Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg under augusti 2009

Igårkväll bar det som planerat av till fårhagen. Ting kände nog igen sig eller så var det lukten som avlöjade fåren för hon gick in i vallmode redan när hon hoppade ur bilen.


Bestämde mig för lite kontrollträning redan från start. Platsade henne och började gå neråt i hagen (fåren skymtades lååångt bort och jag ville inte skicka på några hämt och få rusningar eller obefintliga stopp på det avståndet..) Jösses så svårt Ting har för att stanna kvar. Det blev till att gå tillbaka och lägga om flera gånger innan hon begrep.. :-/ Ja usch vad slarvig jag varit med det tidigare. Så fort jag vänder ryggen till är hon på benen och smyger med eller glider ut i sidled för att ge sig av efter fåren.


Efter jag vet inte hur länge fattade hon dock vinken och låg kvar. Då kallade jag in och platsade på nytt närmare fåren. Och så höll vi på ett tag. När vi gått genom halva den långa hagen och inte hade mer än kanske 50 m till fåren lade jag tryck på henne och skickade på ett hämt. Oj vad fint hon slog ut! Långt åt vänster gick hon och fint upp bakom men fåren som sett oss komma en lång stund hade för länge sedan beslutat sig för att fly från det där monstret som fick skäll av sin matte (när hon inte stannade kvar medan jag gick..) Så bara hon började flanka som kom fåren sättandes mot mig i högsta fart! Fåren går gärna efter en människa! Det är tryggt och lungt!


Jag fick kämpa för att få Ting att stanna i någon slags balans och inte rusa efter fåren mot mig! När får och hund lugnat sig beslutade jag att dagens träning skulle bli med focus på fösningar (mycket eftersom fåren var så klistrade vid mig och jag ville få bort dem!) Så sagt och gjort. Ting fick börja fösa. (vi föste fåren bort från dragriktningen eller på cross hela tiden, inte i draagriktning alltså..) För att göra det mer tydligt för mig om jag eller Ting bestämde riktning och fart gav jag mig själv mål för fåren hela tiden. Mellan björkarna, till höger om tallen, genom dungen, upp och runt och tillbaka mellan tallarna osv..


för att få sådana fösningar att fungera krävdes det koncentration, korrekta hö/vä från mig och att Ting lyssnade. Superbra träning! För det mesta gick det riktigt bra även om det ett par gånger blev så att Ting gled upp i balans innan jag hann reagera och stoppa. Vanligast var att hon tog "fel" på hö/vä när hon hade fåren på väg i en cross framför mig.. om jag bad henne komma mot mig mellan mig och får i det läget valde hon att höra tävrt om och gick in för att söka balans och ta hem fåren till mig!


Men som sagt det tog sig och hon var faktiskt riktigt duktig emellanåt.


Jag hade inget sällskap vid träningen och fick själv ta paus och för att jag inte skulle få för brått ut till fåren igen hade jag tagit med en bok där jag läste några kap innan jag fortsatte.


Fåren hade vandrat bortåt igen och Ting fick hämta dem tillbaka. Denna gången gick det bättre och Ting tog det faktiskt ganska lungt även om hon helst inte velat stanna i upptaget :-/ Hon fick även pröva att ta fåren runt mig där jag stod vilket gick lättare än jag trodde! Hon lyssnade på hö/vä och övergick från hämt till fösning som om det inte ens var svårt! Så mycket den hunden har lärt sig sedan förra året!


Mer fösning med sicksackande mellan träden följde! och mot slutet övergick jag i att köra lite drivningar men det skulle genast visa sig att Ting hade mycket svårt för övergången. Hon försökte flera gånger gå ur balans mot mig när jag för att stötta henne att söka balans gav henne ett hö eller vä.


Vandrade runt i serpentiner lite med fåren i hasorna (de ville inget hellre än att äntligen få följa en trygg människa) och efter ett tag lossnade det för Ting och hon började sköta sin del av drivningen bra igen :-)


Slutade med flankeringar ā la Peter med tryck och krav och stopp. Ting gjorde bra ifrån sig och jag var noga med att tänka på att vika undan när hon gjorde rätt.


Ett mycket bra och självförtroendehöjande pass på det stora hela! Ting verkade inte ha några problem att anpassa trycket till fåren istället för nöten och hon drog bra ner på tempot också och anpassade sig för att inte fåren skulle rusa!


De flesta träden och trädgrindarna passerades så som jag tänkt av alla fåren, några grindar fick vi något tappat djur på och något träd missade vi helt då Ting glidit fel och vänt flocken åt fel håll :-/


Då fick vi göra om och göra rätt! Som sagt mycket nyttig träning för mig och Ting!


Hade planer på att valla ett pass ikväll också men min man protesterade och menade att på vår bröllopsdag hade han faktiskt förtur framför hundarna och deras träning! :-Z


Oups! missade den lilla detaljen.. klart han har förtur! Han har ordnat barnvakt och bokat bord på PM!! Underbart!!


Puss på dig Magnus! Ikväll är det du och jag! :-D

Igår kväll var det kräftkok som gällde. Vi sköljde kräftor och ungarna hade buskul med att stoppa ner dem i kokande vatten. Skräckblandad förtjusning förstås att hålla och lyfta kräftorna. Icka var mer nyfiken än Ting som höll sig på behörigt avstånd från dem som fick krypa på golvet en stund.


Mmmm vad det luktade gott i hela köket! :-) ikväll har vi lovat barnen att de ska få smaka! igår blev det för sent och kräfotorna var för varma när det var dags för barnen att sova.


Amanda frågar hela tiden "vaj äj kräftorna?" och vill hellre fiska fler än åka till dagis! :-D Hon var för övrigt tuffare än storasyster (eller mer dumdristig!!) för hon hade minsan inga problem med att sticka ner handen i kräftspannen och försöka fiska upp en kräfta eller två! Tyr ingen av dem nöp henne för det var inte alltid hon lyckades få "rätt" grepp om ryggen på dem!


Som jag planerat igår ringde jag för att terrorrisera fårägare med min och Tings närvaro en ikväll och ev imorgon och jag fick napp direkt! "Kom du bara! Skicka ett mess så kanske jag kan göra dig sällskap i träningen!" var svaret jag fick på första telefonsamtalet! Toppen!!! Mao ska det vallas får ikväll!


Med lite tur får jag sällskap för då blir det bättre och naturligare pauser för hunden annars måste man tänka sig för så man inte kör för länge. Blir det strul vill man ju så gärna fixa till det innan man slutar och är hunden för trött.. ja då blir träningen därefter! Tycker det är svårt att begränsa mig i just vallningen.


Ska bara få ihop lite timmar på jobbet nu innan det bär av mot fårhagen!! Längtar :-D



Jaha så var semestern slut för denna gången.. (ja jag har visst ytterligare 30 dagar att ta ut i år så det blir lite mer framöver :-) )


Har hunnit med massor trots att jag inte hade något inplanerat alls från början. Det har varit flera besök, massor av bärplock och därpå följande geleande och syltande eller glass fixande för den delen.. Sedan har det fiskats kräftor och fisk och varits på Ölands djurpark. och så har det förstås tränats hund mest vallning men även en del agility. och som ni redan vet även tävlats och hållits uppvisning.. Jösses så mycket man hinner med när man är ledig.  


Det slog mig dock att även om jag hunnit med massor av vallning (ibland flera pass om dagen) så har det uteslutande tränats på nöt (eftersom det är det jag har tillgång till) Känns inte helt bra då vi ska "tävla" på både får och nöt i helgen! Ska därför ägna eftermiddagen åt att ringa och trakassera vänner med får och tigga om ett träningspass på dem en kväll här i veckan! Åker ju to kväll så det är inte mycket tid att vifta på!


Hoppas kunna få till ett pass det skulle kännas bättre!


På korna går det sisådär. Vissa dagar går hon såååå fint med lugna fina stopp och snygga flanker och tar vänster och höger som om hon inget annat vill än vara till lags.. medan andra dagar ser ut mer som det gjorde på VP:et. Knäck i öronen, eld i baken och eget race hela vägen. Ja jobbet blir liksom gjort men fort och stressigt och inte alltid så som jag hade önskat... (typ på rätt sida träd eller grindar eller annat.. )


Vi får väl se till helgen hur hon agerar.. Kan bli kul för dem som tittar mindre kul för mig kanske. Jag får dock försöka komma ihåg att hon KAN gå riktigt bra ibland ;-)


Amanda ska få följa med på valltävlingarna i helgen. Svårt för mig att ha två med mig och svårt för Magnus att ha två på bygget så det blir en kompromiss.. och denna gången är det Amandas tur att följa med mig..



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards