Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg under juni 2009

Har funderat en hel del över det som var BRA i Växjö.. precis då kändes liksom inget bra men i efterhand kan jag se väldigt mycket som var bra!!


*inga rivningar!!!! :-)

*Inga kf fel!!! :-)

*Två lopp med bra slalom!!!! :-)

*förutom på två dåliga slalom som kan skyllas på skotträdsla.. INGA hinderfel!!!!! :-)

*En härlig attityd i sista loppet! :-)


handlingen är svår med en grön hund allra helst som jag känner mig för långsam för henne men det är ändå toppenskönt att veta att det är där vi får felen och inte på hindren.. Hon är ganska bra tränad på hinder mao ;-)


Snart hittar vi rätt på banorna också och då ni ;-)



Tja katastrof är kanske att överdriva men det känns lite som en sådan där dag då man borde stannat i sängen med täcket över huvudet


Jag skulle ha två hundar och två barn med plus mat till de tvåbenta och godis, leksak, bur stolar ja ni vet allt det där som ska med varje gång det är tävlingsdags. Dessutom skulle barnvagn med så att dagen skulle bli något drägligare för yngsta tösen.


När allt var inpackat och klart (ja nästan allt iallafall) Hade jag ägnat en bra stund åt att försöka hitta mitt magbälte (sådant som tjocka gravida som jag behöver för att kunna springa) men det var spårlöst försvunnet. Tiden hade runnit iväg ordenligt och jag som planerat med extra tid för alla eventualiteter fick nu inse att jag var sen! :-(


Körde in til Växjö och var framme kanske 20 minuter före banvandringen. Packade ur rubb och stubb ur bilen på med packning och ett barn på vagnen och hundarna i en hand plus bur så började jag bana mig väg mot tävlingsplatsen. Var skulle jag sätta mig?  Skugga på långsidan längst bort så klart.. dit skulle jag! Hittade en plats att ställa buren, upp med den och in med hundarna och av med stolarna och sedan fick jag skynda mig till anmälan.


Barnen och jag gav oss av dit och där var det lååång kö??!! Oj det var typ år sedan jag upplevde att det var KÖ till anmälan?!! Två minuter till banvandring och kön såg ut att ta minst tio!


Nu dök mormor upp! Tack och lov! Hann hälsa på henne och sedan ropar de på banvandringen. jag skulle gå i första! Lämnar mormor i kön och går längst fram in i tältet för att se vad som stoppar upp. Där ligger tre pärmar där man ska stryka sig vilket innebär att en i taget ska gå igenom fyra klasser på listorna och anmäla sig!! inte underligt att det tog tid.


Bad mormor fortsätta köa med barnen och anmäla mig så sprang jag över till banan!


Den kändes ganksa svår för att vara klass 1 med massor av kf hinder som fällor! Ting älskar sina kf och jag har därför alltid svårare än andra att stoppa henne där sådana fällor dyker upp.. Nåja hon är ju ganska bra på att lyssna så med rätt placering så skulle det nog lösa sig.. men det krävdes en inkallning snett över första hoppet! (Annars skulle hon nog ta balansen redan där.. )


Bavandringen var slut alldeles för fort! Hur skulle detta gå??!!


Mormor underkände min valda plats! Hon ville sitta i solen! Det hade hon rätt i för oss.. jag tänkte bara på hundarna när jag valde plats. Barnen och Mormor bänkade sig i solen och jag kikade på några hundar före mig innan jag gick för att värma Ting. Hon var pigg och glad och sprang som en tok och allt kändes hur bra som helst!


För sakens skull ville jag testa starten med den snea inkallningen så jag gick bort till framhoppningen.


Satte Ting snett före ett hinder och vandrade iväg.. hon tjuvade.. typiskt nåja vi började om. Jag satte henne gick ut och ställde mig och vände mig för att kalla in! Hunden var BORTA?????!!! Var var hon? Blicken svepte över fältet och jag får syn på Ting i full galopp på väg mot banan??!!!?? Ropade på henne och hon vände och kom tillbaka men efter det ville hon inte stanna alls, hon var nästan okontaktbar!


Någonstans långt bak i hjärnan hade jag registrerat ett skott i bakgrundsljudet.. var det detta som ställt till det????


Anja var i närheten och sa att hon såg rädd ut. Tillsammans kom vi fram till att hon antagigen reagerat kraftigt på skottet (som knappt hördes) och att jag nog antagligen fick starta med henne i loppet för att hon inte skulle springa till skogs för mig!


Sagt och gjort! Jag gick till min start och bestämde mig för att ALLT Ting gjorde på banan var bra! Inget tragglande eller omtag utan bara possitivt! Kanske kunde hon släppa skottet då!


Hunden var mer eller mindre i panik och slet allt hon hade i kopplet för att kunna fly och jag fick inte mycket kontakt med henne..


Kopplade loss och hann faktiskt två steg in i banan innan jag valde att släppa iväg henne för att hon inte skulle rymma till skogs. Hopp balans blev resultatet och därmed disk! Visste jag ju eftersom jag hade varit tvungen att kalla in för att undvika det men skit samma bara att jobba vidare.. första halvan av banan gick rätt hyfsat (med tanke på omständigheterna. ) I någon sväng tappade hon fart och kikade skrämt upp mot himlen men med lite jajaja så kom hon med mig igen. Vippan skötte hon snyggt och balansen (hög träff på kf) var äl ok men ganska långsam! Slalom gick hon ur efter tio och jag körde bara vidare A:et var helt ok! Sedan var där två hinder kvar och det näst sista gick i slowmotion och innan det sista stannade hon helt. Ville liksom inte mer. ännu mer peppning och till sist hoppade hon det med.


I mål efter ett par tre disk och så men dags att belöna. Kamp var liksom inte alls aktuellt utan det var bara godis som gällde och det var väl sådär intressant.


Gick och hämtade Icka och gick av Ting i hennes sällskap (icka är inte skottberörd) och efter ett tag slappnade Ting faktiskt av litegrann..


De bor i samma bur och det kändes toppen eftersom Icka slappnar av fullständigt och då kanske kunde vara ett bra inflytande på Ting.


Inför lopp två tog jag ut Ting alldeles för tidigt. Hon såg rätt ok ut när jag tog ut henne men med koppel på ville hon bara därifrån. Hon var livrädd helt enkelt! Släppte jag henne stress-sprang hon en del men såg inte helt blockerad ut som tidigare..


Hopploppet var en öppen flytig bana men efter förutsättngarna så kändes det inte så bra. Även denna bana behövde jag inkallning på (jag är inte snabb nog med magen för att klara mig utan!) Tränade några på en skogsväg medan hon var lös och det gick faktiskt hyfsat.. men jag kunde inte gå så långt så det fick bli en kortare inkallning och sedan språng för mig i loppet.


När jag kopplade på fick hon åter panik och slet och drog åt alla håll. :-(


Tyvärr hann hon gå upp rejält i stress i kopplet medan vi väntade på vår tur. Lek eller godis intresserade henne inte och kontakt fanns där minimalt! Bestämde mig för ytterligare ett uppmuntringslopp men med lite krav i starten..


Satte henne och gick ut halvvags till svängen och kallade in. Hade medan jag gick ut ryggen åt hindren och blicken på Ting för att ha koll på henne men det gjorde att när jag startat hamnade jag fel med en meter eller så och skickade henne mellan hinder tre och fyra iställt för över tre.. disk för jag fortsatte bara..


Sedan skötte hon sig faktiskt bra. Det märktes inte mycket av rädslan förren vi kom till slalom! Där blev hon plötsligt berörd igen! Åtmistone om man fick tro hennes kroppsspråk och hon hoppade över pinnar och gick ur. Då blev jag någonsstans inne i mig irriterad! Var hon berörd bara när det passade henne för att slalom var lite jobbigare och krävde mer koncentration!?? Nehe du gör om och gör rätt!! Så sa jag och så tog vi om.. och om.. och om...


Rätt eller fel svårt att veta men vi tragglade! hon gick tveksamt och märkligt flera gånger. Sedan var det precis som om något hände! Hon skällde till och kastade sig in i slalom och tog hela i en faslig fart helt rätt och sedan drog hon järnet i mål de hinder som var kvar!!! Rakt fram till belöningslådan som hon kollade av och sedan fick hon godis som hon var helt fokuserad på :-) Duktig hund! Men så fort jag satte kopplet på kom paniken tillbaka! Då ville hon inte ha godis eller nåt :-(


Lopp tre Agility.. Nu skjöts det MYCKET! och Ting var klart berörd när vi rastade innan även om hon var lös. Hon sprang iväg åt än det ena hållet än det andra men vände för det mesta när jag ropade på henne även om jag fick ta i ett par gånger. Jag valde att ha henne lös på fältet brevid planen så länge det bara var möjligt och det var väl sådär eftersom hon hela tiden försökte avvika och försvinna ner i skogen.


Planen var iallafall att inte koppla henne förren det blev absolut nödvändigt för att undvika den enorma stress hon upplevde då. Det gick faktiskt riktigt bra! Väl i koppel hann hon liksom aldrig varva upp helt så vi tog oss in på banan utan paniken som funntis där tidigare under dagen. Ting satt kvar i starten och gick bra de första hindren. Hon fick dock en stooor sväng när hon först skulle förbi balansen och sedan slalom och till sist A;et innan hon hittade hoppet som skulle tas.. :-) När hon for över balansen hörde jag domaren bakom min axel säga "oj.. åhhh" I någon slags protest mot att det gick så FORT att det blev hopplöst svårt att döma (Hon fick inga fel och var på med tassar allra längst nere på kf!! :-D)


I denna klassen tog hon HELA slalom utan betänkligheter och vippan var också fin! A:et var FANTASTISKT! Hon flög upp och över nocken och hade minst fyra tassar på kf!  Kändes jättebra. Vet faktiskt inte om vi fick några fel någonstans.. tror nästan inte det (men jag gick liksom in med inställningen diskad redan från början) när hon missade ett hinder precis i slutet fortsatte jag iallafall i mål.. disk nr tre :-/ Känslan i loppet var dock bra!


Domaren sa efteråt till mig att han inte ville se fler sådana kf på balansen (typ hopplöst att hinna med att döma) och jag svarade att så ser de alltid ut med henne.. charmen med running! :-)


Inför sista hopploppet hade skjutandet upphört och jag hoppades kunna få till ett riktigt bra lopp! Där var en svår sekvens när man kom ut från en böjd tunnel för andra gången skulle man till ett hopp som stod svårt vinklat och därefter till två hopp brevid varandra som man skulle ta först det ena sedan det andra och sedan det första igen. Detta bekymrade mig lite för det har vi liksom inte provat någon gång.


Ting satt i starten!!!!!! :-) Jag kunde gå ut och kalla in lungt! (gick dock inte så långt som jag gjort om förutsättningarna varit normala hela dagen)


Hon rusade genom banan! Attackerade slalom och var felfri när vi kom till sekvensen ovan. Där flöt hon dock ut lååångt mot slalom efter tunneln (för att jag inte kallade på henne, shame about the handler) och jag lyckades inte få in henne i tid till hindret (vägran) sedan körde vi vidare och snurren var inga problem!! :-D På slutrakan drog hon järnet!! Härlig attityd!! MEN när hon kom fram till platten drog hon valsen om skotträdsla igen och duckade åt sidan och fick därmed ytterligare en vägran! Jag skrattade åt henne och så å-nä! så lätt kommer du inte undan! Kallade tillbaka och sedan skickade jg henne i mål! 10 fel och en bra känsla att åka hem med! Hon hade efter detta lopp släppt skotten nästan helt! Kopplet åkte inte på så mycket och när det gjorde det blev det med mycket godis och dessutom krav på inget dragande och då skärpte hon sig! :-D


Vi får väl se men suck vad det är jobbigt med skott!


Kanske har jag här förklaringen på min hund med två personligheter. Härute på landet skjuts det ju en del ibland och kanske är det det som gör henne låg, svårkontaktad och att hon drar från planen och gömmer sig ibland??


 Märkligt är det iallafall!


Dagen var slut och det var dags att packa ihop och åka hem! Tanka behövde jag och Jet precis intill låg halvkronan lägre i pris än alla andra just nu så dit körde jag.


Min mor var med och skulle också tanka. Hon ställde sjutusen frågor om hur hon skulle göra och vilken som var bensin och om den var blyfri och hur man skulle mata in pegnar osv..


Sedan lånade hon ut en hundring också till mig som lämnat plånboken hemma :-/


Bilen bakom mig började gasa hysteriskt när jag matade in pengar och jag kände mig aningen stressad men mest irriterad! Lugna dig jag har ju inte ens tankat än tänkte jag (visade sig att hon gasade för att bilen inte skulle dö för henne för då hade hon inte kunnat starta den igen :-D )


Går runt fö att tanka och då kommer Emelia sättandes runt bilen .. fyraåringar i bälte i stängda bilar ska inte komma sättandes lösa på en bensinmack!! Gha!!


Allt det ovanstående kan vara förklaringar men inte någon ursäkt till det som hände sedan även om det hade varit skönt att skylla på någon annan...


Jag grabbar det gröna handtaget stoppar i bilen och sätter igång tankningen, skäller lite på Emelia för att hon hoppat ur bilen utan lov och ber henne vara försiktig då det kan komma bilar! Grönt hantag registrerar hjärnan..


GRÖNT=BENSIN!!! Ghaaaaa jag har ju diselbil!!!! Rycker ur handaget och sätter det tillbaka kollar hur mycket som gått i.. 70 kronor (resten brinner inne för jag har ju redan stoppat i pengarna..=Dyr bensin.. istället för billig disel!!!)


Gha vad gör jag nu??! Människan bakom gasar, mormor vill ta adjö, pengarna är slut, Emelia ränner runt! Kastar in Emelia i bilen kör fem meter fram för att parkera och ringer sedan Magnus.


Ring volvo support säger han. Så det gör jag! Får veta att hon ska ringa en bärgningsbil som ska komma samt att vår försäkring täcker en hyrbil.. upplyser henne om hundarna och börjar sedan kika runt i bilen på all packning, barnen och hundarna.. nu är det bra att vänta bärgningskillen ska ringa upp :-/ DENNA DAG!


Mormor blir kvar för att se att allt löser sig.


Efter tio lååånga minuter ringer en bärgningskille och pratar med mig. Han menar att 7 liter bensin i en 70 liter dieseltank inte ska vara några problem! Fyll upp med Diesel bara så är det lungt.


Fyll upp med diesel? Jovisst enkelt om jag hade haft pengar!!!!!


Ringer Magnus som får komma och köpa diesel åt oss ännu mera väntan men tur i oturen så var han faktiskt i växjö! :-)


Fyller på diesel och kör hem.. än har inte motorn skurit och gör den det ringer jag volvo support igen så får bärgningsbilen komma på riktigt denna gång. Förhoppningsivs har jag inte bilden fullproppad med ungar och hundar och packning då :-)


Som sagt.. en bra dag att stanna hemma i sängen istället :-/


Fick lite pank ikväll.. imorgon är det tävling! Undrar om Ting kan slalom? balansen? vippan, A:et.. osv hopplöst! För att kunna sova gav jag mig ut fem över tio för ett kort pass.


Det bleven 13 hinders hoppkombination som hon satte snyggt på första försöket! Sedan blev det balanser med running och target och slalom och ett par vippor och något A. Hon skötte sig nästanhelt felfritt.. Balansen studsade hon en gång (var på kf men ej godkännt enigt mig) men i övrig fanns inget att anmärka på!


Nu ska jag sova gott!

Igår tog jag mig tid för ett litet pass agility. Med Ting blev det kontaktfält och slalom (känns som det eviga träningsmomentet). Hon gick ur slalom några gånger innan det på nytt trillade på plats. Tänk att det är en sådan färskvara med unga hundar!


I morgon är det fyra klass 1 i Växjö (nästan hemmaplan ju!) ska bli jättekul och vi får se om Ting och jag kanske kan hitta runt banorna för en gångs skull ;-) Båda barnen och mormor ska med.. :-)


Icka fick för första gången på länge vara med på banan igår. Hon fick ta några tio centimeters hopp två slalom ett par balanser och någon tunnel. Jösses så lycklig hon var! Hon skakade i hela kroppen av upphetsning innan och gnällylade fram sin otålighet innan jag lät henne köra lite. :-) Det var oerhört svårt för henne att behärska sig på kf och stanna till 2+2 så som jag vill :-)


Lyckigare hund får man leta efter!


Hon verkade inte ha ont varken före eller efter och jag hoppas ju att hon ska hålla för agility även framöver åtminstone på en pensionärsnivå med ett eller ett par lopp om dagen.. Det skulle göra henne och mig väldigt lyckliga!


Någon Sm-satsning individuellt till nästa år blir det iallafall inte men jag har förlikt mig med den tanken nu :-)


Hade kurs igår och OJ vad de imponerade på mig! Det är knappt man kan tro att det är samma hundar på banan! :-D Superduktiga var de igår!



Det händer lite titt som tätt att ett lag diskar sig redan när hund ett eller två har startat. Enligt dagens regler leder detta till den absurda situationen att detta lag nu ställs inför möjligheten att stryka sig istället för att bli diskade. Detta genom att lagets två sista eller sista hund kan välja att stryka sig istället för att starta. Om hunden stryker sig så kommer även laget att bli struket (då de inte startat med minst tre hundar!)


Skit samma tänker du då.. nej det är det inte för om laget räknas som struket så räknas det naturligtvis inte som startande och antalet startande lag avgör ju hur många pinnar som delas ut! Strykningen kan därmed innebära att laget hindrar ett annat lag från att få sin i mina ögon rättmätiga pinne!


Systemet är helt enkelt kass! Hoppas verkligen det blir en ändring framöver! För självklart måste en förare kunna VÄLJA att stå över ett lopp som ändå inte skulle räknas för att spara hunden långa varma dagar på tävlingsplatsen. Men resultatet av detta blir oschysst och osportsligt!


Märkligt att det överhuvudtaget kan bli så!


Vi råkade ut för just denna situation då vi låg på pinnplats (sista) och ett lag som startat på tre diskat en hund och en av de andra i laget valde att inte starta. Då det var elva lag på plats innebar ett struket lag att det skulle delas ut en pinne mindre än vi trodde och därmed skulle vi blivit utan pinne! Jag var dock med när det hände och påpekade för föraren vad resultatet av hennes beslut skulle bli och då ställde hon sig genast på startlinjen och startade hunden! Schysst och sportsligt gjort!


Värdelös regel som gör det MÖJLIGT att fuska om man vill och som ovan tror jag många dessutom är helt omedvetna om effekten och då blir det fel även om föraren egentligen inte har för avsikt att fuska!


REGELÄNDRING TACK!!


Satt igår och funderade över landslagsuttagningarna och alla rykten som florerar kring hur uttagningen går till och poängen sätts. Förutom att jag hade oerhört svårt att hitta uttagningsreglerna på pränt på SBK:s sida (jag sökte tom utan resultat) så finns de faktiskt att hitta där.. om man letar på rätt ställe!


Man får poäng efter placering och dessutom får Vinnaren av SM poäng som han eller hon kan byta ut mot ett sämre poängresultat. Detta är ju väldigt intressant! Jag ser verkligen poängen med denna regel då det ekipage som faktiskt lyckas vinna SM visar att de kan hålla nerverna i styr i mästerskapssammanhang! En oerhört viktig kvalite hos ett landslagsekipage! MEN när jag jämför aspirantlistan med kvallistan till Sm så saknas en del hundar på SMkvallistan!


Då uppstår en del frågor! Får dessa en chans mindre att plocka poäng i uttagningarna? Det är ju inte rättvist eller rimligt och därmed bode det inte vara så. En lösning är ju att låta dessa ekipage starta utom tävlan på SM (som tex föråkare men med tidtagning och bedömning) Men dessa ekipage har ju inte SM-pressen på tävlingen och kan därmed inte sägas ha presterat bra på mästerskapet som väl var anledningen till att extrapoängen infördes?


Ska dessa ekipage därmed få samma möjlighet att plocka poäng men med mindre press än övriga deltagare som tävlar om titeln också!


Intressant att se OM de ansvariga TÄNKT alls på detta och HUr de isåfall ställt sig till icke SM-kvalade hundars deltagande på SM.


Bara lite tankar från mig så här på eftermiddagen..



Nu har vi varit iväg i Oskarshamn, jag Tingeling och Amanda. Amanda var med som supporter och Tingeling och jag tävlade.


Först lite om Ting och hennes tävlande..

Ting gjorde mycket som var väldigt bra i helgen! Där fanns inte tillstymmelsen till tjuvstarter tillexempel! Det fattade hon fort! Skönt att kunna vara helt beredd när hon sätter fart! Hon strulade inte heller något alls i slalom! Tog alla pinnarna utan att tveka det minsta!! :-) Stora pluspoäng för detta! Skönt att det rättade till sig så fort. I ett lopp missade hon ingången men det tar jag på mig. Hennes väg mot slalom var betydligt sneare än jag räknat med och jag borde ha bromsat upp för att hjälpa henne hitta slalomen. Istället ångade jag på frammåt och lät henne själv både svänga hitta slalom, bromsa och göra rätt.. det blev andra porten men jag tycker faktiskt hon gjorde så gått hon kunde! :-) Great dog osv.. (som vanligt)


Det som varit mindre bra i loppen i helgen är också en del.. missar som jag tycker att hon brode klarat bättre.. I första loppet tillexempel så bara sprang hon!!!! Hon sökte inte hinder och kom hon därför inte helt rakt på dem så såg hon dem inte!! :-( Tycker att jag inte kunde visat bättre utan att hon faktiskt får anstränga sig lite mer än att bara springa frammåt brevid ett hinder på en raksträcka med en decimeters marginal.. :-/


De andra loppen sökte hon mycket bättre! Då kändes det mer ahrmoniskt att springa med henne. Missar blev det ändå men de kan förklaras av att hennes svängar blev större än jag räknat eller att jag hade för brått i svängen och drog henne förbi hinder.. orutin mellan oss helt enkelt. 


I första agilityloppet hoppade hon balansen grovt! Lilla kängurun var på besök! Då vi redan hade fel (eller var diskade.. vet inte riktigt) så la jag henne en snabb time out och sedan tog jag upp henne en liten bit och släpte henne igen. Då gick det bra och hon fick fortsätta! Övriga kf var toppen! :-)


I det andra agilityloppet tog hon alla tre balanshindren riktigt fint! :-)


Helgens bästa lopp var det sista! Laghopp sö. Hon jobbade kanonfint med mig och mot hinder hela vägen. På ett ställe blindbytte hon på mig trots att vi skulle ha framförbytt.. jag tappade bort henne en stund och fick en vägran. Sedan var vi på rätt väg igen ända tills jag skulle göra ett svårt bakombyte i en böjd tunnel som man kom snett bakifrån och skulle ta. Då fick vi också en vägran. Detta måste tränas! Tror faktiskt aldrig hon stött på ett sådant kraftigt bakombyte vid tunnel förut! :-D


Tio fel men en underbar känsla av sammarbete åkte vi hem med! :-D


Slyngellaget hade kul på banan men några resultat blev det inte (hade vi nog inte förväntat oss heller ;-) )


Sista minutenlaget sprang en hund kort då icka fortfarande vilar..(hon är för övrigt MYCKET bättre :-) ) och i första agilityklassen fick vi till två nollor och en tiofelare. Laget låg lääänge på pinnplats men halkade tillslut ner på en 8:e plats (fem fick pinne) En bra insats men den räckte inte. I hopplagloppet gjorde laget ytterligare  bra insats. Belle var felfri och Troy hade en förarglig femma i slalomen och Ascii gjorde ett jättefint lopp som tyvärr sprack då hon i ett ögonblicksverk försvann på fel hinder. :-/ Med fem fel hade det varit en tidsfråga om det räckt till pinne och med slalomen som togs om hade det antagligen inte räckt.. Vi får komma igen på Gotland! Förhoppningsvis fulltaliga!! :-)


Nu över till något helt annat!


Först och främst TACK alla landslagsaspiranter för otroligt underhållande, spännande och dramatiska uttagningstävlingar!


Gnäll och skäll!!! Känsliga läsare ombedes inte läsa vidare!!!

Jag kommer nu kritisera både domare och enskilda (inga namn men ändå till viss del möjliga att identifiera) och alla kommer definitivt inte hålla med mig men det som står här nedan står jag för och jag accepterar att andra har andra åsikter. Delar du inte mina är det alltså ok men du som läser vidare får acceptera min inställning också!


Kontaktfältsbedömningar! SUCK detta ständiga dillemma! Jag såg åtskilliga bedömningar i helgen som var tveksamma och åtskilliga som var solklara!! felbedömningar!


I en lagklass satt jag och mina lagkamrater riktigt bra till för att se A-ets nerfart på ett strålande sätt. Vi räknade fel på nerfarten och felbedömningar av dessa (såvitt vi kunde se när vi inte var iväg och sprang själva) Det var MINST tio avhopp på nerfarten av A-et.. av dessa fick endast TVÅ hindar fel??!!!!?? Domaren missade alltså att döma fel i åtta fall av tio!! 80 procents felbedömningar på felen på ett av klassens sex kontaktfält! Ok där var 23 startande lag och därmed ca 90 startande hundar och av dem tog ca 80 kf och bedömdes rätt så visst då blev det bara ca 10 procents felbedömningar men även det tycker jag handlar om alltför stora felmarginaler! 10 procent av startfältet på ett av kf fick inte fel de borde haft! Om detta är igenkommande på balansen så rör det sig om ytterligare tio procent där (kanske mer då jag upplever att avhoppan är fler på balansen och då det var 80 procent av felande hundar som bedömdes fel.. ) OBS detta sista är rena spekulationer men i min värd är möjligheten att det blir så här horribelt!


Den aktuella domaren gör väl i och för sig rätt  som friar hellre än fäller men det får till följd att lag precisutanför pinnplats blev utan pga att domaren dömde fel! (Vi såg iallafall två lag som gick om oss i resultatlistan vilket i dagsläget inte kostade pinnen utan endast en bättre placering så det tröstar vi oss med :-) )


Ännu mer horribelt var när landslagsuttagningarna kom att avgöras av felbedömda kontaktfält! Jag satt inte så att jag såg balansen i denna klass men jag reagerade på att hund efter hund som alla bromsade och gjorde halvhalter någonstans i närheten av kf fick fem för avhopp på balansen. Domaren dömer och visst är det nerver med men flera förare var helt förkorssade när de tog sig i mål med en femma från balansen. Flera av den sa att de tydligt sett att hunden varit på innan de sagt OK och släppt hunden vidare. Trots detta hade de fått fel. Jag tänkte att visst i stundens hetta släppte väl förarna lite tidigt.. MEN där fanns bildbevis! Kamreor runt banorna gick varma och många fotograferade sina hundar på kf balans och på en sådan bild var det otvedydligt att hundar som fått fem fel på bild har en eller i vissa fall tom två tassar på kontaktfältet!! GHAAA!! Vi ska ska skicka iväg sveriges bästa hundar på VM och NM men flera av dem blev bortdömda på Kf trots att de var på! Vad hände med hellre fria än fälla?????Domaren i fråga kan omöjligt ha varit säker på sina bedömningar och om så är fallet borde han antingen sluta döma eller kolla sina ögon och se till att få glasögon som fungerar bättre för


Så får det ju bara inte gå till!! Drömmar och förhoppningar krossade av felbeslut från domaren!? INFÖR ELEKTRONISKA KONTAKTFÄLT NU!!!!! eller kontaktfältsdomare!


Det handlar i detta fall om landslagsuttagningar men det handlar ju också om alla vanliga tävlingar och om pinnar och uppflyttningar och kval till SM. Visst aglity är roligt och spännande och underhållande men det är också för många av oss investering av tid och pengar i en SPORT vi alla älskar och kämpar i! Vi vill tävla på lika villkor och i vissa fall blir det felbedömningar då domaren inte är mer än människa men i det här fallet finns tekniken! och tekniken är bra! Se då för guds skull till att tillåta tekniken så att vi åtminstone slipper 80 procent felbedömningar av felande hundar och definitivt felbedömningar av hundar som gör RÄTT!!!


En annan incident i landslagsuttagningarna som jag reagerade på var att domaren felaktigt diskade ett ekipage. Varför kan väl skyllad på den mänskliga fakotrn samt att solen stekte hett sånt händer men det är ändå trist när det händer. Ekipaget ifråga hade tio fel vid felbedömningen och fick nu omlopp. Jag fårstår fullt ut att detta var en ny chans som greps med glädje av deltagaren ifråga men själv anser jag att deltagaren borde tackat nej till omloppet, eller i vart fall bett dem i ledningen att lägga på tio fel i slutresultatet i landslagsuttagningen. Hon hade liksom enligt mig haft sin chans och sumpat den..


Nu gjordes inte detta utan hon tog sig fram till den första disken felfritt igenom de svårigheter som tidigare vållat henne problem. Senare under loppet fick hon en femma på balansen (rättvist bedömd ..?? ingen aning.) Ytterligare en felbedömning gjorde domaren iallafll under loppet. En sekvens där han stenhårt men konsekvent för massor av ekipage dömt vägran för surr efter en tunnel (även om snurren var flera meter innan nästa hinder) vägran. För detta ekipage gav han dock ingen vägran???? Solsting igen eller bara favoriserande.. det lär vi aldrig få reda på men det muttrades en hel den li tälten runt banan om denna insats! Fem fel och ett gäng poäng blev det iallafall i uttagningarna (istället för minst tio fel i första loppet och eller ytterligare en vägran och därmed tio fel i det andra loppet..)


Som sagt jag förstår beslutet! Alla vill vi vinna men jag tycker inte att det känns som fair play i dessa sammanhang att få och ta en extra chans då jag sumpat första försöket..


För övrigt skulle jag även vilja avsluta med att tycka lite om uttagningsbanornas konstruktion. Det är SKITTRÅKIGT när banorna blir trånga svenska och tråkiga (i mina ögon) i en landslagsuttagning! I Europa och i mästerskapssammanhang ser banorna INTE ut så!!! Det är inte hundar som hanterar dessa banor bäst vi ska skicka utan hundar som klarar fartiga flytiga öppna banor där hundarna får en extremt hög hastighet för att därefter tvingas in i en klurig passage där det krävs otrolig skicklighet för att klara sig genom felfri!


Några exempel ur min egen högst begränsade erfarenhet är fartiga banor där hundarna kommer på slutrakan i en otrolig hastighet och efter en lång raka så avslutas det hela med en threddle som ligger vinklad mot fartsträckan! Förarna är långt efter när man kommer dit och det krävs både lyhördhet och kvickhet hos hundarna för att fixa detta! Ett annat exempel från Belgar VM var de två långa raka tunnlarna i följd efter varandra där det efter står två hinder att välja på brevid varandra och hunden skulle ta det bortersta, och på tillbakavägen då hunden efter den första tunneln slulle in i en smal lucka mellan tunnel två och ett hopp som skulle tas från fel håll! Hastigheten och att kunna gasa och bromsa blir otroligt viktig på dessa banor eftersom det inte går att ligga och mesköra på raksträckorna för då tappar man för mycket tid! Järnet hela vägen och så tungan mitt i munnen när det gäller klurigheterna!


Om det är för dyrt att ta hit VM-domarna så kunde man väl åtminstone KÖPA in banor från dessa domare att användas vid uttagningarna så att vi får hundar som presterar bra på dessa domares banor med oss till VM och Nordiska!!!


Trist att vi svenskar ska vara så stelbent trångsynta när det kommer till vad som är svårt på en bana! :-(


Färdiggnällt.. :-)


Nä visst nä jag glömde! Var snälla mot era lagkamrater! Om man misslyckas i något lopp finns det nog ingen som är så arg på en som en själv! Det man behöver i detta läge är stöd och uppmuntran inte skäll! Alla tar vi dåliga beslut ibland och alla gör vi misstag! För det mesta lär vi oss något av dem och då kan det bara bli bättre framöver! Agility är ett ögonblicksverk! Det är lätt att glömma hur fort det kan gå både när det blir rätt men framförallt när det blir fel! Bara försök att tänka på att positiv kritik är lättare att ta till sig än negativ dito som bara gör en nedslagen och ledsen!


Kram på er alla därute!

Slå mig inte för hårt för då kanske jag också sticker huvudet i sanden nästa gång och slutar säga vad jag tycker och tänker!! :-S 

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards