Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg den 9 juni 2009

Igår hade Kronobergs vallhundsklubb genom Louise (Tack Louise) ordnat en träningstävling i första hand för VP hundar och i andra hand för IK 1


Jag tänkte att det kunde vara bra att kolla av hur mycket hundarna glömt sedan vi vallade senast. Det har blivit otroligt dåligt med vallträning här under hela våren och större delen av vintern.


Sagt och gjort jag anmälde.


Vid lottningen fick Ting nr två och skulle gå direkt efter ett IK1 ekipage.


Redan när Ting fick komma ut ur bilen märktes det på henne att hon hade HÖGA förväntningar! Alltför höga! Vi gick iväg runt ladugården för att rasta och kanske springa av oss lite men hade knappt hunnit runt knuten innan första flocken får kom sättandes efter oss!! OJ jag hade missupfattat och trott att fåren skulle tas ut åt andra hållet så nu var vi helt plötsligt omringade av vita ulliga saker och Tings ögon formligen stod ut i sina hålor! Hon var knappt kontaktbar och redan där borde jag nog insett vad som komma skulle... Planerat om och gjort det väldigt enkelt för henne.. :-/ Lätt att vara efterklok!


Jag hade liksom ingen aning om hur hon skulle gå vid hämt och så så efter tips från närvarande valde jag att sätta henne vid utgångspunkten och själv gå halva sträckan.


Bara att ta sig till utgångspunkten var ett dillemma, hon ville liksom inte gå lungt och samlat nära mig utan for fram mot fåren och tillbaka till mig då jag stoppade henne hela tiden! Usch detta kändes inte bra! Ting som brukar lyssna ganska bra var stissig och stressig och lyssnade bara med det ena örat och glömde lika fort igen vad hon blivit tillsagd! :-(


lade ner henne och gick ut. Fick påminna henne om att ligga still för det ville hon inte. Draget var åt vänster och till höger om fåren gick det kor i en hage och betade så jag bestämde mig för att skicka vänster (trots att hon är bättre på höger). När Ting fick lov att gå formligen exploderade hon och slog ut i en ok båge runt mig men när hon passerat mig snävade hon in och satte mer eller mindre rak kurs mot fåren i 200 km i timmen minst! Försökte med ett vänster få ut henne men det fanns nog inga öron kvar på henne för hon fortsatte inställd kurs och skar i hämtet precis framför fåren och slog runt dem åt höger! Fåren vart rätt skrämda och satte av bakåt och åt vänster och att få Ting att stoppa där var helt omöjligt! Fanns liksom ingen kontakt med mig! GRRRRR


Allt gick dessutom så fort så jag hann liksom inte riktigt med att både se vad som hände, utifrån det fundera ut vad som var bästa fortsättningen och agera utifrån det. Vad jag gjorde, ropade eller sa har jag ingen aning om! Kanske stod jag mest där som ett obeslutsamt fån och insåg att där borde jag ha men nu går inte det nu kansek nej det är för sent men om jag ... och så var Ting hos mig med fåren. De kom alldeles för fort (för att jag skulle hinna tänka, tror egentligen att det gick i ett ganska ok om än något högt tempo när vi väl kommit såhär långt) och definitivt på fel sida om mig (om man skulle följa banskissen) och Ting lyssnade fortfarande inte alls på stoppen.


Ju närmare de kom desto bättre blev faktiskt kontakten med Ting och ungefär som fåren passerade mig fick jag faktiskt stopp på henne i en sekund. Den sekunden började hjärnan fungera lite igen. Runda mig på rätt sida var liksom kört men ok vi samlar ihop oss och för fråndrivning mot grind ett tänkte jag.


Ting försöker tjuvrusa varenda gång jag släpper upp henne men nu tar hon iallafall stoppen. Får jobba en del för att få henne rätt bakom fåren (hon vill balansera, har hon alltid velat) och som sagt varje gång jag släpper upp henne vill hon kasta sig runt fåren för att få tillbaka balansen mot mig.


Fåren sätter av neråt hagen och Ting följer efter men jag får hela tiden stoppa hennes försök att slå ut runt och hämta tillbaka dem igen :-( fåren sätter högsta fart neråt hagen och jag som känner att Ting inte kommer att lyssna om hon får fortsätta efter dem samt tror att hon stressar dem och att det är därför de ger sig av i galopp ger upp litegrann.. tror faktiskt fåren prickar grinden men där bryter jag. Ting får hämta fåren och sedan driver vi dem till utgångsstolpen.


När jag senare tittar på övriga ekipgae inser jag att fåren drar järndet nästan för alla och att det beror på att deras drag ligger där. Flera kommenterade också att jag borde ha våga skicka iväg Ting i det läget... Vet inte kanske borde jag ha fortsatt.. i min värd gick det alldeles för fort men kanske är min värld inte riktigt med verkligheten vöerrensstämmande :-/ Ojoj iallafall att hinna både tänka OCH agera för att få styr på får och hund!! Phu!


Ledsen och besviken på mig själv men mest faktiskt på Ting (hon borde faktiskt kunna lyssna.. men ok då jag får nog träna bättre med för då går det nog bättre..)


Ylva startade sedan näst sist. och då hade flera andra haft stora problem och jag kunde på något sätt se att det bara var att jobba vidare ändå. Ylva är ju vekare i grunden och även om hon inte heller sett får på väldigt länge så har hon iallafall daglig kontakt med nöt.. Hon var också uppspelt men betydligt mer nåbar..


Vis av erfarenheten med Ting satte jag Ylva på femtiometers avstånd samt gick halva sträckan fram för att underlätta för henne. Hon gjorde en fin båge och stannade bakom då hon blev tillsagd. Fåren kom den korta sträckan till mig men sedan körde jag drivning till startstolpen eftersom det kändes som att det var därifrån vi skulle utgå..


Fösningen blev sisådär. Hon prickade grinden men sedan tog hon inte höger vänster (hon tar liksom ett steg i rätt riktning sedan säger hon nä andra håller är bättre och gör efter eget huvud såsom hon anser är bäst. Detta gjorde att hon skar linjen plus att hon istället för att få fåren runt grinden stoppade dem och fick dem att vända och gå tillbaka genom grinden igen.. :-/


Nåja vi drev dem vidare genom nästa grind och vid svängen där skar hon linjen igen. Vi fortsatte upp mot fållan och fick fakltiskt in fåren även om hon en gång genom att söka balans tryckte dem halvägs ut igen innan vi fick ordning på possitionerna och de gick in :-)


När hon skulle få ta ut dem så blev hon orehört osäker så jag gick med henne in i fållan (glömde dock grinden öppen.... ) och när jag fått henne runt drog fåren ut och när jag släppte henne efter sprang hon rakt in i flocken och sprängde den åt alla håll :-O oups.. lite träning här kanske.. :-)Hon har nog aldrig provat på att plocka ut fåren ur fålla någon gång..


Hon samlade ihop dem igen och sedan tog vi fåren med till utställningen och lyckades faktiskt hålla dem där till nsäta hund :-)


Träningstävling ja.. betyg fick vi.. Ting hmm glöm det. Poängen drogs av för det mesta hon gjorde och sedan bröt vi ju. (utgång: 1 p föraren halva vägen hunden skär. Upptag: 2 p "lite" tajt. (min kommentar.. stannade hon alls till??) på övriga moment står där inget alls..)


 Ylva då? roligare läsning..

Utgång: 18 p (av 20)Förkortat hämt 50 m föraren halva vägen.

upptag: 8 p (av 10)

Framdrivning: 4 p (av 20) Föraren kör drivning

Fösning: 4 p (av 10) Hunden tog tillbaka fåren innan grinden, korsar linjen

Drivning: 10 p (av 20) Korsar linjen

Fålla in: 8 p (av 10)

Fålla ut: 5p (av 10) Hjälper hunden, håller inte i grinden, går in, stök efter uttag


Summa 57 p

Kommentar: Träna fålla ut och lugn uppsamling. Trevlig Kelpie, bra kämpat.


Tja poängen är inte lysande men får vi ordning på att höger betyder höger och vänster vänster samt tränar fålla ut och HÄMT (för det kan vi nog inte helt än..) så känns det inte som en omöjlighet att få till ett VP med Ylva framöver. Men som sagt träning krävs!!!!


Tid till träning kanske jag kan få lite när agilitytävlandet tar paus i juli?? Hoppas det. Dessutom kanske det går att hitta tillfällen någon kväll framöver. det är iallafall ljust om kvällarna nu :-)


Efter Ylvas vända kände jag mig träningssugen igen. Efter Tings kände jag mig mest misslyckad. Men som sagt jag tror mycket låg i att jag inte riktigt gav henne chansen att få fortsätta. Borde kanske ha gjort det men när hon lyssnar såå illa så kändes det bara fel alltihop! :-(


Nyttligt iallafall att se hur det går till och att få prova på på "riktigt" och se att det gäller att bibehålla lugnet.. jag var liksom inte särskillt lung när ting drog igång.. Hua.. Får öva på det med!!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards