Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg den 26 januari 2009

Igår blev en riktig agilitydag! Först kom två av Tingeling nya lagkamrater hem till mig för att vi skulle träna lite ihop och även sätta oss ner och titta lite på vilka tävlingar vi vill åka på.


Vi körde lite rundbana, med focus på fart och bakombyten och framförbyten, två av oss tränade lite slalom, sedan körde vi däck, vippa och däerefter små kombinationer med balans och A. Ting skötte sig toppen på A:et (missade inte ett enda fält. Även balansen var bra. Två gånger hoppade hon några träffade hon högt men de flesta var mycket fina. Ett litet bekymmer var dock uppfaterna. Har inte sett några bekymmer där så jag har för länge sedan släppt dem och börjat springa för att hinna före henne ner. Nu hade jag dock ögon både för upp och nerfart plus mig själv så nu fick jag klara besked. ungefär varannan uppfart missade hon under det träningspasset! :-( Satte dit en båge och hoppas att det räcker för att påverka hennes stegmönster så att hon tar dem per automatik.


Icka fick inte köra alls då det var slyngelträning ;-) och det var hon sådär nöjd med. När hon väl fick komma ut for hon iväg som ett skott och trampade väl snett eller nåt för sedan stod hon på tre ben! Kände igenom henne och hon gnällde lite men verkade inte särskillt påverkad men halt var hon! :-(


Efter fika och tävlingsplanering åkte lagkamraterna tillbaka mot Öland och då blev det barnens tur. De lekte redan jättefint och jag satte mig och läste i närheten bara. Efter en stund tog tröttheten över och jag somnade! Men se det skulle jag inte gjort!!!! När jag vaknade hade ungarna hunnit både måla sig själva, varandra, möbler, golv leksaker och en del av pappas papper med tusch och dessutom hade dom varit nere en sväng i köket och plockat fram mannersminder som de fodrat allt innehåll i till hundarna och till sist hade de även hittat en vitaminburk vilken de tömt ur innehållet ur ut över hela köksgolvet. Hundarna hade smakat på någon med då de inte var goda hade de förblivit orörda i övrigt! Tack och lov att varken barnen eller hundarna satt i sig alla på en gång! Tala om vitaminöverdos!


Lärde jag mig nåt? SOMNA inte när barnen leker! Ju tystare de är desto misstänksammare bör man som förälder vara!!!


Lite tur i oturen var att de pennor de fått tag i var Amandas bebispennor som är vattenlösliga, därmed gick det bort på alla möbler och golv dock inte på vissa träytor på typ brioleksaker och så.


På kvällen var det dags för träning igen! Nu i ridhus!! Men eftersom Magnus inte dök upp så kom jag inte iväg vid fem som jag brukar! Jag ringde honom en gång var tionde minut eller så men mobilen saknade täckning så jag fick inte tag på honom. Vid 10 i sex var jag rejält orolig att något hade hänt. Ingen hade hört något från honom efter klocken 15. Ringde först hans föräldrar men de stod mitt i en för tidig kalvning och slet för att få kalven att överleva trots att den var aldeles för tidigt född och bara vägde 14 kilo!! (Den dog senare under kvällen) och sedan min far i Växjö som lovade komma ut och hjälpa mig leta efter min man som jag numera betraktade som försvunnen i skogen!


När barnen ätit borstade jag tänderna på dem och satte på dem pyjamas! Då kunde de somna i bilen medan jag åkte runt och letade. Morfar skulle få ansluta så att jag kunde lämna barnen i bilen medan jag gick vändor i skogen för att hitta min man! Ficklampa hade jag kommit ihåg och morfar hade ordnat med såg och yxa utifall att!


Då ringer min man!!!!!!!!


Han satt i en skogsmaskin och hade både glömt att jag skulle iväg och glömt att ha koll på tiden! Dessutom hade han varit utan teckning och därmed onåbar!! Jag var så orolig för honom att jag inte ens hade vett att bli arg!!! Tårarna trillade och jag tror Magnus fick mycket dåligt samvete för sin obetänksamhet! Rätt för det borde han ha!!!! Jösses så orolig jag var!!!!


I ren frustration gav jag mig av till ridhuset och kom en timma försent. Nåja en timma träning var det ju kvar trodde jag. Det visade sig att alla där hade brått hem och skulle gå femton minuter efter att jag dykt upp. Hann prova lite olika övningar ett par gånger och sedan skulle hindren bäras in. Jag och Caroline bad dem då lämna en av övningarna så kunde vi ta in den sen. Så vi två stannade och tänade en stund till. Mycket fart och fläkt med ett staket i ena änden på en större rundbana.


Först körde vi enkelt bara raktfram och staket sedan körde vi även en del thredels efter mycket fart! Ting var kanonduktig på att lyssna! Enda gången jag tappade henne var när jag beslutade mig för att svänga in henne efter platten och sedan följa upp med bb ut mot det hinder som stod rakt fram i förhållande till platten. Då lyssnade hon inte utan drog raktfram flera gånger. Thredlarna var dock inget problem! :-) Ett litet problem uppstod dock i staketet, ett par gånger gick hon mer på min sidorörelse än på plocjkhanden och tog därmed inte mittenhindret och flera gånger satte hon efter mitthindret ett supertight sväng ut från mig på handbytet och hann därmed få en pusch mellan andra och tredje vilket inte alls var meningen! Duktig hund att reagera snabbt men oj var jobbit att hålla tungan rätt i mun och inte släppa plockhanden för tidigt!


Tighta fina vägar får hon iallafall :-)


Både jag och Caroline tyckte hon tryckte på bra! :-)


Icka fick faktiskt också köra. Tog ut henne en stund och lät henne gå men hältan var som bortblåst! Galen var hon eftersom detta nu var andra passet idag då hon inte fått vara med! så hon fick springa några varv på cirkeln med låga hinder. hon var mycket snäv och fin i thredelövningen och gjorde fina staket och bakombytet var inte heller några problem! Duktiga rutinerade gamla damen :-)


 Tack för snälla kommentarar om Ting på videon (se inlägg för några dagar sedan) men finns det verkligen inga mer konkreta tips och råd? :-) Man vill ju liksom utvecklas ännu mer!!






Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards