Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg under oktober 2008

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 10 oktober 2008 09:32

Emelia är lite orolig för sin farfar. Hon är så söt när hon säger det första hon gör när man hämtar på dagis eller väcker henne på morgonen att hon vill hälsa på Farfar. :-)


Underbara lilla tösen!


Amanda har nu börjat prata ordentigt! Många nya ord blir det. Alla har jag ännu inte listat ut vad de betyder..


Förutom att hon vet vad katten, hunden, kossan, hästen ankan, grodan, hönan och tuppen säger så säger hon ofta

"mn"  = mun

"lamla" = ramla

"degna" = det regnar

"bop" = bok

idag sa hon "bopla" = bokhylla!

"eeej" = nej

"mm" = ja

Sedan säger hon förstås mamma, pappa mm vanliga ord


Sötaste barnen i världen helt enkelt! :-)

Ibland blir jag bara så extremt trött på mig själv.


Idag krånglade jag och Magnus lite för att han skulle få besöka Bengt på sjukhuset. Vi möttes vid tåget bytte bilnycklar och sedan satte jag mig på tåget medan Magnus fortsatte till sjukhuset. Allt fungerade smärtfritt och jag kunde ta golfen till dagis och hämta barnen. Vi körde hem och jag funderade mest på vad de skulle få till kvällsmat tills jag svängde in på uppfarten. Då slog det mig.. nyckeln till huset!!!


Rotade igenom hela handväskan flera gånger och kunde konstatera att någon husnyckel fanns där inte. Nåja inga problem.. det finns en exrtanyckel hos farmor och farfar. Ja det gör det, OM farmor varit hemma. men se det var hon inte.


Jaha vad gör man då? I bilen sitter två hungriga och trötta barn. Magnus mobil är avstängd (han är ju på sjukhus) Nyckeln ligger i den andra bilen i växjö. Att köra dit och tillbaka tar en timma.. drygt. Då har barnen både hunnit somna, vakna och börjat bråka eftersom de vid det laget var mer än hungriga.. alltså inget bra alternativ.


Beslutade att prova om Maria (en av dem som gått kursen härute) var hemma och det var hon. Frågade om vi fick komma in och då hon sa ja packade jag in mig och två barn hos henne. När hon undarde om hon kunde bjuda på kaffe var jag fräck nog att tacka nej men samtidigt be om mat till barnen!


Makaroner och köttbullar fixades till dem! TACK MARIA! :-)


Barnen var dock trötta så efter ett tag fick vi packa ihop allt och åka över till farmor igen. Vi kom samtidigt som henne och kunde plocka upp nyckeln och åka hem. Jag stoppade ner deras nyckel i jackfickan och körde sedan hem. När jag packat ur oss alla ur bilen och tagit mig fram till ytterdörrenstack jag ner handen och fick upp nycklarna, farmors och MIN!!!!

allt krånglande hela kvällen och så låg MIN nyckel hela tiden i jackfickan! Kanske skulle man kollat fickan innan man drog slutsatsen att husnyckeln låg i bilen! Hopplösa jag! :-)'


Förlåt Maria! hoppas att det var ok ändå att jag våldgästade! TACK ännu en gång för gästfriheten!


:-)




en snabb uppdatering av farfars status. Han drabbades av en blödning innanför skallbenet men inte i hjärnan. De har behållit honom på sjukhuset för koll men inträffar inga nya blödningar så kommer han bli helt återställd. En hel del skrubbsår fick han på kuppen i hela ansiktet och två utslagna tänder. Men efter omständigheterna uppges han må bra..  

Det som hände var att han hade lossat en kviga i ett hästsläp och skulle leda ut henne ur släpet. När de öppnade släpet slängde hon sig bakåt och drog farfar med sig. Han kunde inte eller glömde på något sätt att släppa repet och släpades med henne en bra bit innan han kom loss, släppte.

 

Alla vet väl att man ALDRIG ska vira ett rep runt handen för att få bättre grepp? Om ni inte vet detta ta lärdom av det som hände Bengt! Kan man inte släppa i tid kan det gå mycket illa!

Nu har jag varit duktig och ritat ner gårdagens bana i flexitrack och tack vare Magnus har jag lyckats få in den i bloggen också :-)


Se inlägget från igår.. Tingeling en klass tre hund!!

Äntligen kväll och lite lugn och ro.. Nu kan man pusta ut efter eftermiddagens pärs.


Jag har inte känt mig nervös inför intervjuen alls förren jag gick från jobbet till byrån. Då kom nervositeten också. Väl där kändes det dock inte så farligt. Det blev ett ganska avslappnat möte med ett lättsamt samtal. De lyckades få in frågor smidigt och som en naturlig del av samtalet och då blev det lättare att svara också.


Däremot vet jag inte om jag lyckades få fram allt jag ville eller om jag kanske sa saker jag inte borde sagt.. sådant är ju hopplöst att veta i efterhand. Det som kändes bra var att det var så avslappnat och att jag fick fram det om mig som kändes viktigt att de visste. Svårt att veta om man lyckats med att få dem intresserade men skönt att veta att allt jag sa var sant och jag så att skulle de välja mig så är det MIG de vill ha inte någon jag låtsats vara..


Nu dröjer det några veckor och sedan skulle de ev kalla till ytterligare intervju för att ge fler medarbetare chansen att träffa dem som är aktuella för jobbet. Man få hoppas att man är en av dem som blir kallad igen. :-) 


Magnus är ute och letar efter en förrymd kviga. Den rymde samtidigt som Bengt på något sätt föll och slog i huvudet så han har åkt med ambulans till Sjukuset. Magnus trodde inte att det var någon fara men lite yr hade han varit när han vakande till så för säkerhets skull fick det bli en färd i vit bile med blå lampor. Håller tummarna för att allt är ok.


Nu ska jag sätta mig och skriva ihop en inbjudan till fortsättningskurs i agility. tänkte dra igång igen nästa vecka men har valt att bara köra en kurs nu i höst.. Det får räcka just nu för det är rätt mycket ändå med bygge och annat :-)



Har fått lite frågor om hur det går med bygget... Grunden är färdig med golvvärme och gjutning och planen är att om två helger så står garaget på plats med väggar och tak.. invändigt kommer det dock att återstå en del arbete.


Men sosm sagt två helger sedan ser det ut som ett garage! :-)


Huset då.. där häder inget än.. vi avvaktar priser och marknad för tillfället! Priserna borde MÅSTE sjunka snart!!!

Efter en lång dag på jobbet tog jag mig äntligen hemmåt och hann knappt sätta foten innanför dörren och börja krama på barnen fören det knackade på dörren!


Icka gick i spinn och började vråla som en galning och jag hann tänka vem kommer nu???


Utanför dörren stod Henric och Josefin och ville träna. Vi hade haft lite mailkontakt och jag hade sagt att jag kunde ikväll men då jag itne fick något svar antog jag att det fick bli någon annan dag och hade därför jobbat över i lugn och ro..


Fick lite brått! Pussade lite till på barnen, bytte kläder snodde åt mig den pannkaka som blivit över efter barnens kvällsmat och tog hundarna med ut.


Vi byggde en Hoppklass tre bana och sedan fick hundarna springa.


Icka först. hon fixade det mesta men jag fick först problem med ett bakombyte och sedan hade jag lite strul med slutet


Se banan nedan :-)





I vilket fall så fixade Icka banan fint andra varvet.. synd man inte får två chanser på tävling.


Ascii sprang först med Josefin och de klarade första varvet mycket bättre än jag (de kom längre) men då slalomen skulle passeras efter den långa rakan drog Ascii dit igen. Josefin hade svårt att få till det då hon ville vara med och styra hunden hela rakan! Det gällde att våga släppa hunden att sköta rakan själv för att ha en chans att vara vid slalomen och trycka hunden runt på slutet.


Efter några vändor såg det bättre ut men fortfarande fick de svårt att få till slutsvängen. Josefin valde att ta Ascii den långa vägen runt istället för mellan de två sluthindren och då fanns det två andra hopphinder som man skulle passera och dessutom risken att skicka för tidigt och få en pusch istället för hoppet.. De fick jobba mycket för att få till den svängen.


Tingeling då? Jovisst hon fick också träna klasstrebanan!!! :-) Det var väl lagom eller? Första varvet gick hon jättefint fram till och med slalom!! Hon fixade ingågen och de 8 pinnar vi körde med galant! Supertjejen! Där bröt vi och belönade innan vi fortsatte runt banan. Jag satte henne igen vid hinder två och körde därifrån och till hiner 17 (skippade sista inmellansvängen..) Tyckte hon skötte sig bra men hade samma bekymmer som Josefin vid slalomen. :-)


Sedan fick hon köra första halvan till slalom (fick lite bekymmer med att hon gick ur för tidigt samt några missade ingångar.. de var ju svåra!!!) och därefter andra halvan till 17 separat med Josefin som belöningsdragning efter sista hindret! Jösses när hon fattat var Josefin var så drog hon hela svängen och rakan utan att ens bry sig om mig! Sista hindret missade hon dock flera gånger. :-(


När jag ville köra första halvan ville Ting köra raktfram och runt istället! Det var ju den vändan som gav utdelning från Josefin!!! :-) Hon var iallafall duktig men blev trött fort! Fick avsluta med en korrekt slalom och belöning.


När henric körde Ascii så ville han försöka få till slutet med in mellan men det verkade nästan som förgjort. efter att ha kört henne ett par gånger på andra hållet så slutade hon helt enkelt läsa honom eftersom hon visste vilket håll hon skulle. För det mesta var han sen men ett par gånger fick han till det och då sket hon i signalerna och svängde åt höger iallafall.. Mycket svårt det där men jag hade i det läget valt att ställa dit någon med belöning år vänster och därefter tränat bara svängen och belöning vid korrekt sväng. I vilket fall fick de inte till det riktigt där..


En bra träning blev det iallafall för alla tre hundarna..


Resten av kvällen har jag spenderat med att läsa på om hur intervju går till samt fundera över svar på frågor om vad jag är bra på och vad jag har för dåliga egenskaper, vad skulle jag kunna erbjuda dem situationer där jag fått kritik och hur jag hanterade kritiken osv... Imorgon är det interju så det kan ju vara bra att vara påläst.. har även läst lite om byrån så jag har lite koll på vilka de är när jag kommer dit.. :-) 


Får se om jag får jobb eller om de heller vill ha någon annan.. Troligen det sista.. de söker nämligen en erfaren miljö- och fastighetsjurist och jag har ju inte hunnit jobba så väldigt länge inom miljö och fastighetsrätten än.. ett halvår eller så kallar inte jag erfaren men men lite erfarenhet har jag ju så vi får se. Håll tummarna för mig därute!! :-)

Igår var vi på teater "Det magiska biblioteket, från Pippi till Ronja" Det blev till slut jag, Emelia och Mormor som gick!


Jag och barnen började med att åka till Morfar och äta lite lunch och prata en stund innan Mormor kom och mötte upp för att följa med till Teatern. Amanda fick stanna hos morfar.


Teatern var bra. Bitvis mycket rolig medan vissa bitar blev lite långtråkíga för barnen. Jag tycker att det var lite synd att det var så många olika avsnitt som skulle hinnas med. Det blev lite splittrat. Korta scener och svårt att förstå alla poänger.. allra helst om man är tre. Två timmar var kanske också i längsta laget..


Bara en gång ville Emelia gå hem och det var när Karlsson på taket entrade scenen och tvingade lillebror att städa uppe hos honom. Kan det måhända finnas aversioner kvar mot denna flygande lagomtjocka man? I somras skrämde ju en sådan filur slaget på henne som ni kanske minns.. (se  http://annas-funderingar.bloggagratis.se/2008/08/25/908751-vi-har-badat/ ) under den scenen flyttade hon från sin egen stol till mitt knä. :-) Gullunge!


I övrigt satt hon aldeles still med halvöppen mun och tittade och lyssnade på hela teatern! I pausen var hon dock hungrig och eftersom mamma Anna inte packat något att äta blev det till att kika in i kiosken på teatern och köpa en pärondricka och chokladöverdragna jordnötter. De tog slut i en rasande fart långt innan akt två hann börja :-) Men sedan sa hon inget om att vara hungrig mer ;-)


Efter teatern vart det snabba ryck! Jag skulle vara på vallhundskurs kl 16 och Teatern var slut först halv fem! Magnus mötte upp hos Morfar och medan jag bytte kläder (som stälmannen i en telefonkiosk..) inne hos morfar flyttade Magnus barnsltolar, barnvagnar, barn och hundar..


Sedan var det bara att snabbt säga hejdå till Mormor, Morfar, Gunnel Magnus och barnen och sätta sig i bilen och köra till Risinge för att hinna träna lite hund innan det blev Mörkt.


Tingeling vart först ut och jösses vad hon var laddad! Gårdagen på agilitytävling utan att få tävla eller träna själv och så dagen hemma i all sin ensamhet utan riktig träning.. phu.. Hon var överallt och hela tiden med och på och fåren var lite springiga så det kändes lite kaosigt! Fick hela tiden order om att gå snabbare själv..


Hon ville inte riktigt lyssna på stoppen heller och hade dessutom lätt för att börja varva (cirkla runt mig och fåren). Vi bröt henne och bestämde oss för att träna lite fösning istället. Efter ett tag fattade hon galoppen och höll sig hos mig även om man ofta såg att hon tänkte slå ut runt för att balansera istället, men då fick hon stanna och börja om ..


När det blev Ylvas tur fungerade allt bättre. Men även hon hade brottom, eller låg på för mycket med tanke på att fåren var så springiga. Fösning med henne gick dock aldeles utmärkt! Kan kanske bero på att hon föst en hel del tidigare med korna!


Hon fick också påbörja hämtträning. Där är hon för snäv bakom fåren som dock står still trots att hon kommer nära då hon av någon anledning inte utövar något större tryck när hon rundar dem. Instruktörerna var nyfikna och ville se hur hon skötte sig på ett långt hämt så de ställde upp fåren på 100 m och sedan fick jag skicka. Tyvärr gick det inte så bra. Hon slog ut fint i en båge men blev snävare och snävare och till slut skar hon linjen. :-( dessutom hade hon för brått mot fåren sedan och rundade dem och satte fart på dem åt alla håll.. inte lyssnade hon på mig alls heller! :-( Så fort jag kom närmare igen började hon lyssna igen.. Gha!! Avståndsträning där mao! Instruktörerna sa att hoon trots allt haft ett syfte med det hon gjorde. hon hade valt att balansera upp djuren mot utställaren istället för mig.. hmm dvs när hon lyckats samla dem igen efter att ha splittat dem åt alla håll!


Tingelings andra vända blev bättre! Andra får, annan hage med mycket drag åt typ alla håll ställde krav på att vi höll oss i mitten för att de inte skulle dra iväg.. Jobbade först med lite fösningar och det gick bra så då övergick vi till drivningar och nu var hon mer balanserad och fixade det fint! några rusningar och någon gång ville hon börja cirkla men på det stora hela jobbade hon fint :-) Nöjd :-)


Ylva sista vändan skötte sig också bra. Då hämtet inte fungerat tränade vi mycket tårtbitar! Nyttigt :-) Vi fick också träna en del "gå bort" för att hon skulle förstå att hålla sig borta från djuren.


Vi bara måste se till att träna sådant här oftare!




Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards