Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg den 31 augusti 2009

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 31 augusti 2009 14:48

Söndagen var det dags för KM i vallning! Ting skulle få vara med och vi var anälda till VP klassen.


Vi byggde banan som såg lika ut för alla oavsett klass dock att VP hundar fick driva efter första grinden medan övriga skulle fösa vidare. Hämten var alla på samma längd 100 m. Delningen tillkom för dem som inte gick VP.


Det visade sig snart att djuren var väldigt fina och välvallade (dock inte så mycket i små grupper) de var dock lättfotade och vände snabbt! På ett ställe i banan var draget oerhört starkt (fram till första grinden och speciellt efter den) Dessutom ville Marie (djurägaren) inte ha några rusande får mot ladugården (och staket i den riktningen) som låg i dragriktning så det bestämdes att 15 meter från grinden i dragets riktning gick gränsen för vad som räknades som tappad flock! Gick djuren över där fick man bryta och utställarhunden ta över.


Det visade sig snart bli svåraste stället på banan! Draget var starkt och en ö med buskar och träd skymde hunden en liten stund precis efter grinden när draget var som starkast och var man minsta lilla sen med att skcika vänster där så hade fåren stuckit utanför den magiska gränsen!


Många fick bryta där.


Ting fick men mycket märklig start. Jag skickade höger då hon verkade vilja gå däråt och hon slog ut fint men vek sedan av innåt mot fåren för tidigt! Då jag trodde hon skulle skära röt jag "ligg" till henne och hon la sig.. mellan mig och fåren dock något snett åt höger. Jag försökte med ett nytt höger som hon inte tog istället började hon fösa dem bort från mig åt vänster!?


Efter upprepade höger gled hon upp bakom dem och vände dem mot mig och kom med dem i en rejäl banan (nästan genom fösgrinden på vänster flanken!) Nåja hon kom med dem. och lungt och sansat var det!! :-D Alltid ska man se det från den ljusa sidan!


Efter att ha rundat mig fortsatte hon att fösa dem bortåt grinden. Det gick riktigt bra ä'ven om hon fick ligga rätt långt åt vänster för att de inte skulle glida av linjen. Genom grinden med allihop! :-D Sedan vek Ting in för att själv gå genom grinden och då stack fåren.. Jag skickade vänster och hon slog ut runt ön och jag tappade både får och hund ur sikte. När jag kommer fram på andra sidan ön ser jag att Ting har fångat upp fåren och är på väg tillbaka med dem men att de hamnat ca 20 meter utanför den magiska gränsen! Vi får alltså bryta precis som så många andra! :-(


Nåja sånt är livet! Då vi var enda VPhunden som deltog tog sig ingen vp hund runt och priset till bästa VP hund får ligga kvar till nästa år :-(


Det var trevligt iallafall! Vi grillade och barnen lekte fint tillsammans med Sofies barn som också var med. Där fanns en stor studsmatta som de roade sig med större delen av dagen och sedan lekte de hund i hundgårdarna! :-D


Vi grillade och hade det jättemysigt! Grattis till de fyra som tog sig runt banan och stort grattis till Eva som för andra året i rad blev klubbmästare på får!


Direkt från tävlingen skulle Ting och jag ut på vårt första riktiga jobb! Kvigorna (som vi vallat in under sommaren) skulle flyttas längs vägen till nytt bete och svärföräldrarna gav oss förtroendet att flytta dem!


Vi behövde inte hämta dem som vi fått göra på lördagen för att kunna räkna dem (dolt hämt som snäckan klarade utmärkt!) utan de stod och väntade vid grinden. Jaha bara att sätta igång. Vi spärrade av vägen före och efter sträckan med våra bilar för att slippa bilar bland kvigorna och sedan öppnade Bengt grinden. Ting jobbade fint och lungt för att få ut kvigorna genom hålet! Tre gick ut men den fjärde var mer tveksam. Efter några stoppade utbrytningsförsök insåg kvigan dock att det nog var klokast att följa med sina kamrater. Utanför hagen växte det saftigt gräs och kvigorna ville inte alls ut på prommenad längs grusvägen! Det krävdes lite övertygning från Ting för att se skulle sätta iväg frammåt. Vi drev dem längs vägen och ett par gånger fick jag säga till Ting att inte ha för brått och någon gång ansåg Ting att vi nog borde vända nu och fösa istället så då fick jag också säga till henne men i övrigt skötte hon sig fint och ett par gånger var hon ute i skogen och höll in dem på vägen så bra!


Vid nästa hage väntade svärmor och grinden stod öppen så det var bara att svänga in och det gick aldeles utmärkt! :-D Vi klarade jobbet utan anmärkning mao! Precis när korna gick förbi mig i sista grindhålet gjorde Ting en onödig rusning som jag blev lite irriterad på men jag valde då att plocka henne bakom kvigorna och sedan fick hon fösa bort dem en bit i hagen bara för att sluta när jag var nöjd!


Inga kvigor rymde så jag är nöjd med vår insats! Svärmor sa att hon tyckte det såg så trevligt ut när vi kom och hon var förvånad över att vi inte behövt något spannmål för att locka dem ut genom grinden! :-D


Mao fick Ting godkänt även av henne! Nöjd är jag! :-D


Bilder på huset har efterlysts ska försöka ordna det! :-D






Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 31 augusti 2009 14:35

I fredags var det kräftskiva och i lördags byafest! Det var mao fullt upp i helgen redan där! Men det hindrade inte oss fårn att hitta på en massa på dagarna dessutom..


Kräftskivan var trevlig med massor av god mat och goda kräftor! På plats fanns en förlossningsbarnmorska så vi kunde lungt njuta av kvällen i trygg förvissning om att alla eventuella förlossningar skulle ske i kompetent sällskap! :-D


Mellan maten och efterätten gick hon och badade i sjön!!! Hon påstod dessutom att det var riktigt skönt!! Tuffing! Jag avstod tror inte alls att det var varmt.. möjligen i vattnet men sen ska man ju upp också!


Lördagen spenderades först med att räkna djuren (svärföräldrarnas som vi haft ansvaret för i veckan) och därefter fortsatte vi till Kosta outlet. Kosta var inte den smartaste platsen i värden att vara på eftersom de hade cykeltävling där med målgång mellan outleten och glashyttorna. Det blev en del omvägar och krångel innan vi till slut kom dit vi ville! :-D Sightseeing i kosta eller nåt.


Barnen fick nya kläder, stövlar, skor, byxor och pyjamasar och jag fick nya kläder byxor och tröjor. Insåg till sist att tre graviditeter sliter rejält på kläderna och de som fortfarande hängde med från första graviditeten var nu så tunnslitna så att hålen som började komma inte gick att laga längre.. tyget höll inte :-/


Gillar outlet! På mammaavdelningen hade de ta fem betala för tre!!! Jag fick alltså två par byxor gratis när jag köpte tre tröjor samtidigt! Dessutom var priset rejält nedsatt! Som om inte det var nog så frågade en av kassörskorna när vi kom och skulle betala skorna om inte skorna också var nedsatta (kängorna vi köpte till Emelia var nedsatta 30 procent) Jag såg väl ut som ett frågetecken så hon gick och kollade. Jag hade inte sett någon sådan skylt för skorna men ändå tyckt dem vara prisvärda. Joda sa hon sedan och drog av 30 på dem också och sedan tog hon upp stövlarna som det inte var någon sänkning på och sa att tja vi drar väl 20 här med eller vad tycker du? :-D


Billigt blev billigare! De fodrade stövlarna gick i slutändan bara på 120 kronor! :-D


Byafesten på kvällen blev det stressigt till! När vi stod redo att ge oss iväg öppnade sig himelen och vi avvaktade ytterligare några minuter. När vi kom fram var tipsprommenad med utslagslekar i full gång! Barnen och Magnus gick rundan och sedan skulle det lekas! Stövelkastning (mellan benen över ryggen så långt som möjligt), pilkastning, bollkastning samt spikning stod på lekschemat! Det gällde att inte stå bakom stövelkastarna då de flesta av dem kastade stövlarna åt fel håll!!! :-) Emelia och Amanda fick en del dispens på grenarna. Stövlarna fick de kasta frammåt istället för mellan benen över ryggen. Emelia fick faktiskt ihop en femma! Amanda lyckades kasta sin stövel nästan 10!!!! cm !!!! :-D Jag fick min stövel att flyga åt rätt håll.. eller flyga och flyga den landade väl en meter från mig men som sagt åt rätt håll! Magnus drämde till rejält och fick iväg sin stövel till näst bortesta ringen. han var en av fyra (tror jag) som lyckades med det!


Pilkastningen fick tjejerna flytta fram rejält på! Emelia lyckades faktiskt träffa väggen! längst nere och tavlan satt på ett par meters höjd så några poäng blev det inte :-/ Amanda fick sina pilar att sväva nästan 15 cm frammåt och de landade fint i gräset framför henne! Vi kanske skulle bett dem lägga ner tavlan framför hennes fötter istället :-D


Bollkastningen fick ske på kanske två meters avstånd och Emelia träffade faktiskt största hålet med en av bollarna! fem poäng till henne! Amanda nådde som vanligt inte fram till väggen med bollen och gick då beslutsamt fram plockade upp bollen och stack armen genom hålet och släppte! båda bollarna gick rätt genom hålet på detta vis och sedan var hon nöjd! Några poäng fick hon dock inte!


Spikningen då. Jo här skulle man med två eller tre slag slå i en spik för att få poäng. Emelia slog rejält på spikarna länge länge spikade hon och träffade spiken varje gång! Den rörde sig dock inte en millimeter ner i träet! 10 poäng fick hon för tålmodighet och träffsäkerhet! :-D


Amanda missade lite mer män även hon spikade oförtrutet vidare! Hon fick också 10 fina poäng inskriven i sitt protokoll!


Magnus hade handlat entrecot till oss och korv till barnen men sedan tydligen ångrat sig för när det blev grilldags åkte bara korven och färdigköpt potatissallad fram!!?? Grrr! Jag satte mig i bilen och körde hem!


Ja för att hämta entrecot sno ihop en god sallad samt packa baguetter att grilla i folie! När maten till sist blev färdig var den jättegod (förutom på potatissalladen som var hemsk och som jag struntade i att äta! - tur jag åkte hem för korv och hemsk potatissallad kändes inte som något kul alternativ!) 


Sedan var det prisutdelning i tipsrunda och även lottdragning! Tipsrundan fick vi ingen framgång i men en av lotterna Magnus köpt var det vinst på så en ljuslykta fick följa med hem :-D


Frammåt kvällen spelade bandet upp och jag tror att folk hade riktigt trevligt! Själv började jag bli rejält trött och packade ihop familjen och vi åkte hem.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards