Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Direktlänk till inlägg 30 januari 2009

ljuset i andra sidan av tunneln..

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 30 januari 2009 11:37

Igår tränade vi agility! Jag Josefin Henric Icka Ting och Ascii! Icka fick köra lite småkombinationer med focus på slalomingångar och självständig slalom. Det skötte hon fint! Däremot hade jag osnörade kängor på mig och en jättetjock jacka och blev därmed både klumpig långsam och försiktig och fick inte alls ordning på banan mellan slalomingångarna :-(


Icka fick köra ett par varv och vi tränade även några vippor och som sagt hon var duktig!


Medan Ascii körde gick jag in och bytte både skor och jacka! Nu skulle det bli skärpning! Ting skulle minsan slippa långsam klupfot bakom sig!


Även ting fick köra slalomingångarna och fixade varenda en uton en snäv sväng  efter ett hopp (bara ca 1,5 meter mellan) till slalomingång kl 2, drev hundarna ut minsta lilla så blev det orehört svårt att jobba tillbaka hela vägen till första porten i slalom! Efter ett antal försök fixade hon den två gånger i rad och då bröt jag och vi körde inte den fler gånger :-)


Trixade en del med att bara skicka in och sedan vika åt olika håll, vända halvägs och så och det skötte hon toppen! Fortsatte hela vägen och kom sedan sättandes! :-)


Vi körde även några vippor och igår var all tidigare tvekan som bortblåst! Hon rusade upp och längst ut och väntade tills den slog i backen som om hon aldrig gjort annat! Duktiga lilla hund!


Även Ascii var jätteduktig i slalom och på gungan! Denna övningen kändes som en riktig självförtroendehöjare.


När vi tränat färdigt här hade Magnus hunnit byta ut två lampor som gått sönder tio minuter efter jag tänt dem så vi kunde träna balans och Ahinder som tidigare legat helt i mörker!


TACK MAGNUS!! :-)


Vi satte upp några hopphinder och tunnlar strategiskt för att kunna springa lite mer banliknande och få farten med oss. Jag körde ner en båge vid uppfarten på balansen och sedan körde vi. Ting hoppade en enda balansnerfart och då tror jag att tryckte henne av för där stod ett hinder framför mig så jag fick ta ett snabbt steg mot henne för att undvika kock.. vet inte men tror att det kan ha påverkat henne! Annars sitter kf balans toppen!


Även A:et fick jag ett hopp på första gången men med uteblivien belöning och kommentaren "nehe du din lilla rackare" så skärpte hon till sig och gjorde snabba effektiva A:hinder med! (effektiva så att hon sätter två tassar ca tio cm ner från kf:sövre kant och sedan hoppar hon vilket är tillåtet!)


Vi körde bara A.et mot mannersen och fick därigenom ingen tvekan eller några stopp uppepå A:et utan fint flyt hela vägen!


Efter balansen låg en tunnel (halvböjd) som Ting fick ta på vägen mot mm och efter A.et stod ett hopp som jag tänkt att hon skulle ta. tunneln gick efter ett par försök bra att få in medan hoppet var värre. Trots att mm låg rakt bakom hoppet så ville hon undvika hoppa det och vek åt sidorna! Tror hon ville till belöningen fort och ville slippa kämpa med hoppet (hoppen igår var alla upplagda på mellan 50 och 65 cm..)


Jag fick verkligen hålla styrningen hårt över hindret för att hon skulle hoppa.. Jösses!


I övrigt tyckte jag hon skötte sig toppen bra! Hon river nästan inget alls och hon är mycket lyhörd (för det mesta.. men kan flicka till tex alla kontaktfältshinder och även slalom.. har man tränat och belönat dem för mycket då kanske ?)


Sista övningen för dagen blev en vända i hoppcirkeln. Ascii fick springa samtidigt på balanskombinationen bara ca tio meter bort och i blickfånget varje gång det gick nerför i min kombination! Nu fick vi både rivningar, vägringar och allmän okoncentation! Jag vet ju att hon har svårt att focusera när där är andra hundar i närheten och ännu värre blev det när Ascii fick springa och ha kul!


Fick kämpa för att bli kul nog att övertrumfa Ascii och valde att klicka hopp bort från Ascii efter svängar mot henne! Dvs klicka de gånger hon valde att följa mig och inte låsa på Ascii!


Sprang hon runt ett hinder bara fortsatte jag mot nästa och berömde om jag fick henne med mig där istället..


Ett par stopp mitt framför hinder fick jag - dagens svåraste övning tyckte Ting!


Efter ett par varv med rejäla korvbitar som belöning blev det bättre men rätt snart märktes tröttheten och då brast koncentrationen igen och det blev  ytterligare några stopp!


hon lämnade dock inte banan utan var kvar hos mig så det kändes ändå rätt bra!


Mer sådan träning!


En trött och nöjd Ting sov gott hela natten efter passet!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

SM i agility 2017 skulle avgöras i Östersund närmare 90 mil från mig. Jag velade länge kring huruvida jag skulle åka eller inte för det var ju långt men när Elsa Grenholm (min hund Hägragårds Tingelings uppfödare) ringde och frågade om jag skulle kom...

Farväl till medium och vanliga large.   I helgen gick årets sista officiella tävling för mig och hundarna i Vårgårda. Det var tre klasser av vardera och båda hundarna var med för att få springa lite. För Trollas del blev det sista gången på låga ...

Jag hade en helt otrolig tävlingshelg i helgen. Jag har nog aldrig upplevt något liknande. Sedan Trolla och jag började tävla och jag kände vilken underbar häftig liten hund jag hade har jag haft en dröm - drömmen om att en dag få kvala till en final...

En mycket intensiv helg har tagit slut! I fredags stannade Emelia i stan över natt.. hon skulle tälta! :-D   Det blev dock inte mindre barn hos oss, tvärt om, fem barn hade vi hemmavid i fredags. Både Amanda och Melina hade varsin kompis med hem....

Trist men sant. Vi missade med en snöplig pinne i hopp. Jag vet inte hur många gånger vi lyckats knipa placeringen precis utanför pinnplats.. minst tre gånger på de sista tre tävlingarna iallafall..   Innan lagtävlingarna i Karlshamn, Linköping o...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards