Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Direktlänk till inlägg 10 augusti 2009

Working Kelpie mästerskapen!

I torsdags packade jag väskorna, Amanda och Tingeling och styrde kosan mot norr. Vi skulle i dagarna tre spendera tiden i hagar tillsammans med hundar nötter och får och så förstås trevligt folk som alla lyckats välja "rätt" ras :-D


Vi kom till campingen där vi skulle bo i en stuga för tio och packade in oss bland annat folk och massor av hundar :-) Gick utmärkt! Inte något gruff här inte varken mot en okänd tik eller mot barn! Skönt när allt går så smidigt!


Vi delade rum med en hane och en valp förutom deras matte förstås och det blev jättetrevligt! Hela stugan var full med bara trevligt folk så det blev ett riktigt toppenboende! Att där fanns två toaletter och dubbla duschar samt gott om plats både på rummen och i gemensamma utrymmen hjälpte förstås till!


På fredagen fick vi köra en bit för att komma till platsen för nöttävlingarna. Min klass skulle gå på eftermiddagen och "mästerskapsklassen" på nöt först. Jag valde att inte stressa på morgonen utan ta det i vår takt och vi var på plats kanske efter en timmas tävlande eller så, vilket gjorde att vi missat några hundar. Men men smällar man får ta och det var ju gott om hundar kvar att titta på!


Det var riktigt roligt att se alla duktiga kelpies i arbete och korna var välvallade och väldigt schyssta om hunden gjorde rätt. Draget längre ner i hagen (där mästerskapsklassens försning gick och även deras utställningspunkt låg) var dock stort! Flera hundar tvingades bryta då de tappade ett eller flera djur i draget. :-/


Man blev en aning nervös när man stod där eftersom det från början var tänkt att vi skulle gå samma bana men med drivning istället för fösning de sträckorna.


En annan sak som vållade mig bekymmer var att direkt efter fållan (som skulle stängas innan man gick vidare) skulle man till den öppningsbara grinden (100? meter bort) för att få djuren igenom där! Alla förarna sprang däremellan för att hinna ifatt och före korna där.. Jag känner mig inte som någon 100 meterslöperska just nu.. faktum är att magen hindrar de flesta av mina springförsök numera och det var liksom därför jag lade ner agilityn för en månad sedan! Hur skulle jag hinna dit och öppna inna djuren gått förbi???


Snart var klassen slut och det blev lunchpaus. Domaren meddelade då att banan skulle byggas om för att undvika de värsta dragen och förutom att hämtet förstås var betydligt kortare för oss så flyttades även grind ett närmare så att den inte låg så nära draget längre. Efter grind ett skulle vi direkt till fållan och därefter vidare till ovannämnda öppningsbara grind. Efter den grinden skulle vi (tydligen, jag missade detta i instruktionerna) vända tillbaka till utställningspunkten och ha djuren i kontroll!


Jag hade startnummer fyra och han kika på någon hund före mig innan det blev jag. Några av dem före bröt men Birgitta gick riktigt bra med sin Basel. Hon missade dock ena grinden vilket var riktigt synd för annars hade de en riktig kanonrunda! De slutade på 86 poäng.


Dags för mig! Ställde upp för hämt och Ting visade tydligt att hon ville gå vänster och något hade jag lärt mig så vänster fick det bli. Hon gick ut hyfsat men kan bättre och jag valde att ta till ett stödkommando mot slutet för att hon skulle tänka sig för lite.. Det gjorde att hon vek ut ytterligare kanske en halvmeter (utan kommandot kanske hon vikit in istället??) och rundade korna på ok men något snävt avstånd. Hon stoppade inte själv och av någon anledning så sa jag inget heller förren hon dök upp på andra sidan.. då ropade jag ligg och hon dök i backan direkt! Borde naturligtvis ropat tidigare men men! Utgång: 13(20)p domarkommentar: Stödkommando, slår över, snävt


När jag släpper upp henne eyar hon länge! Korna rör sig inte.. Efter ett tag börar jag komma med uppmuntrande tillrop för att stärka hennes självförtroende, samt lägga in ett och annat höger respektive vänster för att få henne att röra sig. Till sist vinner hon kampen och korna vänder mot mig och börjar gå! :-D Upptag: 8(10)p Segt, snett


Vägen mot mig blir väldigt fin tycker jag! Efter halva sträckan börjar de glida lite åt vänster och jag skickar Ting höger för att räta upp dem och hon reagerar omedelbart helt rätt och rätar upp dem fint tillbaka på linjen!! Jag kände mig supernöjd med framdrivningen! Framdrivning: 18(20) p krok

Total hämtpoäng 39! :-D


Sedan var det drivningen som då var uppdelad med fålla mellan (fösning ingick inte då det var en nybörjarklass). Första benet skötte vi bra tycker jag och även vägen till fållan kändes helt ok. Efter fållan var det då den där rusningen för att hinna till den öppningsbara grinden. Jag sprang och han fram före korna rätt snart men kände sedan hur jag inte riktigt hade koll på riktning, kor och Ting så när jag väl var före så började jag ta det lungt! föööör lungt. Väl framme vid grinden så strulade jag lite innan jag fick upp dem och lyckades på så sätt tappa några djur utanför medan några gick innanför.. trist.. skulle ha litat på Ting där och fortsatt målmedvetet till grinden och fått upp den fort som tusan istället.. då hade jag nog inte skrämt iväg några kor utanför vilket det nu kändes som om jag gjorde.

Drivning: 32 (40)p delvis missad grind


Fålla in strulade också en del. Vi hade ett toppenläge med korna precis i öppningen och Ting platsad i ett kanonläge! Bara att avvakta lite och sedan eventuellt få upp Ting något steg frammåt! :-D Jag kikade på korna och avvaktade.. En började röra sig frammåt innåt.. Yes! resten började följa efter men då hade Ting vaknat på andra sidan (vilket jag inte såg för jag tittade på korna min klant!!  I hennes tycke såg hon att en höll på att försvinna iväg ur flocken och hon återställde detta genom att gå runt fållan och trycka ut kossan igen! Jag vet ju att hon balanserar i fållan om jag inte har stenkoll på henne! Dumma mig som inte höll henne kort där!! :-( Sedan måste man naturligtvis jobba tillbaka för att få ett nytt läge och alla vet väl hur svårt det är när korna väl börjat snurra :-/ Efter något varv fick vi ett nytt läge och nu satt jag på huk med järnkoll på Ting och då ser ni gick det fint! Kossorna gick snällt in och jag kunde stänga. Fålla in: 5 (10)p struligt flera försök


När grinden var stängd och korna på plats var det dags att skicka runt för fålla ut. Sagt och gjort och även här gör Ting som i hämtet testar eyande först och övergår sedan i pendlande. Fålla ut 8 (10)p passiv hund


Efter vi tagit oss igenom den öppningsbara grinden på slutet tar Ting komtroll och jag vänder mig neråt utställningsfållan för att se om där finns någon som vill ta över flocken. Utställaren står dock kvar och väntar. Jag blir osäker! Vad väntar han på? Har vi inte kontroll än? Vad gör vi för fel? Ting håller djuren men det märks tydligt att hon är trött för hon har mer tendens att rusa halvt okontrollerat när korna gör utbrytningsförsök. till slut börjar jag ta några osäkra steg i riktning mot utställningspunkten och genast kommer utställaren fram och tar över! Phu!


Total poäng 84


Ting får sitt bryt och tvärvänder på fläcken och drar mot platsen där vi gick in i hagen. Där är det ju snart dags för nästa att vara och jag försöker få henne att komma tillbaka till mig för att vi ska gå av åt sidan (närmsta vägen av banan) men Ting vill verkligen inte lyssna och absolut inte vända mot korna igen! Hon är TRÖTT!!! Har aldrig sett henne så trött! Hon nästan vinglade och körde fram halsen så hon såg ut ungefär som en gås i flykt.. Jag tro att jag kunde ha sett magen genom munnen och halsen så sträckte hon sig och flåsade! Jag fick ta i ordentligt för att få henne att byta riktning mot sidan av banan istället för tvärs över fältet till startpunkten! Stackarn va trött hon var!


Hon drack och drack och jag ställde ner henne i en badbalja och där blev hon kvar i nästan tio minuter innan jag lyfte ur henne igen. Hon låg sedan länge i skuggan och vilade och sov men efter någon timma satt hon igen med blicken mot korna och funderade på om det inte var hennes tur snart igen! :-D


Vi landade på 84 p och jag var riktigt nöjd med vår prestation!!! :-) När kampen var över och alla hundarna gått visade det sig att våra 84 p räckte till en 6:e plats och med bara två poäng till hade vi fått brons!!!! fem poäng hade vi till silverplatsen medan guldet var ganska avlägset..


Fållan tappade vi fem poäng på för att jag missat att kolla Ting.. :-/ mycket vill ha mer samtidigt är jag oerhört stolt och glad över vår prestation!! Jag grämer mig inte utan gläder mig att veta att vi var med däruppe och slogs och att jag kunde ha fått mer poäng utan alltöfr stora insatser! Känns kul att veta att vi KAN!!! :-D


Grattis till Ann-Kristin med Jelli som vann! Er runda var oerhört prydlig! En njutning att se!


Roligt var det också att Ann-Kristine, Ingegärd (4:a) och Helene (5:a) och jag alla bådde i stallstugan! Vi hade mao en del att fira på kvällen :-D


En mycket trevlig gemensam middag med de flesta närvarande kelpieägarna med jättegod mat och där jag slog mig ner var stämningen hög :-D 


På lördagen tävlade jag inget utan satt bara och tittade, hejade och njöt :-D Det var spännande att följa tävlingarna och roligt att se hanteringsfållan som skulle visa sig mycket utslagsgivande, antingen för att det blev jobbigt i närarbetet eller för att den strulade för mycket så att tiden sedan inte räckte hela vägen.


På kvällen hade vi stor prisutdelning förutom möte och gemensam middag! Vilka prisbord det hade ordnats! Där fanns priser till ALLA startande och det var FINA priser som räckte hela vägen till dem som brutit! Hur ofta får man välja som sista pristagare?? och att då dessutom kunna välja på priser som kaffebryggare, matskålar eller klubbkläder?!! WOW en stor eloge till dem som ordnat priser till prisbordet! Ting fick (förutom foder och diplom) ett urläckert läderhalsband i rött med sig! Det är nitat med kossor! Vilket minne och dessutom kan vi glänsa runt i detta nu framöver och skryta om vår prestation på nöttävlingarna!!! :-)


Söndagen var det nybörjarklass på får! Ting hade startnummer 27 så vi kunde återigen ta det lungt på morgonen. Amanda var nu jättetrött (det blir så konstiga tider för henne) och det var skönt att inte behöva stressa och därigenom orsaka kaos mellan henne och mig!


Vi kom till tävlingsplatsen lagom till hund tre, vilket var bra för nr 6 var ett av tre kullsyskon till Ting som var anmäld till tävlingen :-) Banan började med drivning genom tvä grindar och upp till fållan. Därefter fålla och sedan avslutade man med hämtet.


Två av Tings syskon gjorde aldeles utmärkt ifrån sig!! :-) Kul att se att de är så duktiga och väldigt lika Ting på många sätt och vis!


Domaren bröt flera stycken där hundarna härjade lite för mycket och någon fick bryta då de tappat fåren. Ytterligare någon bröt då de inte kände att de fick den respons de ville från sin hund så ganska många föll bort i det ungefär 30 man starka startfältet.


När jag skulle ut hade jag lite svårt att bestämma mig för hur jag skulle ta över djuren. Vet inte riktigt varför men just övertagandet oroade mig mycket! :-/


Det gick iallafall utmärkt platsade Ting en bit bort och gick sedan upp framför djuren och började gå. Ting låg dock på rätt bra och fåren hade snart passerat mig! Dessutom kändes det som att Ting tryckte dem uppåt i banan för tidigt och att vi skulle missa första grinden grovt om jag inte fick stopp på det snart. Jag hyschade och pyschade och klappade och visade med kroppsspråk vad jag ville att Ting skulle göra.. ????? Hallåååå du har ju vä och höger på din hund??!! hade jag liksom glömt.. Till sist bestämde jag mig för att låta Ting kroka dem och komma tillbaka med dem för att typ börja om (där korsar hon deras väg men jag valde det för att få tillbaka kontrollen) Vi har tagit oss fram till första grinden och tar oss faktiskt igenom också och nu ligger jag först igen. Men snart har fåren passerat mig igen för Ting ligger lite för nära och anpassar sig fortfarande inte till mig. Jag ger iallafall upp mina försök att driva fåren och övergår i fösning fortfarande med hyschanden och pyschanden som kommandon från mig istället för vä och hö!! Dumman mig!!!Vid andra grinden kommer jag helt plödsligt ihåg vä och hö!!!! Och tar till ett vä precis i rätt ögonblick och Ting svarar klockrent och alla djuren går rätt genom grinden och jag kan gena rejält och på så sätt vara först igen i drivningen. Upp mot fållan och nu går det bättre. Ting har lungat ner tempot och fåren går inte förbi mig längre även om de ligger hyfsat nära mig. Drivning: 15 (30)p ryckigt krok korsar djurens väg


Tar mig fram till fållan och har ett rätt fint läge om jag bara får upp grinden snabbt! Ting r under full kontroll nu! Men se det gick inte. Tävlande före mig har inte bara stängt utan rejält stängt grinden och jag får inte upp den. Det kräver fullt focus och dessutom att jag börjar lyfta staketet brevid grinden för att få loss grinden och när jag änligen lyckats med detta är fåren förbi fållan och har börjat varva istället! (grinden skulle inte stängas alls! så det var faktiskt inte mitt fel att jag inte fick upp den.. men men smällar man får ta!) Ting går snabbt upp i varv när fåren varvar och fåren svarar med att springa! Ond cirkel och det kändes rätt hopplöst igen.. vä hö hade jag på nytt glömt att jag hade! På något sätt så måste vi ändå gjort något rätt för rätt vad det är står djuren framför grinden och med ett snabbt ligg får jag stopp på Ting och efter bara en liten stund travar fåren snällt in i fållan med Ting i hasorna! Fålla: 2 (10) p


Öppnar och släpper in Ting pyschar för här får hon välja håll själv! och hon går vänster och det lungt och städat! Fåren kommer till öppningen, platsar Ting och öppnar grinden. Släpper upp Ting som tar kontroll. Fålla ut:10 (10) p :-D


Jag kämpar ett tag för att lyckas stänga grindeländet så som den var stängd när jag kom men får då tillsägelse av domaren om att så ska det inte vara! Grinden ska skjutas igen men INTE haspas! Jojo det hade ju varit bra när jag kom om så hade varit! :-/


Flocken tas över av utställaren och jag och Ting vandrar upp till hämtstolpen. Ting är trött! Det märks tydligt och dessutom övertygad om att vi jobbat klart! Hur ska jag lyckas övertyga henne om att jobba mer?


Ställer upp och ska försöka utröna vilket håll hon vill gå.. hon tittar inte alls åt fåren till säger "du" som liksom markerar för henne att hon ska vika bort blicken från fåren för att flanka och får till gensvar en förvirrad blick från en trött hund som inte alls agerar på signalerna som jag vill.. Blir osäker på om jag ska skicka henne alls? Vet hon var fåren är? kommer hon gå överhuvudtaget?


Vågar iallafall inte hålla på så länge till.. vet inte hur länge man får prata med sin hund innan man skickar??? Så jag skickar vänster och Ting rusar iväg RAKT mot djuren!! Attans ! Avvaktar en kort stund men tycker mig se tendenser till att hon kommer skära och väljer att ge ett extra kommando..  hon blir kvar på vänster sida men går aldeles för nära djuren, krokar dem och släger sig ner på mitt ligg. Utgång: 5 (20)p stöd, rakt på Upptag: 5 (10)p fort på


Efter en sådan introduktion förstår jag om fåren tappar allt förtroende för hunden! De sätter av i galopp mot mig och Ting kan bara hänga på! Det går rakt visserligen men i galopp nästan hela vägen hem. Framme hos mig är draget bakom mig så Ting får runda dem igen för att stoppa dem när de helst skulle vilja fortsätta fly. :-) Framdrivningen: 15 (20) fort


Total hämtpoäng 25

total poäng 52


Jag var inte helt nöjd men samtidigt inte heller helt missnöjd! Vi har tränat på nöt hela sommaren, vi tävlade nöt två dagar tidigare.. kanske inte så konstigt att hon trycker på lite hårt? Hon var liksom inte olydig eller rusade (utom i hämtet) Vidare så fick vi inte ordning på styrningen riktigt (krokig väg..) konstigt? nej för jag använde ju inte höger vänster som hon kan utan en massa andra konstiga signaler! Skyll dig själv! :-/ Hämtet skyller jag på trötthet! Hon är ung och orkar inte så mycket än! Hon kän bättre! Trist att avsluta så men samtidigt så vet jag ju dels att hon kan bättre och dels att vi behöver träna detta mycket mycket!


Vi tog oss faktiskt runt både på nöt och får! Det är bra! och har visat att vi kan mycket mer än vi trodde! :-D


på det stora hela är jag skitnöjd! Vi kom på en 15 plats och fick ytterligare fina priser med oss hem, foder och chutney mm.


Nu är vi hemma och mer träningssugna än någonsin! :-D Synd jag är upptagen helgen den 22-23. Anja frågade om vi inte skulle med på ett VP då och gissa om jag är sugen! Hon kan sååå mycket den lilla hunden!


STORT GRATTIS TILL ALLA DUKTIGA KELPIES SOM DET GICK BRA FÖR I HELGEN!!!



 
 
Ingen bild

Anja o flock

11 augusti 2009 09:18

Vad rolig läsning!! lite enklare att läsa nu, än försöka koncentrera mig med en karl uppflugen på ladutaket och ropandes på handräckning;))

Stort GRATTIS till fin nötrunda!!
Har alldeles fjärilar i magen själv nu...;)
Kram
Anja

 
Lydia

Lydia

12 augusti 2009 01:07

Vad roligt att det går så bra med vallningen! Stort grattis. Synd att vi inte kunde vara där och kika på er...

http://lydiaodingo.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

SM i agility 2017 skulle avgöras i Östersund närmare 90 mil från mig. Jag velade länge kring huruvida jag skulle åka eller inte för det var ju långt men när Elsa Grenholm (min hund Hägragårds Tingelings uppfödare) ringde och frågade om jag skulle kom...

Farväl till medium och vanliga large.   I helgen gick årets sista officiella tävling för mig och hundarna i Vårgårda. Det var tre klasser av vardera och båda hundarna var med för att få springa lite. För Trollas del blev det sista gången på låga ...

Jag hade en helt otrolig tävlingshelg i helgen. Jag har nog aldrig upplevt något liknande. Sedan Trolla och jag började tävla och jag kände vilken underbar häftig liten hund jag hade har jag haft en dröm - drömmen om att en dag få kvala till en final...

En mycket intensiv helg har tagit slut! I fredags stannade Emelia i stan över natt.. hon skulle tälta! :-D   Det blev dock inte mindre barn hos oss, tvärt om, fem barn hade vi hemmavid i fredags. Både Amanda och Melina hade varsin kompis med hem....

Trist men sant. Vi missade med en snöplig pinne i hopp. Jag vet inte hur många gånger vi lyckats knipa placeringen precis utanför pinnplats.. minst tre gånger på de sista tre tävlingarna iallafall..   Innan lagtävlingarna i Karlshamn, Linköping o...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards