Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg den 4 oktober 2008

Idag var det dags för klubbens inofficiella tävling. Jag skulle till att börja med döma nybörjarklassen och sedan även small och medium i öppenhoppklassen. Därefter skulle jag övergå till att bli vanlig tävlade resten av dagen.


I nybörjarklassen ingår inte kf hinder och inte heller slalom men i övrigt ingår alla hinder. Vi satte upp banan igår kväll och Tingeling fick vara försökshund.. I en sväng fick vi stora problem tre gånger.. till slut fjärde gången fick vi till det. I samråd med banritaren underlättade vi lite för de tävlande genom att göra svängen rakare på slutet så att hundarna lättare skulle hitta linjen.


Nybörjarna var jätteduktiga! Flera av dem var nollade genom banan och andra hade små bekymer med fnattande eller snusande hundar. Sedan fanns där förstås de som hade bekymmer med däcket och även platten!


Vid prisutdelningen fick alla som gått i mål pris och dessutom fick jag som domare välja ut domarens favorit..


I Medium valde jag en lagotto och dennas matte Sofie. De var ett härligt lyckligt ekipage som missade hinder lite här och var i banan och matte valde då konsekvent att fortsätta banan ut utan att ta tillbaka hunden! Stärker självförtroendet för hunden som då känner sig som om det blir rätt hela tiden! :-) Lycklig hund - det vill jag alltid se på banan! :-)


I Large valde jag en storpudel som fick pudelfnatt efter halva banan! När hunden rusat av sig en bra stund utanför banan valde jag att diska dem för att hunden var utom kontroll och sedan gick det väl ytterligare ett litet tag innan matte lyckades få tillbaka hunden på banan.. och när de sedan satte igång gick det toppen! och hunden hade superkul den med!


I small hade vi tyvärr inga startande. :-(


Jag fick även ingripa i ett mindre trevligt fall. En besviken matte som efter loppet lät ilskan gå ut över hunden. Jag sa till henne att sådant ville jag inte se och hon såg ångerfull ut och därför lät jag det vara vid en varning.. det är ju trots allt nybörjare. Hon tävlade senare under dagen och det blev även då disk men besvikelsen efter de loppen gick iallafall inte ut över hunden :-) Skönt om så liten insats från mig på domarplats kan medföra att sådant inte upprepas!


Många gånger är det ju just i besvikelsen precis vid målgång som ilkan och besvikelsen kan få otrevliga följder. Har man väl hunnit koppla hunden och gå en bit bort tror jag också att det överilade försvinner. Går man på hunden senare är det istället mer överlagd handlign och då anser jag det vara ännu värre än om man agerar i stundens hetta!


Tjejen verkade ta åt sig och kommer förhoppningsvis aldrig göra om det! För övrigt hade hon en duktig hund som verkade glad och pigg på banan! De kan nog bli duktiga :-)


Själv då hur gick det för mig? Tja jag hade hela supporterskaran på plats i form av kursdeltagare som var nyfikna på det här med tävling.. men kanske mest på huruvida jag egentligen visste vad tusan jag snackade om när jag höll kurs ;-)


En av dem tävlade och det gick tyvärr inte så bra.. hunden var på en ny plan som till råga på allt hade varit välbesökt av kaniner innan så där fanns massor av mumsigt att nosa på... När hon koncentreade sig gick det dock bra mellan varven och jag har ju sett dem hemma och vet att får hon bara focus på agilityn så kan de betydligt bättre än när kaninlortarna vann intressekampen.. Bara att kämpa vidare! Ni är duktiga! Glöm inte det!


Jaha.. mina resultat var det ja.. I det första hopploppet bestämde jag mig för att inte fega och gjorde en lång sned inkallning. Gick aldeles utmärkt. Sedan belv jag dock passiv och fastnade på fel sida tunneln och fick göra ett bakombyte där.. (syftet med den långa inkallningen var att hinna före.. men det glömde jag :-/ ) Svängen efter tunneln blev därför inte idealisk även om den var godkänd. Resten av loppet fölt på fint och jag var nöjd med Ickas insats! Nolla och seger..


Samma bana och en ny chans.. jaha nu fick man ju fundera på om det var möjligt att pressa tiden! Svängen efter tunneln gick väl att förbättra men i övrigt såg jag inte mycket att tjäna tid på. Ett försökt skulle iallafall göras! Jag skulle köra offensivt och pressa henne så mycket det bara gick! Starten gjorde jag samma inkallning men såg till att fullfölja med framförbytet före tunneln så att jag sedan var med uppe i svängen. i slalom pressade jag henne hårt och stacketet därefter handlade jag bakifrån.. lät henne söka linjen själv och bara pressade henne frammåt med snäva bakombyten. Tyvärr fick vi en rivning i svängen efter tunneln men vägen blev bra. I mål kunde jag konstatera att Icka pressat ner tiden med drygt en och en halv sekund!!! :-O Trodde faktiskt inte det var möjligt för som sagt jag var NÖJD med lopp 1! Ska nog börja pressa lite mer på officiella tävlingar också.. det är roligare och kan man dra av över en sekund i loppen så plockar man många placeringar!


Agilityloppen.. jag hade själv ritat banan och tyckte eg inte att den var jättesvår men det tyckte deltagarna! Funderade mycket över varför den upplevdes som svår och kom fram till att den långa raka tunneln i mitten (i vägen för många förare) samt högerslalom efter den i 90 graders vinkel måste ha varit vad många upplevde som svårt. När de sprang banan såg jag att väldigt många valde att springa höger om tunneln.. (låååång väg för föraren + diskningsrisk då det fanns ett långhopp ut åt höger som inte skulle tas.. du skulle vänster till slalom) Antagligen tog de den vägen för att vara till vänster om hunden i slalom (kunde ej högerslalom). Bättre hade då varit att välja vänster sida upp och försöka hinna ett framförbyte.. inte lätt heller men lättare än att själv springa längre väg än hunden! Bästa lösningen var förstås om hunden kunde högerslalom och allara helst även hade självständiga slalomingångar.. det var nästan 6 m mellan tunneln och slalom så den var inte på något sätt omöjlig..


Själv då.. j det gick katastrofalt.. jag skulle fortsätta på min offensiva linje (triggad av supporterskaran) och valde i starten att putta ut Icka lite till hinder tre eftersom det var en skarp sväng åt vänster till hinder fyra. Ville ge henne en bra linje till fyran helt enkelt. Icka feltolkade mig och drog upp mot tunneln en bit in i banan. Fick stopp på henne men hade fått en vägran. Vi jobbade vidare och när hon inte stoppade fint på kf A:et tog jag om och fick väl ytterligare en vägran.. samma sedan på vippan. = disk. När vi kom till balansen hade hon fattat vad som gällde och stoppade fint. :-) Bättre sent än aldrig. Tror vi var ute och flaxade vägmässigt på fler ställen.. minns inte säkert men det var inget bra lopp :-(


Lite besviken på att jag inte klarade av min egen bana bestämde jag mig för att vi faktiskt skulle komma i mål och dessutom inte skulle ha något strul med vägarna! Sagt och gjort höll henne bättre på linjen i starten. brydde mig inte om något puttande och fick då en jättefin sväng! :-/ kanske borde lita på att hon kan läsa vägarna rätt bra vid det här laget.. Hon skötte sig toppenfint. Snygga stopp på kf.. inoff.. klart hon måste göra det snyggt. Dock är nog inte hennes kondition vad den borde vara för två rivningar drog vi på oss. Nöjd iallafall med vägarna och kf.


På det hela taget en trevlig tävling med bra flyt i det mesta. Syster var där och sålde sina julkort och gav det där lilla extra till tävlingen :-)


Prisbordet bestod bl.a av försäkringar från Folksam så nu kan Tingeling fortsätta vara försäkrad där nästa år med utan att jag behöver ta till plånboken :-)




Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards