Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg under september 2008

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 4 september 2008 08:03

En helkväll blev det igår. När barnen fått i sig (lite i Amandas fall) mat märktes det tydligt att iallafall Amanda var så trött att hon inte orkade nåt alls..


Upp och byta till pyjamas och sedan sagodags. Amanda somnade i mitt knä redan i början av sagan. När hon sovit en stund skulle jag lyfta ner henne i sin säng men se det gick då rakt inte för sig! Hon vaknade och sedan blev det ljuv??!!! musik för hela slanten! Hon skerk i närmare två timmar! Det spelade ingen roll vad jag gjorde! Jag bar, vyssade, sjöng, erbjöd henne välling, satte ner henne, tog upp henne igen osv.. Hon bara skrek! Emelia tyckte det var orättvist att vi inte läste färdigt sagan (svårt att läsa när Amanda skriker i högan sky) och sen var hon också igång med en andra stämma i (o)ljudet.


Jag trodde jag skulle bli knäpp! och var var Magnus när allt detta utspelade sig? Jo på bygget för att fixa lite. Suck..


Emelia slutade skirka efter en kvart (kändes som mååånga timmar) ungefär och somnade också när jag till slut gav upp om att bära runt på Amnada och stoppade ner henne i spjälisen och gick över och la mig hos Emelia istället. One down One to go.


Jag fattar inte att Emelia kunde somna med tanke på volymen på konserten som Amanda gav.. men somnade gjorde hon! Phu!


En kvar.. jag bar vyssade, sjöng, erbjöd välling, la mig med henne osv.. men hon bara skrek..  Till slut tystnade hon och fick den där blicken.. ni vet lååångt i fjärran koncentrerad sedan tog hon i. Lukten var inte angenäm om man säger så. :-) Fick gå och byta blöja och sedan var vi igång igen. Hon hade väl dämpat sig något men sova skulle hon då rakt inte men pussades vi var hon nöjd! Hon är rolig den lilla! När Magnus äntligen kom hem och tog över var jag helt slut mentalt! Lämnade över och gick ner för att fixa lite med hundarna (kvällsmat osv skulle de ha. De hade varit med Magnus ute vid bygget så de slapp höra musiken..) och bara tio minuter senare dyker Magnus upp.. då sover hon?!!

 

Livet är bra orättvist! Som jag kämpat och så tar han över och då tar det.. tio ynkliga minuter! Kunde inte han också fått kämpa lite.. eller nej förresten! Skönt att hon somnade! Då kanske man kan få lite tid för sig själv i alla fall. (Magnus fick ta natten istället :-))

Idag är det lunch med syster yster och mor min som gäller. :-)


När jag handlat fika igår och kom hem hade Magnus inte hunnit hem med barnen än så jag fick lite tid till mig och hundarna först. Körde några balanser (ett avhopp) några slalom (fyra pinnar med fart och ingångar från hö och vä..helt rätt hela tiden) och så lite cirkelövningar med byten och drag.


Hon gick jättefint! Ställde även iordning inför kursen så att hindren stod där de skulle. Sedan var det bara att skynda in och börja fixa med framdukningen inför fikat samt steka pannkakor till barnen.


När Magnus och barnen dök upp blev det pussande kramande och frågande om dagen på dagis.. Emelia berättade livfullt om sin dag och pannkakorna slank ner samtidigt :-)


Sedan var klockan så mycket att det var dags för kursen. Ut i hetluften ett tag! Samma övningar som förra veckan körde vi då det varit en del problem med dem! Kul att se framstegen på hundarna! Tycker att det blivit stor skillnad på de få gånger vi hunnit ha. Alla hundarna verkar ha jättekul!


Efter kursen blev det kräftkok och lite tid över för samtal med mannen i mitt liv.. phu det är inte klokt att där inte finns en minut över till att göra ingenting!


Nåja i morse steg jag upp tidigt igen för att hinna med lite hund innan jobbet och innan Magnus sticker och jag blir ensam med barnen! Klockan kvart över sex måste jag vara tillbaka för att ta hand om barn...


Hann med ett kort träningspass med Tingling i morse också. Satte upp fyra plus två slalompinnar och fick bra resultat i början. Sedan höll jag tyvärr på liiite för länge för mot slutet missade hon några gånger.. fick en korrekt med fart och attityd och valde då att bryta! Får försöka tänka på det ännu bättre (brukar bryta i tid..) i framtiden för det är inte kul när hon hinner bli för trött!


Innan vi körde slalom hade vi hunnit köra några balanser och några A. Det ser fint ut! Missade en balans och två A (körde kanske tio balanser och fem A) så det är ett rätt om utfall! Har inte riktigt bestämt mig för teknik på A:et. Måste fundera lite. men ska nog fälla ut det lite iallafall innan jag kör vidare.. bara för att få in springandet där och sedan höja det igen när jag kunnat klicka rätt några gånger. Varit lite rädd för det då jag hört att det kan leda till felbeteenden med för hög fart såsmånigom..


Någon som har några funderingar så får ni gärna höra av er..


Ikväll blir det lungt (allt är relativt..) då det bara blir vi i familjen.. (ingen kurs.) Ska försöka komma i säng tidigt så jag orkar med mina morgonpass.


Amandas öga är inte svullet längre men vi får hålla koll på myggen (hur gör man det???) framöver eftersom hon är lite känslig.. Vi har Antihistaminer kvar hemma för framtida attacker..



Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 2 september 2008 21:13

Jojo det var just snyggt.. nu när svullnaden kring ögat börjar lägga sig har vi haft påhälsning av en liten otäcking som satte sig i pannan! Amanda ser ut som om hon fått horn!!! :-)


Jösses va hon svullnar med en gång! Ser rätt roligt ut.. En enhornad liten djävul eller nåt..

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 2 september 2008 16:25

Ikväll är det kurs och innan dess måste jag hinna handla fika till kursen och helst vill jag hinna träna lite och träffa barnen... så nu är det dags att packa ihop och sticka hem!


Fika, barn, man och hundar.. prioritetsordningen för ikväll..


Tur kursen är planerad och hindren iordning så det bara är att köra för hur jag skulle hinna med det också har jag ingen aning om!


Alla tisdagskursare! Ses ikväll!


Alla andra... hörs en annan gång ;-)

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 2 september 2008 11:45

Tillbaka på jobbet och ifatt med det mesta efter semestern. Har sorterat och gått igenom allt som hänt under en månads semester för att få grepp om roteln igen så här efter en längre bortavaro och nu efter två dagar känner jag att jag har lite koll igen. :-)   

 

I morse steg jag upp tidigt och lyckades på nåt sätt få på mig kläder och masa mig ut för ett morgonpass med hundarna innan Magnus stack med tåget kl 6:15. Hua va tidigt det var.. men när Magnus åkt är man själv med barnen och då kan man inte bara sticka ut och träna hur man vill så bara att upp och hoppa.

 

Lite struktur i träningen igen eftersom det varit lite si och så med det ett tag nu! Tingeling fick köra tio balansbommar varierat upp och vända och hela och hon fixade 100 procent!!!! WOW!! det trodde jag inte! Lilla söta tösen var superfocuserad.. hon har nog saknat morgonagilityn. Sedan gick vi bort och körde några varv i en bana formad som en 8:a. Även här fixade hon alla hinder i rätt ordning och köpte alla handbyten med riktningsändringar jättefint! Lite smågläfs for det ur henne när jag körde på henne! :-)

 

Till sist skulle jag avsluta med lite slalom har satt upp en box med armar och slalom står snett ut från ena hörnet. Börjar på en arm in i boxen 90 grader och sedan direkt till slalom. Från både vänster och höger. Förutom att hon blev aningen distraherad av kossorna i hagen bredvid (får hon bestämma är vallning roligare än agility.. hmpf..) skötte hon sig utmärkt och missade bara två slalom av tio.. dock var slalomen endast fyra pinnar lång men ändå.. :-)

 

Mycket nöjd med lillan kunde Icka få göra lite småplock hon med. Behöver dock bygga ihop något mer riktigt åt henne någon dag så att vi får träna på att hålla ihop det även under en längre bana.. för fel på kf gör hon inte om det inte blir en hel bana…. ;-)

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 2 september 2008 08:33

Husbygget ja.. Bygglov har vi och nu har det grävts och gjorts infart och plats för garaget. Vi gjuter sulor till garaget imorgon tror jag det var.. Det börjar mao hända saker.. har fotat en del och vill försöka få ut lite bilder här men tiden den tiden verkar aldrig riktigt räcka till.  Återkommer  med mer info allteftersom.

I lördags kväll var vi på kräftskiva i byn och där var det ruggit mycket mygg! De var ilska och bet oss överallt! Vi satte på barnen mycket kläder som skydd men då Amanda är för liten för myggmedel var det inte mycket mer vi kunde göra. (ja gått hem men det kändes inte så kul.)


I vilket fall så fick Amanda bl.a tre myggbett runt högra ögat och igår började det svullna. På eftermiddagen var det rejält svullet men det varade inte eller så utan det var bara svullet. Då vi trodde det var myggen avvaktade vi men i morse var ögat ännu mer svullet! Då ringde jag sjukvården för det kändes som att det inte gick åt rätt håll!


Hon fick en tid vid tvåtiden och Farmor var snäll och ställde upp och körde henne dit. Hon fick antihistaminer utskrivna och dricka det tills svullnaden lagt sig..


Hon verkar gilla medicinen tack och lov för annars kan det bli jobbigt att få i henne 10 ml två gånger per dag..

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 1 september 2008 18:37

I söndags var det vallning igen. Det var fjärde tillfället men bara tredje för Tingeling då hon var borta efter skadan en av gångerna. Idag var vi dock back..

 

Bad att få lite hjälp med hö vä träningen. Men när vi släppte Ting märkte vi att hon väntade lite för mycket på kommando från mig. Har nog stöttat henne en hel del med korna då jag inte velat att hon skulle känna sig osäker! Typiskt mig! Nåja fick knipa käft och bara röra mig och vänta på att hon skulle själv börja röra sig. Vilket hon snabbt gjorde och sedan jobbade hon på fint.. Hon fick mycket beröm. Bla sa kursledaren att hon var urläcker och arbetade precis som en riktig BC??!!!! Skulle det vara beröm eller??? ;-) Kan hon inte vara urläcker och arbeta som en riktig WK ska?! Kursledarna menade att det inte alls var så ofta man såg WK som kunde arbeta så fint som Ting.. kul att höra men jag tvivlar på att de sett tillräckligt många WK då.. Jaja BC ägare har sin lilla bild av verkligheten.. Vi får väl visa dem vad WK går för helt enkelt ;-)

 

Kul är det i alla fall med beröm! Själv var jag inte helt nöjd men ändå jättenöjd. Tyckte hon hela tiden försökte cirkla åt vänster (hö brukar vara hennes håll) när vi drev och även att hon i vänsterskicken inte höll bågen utan försökte rusa in mot fåren. När jag morrade åt henne slog hon ut igen och fortsatte upp till balans. Jag fick order om att när hon slog ut från flocken förstärka beteendet med ett nytt vä kommando då hon gjorde rätt som tänkte ut då..

 

Nöjd är jag dock med att hon följer stanna kommandon väldigt bra. Sedan har hon väldigt brått upp på benen igen för att fortsätta valla.

 

Jag var i alla fall mycket nöjd med helheten när jag åkte hem.. måste verkligen försöka hitta tid någonstans så jag kan träna lite!

 

Mycket som ska hinnas med nu..

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards