Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg den 25 september 2014

Egentligen ska man träna massor på ett moment innan man bestämmer sig för att tävla på detsamma.. Så blev det inte för oss. Omständigheter gjorde att jag var på rätt plats vid rätt tillfälle och att jag därmed kunde anmäla till en IK1 där malteserkorset skulle ersätta delning och fålla. Klart jag anmälde!! Sedan fick jag ju börja tänka också. Malteserkors vad är det?


Haha jaja man kan inte kunna allt och detta var nytt för mig och Trolla men nu ville jag ju tävla så då är det väl bara till att träna då då!!! Bokade in en kväll med bästa instruktören som lovade sätta upp kors åt oss. Omständigheter gjorde dock att Lena inte kunde komma till vår inbokade kväll men hon erbjöd mig då att komma och träna själv istället.. Inte tillnärmelsevis lika bra men ok vi testar väl själva då! Det är ju mycket bättre att ha tränat lite än inte alls!


Mitt i hagen stod korset och i ena änden 5 stycken får till oss. Jaha. Reglerna har jag läst! Hunden och jag har varsin sida, alla fåren ska gå rakt igenom svänga 90 grader och kortast möjliga väg ta sig tillbaka så de kan gå igenom korset igen nu på tvären mot vad de gick innan. Hunden ska gå det långa hållet runt och föraren möta upp fåren det korta hållet. teorin var enkel även om där var många bitar att komma ihåg..


Genomförandet däremot var inte alls lätt! Först smet ett får utanför på Trollas sida, då flyttade jag undan lite för att ge fåren mer plats hos mig och då smet de förbi mig istället. Då provade jag att flytta fram fram henne närmare korset på sin sida och då gick det fint att få in alla rätt men då smet några får ut på min sida i korsets korsning,.. Phu detta var besvärligare än man kunde tro!! Ok nytt förök och då försöka hålla koll på dem som gått in så de inte smet ut åt sidan, jaha då tappade jag fåren som ännu inte gått in.. de smet bakom ryggen på mig på utsidan igen..


Hunden kunde alltså INTE vara för långt fram mot korset. Det blev en avvägningsfråga där hunden måste vara tillräckligt långt fram för att hindra att fåren gled vid sidan av men samtidigt inte så långt fram att fåren inte köpte mitt tryck från andra sidan dels för att gå in och dels för att fortsätta rakt fram.


Efter lite träning kunde vi faktiskt få igenom dem riktigt fint (fåren lärde sig sammarbeta också.. det var enklare att gå igenom är att försöka bryta sig ur.) Trolla kunde till och med, när ett får gått förbi rännan och stod i hörnet i krysset på hennes sida, försiktigt trycka på det fåret så att det vände och slank tillbaka genom rännan utan att resten av fåren fick panik och sprang iväg. Detta samtidigt som jag blev bättre och bättre att ha koll överblick och stopp på min sida och min sidoutgång samtidigt. Ett av knepen var att själv ha ganska stort avstånd till situationen och samtidigt hela tiden läsa fåren! Inte slappna av och inte titta på hunden utan läsa får!!


En annan sak som Trolla tyckte var lite svårt var att gå det långa hållet för att få tillbaka djuren.. Trots att hon är bra på höger och vänster så ville hon gå den korta vägen och jag fick stoppa och skicka om. Det var nyttigt för oss båda att genomföra det flera gånger.


Jag vet att tanken är att man ska ta kortaste vägen till nästa genomgång men jag kommer medvetet hålla ut fåren lite från korset då det finns många gångar och hörn att fastna i för ett får och att få tillbaka ett får i rätt läge är mycket svårare än att hämta tillbaka dem om bågen blir något stor. Dessutom om fåren går kortaste vägen så är det svårt att få upp hunden bakom vilket innebär att hunden trycker för långt fram och då får man problem med får som viker av i korset istället för att gå rakt fram. (Tro mig jag provade detta flera gånger ;-) ) Det är svårt att stoppa fåren på smitningskurs inne i korset eftersom jag samtidgit måste jobba aktivt på min sida av ingången då fåren är vända åt fel håll när de kommer fram till ingången. Med en liten båge kan man låta fåren passera någon liten meter innan man skickar hunden på en bra flank (där hunden VERKLIGEN släpper djuren) runt dem och vända dem och sedan jobba i possition bakifrån istället för att ligga på framifrån för att peta dem runt och in..


Malteserkorset är MYCKET svårare än fålla in och ränna! Men samtidigt måste jag säga att tjoho va roligt det var att träna! Hunden måste verkligen kunna röra sig med små rörelser och man måste lita på hunden och sammarbetet för att man ska kunna genomföra hela övningen! Vilken känsla det är att ha klarat av detta moment!!!


Trollas förståelse för momentet och min överblick över fåren stärktes för varje gång vi gjorde detta kors! Det kändes som att Trolla förstod att hon skulle hålla sig lite bakom, för även när det blev lite akut att röra sig frammåt då ett får fick för sig att göra ett utbrytningsförsök och mitt kommando växlade från ett lungt litet hööö till ett snabbt stressigt högerhöger!! så tog Trolla bara två steg åt det hållet och avslutade genast när fåret svarade och inte längre försökte fly! Coolt hur jag kan tappa huvudet men min hund fortsätter jobba fint! :-D


Några hämt och lite fösning blev det också. Mycket för att vi inte skulle stå still vid korset och bara träna det utan att vi skulle komma in med fart från olika håll och i olika drag. Vi tog korset från alla håll och såg också till att Trolla fick hålla alla olika sidor på korset.


Ett enda träningstillfälle är för lite men vad gör man när man är galen nog att anmäla utan att ha tränat först ;-)


Kul ska det bli!!!!





Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards