skulle hinna äta innan dagishämtningen. STORT TACK Mia för en toppen förmiddag! Ses på kursen på fredag!




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

SM i agility 2017 skulle avgöras i Östersund närmare 90 mil från mig. Jag velade länge kring huruvida jag skulle åka eller inte för det var ju långt men när Elsa Grenholm (min hund Hägragårds Tingelings uppfödare) ringde och frågade om jag skulle kom...

Farväl till medium och vanliga large.   I helgen gick årets sista officiella tävling för mig och hundarna i Vårgårda. Det var tre klasser av vardera och båda hundarna var med för att få springa lite. För Trollas del blev det sista gången på låga ...

Jag hade en helt otrolig tävlingshelg i helgen. Jag har nog aldrig upplevt något liknande. Sedan Trolla och jag började tävla och jag kände vilken underbar häftig liten hund jag hade har jag haft en dröm - drömmen om att en dag få kvala till en final...

En mycket intensiv helg har tagit slut! I fredags stannade Emelia i stan över natt.. hon skulle tälta! :-D   Det blev dock inte mindre barn hos oss, tvärt om, fem barn hade vi hemmavid i fredags. Både Amanda och Melina hade varsin kompis med hem....

Trist men sant. Vi missade med en snöplig pinne i hopp. Jag vet inte hur många gånger vi lyckats knipa placeringen precis utanför pinnplats.. minst tre gånger på de sista tre tävlingarna iallafall..   Innan lagtävlingarna i Karlshamn, Linköping o...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards