Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Direktlänk till inlägg 31 augusti 2009

KM i vallning och vårt första riktiga valljobb!

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 31 augusti 2009 14:48

Söndagen var det dags för KM i vallning! Ting skulle få vara med och vi var anälda till VP klassen.


Vi byggde banan som såg lika ut för alla oavsett klass dock att VP hundar fick driva efter första grinden medan övriga skulle fösa vidare. Hämten var alla på samma längd 100 m. Delningen tillkom för dem som inte gick VP.


Det visade sig snart att djuren var väldigt fina och välvallade (dock inte så mycket i små grupper) de var dock lättfotade och vände snabbt! På ett ställe i banan var draget oerhört starkt (fram till första grinden och speciellt efter den) Dessutom ville Marie (djurägaren) inte ha några rusande får mot ladugården (och staket i den riktningen) som låg i dragriktning så det bestämdes att 15 meter från grinden i dragets riktning gick gränsen för vad som räknades som tappad flock! Gick djuren över där fick man bryta och utställarhunden ta över.


Det visade sig snart bli svåraste stället på banan! Draget var starkt och en ö med buskar och träd skymde hunden en liten stund precis efter grinden när draget var som starkast och var man minsta lilla sen med att skcika vänster där så hade fåren stuckit utanför den magiska gränsen!


Många fick bryta där.


Ting fick men mycket märklig start. Jag skickade höger då hon verkade vilja gå däråt och hon slog ut fint men vek sedan av innåt mot fåren för tidigt! Då jag trodde hon skulle skära röt jag "ligg" till henne och hon la sig.. mellan mig och fåren dock något snett åt höger. Jag försökte med ett nytt höger som hon inte tog istället började hon fösa dem bort från mig åt vänster!?


Efter upprepade höger gled hon upp bakom dem och vände dem mot mig och kom med dem i en rejäl banan (nästan genom fösgrinden på vänster flanken!) Nåja hon kom med dem. och lungt och sansat var det!! :-D Alltid ska man se det från den ljusa sidan!


Efter att ha rundat mig fortsatte hon att fösa dem bortåt grinden. Det gick riktigt bra ä'ven om hon fick ligga rätt långt åt vänster för att de inte skulle glida av linjen. Genom grinden med allihop! :-D Sedan vek Ting in för att själv gå genom grinden och då stack fåren.. Jag skickade vänster och hon slog ut runt ön och jag tappade både får och hund ur sikte. När jag kommer fram på andra sidan ön ser jag att Ting har fångat upp fåren och är på väg tillbaka med dem men att de hamnat ca 20 meter utanför den magiska gränsen! Vi får alltså bryta precis som så många andra! :-(


Nåja sånt är livet! Då vi var enda VPhunden som deltog tog sig ingen vp hund runt och priset till bästa VP hund får ligga kvar till nästa år :-(


Det var trevligt iallafall! Vi grillade och barnen lekte fint tillsammans med Sofies barn som också var med. Där fanns en stor studsmatta som de roade sig med större delen av dagen och sedan lekte de hund i hundgårdarna! :-D


Vi grillade och hade det jättemysigt! Grattis till de fyra som tog sig runt banan och stort grattis till Eva som för andra året i rad blev klubbmästare på får!


Direkt från tävlingen skulle Ting och jag ut på vårt första riktiga jobb! Kvigorna (som vi vallat in under sommaren) skulle flyttas längs vägen till nytt bete och svärföräldrarna gav oss förtroendet att flytta dem!


Vi behövde inte hämta dem som vi fått göra på lördagen för att kunna räkna dem (dolt hämt som snäckan klarade utmärkt!) utan de stod och väntade vid grinden. Jaha bara att sätta igång. Vi spärrade av vägen före och efter sträckan med våra bilar för att slippa bilar bland kvigorna och sedan öppnade Bengt grinden. Ting jobbade fint och lungt för att få ut kvigorna genom hålet! Tre gick ut men den fjärde var mer tveksam. Efter några stoppade utbrytningsförsök insåg kvigan dock att det nog var klokast att följa med sina kamrater. Utanför hagen växte det saftigt gräs och kvigorna ville inte alls ut på prommenad längs grusvägen! Det krävdes lite övertygning från Ting för att se skulle sätta iväg frammåt. Vi drev dem längs vägen och ett par gånger fick jag säga till Ting att inte ha för brått och någon gång ansåg Ting att vi nog borde vända nu och fösa istället så då fick jag också säga till henne men i övrigt skötte hon sig fint och ett par gånger var hon ute i skogen och höll in dem på vägen så bra!


Vid nästa hage väntade svärmor och grinden stod öppen så det var bara att svänga in och det gick aldeles utmärkt! :-D Vi klarade jobbet utan anmärkning mao! Precis när korna gick förbi mig i sista grindhålet gjorde Ting en onödig rusning som jag blev lite irriterad på men jag valde då att plocka henne bakom kvigorna och sedan fick hon fösa bort dem en bit i hagen bara för att sluta när jag var nöjd!


Inga kvigor rymde så jag är nöjd med vår insats! Svärmor sa att hon tyckte det såg så trevligt ut när vi kom och hon var förvånad över att vi inte behövt något spannmål för att locka dem ut genom grinden! :-D


Mao fick Ting godkänt även av henne! Nöjd är jag! :-D


Bilder på huset har efterlysts ska försöka ordna det! :-D






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

SM i agility 2017 skulle avgöras i Östersund närmare 90 mil från mig. Jag velade länge kring huruvida jag skulle åka eller inte för det var ju långt men när Elsa Grenholm (min hund Hägragårds Tingelings uppfödare) ringde och frågade om jag skulle kom...

Farväl till medium och vanliga large.   I helgen gick årets sista officiella tävling för mig och hundarna i Vårgårda. Det var tre klasser av vardera och båda hundarna var med för att få springa lite. För Trollas del blev det sista gången på låga ...

Jag hade en helt otrolig tävlingshelg i helgen. Jag har nog aldrig upplevt något liknande. Sedan Trolla och jag började tävla och jag kände vilken underbar häftig liten hund jag hade har jag haft en dröm - drömmen om att en dag få kvala till en final...

En mycket intensiv helg har tagit slut! I fredags stannade Emelia i stan över natt.. hon skulle tälta! :-D   Det blev dock inte mindre barn hos oss, tvärt om, fem barn hade vi hemmavid i fredags. Både Amanda och Melina hade varsin kompis med hem....

Trist men sant. Vi missade med en snöplig pinne i hopp. Jag vet inte hur många gånger vi lyckats knipa placeringen precis utanför pinnplats.. minst tre gånger på de sista tre tävlingarna iallafall..   Innan lagtävlingarna i Karlshamn, Linköping o...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards