Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Direktlänk till inlägg 26 november 2008

Var rädd om tänderna! undvik agility??!!

Visste ni att det är farligt att köra agility? Jag fick erfara det igår! Tränade Ting på lite av varje. Bl.a började jag klicka henne för två av två på på vippen.. tänkte minimera risken för tidiga avhopp genom att få fram att tassarna ska i backen med bakdelen på vippen innan hon får rusa vidare.


Som alltid när vi börjar klicka nya beteenden så krävs det en stooor portion tålamod från min sida. Hon snappade rätt snabbt vad jag ville hon skulle göra och det kändes underbart att se henne stå på nederdelen och slänga ner tassarna om och om igen och så vips var det som bortblåst! Hunden backar upp en bra bit på vippenoch står där och tittar på mig!


Tänker för mig själv att jag ska räkna sakta till hundra innan jag gör nåt men som vanligt hjälper det inte! När hon låst sig så här i "funderarmode" så är det lögn att få henne att själv ta nästa steg! Fick bryta och plocka bort henne och börja om igen efter en stund! Detta är så märkligt! Har liksom aldrig träffat en hund som hon! En funderare är vad hon är!


Vi körde även lite slalom.. har märkt att hon blir osäker om jag kommer springandes för nära henne så det ville jag få bort! Så det var mängdträning med massor av belöning där jag försökte variera om jag stod still sprang om eller sneddade utåt eller sprang intill.. och eg är det bara det sista som är ett problem.


Sedan körde vi lite handling och byten också! Med beröm och kel var det tänkt men när jag efter tredje vändan skulle klappa om henne gjorde hon en typisk kelpie grej! Här skulle pussas och det i ansiktet! Hon slänger sig upp i luften och eftersom jag stod böjd över henne smäller hon rakt i min läpp och därunder tänderna! Jag ser stjärnor och känner det som grus i munnen! Blödde gjorde det också!


När chocken släppt kan jag konstatera att gruset var tre flisor från min ena framtand, en rejäl fläskläpp var på g och Ting var en mycket olycklig hund som trodde hon gjort fel men inte riktigt förstod! Jag klappade om henne igen (men jag hade ont så hon såg lite tryckt ut.. :-( ) och sedan blev det ispåse på läppen och soffan en stund :-/


Det ser inte så illa ut idag men jag behöver nog hitta en tandläkare som kan jämna till alla vassa kanter..



 
 
Lydia

Lydia

26 november 2008 10:39

Aouch! Det där lät inte skönt alls! Hoppas det inte blir alltför dyrt hos tandläkaren.
Skumt med en funderare som låser sig, när hon blivit inklickad från grunden, känns som att hon borde bjuda på ngt beteende när det första inte funkar. Men de måste få ha sina små egenheter också ;-)

Jag träffade aldrig Tanya, men du pratade om henne och jag lyssnade alltid intresserat för redan då visste jag att jag någon gång i livet skulle skaffa wk.
Riktigt tråkigt bemötande du fick av "damen" helt oförtjänt tycker jag. Men för mig kändes det lite skönt att höra att det inte bara är mot mig hon beter sig galet. Men den sociala kompetensen verkar verkligen brista. Och om hon var otrevlig redan för 10år sedan kan du gissa hur hon är nu när hon börjar bli lite till åren :-( Fascinerande hur hon får så bra hundar. Men de verkar verkligen trevliga och harmoniska. Kanske lättare att vara trevlig mot hund än människa ;-)
Boomerang verkar ha varit något extra, för hon fryste in sperma från honom så han är valpis farfar.
Hoppas absolut att vi ses någonstans, ut på tävlingsbanan ska jag ge mig ut så fort valpis blir stor ;-)

Jag bor kvar i Linköping. DU då? Du verkar ha flyttat ut i skogen ;-) O så har du fått ett barn till sen vi sågs, skoj!

Kram kram

http://lydiaodingo.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

SM i agility 2017 skulle avgöras i Östersund närmare 90 mil från mig. Jag velade länge kring huruvida jag skulle åka eller inte för det var ju långt men när Elsa Grenholm (min hund Hägragårds Tingelings uppfödare) ringde och frågade om jag skulle kom...

Farväl till medium och vanliga large.   I helgen gick årets sista officiella tävling för mig och hundarna i Vårgårda. Det var tre klasser av vardera och båda hundarna var med för att få springa lite. För Trollas del blev det sista gången på låga ...

Jag hade en helt otrolig tävlingshelg i helgen. Jag har nog aldrig upplevt något liknande. Sedan Trolla och jag började tävla och jag kände vilken underbar häftig liten hund jag hade har jag haft en dröm - drömmen om att en dag få kvala till en final...

En mycket intensiv helg har tagit slut! I fredags stannade Emelia i stan över natt.. hon skulle tälta! :-D   Det blev dock inte mindre barn hos oss, tvärt om, fem barn hade vi hemmavid i fredags. Både Amanda och Melina hade varsin kompis med hem....

Trist men sant. Vi missade med en snöplig pinne i hopp. Jag vet inte hur många gånger vi lyckats knipa placeringen precis utanför pinnplats.. minst tre gånger på de sista tre tävlingarna iallafall..   Innan lagtävlingarna i Karlshamn, Linköping o...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26 27 28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards