Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg den 22 november 2008

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 22 november 2008 20:36

I lördags fick jag lite tid över till vallning igen.. med kameran i högsta hugg skulle jag försöka filma och direigera hund samtidigt.. hmm kanske inte min mest intelligenta ide.. gissa om det blev skakigt varje gång jag behövde flytta mig. Tänkte då filma hämt men även där ville jag röra mig. ställa mig halvägs mot duren för bågens skull. Dessutom kändes det lite avigt att ropa ligg när hunden var på andra sidan djuren och ännu värre när jag tyckte att Ting behövdes korrigeras..


Dessutom blev det märklig film när djuren kom nära för då såg man bara en komage på hela filmen medan hunden var någonstans på andra sidan.. :-/


Ska gå igeom materialet någon dag när jag får tid och klippa ihop de bitar där Ting syns och ni slipper bli döva av att titta.. :-D Återkommer om detta så småningom.


Jag hann bara Ting under detta pass.. Efter Lunchen blev det Ylvas tur och nu blev det på riktigt! Tolv stutar skulle hämtas hem för att stallas in. Då Ylva är bäst på fösning och det nu var på riktigt valde jag att gå bakom med henne medan Birgit gick framför och lockade.


Ylva fick försöka hämta dem men hade lit svårt att förstå att runda alla när de var lite spridda.. Hon plockade hälften och hadesedan svrt att släppa dem. Efter lite hjälp från mig släppt hon och samlade alla. Sedan bar det av..


En gång precis i början valde hon att obefogat nafsa i en has men då plockade jag fram röstresurserna och talade om att så får man inte göra och sedan gjorde hon inte om det :-)


När vi tagit oss knappt halva vägen studsade en av stutarna över stängslet! Resterande stutar fortsatte frammåt och nu fick Ylva jobba kan jag lova! Stuten som studsat över var tvungen att plockas tillbaka samma väg för att han skulle kunna komma med resterande djur. Han var dock inte nänvärt intresserad av att studsa tillbaka eller för den delen kliva tillbaka för jag la ner stängslet så det skulle bli lättare. Istället ville han helst rusa med de andra fast på fel sida stängslet! Ylva höll honom fint och jobbade tappert med den MYCKET motsträviga stuten! Jag peppade henne massor och försökte hjälpa henne så gått det gick.


Vi höll nog på i nästan tio minuter innan han gav med sig och klev tillbaka in på rätt sida!


Birgit hade lämnat resterande stutar lite längre fram och gått ör att se hur det gick för oss och hon kom lagom för att få se honom ge sog och kliva tillbaka. Sedan gick vi för att plocka upp resten och när vi kom till dem hade ytterligare en hoppat över!!! Fast nu var det längre fram och där gick det för honom att följa med på fel sida och sedan baa plocka in honom gnom ett grindhål längre fram! Mycket enklare.. '


Sedan gick det bra hela vägen fram till ladugården men där blir det som en propp. Djuren gick in och vände och kom ut gång på gång. Ylva och jag stod och höll dem på en mindre yta utanför men proppen gav inte vika innåt! Efter ett tag blev trycket bakåt värre och några lyckades bryta ur. Ylva hämtade dem fint tillbaka men en (den första som hoppat) bröt ur igen! Återigen hämtade hon honom fint! och så höll vi på ett tag och inget verkade hända med proppen..


Rätt vad det var hoppade stuten (ja samma som första gången!!) över stakeet igen. Denna gången hamnade han i min vallhage bland de stutar jag vallat! ELÄNDE! Min enda tanke då var att skilja ut honom från de tre och få honom tillbaka genom grindhålet (det var vid grinden han hoppat..)


Ylva hämtade och separerade och vi fick hör och häpna tillbaka honom helt utan missöden! Hade tur vid delningen men är ändå imponerad av att hon låste honom och släppte övriga nrä jag sa till :-) DUKTIG HUND!


När proppen fortfarande inte löstes upp och vi fick en ny utbrytning på fyra djur valde jag att släppa dem och försöka trycka in övriga längre in för att försöka bli av med proppen. Vi fick in de resterande och sedan skickade jag Ylva att hämta utbrytarna, bland dem hoppstuten! Hon hämtade dem fint och medan tre beslutade sig för att fortsätta innåt studsade hoppstuten över grindhålet igen!!!! VA F*N!


Lät Ylva försöka hämta ´bara honom igen men se det gick inte. Bestämde mig då för att låta henne hämta alla och sedan dela dem precis vid grinden.. vi kom dock inte så långt för halvägs till oss hoppade han igen! och denna gången fick han sällskap! De knäckte en staketstolpe på vägen!


När de studsade denna gången studsade de ut ur alla inhängnader och var lösa på gårdsplanen! Ghaaaaa!


På andra sidan ladugården ggick en annan flock och dessa tillhör ochliga smittgrupper och ska alltså INTE mötas! Så nu började jag jobba annorlunda! Vi jobbade mer för att hålla de två borta från flocken än för att få dem att återvända till rätt plats. Hoppjerkan fastnade efter ett tag inne i trädgården ´betandes och då fick han stå där medan Ylva och jag gav oss i kast med den andra! Tyvärr var Ylva nu märkbart trött och jobbade inte alls tillsammans med mig utan helt efter egethuvud och jagade och stressade mer än hon faktiskt vallade! Eller ja hon hade liksom inget mål med vallnigen utan det verkade mest gå ut på att få honom att stana och flytta på sig om vart annat.. inte mot mig utan liksom lite hur som..


Tyvärr kändes det som om han nästan hela tiden trycktes åt fel håll dvs mot flocken han behövde hållas borta från. Jag beslutade då att använda Ylva som mota och platsade henne på strategiska platser medan jag själv lekte vallhund!! :-D ja det var nog en syn! Vallhunden sitter och tittar på medan föraren springer som en ok åt alla håll! ;- ) Kanske var nyttligt att rova så man vet vad det är man utsätter hundarna för.. hur var det nu fick inte agilitylandslaget leka vallhund på landslagslägret??! :-)


Vi fick iallafall tillbaka stuten till hagen han smitit från och sedan kunde vi ägna oss lite åt hoppjerkan!


När vi fått ner honom till ladugårdsingången igen tog Bengt över och jag och Ylva gick in! Fick senare veta att han hoppat ytterligare en gång in till de tre som gick där! :-/ Märkligt att hon var så studsig!


Ylva fick iallafall mycket berömm! För innn hon blev trött jobbade hon riktigt bra större delen av tiden!



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26 27 28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards