Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg den 19 oktober 2008

så I'm back..


Rond två med hundarna Ting fick nu hämta flocken och ställa in den i ett hörn. Sedan tränade vi vänster och höger avstånd och stopp. När hon skötte sig fick hon gå in i hörnet längs en kant och hämta ut fåren. Driva en liten runda och så tillbaka i hörnet igen.


Nyttig träning och Ting var jätteduktig!


Ylva fick göra detsamma. Höger gick toppen men vänster mindre bra. Fick hjälpa henne flera gånger genom att gå mot henne när hon sneddade inåt men efter några gåger verkade hon fatta vinken och efter ett snyggt vänsterskick så fick hon hämta ut fåren. När hon blev trött märktes det dock snabbt på små nappatag i fårens päls. AJABAJA!!


Så var träningen avslutad och alla verkade ha lite brått vidare så vi packade ihop sakerna och gjorde oss klara att åka. Då jag packade ihop insåg jag att videokamera och kamera låg oanvända i väskan. :-( Dåligt minne eller nåt. Sist därifrån var vi och då fick jag reda på att Helen och Magnus var nästan framme och ville komma och fota och titta lite. Hmm bestämde att vi skulle träffas och säga hej ialla fall.


När jag lagt på med Helen ringde jag Louise och frågade om jag fick hämta upp fåren och släppa in hundarna igen. Det gick bra sa hon :-) TACK LOUISE.


Placerade Magnus med videokameran och Helen hade kameran med sig.


Ting fick följa med ner i hagen för att leta reda på fåren som stuckit långt bort sedan vi packat ihop.


När jag fick syn på dem (ca 100-150 m bort) flög djävulen i mig lite. Ting verkade på hugget hon hade ju nyss vallat i den här hagen och visste att fåren fanns här någonstans så jag skickade henne helt sonika höger och hon slog ut fint, efter halva sträckan började hon dra innåt lite varpå jag ropade höger igen oh hon korrigerade sig utåt!!!!! :-O :-) :-)


När hon kom ut på får avstånd såg jag henne inte alls och fåren sg jag mest som rörelser bland buskarna. Först hände inte mycket sedan samlade fåren ihop sig fint i en flock och där någonstans skrek jag STANNA!! och sedan gick det en kort stund och sedan började fåren röra sig mot mig i samlad trupp! HÄFTIGT!!


Lite fort gick det men inte någon rusning alls och snart hade jag får och hund hos mig! :-) Lycka :-)


Hon fick driva upp dem till mitt papparazziteam :-) och sedan tränade vi lite. Drivningar varierat med fösning och några hämt! Hon skötte sig på det stora hela bra!


Bytte efer en liten stund till Ylva och hon skötte sig också riktigt bra! Hon drev fint och höll fina avstånd :-) Inte tillstymmelse till bett. Även hon fick fösa ner dem i dragriktning och sedan slå ut på hämt och ta tillbaka dem! Duktig hund även hon.


Båda hundarna hade väl koll på att de var med på film eller?? :-)


Ting fick gå ytterligare en kort runda med mer av samma vara då Helen sa nåt om att det varit svårt att fota!


Sedan släppte vi fåren och packade ihop oss igen!


FILMEN kommer läggas ut här!!! Magnus har lovat hjälpa mig.. men inte ikväll vi är båda för trötta och behöver gå och lägga oss..


Håll ut!


:-)'


Nöjd åkte jag med barnen och hundarna till Lillafarmor som lagat köttbullar och potatismos! Gissa om det smakade gott efter några timmar i vallhagen! :-)


Barnen lekte en stund och jag och farmor pratade lite sedan åt vi glass och jordgubbar och hallon och sedan var klockan mycket och det var dags att packa in oss i bilen på nytt och påbörja resan hem.


Amanda provade ett nytt ord idag "köttbullar" fast det lät mer "ööbar" när hon sa det! Söta lilla vad mycket nya ord det blir nu!


Nehe godnatt!

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 19 oktober 2008 20:44

Imorse väntade en fullspäckad dag. Barnen vaknade 7 så vi hade gott om tid att äta frukost, steka pannkakor, koka chokladmjölk och packa lite annat smått och gått till matsäck.


Påklädning av barn så ingen skulle frysa eller bli blöt sedan hämtade vi Ylva och gav oss av mot vallträning hemma hos Louise. Efter en liten felkörning (jag hade inte riktigt fattat vart vi skulle träffas.. :-/ ) så var det till att packa ur två barn tre hundar och en barnvagn. Skötväska, matsäkc och filmkamera och kamera var också med. Rena rama weekend packningen..


Ut i hagen och så skulle det Vallas. Ting först. Det var en bökig hage med mycket sten och småhobbar  och annat ivägen för framförallt mina fötter. Svårt det där att gå rakt när man ska hålla koll på får och hund samtidig. Fårenhade lite brått och Tin var som vanligt riktigt laddad. Flera gånger tryckte hon för hårt så fåren sprang om (och nästan ner) mig. Draget neråt i hagen var starkt så ett par gånger fick jag skicka Ting att hämta dem (När hon inte stoppade då jag sa stopp gick jag ur flocken och fick henne att stoppa ordentligt men då stack ju fåren förstås. Hämten skötte hon toppen! Inte någon gång skar hon och även om hon blev något snäv ibland så tyckte jag änd det var kul att se att hon faktiskt hämtade dem och dessutom att hon höll ut såpass att inte fåren splittades eller vek åt sidan..


En emellan och sedan Ylvas tur. Hon har också lite svårt att stoppa nu och sa jag till för mycket vek hon sig helt. satte sig och tittade på mig istället för fåren :-/ "ok jag lyssnar vad vill du?" Hon vallar bra men efter eget huvud. Vill jag annorlunda Typ höger när hon vill vänster så gör hon som hon själv vill tills jag säger ifrån ordentligt och då lägger hon liksom av. Svår nöt att knäcka.. någon som har några tips?


Även hon hämtar fint åt höger.. vänster blir hon dock för snäv.


Ytterligare någon emellan..


fortsättning följer.. måste ut en runda..



  

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards