Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg den 13 oktober 2008

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 13 oktober 2008 09:23

Jaha på söndagsmorgonen var det bara att upp och hoppa. Packa ihop smörgåsar, pannkakor, chokladmjölk, välling och mjölk samt lite kakor. Inga barn skulle ledsna för att de inte hade tillräckligt med mat i magen. Sedan packades det extrakläder, blöjor och leksaker! Rustad för alla eventualliteter. Hundar (Tingeling och Ylva) och vallstav fick naturligtvis också följa med.


Sedan bar det av till Kalvsvik och vallningstaävlingsdebut, på KOR!


Väl där upptäkte vi att det var betydligt fler än vi räknat med! 13 hundar skulle starta! Ojoj.. vad gjorde jag där med mina 1 åringar??


trettio nöt skulle vallas. först skulle ungefär hälften delas av i en fålla. dessa skulle fösas iväg i hagen och sedan ställas runt ett hörn åt vänster. Sedan skulle hunden skickas (valfritt avstånd för VP-hundar) tillbaka för att hämta resterande djur. Sedan skulle hela flocken ut på prommenad, (fösning eller drivning var valfritt) tvärs över hela hagen genom en naturlig grind bestående av några träd i dungar samt runt ytterligare en dunge och sedan tillbaka till fållan och in i den. Förutom hämtavståndet var det ingen skillnad för VPhundar och andra.. :-/


Tingeling var först ut. Jag platsade henne och gick in bland kvigorna. de var MÅNGA.. hua.. :-) Skapade en fin gruppfördelning och försökte få Ting in i mitten. Hon försökte först samla ihop dem igen och jag kallade igen på henne och då kom hon rakt mot mig men när jag rätade upp mig såg jag att kvigorna börjat amla ihop sig igen.. min lucka var nästan obefintlig. Ting slog åter ut åt vänster för att hjälpa mig samla dem och jag fick inse att delning kan vi inte. Inte så konstigt kanske för det har vi aldrig gjort! Men det såg ju så enkelt ut när de andra gjorde det. :-/


Vi fick hjälp med delningen och tod sedan halva flocken med oss och började fösa.. Fösning är svårt tycker Ting. Jag vågade inte be henne gå ut för mycket åt höger för jag var rädd hon skulle slå runt flocken och börja driva dem mot mig.. jag kände det som en omöjlig uppgift att sedan få henne tillbaka till mig för att börja fösa igen så därför fick hon helt enkelt fösa dem i riktning neråt hagen och när de drog snett höger istället för vänster så lät jag dem göra det tills vi kommit ner  till hörnet. där fick hon hämta dem och jag gick före så drev vi ner dem i hörnet.. antagligen inte så mycket poäng men jag var rätt nöjd.


Sa bryt till Ting och det funkade och hon kom till mig.. gick ungefär halvägs tillbaka (ca 60-70 m) och tänkte skicka. Skicket blev inte så bra.. tyckte hon slog in för tidigt.. (tror hon hade den redan hämtade flocken i tankarna och inte riktigt hade sett flock två.) kallade tillbaka (Oups.. det fick man visst inte göra.. dålig koll på reglerna.. jag hade liksom inte tänkt tävla) gick närmare och när hon låste på rätt flock skickade jag igen..


Hon slog ut toppenfint och när hon försvunnit bakom ropade jag LIGG! Sekunderna gick och kvigorna stod still.. hade hon lagt sig?? Vad skulle jag göra nu.. jag såg ju inte hunden.. sa bra fram och väntade. När flocken började röra sig mot mig började jag också gå mot flock ett. Hämtet gick bra. Ting fixade att få ihop flockarna fint utan att det blev några tokrusningar. Sedan skcikade jag henne runt båda flockarna och här blev det en del tokrusningar. Valde dock att ignorera dem eftersom vi hade trettio kvigor mellan oss och jag inte direkt kunde springa fram till henne och tala om för henne att hon skulle lugna sig. Jag såg ju inte hunden därbakom och hon skulle inte höra om jag röt åt henne..


Började istället gå längs med den given väg. och kan man tänka sig efter mig i lungt tempo kommer trettio kvigor. efter femtio meter eller så slutade Ting med sina rusningar och sedan jobbade hon toppenfint! Hon var styrbar och höll ihop flocken fint! jag vände ryggen åt flocken och gick. vände om och kollade lite då och då och kände mig ganska nörjd. Dags för grinden. (hade kikat på några ekipage tidigare och en del stod kvar och lät hunden ta dem igenom hålet medan andra gick före och lät djur och hund följa efter. Jag hade bestämt mig för att gå rakt igenom själv och hoppas på att hunden fixade att djuren följde efter. och det gjorde hon! :-) trettio kvigor gick rätt genom grindhålet!  vi fortsatte upp mot rundningsstolpen som skulle passeras till vänster om så jag ställde mig som "vägg" på höger sida och lät djuren vandra förbi mig och stolpen. Här blev draget starkare. De första djuren ökade på stegen så processionen blev rätt utdragen. Jag stod kvar vid stolpen och lät dem placera. När ting gick upp i balans på sidan av processionen ville jag skicka henne höger för att få med de sista och försökte två tre gånger men hon stod obeslutsam kvar och visade tydligt att hon hellre ville hämta åt vänster. Men jag ville ju få med alla innan hon skulle få stoppa dem! ORUTINERAD FÖRARE! Duktig hund! Mendan hon stod och väntade på "rätt" kommando så hann ju efterslänrtarna förbi stolpen och det hade dem ju gjort även om jag skickat tidigare vänster för att stoppa upp främre änden av kvigtåget! I efterhand inser jag ju att jag borde skickat vänster när hälften eller så passerat pinnen för då hade flocken varit samlad lagom tills det var dags att vända..


Nu blev det istället ett långt hämt på de främsta kvigorna för Ting men hon fixade det hämtade dem och fick dem att börja gå mot mig igen. Jag satte kurs mot fållan och det flöt på fint. väl framme vid fållan hade jag bestämt mig för att gå upp till höger och hjälpa till på den sidan genom att stoppa medan Ting skulle få fortsätta jobba bakom. FÖRARMISSTAG två.. Ting läste min possition och gick upp i balans och började driva dem MOT mig istället för fållan! Klantförare! Ting var trött så när vi erbjöds hjälp så tackade jag ja. Med flera personer som tog min plats så kunde jag och Ting tillsammans trycka på bakom och fösa in djuren i fållan igen :-)


Där var mao mycket vi tappade poäng på men jag är MYCKET nöjd med Ting! Hon arbetade fantastiskt och vi tog oss trots allt runt hela banan! Hämtet var (andra gången) toppen. Fick höra att hon på "LIGG" lagt sig snyggt och prydligt kl.12 precis som hon skulle!


Vilken känsla! Hämt har vi ju knappt tränat över huvudtaget!


När hunden efter Ting gick och kvigorna var allmänt bångstyriga och gick åt fel håll och till slut hamnade utanför banan i skogen började jag inse hur duktig Ting hade varit!! Hon hade minsan inte tappat några kvigor och dessutom hade vi fått dem dit vi ville på en gång (med undantag för första fösningen och fålla in). De som startat innan oss var alla så duktiga så därför förstod jag nog inte hur svårt det faktiskt är att få rätt på allt! Dessutom kan jag ju tillägga att MÅNGA av deltagarna var mjölkbönder som använder sina hundar i arbetet dagligen!


Vi kom trea från slutet i KM:et (gissar att vi nollade delningen, fösningen tror jag vi fick en poäng på, hämtet fick vi säkert nolla på eftersom man eg inte fick kalla tillbaka (fast jag är glad att jag gjorde det eftersom vi var där enbart i träningssyfte) dessutom fick vi ju hjälp med fållan så det blev säkert också en nolla.. men som sagt Jag tyckte hon var duktig! :-)


Det fick jag i efterhand höra att domarna tyckte också! Den häftigaste Kelpie de sett belv omdömet! och HÖR och HÄPNA, med en duktig förare!!!


:-)


Ylva då? Envisa jag prövade en delning igen och när jag skapat luckan koncentrerade jag mig på att få in Ylva mellan vilket gick men under tiden hon gick in där hade kvigorna smitit bakom ryggen på mig och flockarna var nu ca 26 i första och fyra kvar. medan jag förvirrat försökte begripa hur det hade gått till sprang Ylva runt resterande fyra och plockade med dem också. Jag så då att vi skulle strunta i det och tog hela flocken från början. Ylva har inte riktigt några bra hemt än och när vi försökte på kursen tappade jag även kontrollen över henne medan hon röjde bland fåren så det kändes skönt att inte skicka henne på något hämt alls. fösningen bort till vänstra hörnet gick aldeles utmärkt. Ylva är bättre än Ting på att fösa så henne hölla jag ordentligt till höger om flocken så att kvigorna inte hade en chans att gå fel.


När vi fått ner flocken dit skickade jag Ylva runt för att vända på dem och det gjorde hon men jag kände att hon sprang lite för mycket. Jag hade svårt att få koll på flocken och ville säga till Ylav att lugna sig. Stoppkommando tog hon inte och till sist sprang jag genom flocken som kom med bred front och sa till henne att lugna sig. Sedan var vi liksom inte riktigt i fas alls. jag fick springa tillbaka mot fronten (för vi skulle ju driva hade jag tänkt i efterhand inser jag att jag nog skulle föst hela vägen, Ylva är bättre på det och det var ju frivilligt!) Fick nästan ordning på flocken innan vi tappade den helt ut i skogen. Försökte skicka Ylva att hämta men kvigorna var utspridda och rörde sig frammåt i banan så vi missade grindhålet helt! platsade Ylva helt när jag insåg att kvigorna tog vägen ÖVER stenmuren uppe i hagens bortre sida. Var jätterädd att någon skulle göra sig illa så jag bara stod länge och väntade på att alla trettio skulle gå över. Ville inte att Ylva skulle stressa dem mer.


Dormarna var lite undrande och tyckte nog att vi skulle gjort något, men jag vet inte riktigt vad.. eller hur jag skulle agerat för att få ordning på det.


Possitivt var att alla djuren gick på rätt sida rundningsstolpen, de var ju liksom redan längst bort åt det hållet... hmm :-/


Väl över stenmuren skickade jag *Ylva att stoppa och vända djuren och stoppade gjorde hon! hon nafsade efter dem för att få stopp på dem. Sedan vände hon och började driva dem mot mig och för varje gång hon bytte håll för att få med alla nafsade hon den yttersta kvigan i hasorna. Jag vet inte vad domarna anser om det (vet inte heller om de såg det) men jag tyckte själv att det var OBEFOGAT och bröt henne får så får hon inte göra!!


Bestämde mig för att fösa resten för när jag var nära henne skötte hon sig bättre och hela vägen tillbaka till fållan föste vi lungt och sansat! hon tog alla kommandon toppenfint! Väl vid fållan fortsatte vi fösa (de hjälpte till att öppna för alla ekipagetn så det var ok) och tro det eller ej men djuren gick in allihop på första försöket!! (det var väl tredje hunden eller nåt av 7 eller 8 som lyckats med dem bedriften!) Duktiga Ylva när det gäller fösningen!! Vi kanske skulle föst hela banan som sagt!


Ylva känns som om hon får dåligt självförtroende när hon kommer längre ifrån mig och då går hon upp i stress, börjar rusa lite oplanerat och ostrukturerat samt tom nafsa utan anledning! Behöver alltså träna mycket på detta..


Jag är ändå väldigt nöjd med dagen! Tillsammans hade mina två hundar klarat allt utom delningen :-)


Roligt att prova på och nyttigt. Nu vet jag vad vi behöver träna vidare på.


Såg på hemsidan att de skulle dra igång en träningsgrupp och den tänkte jag hänga på i :-)


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards