Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg den 26 november 2008

Ojoj.. nu har jag fått en inbjudan till Exclusive Agility Series..


Glad naturligtvis att vara en av dem som är inbjudna.. bara Sveriges bästa agilityekipage men samtidigt mycket tveksam. Har sedan länge varit mycket tveksam till att överhuvudtaget vilja tävla i serien då det är "dyrt" att delta! och för ett tag sedan stod det på hemsidan att förstapriset (10 000 kr) skulle kunna delas ut i sponsorsaker.. (denna formulering verkar nu borttagen och därmed kanske det vore lite kul att vara med ändå?)

Kvar finns fortfarande frågor kring avgiften.. vad får man för den? är anmälningsavgifterna för loppen inkluderade eller tillkommer de utöver de 1 000 som det kostar?


Jaha och inte nog med dessa brydderier.. vi har ju ännu inte kvalat laget till SM.. chansen till sista pinnen ligger på de två lagklasser som går i Stockholm i januari. Mina lagkamrater verkar dock inställda på My Dog och därmed endast tävla sista klassen i Stockholm.. Jag har dock tyckt att jag endast åker till antingen eller.. det blir liksom för mycket åkande och för dyrt med både och..


varför bubblar jag om detta i samband med disskussionen kring eventuell Exclusive??


Jo Exclusive har två dellopp av tio som går på My Dog! Ska man delta där behöver man alltså åka till My dog! :-/ och som jag sagt tidigare så åker jag inte till båda! ..... Så just idag verkar det som om jag måste välja.. :-(


Kanske kanske finns en annan lösning.. Kostnaderna blir ju mindre om man kan samåka mellan tävlingarna........ funderar, funderar...... liiiite kul vore ju Exclusive..


OM det gär att lösa med resorna fram och tillbaka...........


.....så är varken Icka eller jag i form för Exclusive eller andra tävlingar heller för den delen.. Icka har för dålig kondition just nu! (för att inte tala om mig!!!) Måste börja träna isåfall! Ordentligt!


Å andra sidan kanske det kan vara en morot som får mig att få ändan ur vagnen och faktiskt ta tag i min träning! Måste kolla med Magnus vad han tycker..


Ghhhaaaaa vad göra??!!


Laget mitt vad säger ni???????


Går det att lösa eller?????????? (*hoppas*)

Visste ni att det är farligt att köra agility? Jag fick erfara det igår! Tränade Ting på lite av varje. Bl.a började jag klicka henne för två av två på på vippen.. tänkte minimera risken för tidiga avhopp genom att få fram att tassarna ska i backen med bakdelen på vippen innan hon får rusa vidare.


Som alltid när vi börjar klicka nya beteenden så krävs det en stooor portion tålamod från min sida. Hon snappade rätt snabbt vad jag ville hon skulle göra och det kändes underbart att se henne stå på nederdelen och slänga ner tassarna om och om igen och så vips var det som bortblåst! Hunden backar upp en bra bit på vippenoch står där och tittar på mig!


Tänker för mig själv att jag ska räkna sakta till hundra innan jag gör nåt men som vanligt hjälper det inte! När hon låst sig så här i "funderarmode" så är det lögn att få henne att själv ta nästa steg! Fick bryta och plocka bort henne och börja om igen efter en stund! Detta är så märkligt! Har liksom aldrig träffat en hund som hon! En funderare är vad hon är!


Vi körde även lite slalom.. har märkt att hon blir osäker om jag kommer springandes för nära henne så det ville jag få bort! Så det var mängdträning med massor av belöning där jag försökte variera om jag stod still sprang om eller sneddade utåt eller sprang intill.. och eg är det bara det sista som är ett problem.


Sedan körde vi lite handling och byten också! Med beröm och kel var det tänkt men när jag efter tredje vändan skulle klappa om henne gjorde hon en typisk kelpie grej! Här skulle pussas och det i ansiktet! Hon slänger sig upp i luften och eftersom jag stod böjd över henne smäller hon rakt i min läpp och därunder tänderna! Jag ser stjärnor och känner det som grus i munnen! Blödde gjorde det också!


När chocken släppt kan jag konstatera att gruset var tre flisor från min ena framtand, en rejäl fläskläpp var på g och Ting var en mycket olycklig hund som trodde hon gjort fel men inte riktigt förstod! Jag klappade om henne igen (men jag hade ont så hon såg lite tryckt ut.. :-( ) och sedan blev det ispåse på läppen och soffan en stund :-/


Det ser inte så illa ut idag men jag behöver nog hitta en tandläkare som kan jämna till alla vassa kanter..



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26 27 28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards