Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg den 8 september 2009

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 8 september 2009 21:14

Helgen har varit fylld av aktiviteter. bla fick Emelia besök från skåne av bästa kompisen och dennes mamma och lillebror. Tjejerna hade jättekul tillsammans :-)

Förutom detta har det hunnits med en del vallning. Först ut var flytt av kvigorna. Denna gång skulle de flyttas med släp och Ting och jag fick förnyat förtroende att hjälpa till. Fålla tränar vi aldeles för dåligt så det var både nyttigt och kul!


  


  

Det tog en stund men lastade blev de.


  


Ting hade för brått i början och stressade dem lite och när hon dessutom sökte balans då tre av fyra gått in i fållan innan släpet vände de natruligtvis och därefter var de mycket skeptiska till att gå in dit igen! :-( Ting var rejält trött när kvigorna väl var lastade men jag var ändå rätt nöjd med att vi lyckats även om jag på nytt fått bekräftat att vi behöver träna mycket fålla så att hon förstår vad jag vill där! Inte tänka balans!

  



    


  

På söndagen var det uppvisning i Tävelsåstrakten och Ting och jag var frivilliga. Vi hade dock missat träningarna så en aning oförberedda var vi på uppgiften. 50 får skulle flyttas från en fålla till en annan över ett fält med publik på en terrass ovanför. Fåren var mycket lite vallade och flyktiga trots storleken på flocken

. Ting och jag var dessutom först ut och det visade sig snart att draget i den riktning fåren skuell var rejält! Någon prydlig drivning blev det inte eftersom fåren inte heller sökte sig mot föraren utan snarare undvek denna med om det gick. Istället fick Ting hålla ihop dem och stoppa dem samtidigt som vi tog oss i bågar över fältet. Det skulle ju vara uppvisning och då skulle vi inte korsa fältet för fort.

Ting fick springa och pendla massor för att hålla dem men fixade det och vi fick in dem i den nya fållan på första försöket :-D

Hon fick jobba oerhört självständigt och det fixade hon fint. HAde Ting dragit ner på tempot hade kanske fåren lugnat sig något men som sagt de var lättfotade och Ting är ung och lite rädd att tappa får så hon sprang och sprang. Hon höll dock fina flanker och gjorde inga dumheter trots ett högt tempo på fåren så det blev godkänt! :-)

På hemväg stoppade jag en stund i kvigornas nya hage och tränade lite utgångar var inte helt nöjd mde den hon gjort på fåren.. Efter en paus skickade jag henne att hämta kvigorna som vandrat genom en öppning längre bort och när hon hämtade dem kom hon rat mot mig och gick inte mot öppningen. Det var kul att försöka lösa det genom att kräva att hon vek vänster för att få bort kvigorna till hålet för att de skulle kunna hämtas till mig. Gissa om Ting var trött när hon kom hem.

Nedan är en bild av huset och garaget som det såg ut i fredags sedan dess har takpannorna kommit på plats.


  

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28 29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards