Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg den 9 januari 2009

Årests galnaste agilityresa är över.. resan ordnade sig till sist, ett GIGANTISKT tack till alla hundmänniskor på ÖLAND som engagerade sig i att resan till My dog skulle ordna sig när det alternativ jag trodde jag hade gick i stöpet.


Måste även skicka ett jättetack speciellt till UTSTÄLLNINGSFOLKET på öland! Wow vilket engagemang!


Resan upp ordnade sig iallafall jag fick åka med Anna-Lena med Aksa och Kella och vi hade jättetrevligt under resan.


Jag bodde hos Sofia som jag var kollega med när jag jobbade i Göteborg och vi hade en trevlig lördagkväll innan tävlingarna drog igång på söndagen. På söndagmorgonen smet jag ut innan någon av dem hunnit vakna. Spårvagnen tog mig till mässan och sedan var det dags! Tävlingar tävlingar tävlingar. Tre klasser per dag var det.


Jag var där aldeles för tidigt (som vanligt.. gillar inte att stressa..) därför fick jag vänta lääänge innan första start.


Sofia med sonen hann komma och se första loppet.. (jag kanske skulle sovit lite mer..)

  

Först ut var en hoppklass. Icka missade slalomingången hon rundade inte första pinnen utan gick in på fel sida??? När hände det senast? Rsten av loppet flöt bra men hon fick en rivning och strax därefter körde jag på lite för mycket så hon tog fel hinder mellan tunnlarna vilket jag inte brydde mig om utan körde vidare. Loppet kändes inte bra. Jag nojade över slalomingången och rivningen men insåg att fel hinder berodde på mig eftersom jag släppt focus på Icka.


Nästa lopp var också ett hopplopp vi diskade även där men jag minns inte var eller hur nu.. Minns bara att hon fixade slalomen och inte rev ett enda hinder! Efter det loppet bestämde jag mig för att släppa nojorna. Detta var det första av två EAS loppen. Disk är liksom inte så bra :-( Åsa med Ia vann loppet GRATTIS!


Agilityloppet var sista loppet för kvällen och jag startade tidigt.. ungefär 22.15?? Jösses vad klockan började bli mycket! Argh trött och svårt att koncentrera sig.. I starten skulle hon hoppa två hinder frammåt och sedan 180 grader tillbaka och där stod jag dumt så en stolpe var ivägen för mig och Icka svängde men inte tillräckligt utan hamnade i slalomen och diskade sig. Jag gick inte runt stolpen vilket jag borde gjort! Jaja.. åkte spårvagnen hem och smög in efer att hela famijen somnat!


På mondagmorgonen smet jag på nytt ut innan familjen vaknat! TACK SOFIA för boendet.. synd vi inte hann träffas mer!


Måndagens klasser var två agilityklasser först. Besviken på gårdagen skulle det gå bättre idag och det första loppet gick riktit bra! Icka gjorde ett toppenlopp men fick en femma på balansens uppfart! Trist men jag vet ju att hon har svårt för dem. Måste stoppa henne.. :-( Vann den klassen gjorde Isabell med Noa! Vilka lagkamrater man har!!!!


Sista agilityloppet ställde stolparna till det för oss igen. Återigen slarvade jag med att runda en stolpe och Icka som inte såg mig klarade inte svängen efter.. Mitt fel! därefter körde jag med tanken att se till att kf blev bra men hon missade trots det uppfarten på balansen ign... trots att jag stod där och stoppade henne.. stoppen kom precis framför balansen och sedan hoppade hon upp - surt! :-(


Vi skippade sista hoppklassen och kunde köra vid tretiden. Hade vi stannat hade vi antagligen inte kommit iväg före 19-20 tiden!!! och då startade large först på måndagen...


Hopplöst att det ska ta sådan tid! Jag kollade en del på var tiden försvann och det var otroligt ineffektivt mellan starterna i loppet, det gick mellan 15 sekunder upp till en minut mellan varje start! Till stor del för att domaren gick runt och rättade till tunnlarna mellan hundarna! Var fanns hinderfixarna?


Men 80 hundar i en klass blir trettio sekunder per hund 40 minuter per klass!!!!!


Inte konstigt att vi satt på tävlingen till midnatt fösta dagen!


Resan till Gnesta gick bra och ägnades till stor del för att analysera. Åsa undrade vad som skulle hända om jag bara släppte uppfarterna med Icka.. Det kan väl aldrig gå bra eller?


Jag fick bo hos mina lagkamrater den natten på deras söta gård i Gnestatrakten. Det verkade jättemysigt (var mörkt när vi kom) men de hoppas snart flytta därifrån.


På Tisdagen bar det av upp till husdjursmässan.. Delmål två SMkval stod på programmet! Helgens viktigaste lopp då detta var sista chansen att kvala med laget!


 Banan var rak och snabb! med en del fel tunnlar och hinder som låg snett åt "fel" håll! Det gällde att ligga steget före hela tiden för att det skulle bli bra!


Vi startade nästan sist och flera lag före oss hade lyckats sätta tre nollor! Vår uppgift blev därför att SÄTTA TRE NOLLOR för att ta oss till SM! Nolla eller missa SM alltså!


Sista chansen - eller nej som Micke uttryckte det. Det är en MÖJLIGHET ta den!


Åsa gick in först och gjorde ett prydligt nollat lopp! Isabell nästa och med tummen i ögat och eld i baken fixar även hon en nolla till laget. Två hundar kvar, två chanser, två MÖJLIGHETER! dags att visa att Icka kan lite agility! Jag sprang som aldrig förr för att hinna alla framförbyten så att vi inte skulle riskera någon disk någonstas! I mål kom vi NOLLA!!! Tre nollor och troligen SMKLARA! Skönt!


Eva gör comeback men diskar sig i någon av tunnlarna med fel ingång. Hon gjorde ett byte hon före loppet sagt var dumt för att han inte fixar dem men då hon fått tid över gjorde hon dem ändå.. :-) Men det kvittade ju för vi hade redan tre nollor.


Laget efter oss nollade också tre hundar och därmed var där fyra helnollade lag varav tre skulle få pinne! Vi hade mycket bra tider (de tre bästa i loppet faktiskt) och därmed hade vi vunnit! SM 2009 here we come!


Underbart! Då var det iallafall värt att göra denna galna tripp tvärs över landet!!


SM SM SM SM SM SM SM SM SM SM :-)


Nu laget får vi slipa formen i sex månader så vi kan upprepa helgens bragd på SM!!!!!


Kvar var två individuella klasser. Hopp först. Ia hade gjort den snygg runda och ledde men hon hade fått en stor sväng i början. Målet när jag startade var därför att ta hennes tid. Icka fick dock samma stora sväng i starte och då var vi i mitt huvud borta.. Hmm hur funkar huvet eg? Så på slutet så slutar jg jobba! Korkade människa och Icka missar näst sista hindret och hoppar sedan sista. Enligt publik stannade klockan på 35 nåt.. och Åsas tid var 33 nåt..


Utan att runda näst sista kunde vi kapat en halv sekund och utan svängen i början ytterligae en sekund! Nu blev det disk för att jag i mitt huvud gav upp när Icka fick en stor sväng! Hallå!!! en nolla är en nolla! Fortsätt jobba dummer!


Sista agilityloppet bestämde jag mig för att testa att helt släppa uppfarterna och bara springa. och sprang gjorde vi både jag och Icka. Hon fixade upp men flög ner! och A:et därefter bara flöt! Till sist flög hon all världens väg på gungan och då tog jag om. Frivillig disk alltså men ett mycket bra lopp! Ska nog börja träna utan stopp på balansen och se till att nerfarterna sköts ändå ett tag nu så att hon inte blir fartbilnd som nu och bara rusar när jag släpper upp :-)


Skit kul var det iallafall att slippa stoppa upp! Åsa, Isabell, Micke och Jonas hade kollat uppfarten lite extra och hennes träff hade varit klockren! Inte fick hon några fel av domaren upp heller så running upp here we come!


Hem åkte jag med Jonas som tyvärr åter missat SMkvalet. Han fick också fel uppfart balans men till skillnad från Icka så var Sabi på kf! Surt att missa SMnolla på feldömt! (finns på film att hon var på) Det var dessuom andra gången som han fick fel fast hon var på"! TRIST  Nåja några chanser till har han. Han saknar ju bara en enda pinne för SM. Jag håller alla tummar för dem!


Nehe.. om ni orkat läsa ända hit så var det bra gjort! :-) Vi hörs!



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards