Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg under september 2008

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 17 september 2008 16:36

Vi hade kurs igårkväll Jösses va duktiga de börjar bli. Hade satt upp lite kombinatilner där förarna faktiskt skulle få jobba med hundarna och springa en liten (kort) bana med lite byten i. och det var inte alls så svårt för dem som jag trott att det skulle bli! Fantastiskt vilka framsteg de gjort! Även de hundar som tidigare varit långsamma och verkat tycka att ok då jag gör det väl om jag måste satte helt plödsligt fart så att gräset sprutade. Kul att se!!


Får se vad vi hittar på till nästa vecka! :-)


Igår VABade jag.

Ja ska barnen vara sjuka kanske det är lika bra att de är det samtidigt.. Emelia fick hög feber i måndags och Amanda kunde inte sova alls utan bara vred sig och grät och skrek i som Magnus och jag tolkade det magsmärtor..


Efter någon timma och då man märkte på Amanda att hon var så trött att hade hon bara inte haft ont hade hon somnat samma sekund så valde vi att ta till alvedon. Hon gillade inte alls att få den upptryckt i rumpan och fortsatte gråta och skrika i kanske tio minuter till men sedan somnade hon.. och sov i kanske en och en halv två timmar sedan var hon igång igen.. Skrik gråt och tandagnisslan.. Ny alvedon (de var för 5-10 kg och Amanda väger 10 så vi tyckte hon kunde få en till..) och efter tio minuter sov hon igen. Efter någon timma var det dags igen. En alvedon och sedan somnade hon nästan direkt!


Efter den alvedonen måste det onda släppt för hon sov resten av natten och lääänge på morgonen också. Men något dagis var inte att tänka på. Vi har funderingar på om det kan vara äpplen som orsakar hennes magknip.. Hon har iallafall ofta verkat lite småorolig och som om hon har ont efter hon ätit äpple. Dock aldrig så illa som i måndags.


Båda barnen och jag var hemma. Vi köpte färsk lax och åkte hem till farmor och farfar och lagade mat. Jättegott och mysigt hade vi. Sedan blev det lite film och pyssel för att fördriva tiden. VAB är rätt mysigt ibland!


I morse hade Amanda fått feber.. och mormor kom och hjälpte till som barnvakt så att jag kunde jobba. (TACK MORMOR) Man vill ju helst inte vara borta för mycket för arbetsbördan blir ju inte mindre när man är borta.. ingen annan gör ju mitt jobb utan skrivbordet blir fullt om man är borta. :-(


Magnus är ute på bygget och jobbar idag men det verkar som om han inte kommer hem förrens sent.. så jag får väl åka hem och avlösa mormor snart :-)





Igår kväll var det dags för kurs igen! Denna gången fick vi en flock (9 st) bagglamm till vårt förfogande. Tingeling fick bli första hunden och det var inte det lättaste! De ville beta beta och beta! Så för det första var de svårflyttade och dessutom skulle det visa sig att de hade ett kraftigt drag hemmåt om man kom för långt åt det hållet!


Tingeling fick börja med några tårtbitar runt follan. Höger varv går toppen menan hon blir lite snävare i vänster varv. Sedan fick hon ta ut dem ur fållan vilket hon gjorde med bravur. Hon arbetade från utsidan och tryckte ut dem till mig! Sedan jobbade vi en del med drivningar.


Tingeling var övertaggad ordentligt! Hon ville massor och kunde ibland ha lite brått! Man ser på henne innan hon gör sina tjuvrusningar att nu kommer det en. Det gör att jag vill gå och stoppa henne genom att trycka bort henne men jag tycks aldrig riktigt hinna det!


Inger (instruktören) såg på oss och konstaterade lungt att jag gjorde precis tvärt emot vad jag borde när jag ser att rusningen är på väg! Jag fick lite tips om hur jag skulle röra mig och poff så var problemet bortblåst! Rusningarna var en följd av att jag pressade henne när hon var osäker på hur hon skulle agera!


Istället fick jag nu när jag såg det komma komendera henne stanna och sedan hjälpa henne reda ut balansen genom att ge henne rätt riktning, dvs jag sökte upp balansen. Likadant stöttade jag henne när hon slog åt något håll genom att då bjuda svängen åt det hållet. På så sätt fick vi flyt i rörselserna och hon fastnade inte på det viset som var typiskt innan en rusning! Vilken wowkänsla!


Det blev lite tårtbitar utanför fållan också innan vi drev djuren tillbaka mot fållan! Halvägs dit drogs tempot upp kraftigt iväg mor fållan och deras ladugård.. Phu! Det var inte lätt att hinna med allt. Innan jag fattat vad som hände hade lammen gått förbi fållan! Tingelign var dock lite mer med på noterna och hade rundat dem och stoppat upp dem. Lite förvirrat blev det sedan och jag vet inte riktigt hur vi lyckades.. men Ting fick ta dem tillbaka ut och medan jag sedan funderade över hur jag skulle placera mig samtidigt som jag kunde styra henne så travade alla lammen snyggt och prydligt in i fållan! Själv stod jag helt förvirrad en bit ifrån och Inger fick säga till mig att lägga hunden och stänga fållan! OJ ibland är man inte alls med! Så mycket det blev att hålla reda på helt plödsligt!


Några hundar emellan sedan var det Ylvas tur! Hundarna emellan hade fått försöka fålla in men en av dem hade misslyckats och då draget var enormt kom hela flocken sättandes mot oss och bilarna (ladugården var på andra sidan oss) Kurshunden gjorde ett bra jobb och vi som stod och väntade ställde oss också ivägen för att mota men lammen var så beslutsamma att de jobbade förbrilt för att komma igenom väggen med hundar som var där!


Det tog en bra stund innan vi fått upp alla lammen till träningsområdet igen.


När det blev Ylvas tur hade fållan övergivits och kurshunden höll fåren en bit upp på ängen istället så att draget inte skulle bli för stort. Ylva fick också köra några tårtbitar och sedan fick hon driva. Vi fick till uppgift att driva i serpentiner runt några vita stolpar som stod uppställda och det fixade vi med glans! Den hunden är så enkel att jobba med! Hon har ett naturligt bra avstånd och pendlar fint bakom djuren! Hon har koll på alla och ingen har en chans att bryta ur för hon är med redan innan de hunnit tänka färdigt tanken! Duktigt hund helt enkelt!


Någon hunt till emellan och de fick nu jobba i lina för att lugna ner sig! Det såg kanonfint ut då!


Tingelings tur igen! Fler tårtbitar och mer drivning! Nu var vi mer samspelata och fick bara någon enstaka rusning och de berodde på att jag inte hunnit tänka färdigt och beslutsamt agera innan hon gick igång.. Mao behöver matte träning i att läsa både hunden och djuren!


När det blev Ylvas tur igen hade det hunnit bli mörkt.. Hon fick göra några tårtbitar till och nu hade hon greppat att hon skulle stanna efter bara en kortare sträcka och gjorde därför det innan kommando! Jag har fattat nu sa hon! :-) Då fick hon springa hela vägen till balans ett par gånger istället! Sedan fick hon driva igen.


Vid ett tillfälla hamnade vi lite nära vägen och fåren gick upp på den och då belv det konstigt för Ylva. Hon ville helst inte gå upp alls på vägen och definitvt inte över den för att runda flocken och hämta tillbaka dem. Istället motarbetade vi dem en del och kunde inte få tillbaka dem över vägen. Efter lite funderande kom vi fram till att driva längs vägen en bit (för det gick bra och sedan vända in när hund och får var i rörelse och förhoppningsvis så koncentrerade att de inte märkte hur vägen passerades. Det gick bra och sedan skulle fåren fållas in för någon mer träning  i mörkret var det inte läge för. Ylva drev dem åt det hållet men någon fålla såg vi inte. Dragningen blev större och större och fåren gick fortare och fortare och jag fick vända uppmärksamheten mot dem och Ylva. Hon försökte slå ut för att gå in framför tillsammans med mig. jag stoppade henne och hon återvände till sin plats och ökade istället avståndet till fåren. Duktig hund.


När fåren saktat av något (dragingen var fortfarande stark) så vände jag mig frammåt igen och då var den där något lite till höger och väldigt nära. Ett par snabba steg åt höger och därefter platsade jag Ylva och lät fåren gå. de kom snett emot och jag trodde först att hälften skulle hamna utanför men de var snälla för alla slank in på rätt sida grinden och så hade vi fållat in dem :-)


Ylva var dock snabb som tusan på benen när fåren passerade mig och gick in i fållan. Hon rundande fållan sökte upp balansen och började trycka fåren mot mig igen! Driving mode eller nåt ;-)


Fick stänga grinden illa kvickt och sedan kalla henne till mig. Inte lätt att göra allt rätt med en gång! Lammen var dock på plats så nåt gjorde hon rätt iallafall :-)


Båda hundarna var jätteduktigta. Enligt mig är Ylva lättare att jobba med då hon har ett naturligt lugn med djuren och en fin kännsla för hur hon ska röra sig! Trots detta envisas instruktörerna att säga att Tingeling är den häftigaste Kelpie de någonsin sett! ja Ylva var ju duktig hon också försås men ändå..


Visst tycker jag att Tingeling är duktigt! Det är hon verkligen men Ylva är så naturlig med djuren! Inga tjuvrusningar eller andra fånigheter för sig! :-)


Varje gång jag åker från kursen är jag lyckligt tillfredsställd! Blev erbjuden att köpa en flock idag för att träna hemma och hade det inte varit för att jag inte har några som helst möjligheter att finna tiden för att ta hand om dem hade jag varit jättesugen.. men det finns helt enkelt inte tid till det! :-(


Vallning - beroendeframkallande.. mer än agility?????

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 14 september 2008 15:14

Nu är det svårt att hinna med allt man vill och skulle behöva göra.


I fredagskväll agerade jag tröstande axel.. hela kvällen gick åt och jag ställer gärna upp men oj vad svårt det blir att hinna med allt när man "tappar" en kväll!


Det blev iallafall en trevlig om än rätt ledsam kväll. Får se om vi lyckades vända det hela så att allt blir bättre framöver. Mycket prat blev det iallafall..


I lördags blev det stor städdag för mig. Magnus och Emelia var ute och fiskade medan jag och Amanda fick sköta undanplockning, damsugning och golvtorkning. Någonstans mitt på dagen var det dags för Amandas middagslur och jag tror nog jag var den av oss som somnade först! Oj va trött jag var!! Fint blev det hemma iallafall.


På kvällen kom Morfar och satt barnvakt så att jag och Magnus kunde gå på fest. Syster yster skulle fira sin trettioårsdag tillsammans med sina vänner och där igår tydligen jag ;-)


Trevlig fest men vi övergav den rätt tidgit (var hemma igen kring etttiden ) för dels skulle vi fiska kräftor tidigt på sö morgon och dels ville vi få lite sömn innan vi skulle ta hand om barnen igen.


Det blev 8 kräftor denna gången och nu blir det inte fler fiskade innan kräftskivan nästa helg!


Även söndagen har sprungit iväg.. det har handlats, fiskats kräftor, planerats kurs, Magnus har pysslat med husbygget och Jag och Amanda har sovit ikapp under middagsluren idag igen. Tänk så skönt man kan ha det :-)


Ikväll är det vallningsdags!!! Återkommer med rapport!

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 12 september 2008 09:45

Nu är sulorna gjutna och grunden har murats! Ser rätt kul ut och Emelia älskar att gå balandgång och vill springa runt innanför grunden i "sitt" hus! Är vi där och tittar en stund så är det knappt hon vill åka hem igen :-)


Sakta men säkert så händer det saker på bygget iallafall! Vi får väl se om det någon dag i framtiden faktiskt finns ett hus där för oss att bo i!!??

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 12 september 2008 08:12

Jösses vad dagarna går fort.. jag hinner knappt vakna innan det

är dags att lägga sig igen. Massor har man hunnit med däremellan men det går i ett så där finns liksom ingen tid att reflektera över det som händer.

 

Vi börjar med en kort rapport över träningen.. I går kväll hade jag kurs igen! De var kanonduktiga allihop eller alla var det åtminstone i teorin utan hund! :-) En av mina elever fick lite specialträning igår. Hon fick verkligen inte till det i staketträningen. Nåja det skulle vi nog kunna lösa. Bröt ner övningen till skicka, byta framför skicka (dvs följa med hunden mellan hindren byta framför och sedan springa med hunden igen.) Hon övade utan hund och gjorde rätt varje gång! Såg kanonfint ut! Hon gjorde tom hela övningen utan hund perfekt. Sedan tog vi fram hunden men då blev det fel… Handbyte men glömde springa byta före.. Tog bort hunden repeterade igen – perfekt! Jag agerade hund och hon fick handla - gick också bra, trots att jag försökte stressa henne lite :-) Så tog vi fram hunden igen och då fungerade det inte alls.. Det tog en bra stund att få bort låsningen! När hon fick hunden så glömde hon totalt allt vad som skulle göras.. utom armbytet ;-). När jag sa ”nu glömde du byta igen” så svarade hon ”nej jag bytte!!! eller?” Fascinerande! Hon var helt övertygad om att hon hade bytt men när hon fick tänka efter lite så insåg hon ju att hon fortfarande var kvar på samma sida hinder och hund.. Det tog många reptetitioner men sedan blev det rätt! Jag gav hunden korv och när hon till sist lyckades fick även matte en :-)

 

En annan av mina elever gjorde precis allt rätt redan från början.. då kan man undra varför jag står där som instruktör :-O Tjejen är jätteduktig och lyckas (nästan ) alltid hamna rätt! Jag önskar att jag var lika snabb på att begripa instruktioner.. Tänk vad mycket man skulle hinna lära sig då!

 

Har hunnit med flera korta träningspass med Tingeling också. Slalomen har 8 pinnar nu varav två sneställda. Det känns som om lyckande procenten blir bättre och bättre! Balansen har vi haft 100 procent på ett par pass nu så i morse vände jag på den (dvs tog den från andra hållet) och hoppsan hejsan då fick vi avhopp! Vi fick kanske 50 procent eller så lyckade.. hmm MÅSTE verkligen ut och träna balanser på andra ställen! Helt klart sitter beteendet ihop med platsen.. mindre bra :-( tror dock att det ganska lätt går att ordna till bara jag kommer iväg och tränar på annan plats..

 

När hon är pigg och glad och fokuserad känns det så bra att köra med henne men ibland tappar hon fokus och då snabbt motivationen och då går det inte alls så som jag vill :-/ Märks speciellt när det är varmt, när hon börjar bli trött, när Icka kommer för nära och skäller eller när korna börjar stoja i hagen bredvid.. då tar vallhunden över. Hon gör ofta det hon ska men det går låångsamt och utan tryck..

 

Vi ska gå kurs snart! Jörgen Tellkvist kommer till Växjö för att hålla kurs och jag är anmäld. Tingeling ska förhoppningsvis kunna delta, men blir det för svårt eller för jobbigt så får Icka rycka in som reservhund. Kul ska det bli i alla fall! :-)

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 11 september 2008 22:01

Aika är hemma!

Aika har hittats oskadd! Hon har inte en skråma på kroppen, däremot lite rund om magen. 


Hon hittades springande på Essingeleden/E4:an i förrgår kväll, alltså direkt efter hon försvann. En man i en buss öppnade dörren och hon sprang direkt in. Hon har sedan varit hemma hos honom medan han funderat på vad han ska göra. Idag lämnades hon in i butiken SEA Hund&Katt i Kungens Kurva där de visste precis vem Aika är och ringde ägarna.


Ett lyckligt slut alltså :-)

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 11 september 2008 15:00

Puffar för mitt tidigare inlägg..


Aika är ännu inte funnen.. se nedan...


Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 11 september 2008 08:55

Hej ALLA bloggläsare! En Kelpieägare ute i landet har råkat ut för något hemskt! Hennes lills ögonsten har sprungit bort och nu ber hon om hjälp med att hitta sin hund!


Bor ni i Stockholmsområdet finns det möjlighet att hjälpa till genom att hålla ögonen öppna! Se länkar nedan!


http://lissie.se/


http://www.blogtown.se/blog.php?id=castor


hinner inte skriva mer just nu..


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards